Ga naar inhoud
Vespaforum.be

mag men met belgisch rijbewijs B in het buitenland met 125cc


catry chris

Aanbevolen berichten

Ik heb zelf ook een motorijbewijs maar snap sommige mensen wel.

Met een 125 mag je hier met een rijbewijs B rijden ,maar met meer cc of kw niet ,dit terwijl de regels toch hetzelfde blijven.

Een rijbewijs is toch om aan te tonen dat je de wegcode kent voor het voertuig en dat je er kan mee rijden?

En inderdaad 1 europa?

Link naar reactie

mijn mening is dat ze beter die domme regel afschaffen en gewoon weer naar het oude systeem gaan en je verplichten een motorrijbewijs te halen, zelfs voor een 125cc.

wegcode is slechts een stukje van wat je moet kennen. positie op de weg, behendigheid, positie op motor, verhouding voorrem/achterrem, noodstop, defensief rijden,... + examen !

De meesten zijn gewoon een gevaar op de weg. En daardoor ook een gevaar voor anderen.

Link naar reactie

Der zijn er die ne ganse boek met rijbewijzen hebben die nooit gaan kunnen rijden. Maar in mijn geval heb ik al examen gedaan voor bromfiets, auto, vrachtwagen C, vrachtwagen CE, rijd iedere dag 400km met de opligger in Brugge centrum, Knokke, volledig de Belgische kust, centrum Gent. Doe met de scooter oud en nieuw 12000km per jaar en met de auto 10000 km per jaar. Maar heb geen zin om weer theorie te gaan afleggen (nog maar drie keer gedaan iedere keer der door) leskes te gaan volgen + praktisch examen (nog maar 4 keer gedaan ook iedere keer der door). Daar tegenover staat dat ik iedere week de nacht doe en dat ik moet in men bed liggen tijdens het examen. Dat het ook nog eens geld kost en dat ik al ongeveer zo een kleine 4000euro aan rijbewijzen in men zak heb. Als puntje bij paaltje komt mag ik dan met dezelfde scooter waar ik iedre dag mee rij over de grens. Waaw met een pligger van 42ton mag ik overal rijden maar met een scooter 125cc van 150kg moet ik aan de grens terugkeren. Dat is wat ik aan europa en dat dwaas regelke zo verschrikelijk vindt.

Link naar reactie

als ge zoveel rijbewijzen hebt, is het dan zooo erg om da voor de moto ook te doen?

ik blijf er bij, hoe kan je nu van een 'passie' of 'hobby' spreken als je beperkt wordt door je rijbewijs?? "amai, ik kan een Rally 200 op de kop tikken, of nee toch maar niet, ik heb daar geen rijbewijs voor... :(" da kan eigenlijk toch niet hé mannekes?

Link naar reactie

Volledig mee eens. Het is trouwens Europa niet die de wetten "moeilijk" maakt. Het zijn de lidstaten met hun uitzonderingen op de regels...

Wat men beter wel zou doen is het motorijbewijs promoten en daarom goedkoper maken zodat "iedereen" er eentje kan halen zonder eerst 6 maanden te moeten sparen.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

en wat met al die oetlullen die destijds het motorrijbewijs er gewoon bijgekregen hebben, die mogen dan wel zonder motorrijexamen te hebben afgelegd de baan op ofwa ? das dan ook weer zo'n frats.

Nero, heb jij ooit een motorrijexamen afgelegd ?

Link naar reactie

Neen, ik ben een oetlul...:))

Ik zie mezelf trouwens nooit met een moto rijden (nero aan het stuur, bloed aan de muur), maar indertijd waren de rijomstandigheden totaal anders dan nu (minder verkeer, slechtere banen waardoor de topsnelheid lager lag), minder Johny's en Marina's,... Daardoor hebben vele mensen in "alle rust" (zich) leren (te pletter) rijden en zich voorbereiden op de heksenketel die het verkeer de dag van vandaag is geworden.

