Ga naar inhoud
Vespaforum.be

ervaringen LML 125 star deluxe


josse

Aanbevolen berichten

Hola Pola! Nummerplaat al afgeleverd!! Dus toch de moeite om naar Brussel te gaan! Morgen bollen!!! :D

Hola pola, eerst een duplicaat voor vooraan!

:P Dacht het niet... Of ik moet me zwaar vergissen... :P

En hij moest idd van Tubize komen. :)

Link naar reactie

Eerste bevindingen: :D (Na 75km op de teller)

Opletten als je de eerste maal vertrekt!! Ik zat op mijn achterwiel! :P

In vergelijking met een Vespa LX125 is dit toch iets volledig anders wat aanvoelen betreft... Het geluid is véél dieper, zodat de scooter behoorlijk trilt. Je hebt dus niet het gevoel dat je op een mobilet zit ;)

Door dit trillen en ook door zijn groter en minder gestroomlijnd uiterlijk heb je al snel het gevoel dat je snel aan het rijden bent. Dus 40km/h voelt aan als 70km/h. Hij heeft ook meer last van de wind dan de LX.

Ook bij het optrekken komt er een redelijk diep gebrul uit, leuk dus! Zelfs de zwaardere motorrijder kijkt op door het 'gebrul' :)

Het schakelen gaat redelijk vlot, terugschakelen is echter wat wennen. Zeker naar 1ste terugschakelen is niet gemakkelijk, dit kan ervoor zorgen dat je aan de lichten wel eerst staat, maar door het klooien met de versnelling je, met een rode kop, de auto's moet laten passeren. :s Ik veronderstel dat dit gewoon wat moet inrijden en wennen... Hij is gelukkig vergevingsgezind bij het vertrekken in 2de :P

Dit niet al te vlot schakelen is wel niet zo leuk in de file. Al snel heb je kramp in je arm van al het onnodig geschakel. Natuurlijk moet ik nog uitvogelen of ik niet beter gewoon in 2de de file doe? En nee, er was geen plaats om er voorbij te gaan ;)

Over uiterlijk moet ik hier niet veel vertellen hé, de matte kleur is echt mooi!!! :D

Windscherm heb ik er direct af gesmeten en gaat te koop... (Iemand interesse?)

Nog iets: Het pinkerlawaai is nóg erger dan gedacht!! Het is net een vrachtwagen die achteruit aan het bollen is!! Direct losgekoppeld die handel! :P

Heeft er iemand ervaring met de choke? Moet die open blijven staan? In begin viel die snel stil en ik weet niet of het kwam door teveel of te weinig choke?

Zo, en nu weer de baan op!!

Groeten,

Vara

Link naar reactie

iedereen die met een oldie of LML rijdt heeft ervaring met een choke.

Die dient enkel om koud mee te starten,maar zou na efkes draaien moeten dicht gezet worden.

dus efkes laten warm draaien en dan zou die moeten stationair draaien zonder choke of als je direct vertrekt,heel efkes bollen en dicht duwen.

Link naar reactie

Dan zal je toch eens naar de ralentie moeten laten kijken (of eenvoudig zelf doen: vijs bovenop carburator).

Ik blijf nogal snel in tweede staan. Naar 1ste is echt als ik STIL sta! Ook het schakelen naar 1ste gaat vlotter als je stil staat en je motor ook op ralentie draait. In file rij je in 2de en spelen met de ambriage als hij dreigt stil te vallen zou ik zeggen...

Succes nog

Link naar reactie
Dan zal je toch eens naar de ralentie moeten laten kijken (of eenvoudig zelf doen: vijs bovenop carburator).

Ik blijf nogal snel in tweede staan. Naar 1ste is echt als ik STIL sta! Ook het schakelen naar 1ste gaat vlotter als je stil staat en je motor ook op ralentie draait. In file rij je in 2de en spelen met de ambriage als hij dreigt stil te vallen zou ik zeggen...

Succes nog

Bedankt voor de tips!

