Vespappa Geplaatst: 2 mei 2010 Auteur Delen Geplaatst: 2 mei 2010 Hallo Allen, Kan iemand mij helpen met het volgende? Toen de FB uit de fabriek rolde was deze voorzien van een anti roest laag (donkerbruin/rode laag) Dit was onder andere na het spuiten te zien op de volgende plekken: - Benzinetank bodem - Carburateur ruimte - Bil motorzijde Maar was deze anti roest lak ook waarneembaar op de volgende plaatsen in die tijd?? - Bil andere zijde - Bodem? - Binnenkant achterspatbord - Binnenkant voorspatbord Kan iemand mij helpen aangezien ik in de Technica alleen een foto van de bil motorzijde met deze lak zie staan. Link naar reactie
rvd Geplaatst: 2 mei 2010 Delen Geplaatst: 2 mei 2010 In Tecnica 6 krijg je daar alle uitleg over. Link naar reactie
sidvespa Geplaatst: 2 mei 2010 Delen Geplaatst: 2 mei 2010 goed even een vraagje (wil geen nieuwe topic starten en leunt hier bij aan) voor de olie in de achter en voor schokbreker spreken ze in het boekje over" esso univis 54 "hebben jullie deze gevonden zo ja waar (ik heb een paar zaken in antwerpen afgegaan en nergens kon men mij helpen)? zo niet welk alternatief hebben jullie gebruikt grtz sidvespa Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 2 mei 2010 Auteur Delen Geplaatst: 2 mei 2010 @RVD > Mmm helaas ontbreekt deze in mijn collectie. Kun je aangegeven waar deze kleur nog meer zichtbaar was wellicht? @SID > Vespa = Vespa toch waar het ook thuis hoort in dit Forum. Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 8 juni 2010 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2010 Allen ik ben momenteel bezig met de revisie van het blok en loopt tegen een tweetal zaken aan: 1) Hoe kan ik de as los krijgen op het plaatje hieronder om de lager en keering te vervangen? PS borgclip op foto is los hoor. 2) De krukaslager (één zijde) klinkt alsof deze een wasbeurt met zand heeft gehad. Hoe kan ik deze los krijgen van de krukas? De drijfstang heeft een redelijke speling van pijl naar pijl (zwart) Is dit bij dit blok meer dan bij een GL blok aangezien ik me herinner dat iemand het hier eens over had. Vespappa Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 juni 2010 Delen Geplaatst: 8 juni 2010 Voor de as te verwijderen opnieuw de moer erop vijzen tot gelijk met de as en (na het blok te warmen) met een houten plank tussen de as eruit kloppen. Voor de oliekering te vervangen moet je de as niet demonteren, voor de naaldlager wel. Deze lagers zijn wel moeilijk nieuw te vinden en heel duur in aankoop! Als de lager nog goed is (meestal is dit wel het geval omdat die constant in de boite-olie draait) zou dit gedeelte laten steken. Zijwaartse speling op de krukaslager is normaal. Speling in de lengte richting mag niet (zelf geen mm'tje), anders kan men problemen hebben met het ontstekingstijdstip juist te zetten. Voor de kogelager te verwijderen ga je best langs bij een motorrevisiebedrijf. Die hebben daar voor trekkers en op 5 min is dit gefixt. Groetjes, nero. Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 8 juni 2010 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2010 Top Nero wederom bedankt voor je altijd snelle reacties. Ik zal de as erin laten zitten en de keering er vanaf de andere zijde uit halen en vervangen. Dit scheelt weer een hoop werk en kosten zo te horen. (alles zag er in de motor als nieuw uit trouwens) Ok ik neem alles mee naar een motorrevisiebedrijf. De nieuwe lager erop zetten zal wel zelf te doen zijn neem ik aan door krukas in vriezer te leggen en de lager te verwarmen?? Vespappa Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 juni 2010 Delen Geplaatst: 8 juni 2010 Controleer evenwel de staat van de kogellager in het primair tandwiel en kijk na of de veertjes in dit tandwiel niet gebroken zijn (meestal sluit 1 van beide plaatjes op dit tandwiel dan niet meer mooi aan, of rammelt het binennin het tandwiel als je er mee schudt. Indien zich daar problemen voor doen ben je toch nog genoodzaakt om de achteras te demonteren. Steek de krukas wel eerst in een goed afgesloten plastic-zak om te vermijden dat zich er teveel vocht = ijsvorming voor doet. Groetjes, nero. Link naar reactie
