Ga naar inhoud
Vespaforum.be

mag men met belgisch rijbewijs B in het buitenland met 125cc


catry chris

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later...
  • 2 weken later...
http://hetmotorrijbewijs.be/2013.php hier staat het allemaal vrij goed uitgelegd

en als je op 'brochure raadplegen' klikt krijg je nog meer info

deze passage antwoord de OT :

Je mag onder deze omstandigheden (A1 bij rijbewijs B) alleen rijden in België. Wanneer je

in het buitenland wil rijden met een dergelijke motorfiets, heb je een volwaardig rijbewijs

categorie A1 nodig.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Bende klootzakken ,dat ze heel diejen EU afschaffen ,brengt alleen maar ellende & 100000 regeltjes mee om de burgers te kloten !Niets maar dan ook echt niks positiefs komt er van die kapitalistische vereniging (de Eu )

eigenlijk moet je blij zijn dat je met een b-rijbewijs wel in België mag rijden

Link naar reactie

Ik mag ook blij zijn dat ik met mn 125 cc in Belgie mag rijden zonder motorfietsrijbewijs, maar als morgen beslist wordt dat iedereen in mijn categorie een rijbewijs moet afleggen, dan zou ik daar niet van verschieten...als ik dat allemaal moest filmen, de situaties die ik in het verkeer tegenkom met mensen op een 125cc...man man man...die beelden zijn soms letterlijk te vergelijken met peuters die leren fietsen...

mvg, Bardi

Link naar reactie
Ik mag ook blij zijn dat ik met mn 125 cc in Belgie mag rijden zonder motorfietsrijbewijs, maar als morgen beslist wordt dat iedereen in mijn categorie een rijbewijs moet afleggen, dan zou ik daar niet van verschieten...als ik dat allemaal moest filmen, de situaties die ik in het verkeer tegenkom met mensen op een 125cc...man man man...die beelden zijn soms letterlijk te vergelijken met peuters die leren fietsen...

mvg, Bardi

inderdaad : vorige week, toen het weer iets beter was, kwam ik op de A12 thv de Carre ook zo'n 125cc rijder tegen. Op dat stuk mag je 120 rijden en de meesten vliegen er iets sneller. Die pipo reed 80... en reed net zoals de brommerkes rechts op het rechterbaanvak. Levengevaarlijk ! De vrachtwagens staken hem voorbij, zonder van rijvak te veranderen.

Link naar reactie

euh... mag ik even opmerken dat er chauffeurs zijn die ze ook ni allemaal op een rijtje hebben.

Ben verleden week op de kapelsestwg komende vanuit NL voorbijgestoken door een wagen... die het fietspad gebruikte omdat hij anders niet voorbij geraakte,en ik reed dus wel vlgns het boekje en tgn de max toegelaten snelheid. Dus je moet echt altijd opletten als tweewieler en een rijbewijs is mijn inziens eigenlijk echt niet overbodig

Link naar reactie
Ik mag ook blij zijn dat ik met mn 125 cc in Belgie mag rijden zonder motorfietsrijbewijs, maar als morgen beslist wordt dat iedereen in mijn categorie een rijbewijs moet afleggen, dan zou ik daar niet van verschieten...als ik dat allemaal moest filmen, de situaties die ik in het verkeer tegenkom met mensen op een 125cc...man man man...die beelden zijn soms letterlijk te vergelijken met peuters die leren fietsen...

mvg, Bardi

inderdaad : vorige week, toen het weer iets beter was, kwam ik op de A12 thv de Carre ook zo'n 125cc rijder tegen. Op dat stuk mag je 120 rijden en de meesten vliegen er iets sneller. Die pipo reed 80... en reed net zoals de brommerkes rechts op het rechterbaanvak. Levengevaarlijk ! De vrachtwagens staken hem voorbij, zonder van rijvak te veranderen.

Josse, wie moet er dan zijn rijbewijs halen,die vrachtwagenchauffeur of die met die scooter die volgens de regels rijdt?Hij reed op het rechtse baanvak, hij reed 80 daar waar de min.snelheid 70(dacht ik ) moet zijn ,natuurlijk weet ik zelf dat je uw plaats moet opeisen op uw baanvak.

Maar ja het gezever zal altijd blijven duren over de rijbewijzen zeker.En ja ik heb 1 en al meer dan 20jaar en niet bij mijn rijbewijs B gekregen ;-)

Link naar reactie
  • 9 maanden later...

Beste Vespaliefhebbers,

 

Gezien hetgeen voorafgaat, eentje voor de liefhebbers. Ziehier de casus:

 

Mijn vrouw is Française, ikzelf ben Belg en wij wonen samen in Kortrijk, zijnde dicht bij de franse grens (Veekaa ! :)). We hebben beide een autorijbewijs B. Mijn vrouw haalde haar rijbewijs in Frankrijk in 1993, ikzelf haalde mijn rijbewijs in België in 1995.

