Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Cosa koppeling in PX125?


TheFox

Aanbevolen berichten

Greg vertelde dat hij dat ook heeft gehad, dus dat zou het probleem ook kunnen zijn. Maar, ik blijf optimistisch tot ik de handel eruit heb en de platen heb kunnen meten.

Quinten, weet jij of dat een fabricagefout was, of dat die nieuwe platen gewoon standaard zo dik zijn?

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Peter, ik begrijp niet goed wat er aan de hand is.

Ge steekt een cosakoppeling omdat de vorige niet soepel was? Is dat correct?

En wat blijkt? dat het nu nog slechter is? En ge daarbij een lawaai hoort dat door het hart gaat.

Verdachte nummer 1 is natuurlijk de koppeling. Sommige nieuwe koppelingen schijnen gemaakt te zijn met bananepelen. Leen eens een goede koppeling aan een Antwerpse vriend. Er zal wel iemand zijn die een koppeling heeft liggen die 100% in orde is. Monteren zoals het hoort, met dikke rodel en enkele mm speling van de handle.

Doe daar een test mee... als het OK is weet je wat te doen... als het niet ok is vrees ik dat de krukas zijdelings beweegt.

Momenteel een regenbui met donder en bliksem in Oostende.

René

PS Ook vind ik het verdacht dat de koppeling moeilijk over de krukas schuift.

Link naar reactie

@René: ik vermoed dat je twee dingen door elkaar gooit. Die krukas was die van Ann, maar dat is opgelost met een rondelle en die werkt perfect.

Die cosa koppeling is inderdaad omdat die soepeler en lichter schakelt. En dat is ook zo. Alleen werkt ze niet goed, waarschijnlijk door de niet door-geoliede platen of omdat die platen door een fabricagefout of zo iets te dik zijn. Als ik de koppeling intrek pakt ze niet goed waardoor er nog teveel kracht op de tandwielen blijft bij het schakelen. Vandaar dat, als ik niet op het juiste moment schakel, dit een geluid produceert dat door m'n hart gaat. Ik voel de pijn van de tandwielen. ;-)

Voor de rest staat ze goed geregeld, met speling en alles erop en eraan. Dus het zal wel aan die platen en de olie liggen. Ik ga de boel dadelijk terug opengooien, de plaatdikte meten en vergelijken met m'n andere en appropiate action ondernemen. Of inderdaad nieuwe platen (indien ze te dik zijn), of ze vannacht laten weken in SAE30. Ik hoop dat het daarmee is opgelost. Het verlof komt niet in het gedrang, in het slechtste geval steek ik de oude terug.

Bedankt voor je reactie!

ps: hoe zit het met je onderwaterschip? Al terug te water?

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

beste renereetje, zoals gewoonlijk WEET ons fokske heel goed wat ie doet...

zo wist ie dat ie de plaatjes eerst een uurtje of twaalf in de olie moest laten RUSTEN maar wat blijkt...ook nu was ons fokske heel ONRUSTIG en koos voor de snelle oplossing...hoepla eronder zwieren die handel met alle gevolgen vandien , de plaatjes plakken er lustig tegenaan !!!

jammer van dat jeugdige ongeduld...

het is zoals een lekkere brufen 600 tegen de hoofdpijn...NEMEN DIE HANDEL en geen hoofdpijn hebben met als gevolg speedo de dag doorkomen of rusten zonder medicatie ( of homeopathie ) en heel de dag sagrijnig rondlopen !!!

ik kies ook voor het eerste hoor !!!

maar voor de rest gaat alles goed

Link naar reactie

Ik ben gisteren na de rondrit naar huis gereden, ben deze morgenterug vertrokken met de scooter en binnen de 2 km stond ik aan de kant met een kapotgereden koppeling! Ik heb vanmiddag een andere Cosa-koppeling mogen steken want al de klinknagels waarmee de 'klok' aan de vertanding zit waren los door... gelukkig had ik nog een reserve kopeling zitten in en andere motor. Laatste Cosa-kopeling die ik gekocht heb!

Link naar reactie

Oke, koppeling eruit en de kurken platen "wekende" in SAE30. Volgens mij is de dikte van de platen normaal en is er voldoende beweging tussen de platen. Het is wel zo dat er 2 platen geplakt zaten aan de tussenplaten. Dus, ik vermoed, ik duim, ik hoop dat dat het probleem was.

@Speedracer: bummer, man!

Maar, Tom, ik denk dat een Cosa koppeling niet echt de kwaliteit heeft voor iemand van jouw kaliber. Misschien een Speedy-koppeling laten maken in vol plaatstaal van 3,5 mm. Ik heb gisteren vernomen in de wandelgangen dat jij er zelf in slaagt om in minder dan 10 min zo'n gloedje nieuwe MP spul dinges om zeep te helpen... . Hahahahahahaha! Misschien is zo'n Chicco versie van onbreekbaar plastiek inderdaad wel iets voor jou! :-D

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Bart,

Zijn er al betere producten tegen chagrijnigheid op de markt dan een mengeling van omega 3 met actieve bifidus op een bedje van levende enzymen?