sidvespa Geplaatst: 8 juni 2010 Delen Geplaatst: 8 juni 2010 hallo vespappa ik heb het werkje ven nieuwe lagers op een nieuwe krukas van mijn V32 vandaag ook juist uitgevoerd. en het is inderdaad een fluitje van een cent als je het doet zoals je aangeeft, de krukas een paar uurtjes in de vriezer en om de lagers warm te maken had ik de tip van een paar oudere collega's gekregen om dit met een oude frituurpot te doen zo krijg je een gelijke temperatuur over heel de lager ipv frietvet er wat motor olie in en zo alles opwarmen (bij gebrek van de frituurpot maar wat olie in een ijzerpotje gedaan en met de lasvlam even opgewarmd met een zeer goed resultaat grtz sidvespa Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 8 juni 2010 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2010 @Nero, en Sidvespa toppie we kunnen weer verder. Ik zal even informeren bij de lokale frites toko of ik hun frituur wellicht even kan gebruiken :-) wij hebben er geen. Ben erg benieuwd naar jou project...helaas zit ik in NL wat wel jammer is gezien de meesten hier natuurlijk allemaal in Belgie wonen dus wordt op de koffie komen zo lastig. Dan bestel ik de onderdelen (duur project trouwens slikkkkk) en kan het blok volgende week weer in elkaar. Hou jullie op de hoogte. Vespappa Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 15 juni 2010 Auteur Delen Geplaatst: 15 juni 2010 Zo de Vespa is afgeleverd bij de spuiter en nu weer verder met de resterende werkzaamheden. Hieronder nog een samenvatting van de afgelopen weken (vanwege tijdsgebrek maar in één keer gepost) Het Nederlandse klimaat zorgt voor een leuke roestlaag in 53 jaar tijd. Leuk overgebleven detail welke achter het klepje van de carburateur vandaan kwam: Terug van de staler en in de epoxy coating. Stuurtje weer helemaal bling bling na een behandeling van de verchromer. En nu in spanning afwachten hoe alles van de spuiter terugkomt. Er resteert mij alleen een bezoek aan de verzinkerij voor alle boutjes/moertjes en andere delen. Wat niet vervangen hoeft te worden restaureer ik tot in detail. Als er nieuws is horen jullie het. Vespappa Link naar reactie
Joene Geplaatst: 15 juni 2010 Delen Geplaatst: 15 juni 2010 lekker, behalve die groene bak "pis"water daar op de achtergrond ;-) ben benieuwd naar het eindresultaat Link naar reactie
Tyrian Geplaatst: 15 juni 2010 Delen Geplaatst: 15 juni 2010 Netjes! Ben ook wel benieuwd Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 15 juni 2010 Auteur Delen Geplaatst: 15 juni 2010 Ha thanks had het natuurlijk kunnen verwachten he... ..tja moet bekennen dat Belgisch bier favoriet is. Helaas verkopen de lokale supers hier geen Belgisch bier. Ok volgende keer zal er een ander kratje op de achtergrond verschijnen :-) Link naar reactie
ruben vespa Geplaatst: 20 juni 2010 Delen Geplaatst: 20 juni 2010 hoe heb je dat stuur opnieuw zo mooi gekregen?? gr ruben Link naar reactie
roufio Geplaatst: 20 juni 2010 Delen Geplaatst: 20 juni 2010 hé ruben, lees een dit topic opnieuw,dan hoef je deze vraag niet te stellen Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 21 juni 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 juni 2010 @Ruben> Er zit een verchromer hier in de buurt die het gehele stuur uit elkaar haalt. Vervolgens alles schoon maakt (oud chroom eraf) en alles weer aan elkaar last en opnieuw verchroomt. Het resultaat is er dan ook + een leuke rekening helaas :-) Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 21 juni 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 juni 2010 Weet iemand welke kleur het frame van het zadel en veren had bij aflevering uit Pontedera? Ik weet wel dat de veren plus handgreep bij mijn Faro Basso donkergroen waren. Er is alleen onduidelijheid over het frame? Iemand een tip? Vespappa Link naar reactie
Diepken Geplaatst: 21 juni 2010 Delen Geplaatst: 21 juni 2010 Bij mijn weten mat zwart, op mijn VL1 toch. Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 23 juni 2010 Auteur Delen Geplaatst: 23 juni 2010 Ok, maaar weet iemand het zeker wat de kleur op de VN2T is? Link naar reactie
The Sarge Geplaatst: 29 juni 2010 Delen Geplaatst: 29 juni 2010 In de technica staat dat het frame en de veren van de VN2T uit '56 - '57 zwart zijn. De kleur van de Vespa was Max Meyer 15081 Grijs. Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 1 juli 2010 Auteur Delen Geplaatst: 1 juli 2010 Top bedankt voor de bevestiging nog even. Ga ik de spuiter even bellen! Vespappa Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 9 juli 2010 Auteur Delen Geplaatst: 9 juli 2010 Hi allen! Een kleine vordering mbt de restauratie... Ik had vorige week alle roestige delen naar een verzinker gebracht. Het resultaat is boven verwachting! Netjes toch! Vespappa Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.