 

Ikzelf koop in 2014 in België een vespa gts 125 cc die ook in België op mijn naam wordt ingeschreven. Als ik het allemaal goed begrepen heb: 

- mag ik met de vespa rondrijden in België (al dan niet met mijn vrouw achterop);

- mag mijn vrouw met de vespa rondrijden in België (al dan niet met mezelf achterop);

- mogen noch ikzelf noch mijn vrouw de vespa over de grens in Frankrijk besturen gezien de vespa in België is ingeschreven (hoewel zij française is en een frans rijbewijs heeft); we mogen er hoogstens één huren.

 

Is dit correct?

 

Ik kijk alvast uit naar de reacties van de 125 cc-rijders, de zogenaamde echte motards, en de personen die hun auto - en of motorrijbewijs destijds eenvoudig konden gaan afhalen op het stadhuis. Bij deze zeg ik er graag bij dat de bestaande regelgeving zoals ik ze thans begrijp mij niet onlogisch voorkomt gezien de filosofie van de (europese) wetgever om het plaatselijk woon - werkverkeer met de motor te bevorderen (supra in het topic)  Ik hoop alvast dat ik het niet zo moet begrijpen dat mijn vrouw als française met frans rijbewijs B noch in Frankrijk noch in België mag rondtoeren met de betrokken vespa want dan lijkt mij elke logica wel zoek...

 

En ik weet het met het halen van een motorrijbewijs is alles opgelost, maar dat is nu eenmaal niet de vraag.

Link naar reactie

@vespadiverso

 

Dank voor uw reactie. Ziehier hoe de regelgeving in Frankrijk wordt uitgelegd:

 

Permis B : à partir de 18 ans

Le permis de conduire de catégorie B autorise la conduite des motocyclettes légères (voir définition au permis A1) à la condition que le conducteur soit titulaire de ce permis depuis deux ans au moins et après avoir suivi une formation de 7 heures.

Sont exonérés de formation ceux qui peuvent justifier de la conduite d'une motocyclette légère, ou d'un tricycle , entre le 1er janvier 2006 et le 1er janvier 2011 ne serait-ce qu'un jour. La preuve doit être apportée par un document délivré par un assureur : le "relevé d'informations". Sont aussi exonérés de formation ceux qui ont obtenu le permis B avant le 1er mars 1980.

Attention, cette équivalence ne fonctionne que pour le territoire national (article R221-8 du Code de la route). Il vous est donc interdit de vous rendre au guidon d’une 125 dans un autre pays si vous n’êtes pas titulaire d’un permis moto, sauf si ce pays, pratique, comme la France, le principe de l’équivalence (Espagne, Italie, Belgique, Autriche), dans le respect de leurs règles respectives. Renseignez-vous avant de vous y rendre.

 

De regelgeving is gelijkaardig als deze in België met dien verstande dat men in Frankrijk daarenboven in principe 7 lesuren vereist, hetgeen mijn vrouw tot ôp heden niet heeft gevolgd. Men wijst erop dat buiten Frankrijk de gelijkstelling niet geldt wanneer men de grens overgaat, tenzij het betrokken land "het principe van de gelijkwaardigheid/wederkerigheid aanvaardt" en met respect voor de speciefieke regels van dit land (men noemt concreet Spanje, Italie, Oostenrijk en België). Hieruit meen ik te mogen besluiten dat ik in Frankrijk mag rijden met mijn 125 cc mits ik daar 7 uren les volg en dat mij vrouw zonder meer in België mag rondrijden gezien men in België geen 7 uren "formation" vereist. 

 

Hoe dan ook, ik ben niet van plan België te verlaten met de vespa. Het komt er mij voornamelijk op aan te weten onder welke omstandigheden mijn vrouw in België met de betrokken vespa mag rijden. Een en ander om in orde te zijn op het vlak van de verzekering.

 

Klopt het denkt u dat mijn vrouw in België met de 125 cc kan rondrijden zonder de 7 lesuren te hebben gevolgd in Frankrijk? De Belgische regelgeving vereist immers deze lesuren niet (voor zover mij bekend).

 

Europa kan toch ingewikkeld zijn. Ik richt misschien ook eens mijn vraag aan een rijschool.

 

Groeten,

Link naar reactie

Bron VAB:

 

Als je een rijbewijs B (auto) hebt, mag je ook met bromfietsen, scooters, lichte motorfietsen
en lichte vierwielers van de AM-klasse rijden.
Wanneer je na 1 mei 2011 je rijbewijs B behaalde, mag je na twee jaar in het
bezit van dit rijbewijs te zijn, rijden met een motorfiets of scooter met een
maximale cilinderinhoud van 125 cc, beperkt tot 11 kW/15 pk en een vermogen/
gewichtsverhouding van maximum 0,1 kW/kg, op voorwaarde dat je 4 uur opleiding
in een rijschool volgt. Je moet geen theoretisch of praktisch examen afleggen.