Hi Peter

Bij een te stugge koppeling nam ik onlangs met goed gevolg een plaat weg.

De goede originele producten voor Vespa worden zeldzaam, rommel van bananepelen is er voorlopig nog te vinden.

De boot ligt al te water van donderdag. Na het gelijkzetten van de twee roeren is de testvaart gisteren goed verlopen. Met zon maar met een ZW van 6 Bft zat ik enkele uren op zee. Toen er iemand van de bemanning vroeg of ik het nog geestig vond ben ik maar vlug binnengelopen.

René

Link naar reactie

ok renereetje ...ipv omega drie neem ik de aloude levertraan

" bifidus neem ik een enkele vitabus

" levende enzymen neem ik op een bedje, anneke

dit maar om te zeggen dat niet iedereen zulk een fantastische vrouw heeft zoals ik, die alle sjagrijnigheid wegneemt (sorry roadrunner )

maar een bruffen 600 is wel sneller en ook onderweg net iets makkelijker...

ps..vergeet bij het binnenvaren wel dat hulpmotoortje niet af te zetten wegens de verbale globalisten aan de kadelijn

Link naar reactie

Dit begint ondertussen de kenmerken van een ramp aan te nemen.

bij Jan mijn platen vergeleken met zijn nieuwe en die zijn van exact dezelfde dikte, op een tiende van een mm. Volgens Jan is dat een probleem van vorig jaar geweest met die dikke platen maar dat is al een tijdje opgelost.

Dus, m'n koppeling ging volgens Jan wel een beetje stroef, hij heeft ze uit elkaar gehaald en alles gesmeerd en bepoteld, en nadien ging ze soepeler.

Terug gemonteerd, met nog eens extra inachtname van de details (ver genoeg, tandwielen perfect passend enz...). Edoch, geen succes!

Nog eens op een rijtje, de symptomen in de hoop iemand ze herkent:

- bij intrekken van de correct afgeregelde koppeling een dof ratelend geluid en ik heb de indruk dat aan de andere kant m'n vliegwiel iets naar buiten komt (miniem miniem).

- bij in vitesse zetten moet ik onmiddellijk rijden of hij valt stil als ik hem, met ingetrokken koppeling, toch probeer tegen te houden.

- bij het lossen van de koppeling komt hij volledig los alsof er niets aan de hand is.

Het lijkt mij dat bij ingetrokken koppeling de platen niet volledig los van elkaar komen. Zou het kunnen dat er achter de koppeling een extra rondelle moet zodat ze niet zo diep op de as gaat en daardoor dieper kan ingeduwd worden??? Of, moet er misschien in het deksel of op de koppeling een dikker stukje dat de koppeling verder induwd??? Ik ben ten einde raad en snap hier niks meer van.

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Ik heb ongeveer dezelfde problemen gehad bij het vervangen van een oude koppeling. Bleek dat de nieuwe koperen duwpen te dik was. Dit scheelde maar 1 of 2 mm met de oude drukpen. Heb er toen eentje gekocht die iets kleiner was en de koppeling werkt weer perfekt. Heb meteen ook het metalen plaatje waar de drukpen tegen komt vervangen omdat dit ook wat sleet vertoonde. Ik weet niet hoe een cosakoppeling er uit ziet, maar misschien heb je er wat aan. Succes, nero.

Link naar reactie

Oke, Nero, ik heb dus volgens mij net het tegenovergestelde aan de hand. Ik vermoed dat mijn drukpen groter moet zijn (na consult van de specialisten).

Maar, het doet me goed bevestiging te hebben van je, zij het dan tegenovergesteld.

Txs!

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Ok, question, jij rijdt met een P200, en niet met een PX200, heb jij dan een oliepomp of niet. Zo nee, zit dan achter de koppeling een rondsel van ongeveer 3 mm dikte over de krukas?

Voor zover ik weet zijn de Cosa-koppelingen even 'hoog' als de oude koppelingen, en moet er achter een Cosa-koppeling ook ofwel een rondsel, Ofwel het tandwieltje voor de aandrijving voor de oliepomp. Als je dat rondsel niet monteert, zal je de koppeling inderdaad niet ver genoeg kunnen induwen, zodat deze niet volledig 'ontkoppelt'...

Link naar reactie

Peter ik kan maar in herhaling treden. Is daar iemand in de omtrek die een koppeling liggen heeft die 100% in orde is.

..als het niet ok is, vrees ik dat de krukas zijdelings beweegt. Maar dan moet het blok open.

René

Als ge de koppeling intrekt en weer lost mag het vliegwiel niet bewegen!!!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...