Vroeger kon men wel een "klein" rijbewijs halen voor moto's minder dan 250cc. Omdat oa de scooters in onbruik geraakten werd dit afgeschaft. Misschien iets voor VCB om te lobieën om dit opnieuw in te voeren. Het gote voordeel is dat men dan met zijn eigen scooter (minder dan 250cc) kan leren rijden en het examen afleggen (wat het laatste dan weer goedkoper zou maken).

Mijn ouders hebben trouwens hun rijbewijs van de "champetter" gekregen, terwijl mijn moeder nog nooit met de auto heeft gereden..., en toch heb ik een rijexamen moeten doen voor de auto, 't is niet eerlijk, hé! :))

Groetjes, nero.

Link naar reactie
Maar in mijn geval heb ik al examen gedaan voor bromfiets, auto, vrachtwagen C, vrachtwagen CE, rijd iedere dag 400km met de opligger in Brugge centrum, Knokke, volledig de Belgische kust, centrum Gent. Doe met de scooter oud en nieuw 12000km per jaar en met de auto 10000 km per jaar. quote]

Als ik zo hoor zijt gij precies persoonlijk verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde :)

nee, moptje é,

als ik het mag stellen dan zou het als volgt zijn: rijbewijs terug verplicht maken en de 125cc uitzondering dus afschaffen. Daartegenover moet wel staan dat het rijbewijs voor de moto veeeeeel goedkoper gemaakt moet worden. De kostprijs is voor mij heel lang de demper geweest, nu ik terug wat verdien kan ik het eindelijk betalen en omdat ik zelf nog thuis woon en geen echte vaste kosten heb. Moest ik nu al alleen gewoond hebben zou ik het nooit kunnen betaald hebben...

Ik denk dat het voor iedereen hier wel duidelijk is dat de 125 uitzonderingsregel er een is vanuit de lobby's van scooterproducenten. Sinds deze regel terug is ingevoerd zie je overal terug motorscooters, terwijl toen ik 16 was ik mijn ogen uitkeek als ik bijvoorbeeld een aerox of speedfight met motoplaat zag...

Link naar reactie

uiteraard hé, ge kunt moeilijk iemand ne lolly geven om hem daarna af te pakken...

dat gaat uiteraard administratief een aantal jaren erg lastig zijn, maar dat is immers altijd zo als ge iets in de verkeerswet wilt veranderen/vereenvoudigen...

een oplossing zou misschien zijn om mensen die onder die uitzondering vallen een fikse korting te geven voor het rijbewijs...

Link naar reactie
  • 2 weken later...

amai amai... juist dankzij die regel waarbij je met een rijbewijs b een 125cc mag besturen, zijn er net zoveel, oorspronkelijk bedoeld om het mobiliteitsprobleem aan te pakken. Ik zou waarschijnlijk nooit een 'motoscooter' gehad hebben zonder deze regel. Ik wil geen motorijbewijs niet enkel omwille van de kosten, maar ook omwille van het gevaar. Want met een echt motorijbewijs rij je toch niet met een 125cc hé? Zelfs met een bvb PX200 vind ik het (persoonlijk dan toch) niet echt nodig. Met wat handigeheid en persoonlijke oefening en vooral kennis van de wegcode is dat papiertje minder belangrijk. (op voorwaarde dat je het serieus aanpakt natuurlijk) maja, 't is met alles zo, je moet de regel doortrekken en gebruiken waar nodig om de waaghalzen tegen zichzelf te beschermen. ZO heb ik soms moeite om 16 jarigen met opgefokte brommerkes bij te houden. Ik heb reeds 750.000km gereden met de auto sinds ik mijn rijbewijs B heb en heb nog nooit zo defensief gereden als met mijn Vespa. Dus met een beetje gezond verstand en zeker wat oefening vind ik toch dat je voor een 125cc echt dat papiertje niet van doen hebt!

Link naar reactie

sorry, maar 'what a load of crap'!!

iemand zonder voorkennis laten opstappen op iets dat meer dan 100km/h rijdt vind ik toch niet altijd normaal. je hebt buiten een Vespa ook andere modellen! ik denk bv nu even aan een Yamaha R125 of dergelijke.

bwah, ik vind dat als je defensief rijdt met een camion met 40ton achter, met een autorijbewijs, dan maakt dat papiertje toch niet veel uit, als je je maar aan de wegcode houdt... not!