Wanneer je rijbewijs werd afgeleverd voor 1 mei 2011 moet je helemaal geen opleiding
volgen om met een bromfiets of een scooter te rijden, al is het veiliger om dat wel te
doen. Je kan lessen volgen in een rijschool of een centrum voor doorgedreven rijopleiding.
Je mag onder deze omstandigheden (A1 bij rijbewijs alleen rijden in België. Wanneer je
in het buitenland wil rijden met een dergelijke motorfiets, heb je een volwaardig rijbewijs
categorie A1 nodig.

Als je het rijbewijs B (auto) haalde voor einde 1988 mag je met een motorfiets of scooter
op de openbare weg blijven rijden, zonder beperking van het vermogen of de cilinderinhoud.
Toch raden we aan om een rijopleiding te volgen voor je eigen veiligheid.

 

In jouw geval heb je altijd een motorrijbewijs nodig om in het buitenland te mogen rijden met een 125cc, zelfs al volg je 4u opleiding.

 

Je vriendin mag wel in Belgie rijden als ze voldoet aan het aantal in Frankrijk vereiste opleidingsuren. Of ze deze opleiding in Frankrijk dan wel in Belgie kan volgen is niet beschreven.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Nero,

 

Dank voor uw reactie. Akkoord wat mijn situatie betreft. Ik begrijp evenwel niet goed waaruit u afleidt dat mijn vriendin de in Frankrijk vereiste opleidingsuren zou moeten volgen om in België rond te rijden met de 125 cc gezien in België deze opleidingsuren niet vereist zijn althans voor een rijbewijs B behaald voor mei 2011. 

 

Ik denk dat ik voor de zekerheid best de vraag stel aan mijn verzekering. En deze 7 opleidingsuren zijn ook niet het einde van de wereld, integendeel bevorderlijk voor de veiligheid. Waarschijnlijk volgt ze deze best in Frankrijk.

 

Groeten,

 

Lesten

Link naar reactie

Lesten,

 

Volgens mij heeft uw vrouw een Europees rijbewijs net zoals de meesten hier in België ook een Europees rijbewijs hebben.

Uw vrouw , neem ik aan, woont nu in België, dus telt voor haar de Belgische wetgeving en mag ze bijgevolg rustig een Vespa 125CC besturen, maar dat regeltje om niet buiten de landsgrenzen te mogen rijden blijft ook hier van toepassing. (Dat is ook zo voor Italië trouwens, voor degene die naar de Vespa World Days 2014 willen rijden. Wel een huren ginder maar niet met je eigen Vespa)

Trouwens, de uitleg van Nero is hier zeer duidelijk en volledig.

 

Groeten,

Rudi

Link naar reactie

Lesten,

 

Volgens mij heeft uw vrouw een Europees rijbewijs net zoals de meesten hier in België ook een Europees rijbewijs hebben.

Uw vrouw , neem ik aan, woont nu in België, dus telt voor haar de Belgische wetgeving en mag ze bijgevolg rustig een Vespa 125CC besturen, maar dat regeltje om niet buiten de landsgrenzen te mogen rijden blijft ook hier van toepassing. (Dat is ook zo voor Italië trouwens, voor degene die naar de Vespa World Days 2014 willen rijden. Wel een huren ginder maar niet met je eigen Vespa)

Trouwens, de uitleg van Nero is hier zeer duidelijk en volledig.

 

Groeten,

Rudi

 

Beste Rudi,

 

Zie hier het standpunt van Febiac van 6/01/2014: "De mogelijkheid om met een rijbewijs auto ook met een scooter tot 125cc (max 11kW) te rijden is telkens maar geldig voor de lidstaat waar het rijbewijs werd uitgereikt. Uw vrouw kan er in België jammer genoeg niet mee van genieten."

 

Ter info,

 

Met vriendelijke groeten,

 

Lesten

Link naar reactie
  • 4 weken later...
  • 1 maand later...

2. Rijbewijs B behaald voor 1 mei 2011:

Wanneer het rijbewijs werd afgeleverd voor 1 mei 2011 moet je helemaal geen opleiding volgen en mag je in Belgie met de voertuigen rijden waarvoor een rijbewijs A1 nodig is

Wanneer je in het buitenland wil rijden met een dergelijke motorfiets, heb je een volwaardig rijbewijs categorie A1 nodig. 

3. Rijbewijs B behaald na 1 mei 2011:

Wanneer je na 1 mei 2011 je rijbewijs B behaalde, mag je, na twee jaar in het bezit van dit rijbewijs te zijn, rijden met een motorfiets of scooter met een maximale cilinderinhoud van 125 cc, beperkt tot 11 kW/15 pk en een vermogen/ gewichtsverhouding van maximum 0,1 kW/kg, op voorwaarde dat je 4 uur opleiding in een rijschool volgt.

Je moet geen theoretisch of praktisch examen afleggen. 

Ook enkel toegelaten op Belgisch grondgebied. Er zal een code 372 aangebracht worden op je rijbewijs. Om in het buitenland te rijden moet je in bezit zijn van een rijbewijs categorie A1.

 

Is dit een antwoord op jouw vraag?

 

---

www.125cc.be

De onafhankelijke site voor 125cc-liefhebbers.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...