Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Lambretta 125 Li Series 3


Noukias

Aanbevolen berichten

Hey iedereen!

Mijn vriendin en ik hebben 4 maanden geleden een Lambretta 125 LI series 3 gekocht.
Hij zou door Christian Vanheule uit Luik geïmporteerd zijn vanuit Italië (Casa Lambretta). Hij is volledig gerestaureerd en herspoten in de originele kleur.

Het geld betaald aan de vorige eigenaar en uiteindelijk in augustus gaan ophalen aangezien we nog met een verhuis zaten.
Ik had nog maar kort eens met een oude vespa gereden met versnellingen aan het stuur en ik heb hem gekocht van iemand uit het Brusselse. Mijn eerste rit was vanuit Brussel naar Aalst en de Lambretta was al direct gedoopt door een forse regenbui. Voor ik bij de verkoper vertrok had hij er nog even het zijpaneel opgezet, na de motor getoond te hebben, en wou hij de scooter snel even warmrijden alvorens ik ermee naar Aalst zou vertrekken. Natuurlijk zat het zijpaneel er niet volledig vast op en tijdens het rijden was het losgekomen, waardoor de linkerflank helemaal geschaafd is en er stukken lak afzijn. Hij zei me dat hij in een garage werkt en het plamuren en spuiten geen probleem zou zijn en hij kort nadien contact zou opnemen. Dat gebeurde echter 3 maand na datum nog steeds niet en op mails en telefoons wordt niet geantwoord. Een beetje sneu voor ons, maar ja...
De versnellingen kwamen ook niet echt mooi overeen met de indicaties van het linkerhandvat en de dag nadat we de scooter zijn gaan halen was de versnellingskabel afgeschoten.
Toen eens een vraag gesteld hier op het forum over hoe we dat konden repareren, en roufio is toen gepasseerd en die heeft dat super snel en goed hersteld waarvoor we hem nog steeds erg dankbaar zijn!

We hebben ons daarop de lambretta bible van Pete Davies en de Spanner's manual gekocht, want we hadden al snel door dat het bij een scooter van 50 jaar oud niet uitgesloten is om af en toe eens de handen uit de mouwen te moeten steken.

Sinds Roufio de versnellingskabel hersteld heeft hebben we er al veel plezier aan beleefd en vorige week tijdens het prachtige weekend hebben we eens de gelegenheid genomen om een aantal foto's te nemen.

Dingen die we nog zouden willen laten doen:
-Linker flank herspuiten. We wachten hierbij tot de winter, dan rijden we er toch minder mee en geeft het niet om de flank een 2-tal weken te missen. Heeft iemand hiervoor nog een goed adres? Tot hiertoe dachten we aan scootermarket of eens opnieuw naar Christian Vanheule te gaan in Luik.
-Zouden graag de lambretta eens helemaal laten nazien. Kijken of alle kabeltjes goed zitten, de motor reviseren,... Iemand enig idee bij wie we daarvoor kunnen zijn?
-White wall bandjes monteren. De banden die er nu opzitten zijn nog goed, maar met white wall bandjes vinden we hem zoveel mooier.

Nog twee kleine vraagjes ook.
-Iemand al geëxperimenteerd met de verhouding benzine-olie? We tanken nu octaangehalte 95 met 2,25% Castrol 2-taktolie.
-Wat best te doen als je enkele maanden niet met de brommer rijdt (winter), nafttankje volledig leeg rijden of maakt dat niet zo veel uit?

Hier de foto!s:
IMG_1700_rs-1.jpg
IMG_1699_rs.jpg
IMG_1686_rs.jpg
IMG_1700_rs.jpg
IMG_1702_rs.jpg

Groeten

Mathias & Anouk

Link naar reactie

beste Mathias en Anouk ,heel graag gedaan hoor , maar waarom motor reviseren ? heb je problemen met de motor ? kabeltjes aanspannen en alles eens nazien wil ik ook wel doen , zijpaneel laten herspuiten weet ik ook wel iemand , het staat je vrij om iemand te kiezen of naar een zaak te gaan zoals lambrettafinder ,daar hebben ze alles in huis inclusief massa's ervaring, vooral om de motor te laten reviseren

groetjes Raf

Link naar reactie

ten eerste, die helm is zalig, heb ik ook! Eindelijk iemand gevonde die die ook zo mooi vind!

ten tweede, kheb ook nen li S3 en ik tank 3% en hij loopt super!

als derde heb ik hetzelfde meegemaakt met m'n linker bil. Die is er ook afgevloge en ziet er ook niet meer uit :)

voor de white wall bandjes zou ik eens gaan horen bij Lambrettafinder.com.

die winkel in ranst heeft ALLES voor je lammy en heeft een hele goeie service! daar zal je nooit bedot worden. Voor de rest van je problemen zou ik daar ook naartoe gaan!

Veel succes met je scoot! ik hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven! :)

Ignace

Link naar reactie

@ Ignace:

Ranst ligt wel in een compleet ander gedeelte van de provincie Antwerpen dan Rumst, maar als dat voor u toch allemaal hetzelfde is ga dan maar naar Ranst hé. Je zal daar lang kunnen zoeken naar een winkel die Lambrettafinder noemt... ;-)

Als je dan toch informatie geeft aan iemand op het forum zorg dan a.u.b. dat het ook correct is.

Link naar reactie
@ Ignace:

Ranst ligt wel in een compleet ander gedeelte van de provincie Antwerpen dan Rumst, maar als dat voor u toch allemaal hetzelfde is ga dan maar naar Ranst hé. Je zal daar lang kunnen zoeken naar een winkel die Lambrettafinder noemt... ;-)

Als je dan toch informatie geeft aan iemand op het forum zorg dan a.u.b. dat het ook correct is.

mijn excuses, maar alsem de naam heeft, kannem verder he :)

khaal die 2 altijd door elkaar, sorry :P

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Het beschadigde paneel is sinds vorige week door Christian Vanheule (wou dit het liefst laten doen door de persoon die de originele restauratie heeft gedaan).