Link naar reactie

Ja das waar, ik had het dan ook vooral over die 'voorkennis' en wou net het verschil aanhalen bij mensen die er verantwoord mee omspringen tov onverantwoorde "pubers". 't Is toch niet omdat je je rijbewijs hebt dat je alles kunt? Er rijden genoeg eikels rond waarvan ik me soms afvraag hoe ze hun papiertje gehaald hebben? Ik bedoelde zeker niet dat je met het papiertje alles kunt, integendeel! Ik had er in 't begin ook schrik van en nu mag ik zeggen dat het allemaal wel meeviel. Je leert toch alles al doende? Terwijl er mensen zijn met rijbewijs die het nooit gaan kunnen. DOCH... juist niet veralgemenen en dat was vooral mijn punt. De wet is de wet maar ik denk niet dat er veel 125cc rijders rondrijden die er helemaal niks van bakken of onverantwoord zijn. Ik kan dus die regelgeving volledig begrijpen en ben blij dat ze er is. Daar was het hem vooral om te doen.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ge gaat ook niet den eersten dag met uw Vespa op de snelweg als ge geen motorijbewijs hebt he ... eerst zien hoe het voelt in het alledaagse-idioten-gevulde belgische verkeer en als je het gewoon raakt, dan kunt ge is opritje doen en de volgende er terug af ofzo ... ge moet gewoon verantwoord rijden en defensief. Rijden al genoeg zotten met papierke op zak rond, dus ... papierke of niet ... het gaat hem gewoon over hoe je je moet gedragen als bestuurder

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik kwam toevallig op deze site op zoek naar wat informatie voor mijn 2 broers, die een scooter overwegen om naar het buitenland een trip te maken. Maar wil toch wel even reageren.

Als "echte" motard (eentje die van zijn 19de een rijbewijs heeft) stoort de lichtjes arrogante toon maar vooral de onwetendheid van "collega motards" mij hier toch. De 125cc/B rijbewijs regel werd niet ingevoerd om potentiële 125cc rijders een plezier te doen zodat ze geen rijbewijs meer zouden moeten halen, wat hier door sommigen geïnsinueerd wordt. Deze regel kwam er omwille van 1 reden: het fileprobleem in en rond de grootsteden reduceren, door mensen die woon-werk afstanden afleggen en anders alleen in de auto zouden zitten, op een 125cc "motor" te laten rijden.

De 125cc/B rijders, doen dus de overheid en de gemeenschap een plezier, en niet zo zeer andersom. Laat ons wel wezen. Het flauwe argument van "zagen zagen zagen//je krijgt een vinger en wilt een hand" is dus totale onzin. Misschien best eerst eens denken denken denken alvorens te reageren.

Ten tweede: de wet is duidelijk? Misschien is ze duidelijk, maar ze is zo onlogisch dat je ze wel in vraag moet stellen. België heeft bij mijn weten geen juridische inspraak in wetten en regels uit Frankrijk of Italië. Die regel van "tot aan de landsgrens" lijkt dan ook meer op iets dat ze er in hebben geflanst om zichzelf in te dekken gezien er eenvoudigweg geen algemene Europese regel is. Elk land heeft zijn eigen regels, dus ze kùnnen gewoonweg niet zeggen dat het ook geldt voor het buitenland, want in sommige landen kan het dus niet (Nederland). Het enige wat ze met deze vreemde omschrijving bereiken is onduidelijkheid en problemen met de verzekering.

1/Je mag dus met je eigen 125cc scooter als houder van een B rijbewijs in het binnenland rijden. 2/Je mag als houder van een B rijbewijs in Frankrijk en Italië (bvb) rijden. 3/Ik kan me niet inbeelden dat deze landen in hun wetgeving expliciet Belgische scooters van eigenaars met een B rijbewijs uitsluiten. 4/Belgische wetten zijn niet van kracht in het buitenland. 5/ Als houder van een motorijbewijs mag je met een soortgelijke scooter wèl in het buitenland rijden. 6/Strikt genomen zou ik dus mijn broer zijn scooter de 10 meter aan de grens kunnen overrijden, en mag hij weer verder.

conclusie: het enige dat hiermee bereikt wordt is dat de Belgische verzekeraar in geval van een ongeluk in het buitenland (waar je perfect mag rijden van de locale autoriteiten met je eigen scooter) zijn handen kan terugtrekken. Wie heeft er nu in godsnaam bij zo'n onzin baat? Enkel de verzekeraars.

