Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Cosa koppeling in PX125?


TheFox

Aanbevolen berichten

Yo mannen,

Ik ben een Cosa koppeling aan het steken in Ann haar 125 om haar (zowel Ann als de PX :-D ) iets soepeler te laten schakelen.

Nu is de Cosa koppeling iets groter van diameter dan een standaard. Er zit dus rechts bovenaan een ribje van de behuizing dat 2 mm te breed is. Kan ik dat met de slijpschijf zomaar verwijderen, of dient dat een belangrijk nut, anders dan dat je een 200 koppeling niet in een 125 kan plaatsen? (het gaat niet om het deksel, zoals Josse in vorig topic ooit meldde)

Iemand enige ervaring hiermee?

Txs!

Groeten,

Peter.

Ter verduidelijking:

px125koppeling2.jpg

Link naar reactie

Oke, hier klopt iets niet!

Ribje weggeslepen. Maar ook het deksel blijkt nu niet te passen terwijl de koppeling er helemaal opzit. Ook nog een probleem met de moer die op de as moet.

Ik heb op Sip gezien dat er cosa koppelingen zijn voor 125 en voor 200. volgens de weinige specs echter zijn ze hetzelfde van diameter. En het tandwiel van de cosa komt perfect overeen met het tandwiel van de originele koppeling.

Weet iemand dan het verschil tussen de cosa koppelingen voor 125 en 200?

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

in het deksel zit er zo'n dubbele "ribbel" in het verlengde van de koppelings-arm,

ik meen me te herinneren dat ik daar ook een deeltje van weggenomen heb (bijna geheel weg zelfs...)

en de moer op een cosa koppeling ziet er uit als een gewone moer (dus niet gekartelt zoals bij den px ) er zit wel een soort geplooide rondel tussen, spijtig dat ik daar geen foto's van heb...

Link naar reactie

Peter,

let op met dat 'weg-dremelen' van dat ribbeltje. Als ik uw uitleg goed begrijp, hangt die blok nog onder de scooter en ga je zo een hoopvijlsel in je karter krijgen = niet ideaal. Enkel frezen etc als je blok eronderuit ligt en open is !

Link naar reactie

idd opletten met frezen maar das al te laat nu natuurlijk ;-). Zeker de juiste moer gebruiken peter, dus de gewoon uitziende met de gebogen rondel eronder ipv de gekartelde bij een standaard koppeling.

Link naar reactie

Heren, bedankt voor uw bezordheid, maar ik had alles mooi afgeplakt en het frezen met de dremel is perfect gelopen zonder vuiligheid in het carter. :-D

Ik heb inderdaad zo'n moer gehaald bij Danny zonder geplooide rondel. Hij zei van dat met loctide vast te zetten. Ik heb alleen de indruk dat de moer helemaal vast zit tegen het opstaande deel van de as terwijl de koppeling nog losstaat. Ik veronderstel dat ik daar gewoon een rondel mag tussensteken.

Ik heb dus idd niet durven raken aan die richel in het deksel omdat ik door de vorm het vermoeden had dat het iets te maken had met het vangen van olie en geleiden naar de druknippel in het midden.

Wat betreft het verschil tussen een 125 en een 200 cosa koppeling heeft niemand een idee? De koppeling die ik heb komt van Frank en is bedoelt voor de 125 van Ann. Dus ik veronderstel dat hij mij de juiste heeft gegeven. Maar ik begon dus te twijfelen.

Grtz, P.

Link naar reactie

Bij men T5 zit er zo een kateelmoer met een versterkte cosa koppeling en dat is geen probleem.

Maar zit je koppeling volledig op het einde anders eens een buis pakken en over de as schuiven tot tegen het middelste gedeelte van de koppeling en dan op de buis een lichte tik geven. Ik heb dus voorgehad dat ze niet volledig op het einde zat en middelste gedeelte van de koppeling was naar de eeuwige jachtvelden en de krukas kon bijna volgen maar was gelukkig nog te herstellen.