Het kabeltje van de versnelling bleek wat los te zitten. Jan van Classic Scooter heeft me telefonisch fantastisch geholpen! Dikke duim omhoog! Na opspannen van kabel geen enkel probleem meer om te schakelen ;) Lekker genoten van toertje en kapelleke in Asse-Zellik! Grts

Link naar reactie
Ik denk eraan om een setje tubeless velgen te kopen voor de LML. Op één week 2 keer plat gestaan ermee, telkens de achterband. Ook 2 keer niets gevonden van glas of spijkers, binnenband zit ook altijd netjes. Misschien moet ik mijn rijstijl eens aanpassen? :)

Ik ben toch maar voor een setje zwarte tubeless velgen gegaan. Bij de originele velgen kwam er telkens water tussen de "halve" velgen waardoor er binnenin toch behoorlijk wat roestige metaaldeeltjes loskwamen en in de binnenband sneden..

Welke band raden jullie aan? Ik had gedacht aan een sportievere Michelin S1 maar weet niet of deze matchen op tubeless velgen?

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Sinds vorige week dinsdag heb ik mijn nieuwe LML Star 4T 125cc Deluxe Bicolore afgeleverd gekregen bij Mario's Motocenter in Zemst.

Ik ben volledig nieuw in het Vespa-gebeuren, en geen ervaring met moto en/of scooter rijden.

Mijn enige ervaring was 3 jaar geleden in Toscane met een Peugeot Satelis 250cc scooter, maar dat is gewoon gas open en door de bochtjes scheren... kan het kleinste kind!

De eerste rit met mijn LML was toch helemaal iets anders... Wennen aan het schakelen, het geluid dat hij maakt (verrassend zwaar en zuiver!) en starten/stoppen aan de lichten. Maar eens je dat allemaal onder de knie hebt: een zaligheid om mee te rijden!

Door het mooie weer van de afgelopen dagen ben ik mijn wagen niet meer ingestapt, en heb ik alle verplaatsingen + extra toertjes voor het plezier met de LML gemaakt. Op 5 dagen tijd al 300km op de teller!

Uitgebreide bevindingen ga ik hier snel posten, als ik wat meer tijd heb.

Ik heb trouwens veel gehad aan de review van Vara, waar veel nuttige info in staat!

Tot later,

Svenska

Link naar reactie

Ik heb trouwens veel gehad aan de review van Vara, waar veel nuttige info in staat!

np :)

Ben ook nog altijd dik tevreden over de lml! Na een 1000 tal kmters gaat hij nog beter rijden hoor, dus nog véél bollen!

Grts!

Link naar reactie

Mijn ervaring loopt momenteel gelijk met die van Vara:

Een maand geleden ben ik voor de eerste keer interesse gaan tonen in een LML.

Mario's Motocenter was voor mij het makkelijkste te bereiken, en na wat gebabbel met Mario, was het snel duidelijk dat ik de 125cc 4-takt zou nemen, vooral voor het verbruik. Er stond eentje in de vitrine, een Bicolore (groen en creme-wit).

Een paar dagen later betaling gedaan en met de papieren naar de verzekeraar. Bleek dat het serienummer van de LML niet in het DIV systeem stond, dus moest het manueel gebeuren door de douane. Het zou een paar dagen langer duren dan normaal... Niet dus! Uiteindelijk heeft het 3 weken geduurd voor de nummerplaat in mijn brievenbus stak, blijkbaar verzonden vanuit Wallonie ergens. Wel heel raar, want Ethias had het dossier naar Kontich gestuurd.

Ik dus vol spanning de LML gaan halen en een helm gekozen. Ik moest en zou hem meenemen die avond, want het was voor het verlengde hemelvaartweekend, en het ging mooi weer zijn!

Mijn eerste tijdens de eerste rit:

Schakelen moest ik zeker nog gewoon worden, maar na een paar kilometer ging het alsof het niets was.

In eerste gaan is redelijk stroef (misschien verdwijnt dit nog na x-aantal kilometers), maar 2,3 en 4 zijn soepel.

Zoals Vara al had aangehaald: in file is de 2de versnelling de beste keuze, want zelfs vanuit stilstand kan je zonder veel toeren vertrekken.