Strikt genomen zou je je dus kunnen afvragen of mijn broer in het buitenland mag rijden met een 125cc die verzekerd is en op naam staat van iemand met een A rijbewijs.

Dus ja, de wet mag zeker in vraag gesteld worden.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Ik ben een scooter aan het reserveren voor op vakantie in FR en op het "formulaire de réservation" staat:

Pour conduire un 125 cm3 le permis B voiture n’est plus VALABLE depuis le 01/01/2011.

Link naar reactie
  • 9 maanden later...

Ik wil even reageren op dit oudere topic omdat er nieuwigheden op komst zijn. Wat ik momenteel vreemd vind, is dat alle Europese landen een 'Europees' document afleveren bij het behalen van rijbewijs. Blijkbaar is dat document niet echt geldig in heel Europa en dus vraag ik me af of dit eigenlijk wel kan. Tenslotte staat het er op dat het een Europees document is. Enfin, maar er komt min of meer duidelijkheid vanuit Europa in een poging om de verschillende lidstaten op één lijn te krijgen. Helaas doen ze dit op typisch Europese wijze maar er zit denk ik ook iets positief in. Ik ben zelf trouwens een voorstander van lessen volgen als je met een scooter rijdt.

Europa geeft vanaf 19 januari 2013 nieuwe richtlijnen. Maar de landen krijgen nog enkele keuzes wat betreft minimum leeftijd en de keuze of mensen met een rijbewijs B een -125cc (11kW) mogen rijden. Dus daar veranderd niet veel helaas. Ik vond echter wel dit:

Rijbewijs voor Motorfietsen - aanpassing vanaf 19.01.2013

De omzetting van de nieuwe Europese Richtlijn (2006/126/EG) over het motorrijbewijs is nu uiteindelijk in de Belgische wetgeving overgenomen en op 4 mei in het Belgisch Staatsblad verschenen. De nieuwe wetgeving treedt in werking vanaf 19 januari 2013. U vindt de tekst door hier te klikken.

Dit zijn de belangrijkste wijzigingen, die mogelijk een invloed op de markt kunnen hebben: De huidige categorie “A3” (bromfietsen tot 45 km/u) wordt voortaan de categorie “AM” genoemd. De minimum leeftijd blijft 16 jaar.

Categorie A1 = max. 125cc en 11kW en een vermogens/gewichtsverhouding van minder dan 0,1kW per kg en driewielers tot max. 15kW.

Categorie A2 = max. 35kW en een vermogens/gewichtsverhouding van minder dan 0,2kW per kg (mogen niet afgeleid zijn van voertuigen met meer dan het dubbele vermogen).

Categorie A: alle twee- en driewielers vanaf 15kW.

Wie vanaf 18 jaar zijn motorrijbewijs wil behalen moet voor de categorieën A1, A2 en A een geleidelijke toegang volgen. De kandidaatbestuurder begint met het behalen van een rijbewijs A1 (vanaf 18 jaar), wat rechtstreeks toegankelijk is. Nadat hij ten minste twee jaar houder is van dit rijbewijs A1 (vanaf 20 jaar), kan hij kandidaat worden voor het behalen van het rijbewijs A2 vanaf 22 jaar. Nadat hij ten minste twee jaar houder is van het rijbewijs A2, kan hij ten slotte kandidaat worden voor het behalen van het rijbewijs A (vanaf 22 jaar). De overgang tussen elke categorie wordt geregeld door een praktisch examen en een opleiding van min. 4u. Het blijft uiteraard mogelijk voor een kandidaat om rechtstreeks en onmiddellijk toegang te krijgen tot het besturen van voertuigen van de categorie A2 of A.