Groeten Kwinten

Link naar reactie

Quinten, de koppeling zit teneinde maar er is nog spel tussen de moer en de koppeling op het moment de moer vastgedraaid zit tegen het opstaande gedeelte van de as (dus dat stuk waar geen schroefdraad meer op zit) Het is net alsof de koppeling te ver doorgaat op de as. (maar dat kan niet zekerst). :-D

Maar goed, als dit volgens jullie allemaal kan kloppen dan zal ik morgen die richel in het deksel naar de eeuwige jachtvelden sturen en kijken of ik de boel in mekaar krijg.

Txs!

Groeten,

Peter.

ps: Iemand een idee waar Frank zit? En Erix? Hun gsm's bellen maar ze nemen al drie dagen nie op. Begin me zorgen te maken...

Link naar reactie

@Il Postino: ja, txs, heb hem ondertussen al aan de lijn gehad... en hij gaat straks even langs bij Frank...

Nog even ter info on topic: cosa koppeling voor een PX125 moet en heeft 20 tanden en die voor een P(X)200(e) hoort er 23 te hebben.

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Oke, heb die richel weggeslepen, rondel erop, moer erop gevezen, deksel erop, vering vervangen, blablabla... .. starten en yes, de boel werkt!!!

Die koppeling is echt geweldig, ik dacht eerst dat de kabel niet was aangekoppeld, zo licht ging dat hendeltje. :-D

De mijne (euh, cosa koppeling he) is ook aangekomen bij Scootermarket, dus die wordt morgen vervangen.

Thanks aan alle helpende handen!

Groeten,

Peter.

Link naar reactie
  • 3 weken later...
De mijne (euh, cosa koppeling he) is ook aangekomen bij Scootermarket, dus die wordt morgen vervangen.

Das dus drie weken later geworden, met name vanavond.

Vraagje: ik heb die koppeling dus gestoken maar heb die handel niet laten weken in olie vooraf, zoals ik, I know, had moeten doen.

Dat geeft dus een beetje een probleempje momenteel. :-D Ik ga morgenvroeg nog even de olie aflaten en nieuwe opzetten en dan rijden we naar Gent. Iemand enig idee of zich dat na een uurtje rijden met nieuwe olie oplost, of ga ik hier langer mee zitten en kan ik beter de koppeling eruit halen en eerst weken in olie?

Txs mannen!

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Hi Peter

Het is natuurlijk beter om de platen met kurk eerst in te olien. Maar dat deed ik vroeger ook niet.

Voorzichtig koppelen en niet op het achterwiel vertrekken is de boodschap. Het is maar druppelsgewijs dat de olie op de koppeling komt.

Een briesje uit ZW met een lichte sluierbewolking die wel zal oplossen als de zon hoger komt

Succes

René

Link naar reactie

hetgeen je anders ook kan doen is gewoon uw koppeling in knijpen met een draaiende motor en uw hendel even vast maken met iets bvb rekker spanbandje of zo

en zo een 10 tal min laten draaien dit helpt ook al een stukje

grtz sidvespa

Link naar reactie

@René: het is alleen maar erger geworden tijdens de rit vandaag. In zoverre dat ik enkel kon stilstaan door hem meteen in neutraal te zetten voor ik stopte. Je wordt daar natuurlijk aan gewoon maar 't is niet echt leuk rijden. Schakelen, als je niet echt op 't juiste moment zit, wordt dan ook een nachtmerrie met geluiden die diep in m'n hart snijden. :-D

@Sid en Josse: heb ik vanmorgen gedaan maar heeft niet echt geholpen, zie hierboven.

Volgens Speedracer en Kaboo is m'n enige optie om 't spul terug te demonteren en 12 uur in de olie te zetten. Daar gaat m'n zondag dus!

't Is wel raar, want met die van Ann enkele weken geleden had ik die problemen niet.

Toch bedankt iedereen!

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Alex van Brugge heeft ook zo een koppeling gekocht maar dan wel bij sip en volgens mij hadden sommige nieuwe PXen dat probleem ook. Het probleem is dat de platen te dik zijn en de koppeling niet volledig los komt. Dus terug brengen en een nieuwe vragen of demonteren en nieuwe platen steken.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...