Hij trilt inderaad nogal hard, en in de eerste ritten zijn zelfs de spiegels losgetrild.

Na het stevig vastdraaien ervan is dit niet meer gebeurd.

Het pinkergeluid is luid en schel, maar daardoor zal je hem zeker niet vergeten af te zetten :-)

Omdat ik die Bicolore heb, zitten er standaard chromen rekjes op + zijbar met voetjes voor de passagier.

Misschien smijt ik dat voorste rekje er nog wel af, want dat veranderd toch wel zijn voorkant van uitzicht.

Iemand trouwens een tip voor compactere spiegels? Ik vind deze te lang, en ze trillen ook veel te hard...

Zouden er modellen zijn die op de uiteinden van de handvaten passen?

Link naar reactie
Zouden er modellen zijn die op de uiteinden van de handvaten passen?

wat denk je zelf, als je links moet schakelen, in eerst zie de grond en in vierde zie je de lucht ;-)

er bestaan van die spiegeltjes voor aan je beenschild vast te klemmen: http://www.sip-scootershop.com/EN/Products/61010000/ClampOn+Mirror+BUMM+left+.aspx

Link naar reactie

Schakelen naar 1ste gaat na een tijdje heel vlotjes hoor. Misschien bij eerste onderhoud de kabeltjes is aanspannen, doet wonderen!

Spiegels trillen bij mij niet erg. Misschien is nakijken of hij goed afgesteld staat?

Ik hoop dat de mijne na 5000km wél nog vooruit wil :P

Grts

Link naar reactie

Ik zou zeker kiezen voor de gewone spiegels. Je kunt nie genoeg achter je kijken want ze schieten nogal eens langs je door met auto 's en dat is dik verschieten als je ze niet gezien hebt.Ik zelf heb een 150 4t en die standaart spiegels trillen nie veel. Door zo een beenschildspiegel is het niet gemakkelijk om in groep te rijden daar je te weinig ziet en veiligheid is toch alles dacht ik. gr

Link naar reactie

Vespadiverso heeft gelijk over die beenrandspiegels,je ziet er niet zoveel in en als je de benen eens strekt tijdens het rijden duw je de spiegel al snel scheef.Ik heb de mijne er ook afgehaald en de originele gemonteerd en dat geeft heel wat meer zicht naar achteren.

Link naar reactie

Vandaag, bij het naar huis rijden van de meeting in Aarschot, ergens ter hoogte van Zaventem platte band! Lag bijna op mijn gezicht!! Mijn achterwiel begon te slippen en had veel moeite nodig om hem al slingerend onder controle te krijgen...

Ervaringen met vervangen wiel:

Is super gemakkelijk! Vooral NIET doen wat er in het boekje staat voor het achterwiel: batterij demonteren, LML plat leggen en band vervangen... NIET dus hé!

Sleur hem gewoon op zijn pikkel, hef hem op achteraan en zet een emmer onder de bumper. ( Een emmer heeft iedereen, ga gewoon bellen bij de mensen) Je wiel steekt nu een kleine cm boven de grond. Bouten lossen en reservewiel in de plaats zetten.

Er steekt een joekel van een moer in mijn band... De oorzaak was dus snel gevonden. Met een klein hartje weer vertrokken en hopen dat ik dit nooit meemaak met mijn voorste wiel...

Grts

Link naar reactie

Gisteren ook al iets meegemaakt:

Na het tanken wou ik de hendel voor de benzine "uit", "aan" of op "reserve", terug op volledig "open" zetten, en ik voelde ineens geen weerstand meer, en kon hem er zo uithalen. Dan maar vertrokken zonder die hendel erin, en hem opgeborgen in het handschoenkastje.

Wat kan ik hier fout gedaan hebben??? En mag ik rondrijden zonder die hendel?

Andere vraag: Super 98 stond toevallig gisteren niet veel duurder dan Super 95, dus heb ik eens 98 getankt.

Iemand ervaring mee dat dit zuiniger verbruik gaat geven en/of de moter vinniger/beter draait?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...