De rechtstreekse toegang tot het rijbewijs A is pas mogelijk vanaf 24 jaar.

Het blijft mogelijk om een 125cc te besturen met het rijbewijs B, maar enkel na het volgen van een praktische opleiding van 4u. Bestuurders die hun rijbewijs B hebben behaald vóór 19 januari 2011 worden hiervan vrijgesteld.

Om een Trike van meer dan 15kW te besturen, zal het rijbewijs B niet meer volstaan vanaf 2013, maar moet het rijbewijs A behaald worden. Bestuurders die hun rijbewijs B hebben behaald vóór 19 januari 2013 behouden wel hun verworven rechten.

Zoals jullie kunnen lezen moeten mensen met een rijbewijs B een cursus volgen om hun rijvaardigheid te bevorderen. Dit wil ook zeggen, in tegenstelling tot de huidige situatie, dat men geen theory moet volgen en geen praktijk examen. Dit is me bevestigd door de rijschool hier in mijn buurt. Met een attest van de rijschool zou je dan een stempel krijgen op je rijbewijs voor A1. Dit laatste wist de rijschool niet zeker wegens onduidelijke berichtgeving van de overheid maar hij gaat dit voor mij navragen.

In Nedeland blijven ze strenger dan in andere omringende landen zoals dit document zegt: http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_A1_motorrijbewijs.pdf

Ik hoop dat we dus vanaf 2013 toch een goede regeling krijgen waar iedereen gelukkig toch iets van opleiding moet volgen zonder zich blut te betalen.

Groeten,

Moz-Art

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Ik wil hier een ding zeggen

Met je 125 scooter ben je in gans europa verzekerd

zo staat het op de groene kaart wat de wetgever in dat bepaalde land zegt is wat anders.

Maar je verzekering kan zich niet terugtrekken bij een ongeval. Bij een controle is dat wat anders.

Link naar reactie

Verzekering is meestal het probleem niet, hoor.

Het is de bestuurder, die het correcte rijbewijs nodig heeft, dat voor de problemen in bepaalde regio's van landen zorgt..

Leve Europa !!!

Link naar reactie

Rond deze hele kwestie heb ik onlangs een vraag gesteld aan Vlaams minister van verkeer Hilde Crevits. Daar werd mijn vraag doorgestuurd naar de (CD&V)-vertegenwoordiging in Europa. Daar kreeg ik dit voorlopige (nog steeds nietszeggende) antwoord:

Geachte heer,

We hebben uw vraag goed ontvangen.

Op Europees niveau wordt de harmonisering van de rijbewijzen geregeld door de rijbewijsrichtlijn 2006/126/EG, die in voege treedt op 19 januari 2013.

Daarin is ondermeer opgenomen dat de lidstaten voor het verkeer op hun grondgebied rijbewijzen van (Europese) categorie B (voor gewone personenwagens) en rijbewijzen categorie A1 (voor motorrijwielen tot 125cc) gelijkwaardig mogen verklaren.

In België is het voor een bestuurder die reeds twee jaar in het bezit is van rijbewijs B inderdaad toegelaten om met een motorfiets van maximum 125cc te rijden.

Als gevolg van de nieuwe richtlijn is de wetgeving in de verschillende landen echter voortdurend in beweging.

Daarom hebben we om informatie gevraagd naar de huidige stand van zaken in onze buurlanden aan de International Commission for Driver Testing, de internationale koepelorganisatie van nationale instanties en agentschappen die verantwoordelijk zijn voor rijbewijzen en verkeersveiligheid. We wachten momenteel op hun advies.

Zodra wij de resultaten hebben ontvangen, komen wij zo snel mogelijk bij u terug.

Met vriendelijke groeten,

Wouter Wolfs

Medewerker Ivo Belet

Ter info: Ik mailde voor het eerst met Crevits op 09/06 en ontving dit mailtje op 02/07. Niemand die weet wat en hoe blijkbaar, zelfs niet de mensen die het op Europees niveau regelen. samengevat: één grote klucht. Tip: blijf in België. Ik ga dat ook doen, ook al woon ik vlakbij Nederland en Duitsland.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...