Vandaag eens volledig gekuisd en gesemoniseerd.

IMG_0307_rs.jpg

IMG_0315_rs.jpg

Tijdens het kuisen gezien dat het achterlicht een beetje gebarsten is, ga eens uitkijken om dat te vervangen.

Ben in Essen ook het volgende boek tegengekomen, een aanrader?

IMG_0199_rs.jpg

Link naar reactie

Prachtig. Heel mooi ding. Ik hoop dat voor jullie nu scootergewijs verder alles van een leien dakje mag lopen. Mooie foto's ook, vooral die van je helm en de volgende van het logo. Ik wens jullie veel veilige en relaxte kilometers. Wat de benzine betreft: Ik lees tegenstrijdige berichten. Soms is het advies 98 soms 95 te tanken. Olie... 2 2,5 of 3% ook daar bestaat blijkbaar geen consensus over. Ik heb zelf een automatische menger (nieuwe px) en tank meestal 98 ron, omwille van hoger octaangehalte zou dat een betere verbrandng geven. For what it's worth. Enfin, proficiat met jullie dream-machine.

Link naar reactie

Prachtig. Heel mooi ding. Ik hoop dat voor jullie nu scootergewijs verder alles van een leien dakje mag lopen. Mooie foto's ook, vooral die van je helm en de volgende van het logo. Ik wens jullie veel veilige en relaxte kilometers. Wat de benzine betreft: Ik lees tegenstrijdige berichten. Soms is het advies 98 soms 95 te tanken. Olie... 2 2,5 of 3% ook daar bestaat blijkbaar geen consensus over. Ik heb zelf een automatische menger (nieuwe px) en tank meestal 98 ron, omwille van hoger octaangehalte zou dat een betere verbrandng geven. For what it's worth. Enfin, proficiat met jullie dream-machine.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Heel schone Lambretta.. 95 of 98 octaan maakt eigenlijk geen verschil voor 2-takt systemen.. wel voor hoogperformante 4-takt motoren. Ik tank al jaaaren 95 en vespa loopt prima

Link naar reactie

Het voordeel van 98 is dat deze klopvaster is, dit wil zeggen minder makkelijk spontaan zal ontbranden. Dus die gaat minder pingelen.

Als je last hebt van dit fenomeen wil het eindelijk zeggen dat de brandstof (die normaal gaat ontbranden door de vonk van je bougie) vroeger gaat ontbranden. = kloppen.

Dit is slecht voor je krukas omdat deze kloppen krijgt, en je hebt uiteraard vermogensverlies

De vraag is dus eigenlijk, is je motor hier gevoelig voor, indien ja 98, zo niet kan je gerust 95 tanken.

98 tanken zal zeker nooit kwaad kunnen (behalve voor je portemonnee).

Ik rij bv ook met een 2cv en deze motoren hebben daar makkelijk last van dus tank ik altijd 98.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

De scooter doet het nog steeds. Gisteren eens buitengehaald voor zijn eerste zomerrit.

2 kleine zaakjes zou ik wel graag willen aanpakken:

  1. Er is een bout losgekomen aan de voetsteun. Dus rechts hangt hij wat los. Ik had vorig jaar wat startproblemen en ik vermoed dat ik hem toen wat te veel gestart heb terwijl hij op zijn voetsteun stond. Ik heb de vijs nog, de rondel is wat verwrongen, maar de bout is weg. Die zal ik wel makkelijk terug kunnen kopen. Maar heb gezien dat die rondel toch niet zo toegankelijk is. Iemand een idee hoe ik dat best fix?
  2. Ik heb gezien dat de kilometerteller niet meer werkt. Dat is niet de originele en die heeft altijd al vrij hard bewogen. Vroeger eerder rond de echte kilometers, maar tegenwoordig varieert hij van 20 km/u tot 80 km/u wanneer ik bv 50 rijd en hij schommelt constant. Is dat een grote kost en valst zoiets zelf te maken?
Link naar reactie

Ik raad iedereen aan om 98 te tanken.

Zeker de tankstations waar Ethanol (E10) bij de 95 wordt gedaan want daar kunnen rubberen dichtingenzoals vlotternaald van versterven.

 

Link naar reactie

Tanken doe ik inderdaad ook steeds met octaangehalte 98 en ik doe nu zo een 2,8% 2-taktolie bij de benzine. Dit omdat ik gemerkt heb soms wat te veel rook te hebben bij 3%.

Ik heb hem vorig jaar eens binnengebracht bij Mike (United Scooters) omdat er het probleem is dat hij soms niet wil starten als hij warm staat (normaal is het omgekeerd :rolleyes:).

Blijkbaar heb ik nog steeds geen elektronische ontsteking. Nu is dat ook alweer een kost van een paar 100-en EU en ik gebruik de scooter maar eens sporadisch om een ritje te maken als het mooi weer is, dus ik kan er (voorlopig) wel mee leven dat hij me af en toe eens in de steek laat. Ik vind het ook een pluspunt dat alle onderdelen op die manier nog origineel zijn... Ik heb nu ook wel eens iets gelezen dat het ook zou kunnen liggen aan een kapotte bougie kabel, dus misschien moet ik daar ook eens naar kijken.

Nu zijn het gewoon de 2 puntjes van de bout aan de voetsteun en eventueel de kilometerteller die ik eerst eens zou willen aanpakken om hem weer helemaal top te zetten!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...