Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Cosa koppeling in PX125?


TheFox

Aanbevolen berichten

Als de koppeling zelin orde is blijft dan enkel nog de koperen drukpen over die te ver ingesleten is...

Als je de koppelingsplatenin de 'korf' monteert, gaan die daar dan soepel in of bljven die links en rechts haperen in de uitsparingen. Normaal gezien moeten die vrij kunnen bewegen. Als je een 'versterkte' koppeling hebt waar een ring rond gelat is, dan kunnen de platen soms bljven steken met de lippen aan die ring...

Als je het koppelingsdeksel monteert, hoever moet je de 'arm' dan bewegen voor de drukpen tegen het drukplaatje van de koppeling zit? Dit mag zeker niet meer dan één cm zijn. Zoniet is de drukpen aan de achterzijde (waar de vinger van de koppeling duwt) te ver ingesleten ( te herkennen aan een gladde cilindervormige uitsparing ipv een plat vlakje). Eventueel eens vergelijken met een nieuw?

Als je er echt niet uit geraakt, kom met je scooter tot hier en dan zoeken we er samen iets op é...

Link naar reactie

@René: je hebt gelijk van die krukas, uiteraard. Maar, wat je eigenlijk ziet is gewoon de spanning die lateraal op de krukas komt op het moment je de koppeling intrekt. De krukas zelf heeft geen spel.

@T5: thanks voor de info, maar dat van die rondel speelt niet bij mij aangezien ik die niet heb, ik heb een tandwiel voor mengsmering.

@Speedracer: Tom, je slaat nagels met koppen! Ik heb gisteren ook bedacht dat het iets moest zijn met die afstand en Nico had mij gisteravond ook al die tip gegeven. Ik ben dus net terug van je Schotland-buddy die mij een nippel heeft gegeven die ongeveer 1,5 mm langer is dan degene die erin zat. Er is niks ingesleten, maar waarschijnlijk zal die extra lengte er voor zorgen dat de vier platen (ipv 3 origineel) voldoende van elkaar loskomen. Dus die ga ik er nu terug insteken en het resultaat weten we na de aankomst van de tour vandaag. :-D

In elk geval bedankt voor je bereidwillige aanbod!

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

en peter?

Link naar reactie

Mijn Vosje is even iets anders gaan doen. Hij is het even k...beu. Het is blijkbaar nog steeds niet in orde. Hij gaat morgenvroeg bij Scootermarket andere platen halen. Dit zou blijkbaar het probleem zijn. Vakantie dus met 1 dag uitgesteld en hopelijk is het morgen eindelijk in orde.

Hij zal straks nog wel even op het forum verschijnen, maar kan het woord koppeling voorlopig niet meer horen.

Als er ooit een wedstrijdje is, om ter eerste een koppeling er uit halen en terug plaatsen, dan denk dat hij nu een super kandidaat is.

Kan het ondertussen met zijn ogen dicht. LOL.

Duimen dat het morgen eindelijk in orde is en we kunnen vertekken.

Link naar reactie

Wie vind de fout in onderstaand verhaal?

Ik koop in een supermarkt een boormachine van het merk Gottekesbore.

Thuisgekomen wil ik een eerste gaatje boren dus pak de hele handel uit steek er een boortje in, stekker in het stopcontact en drukken op het knopje... euh DRUKKEN op het knopje euh... Geen reactie! Stekker steekt in, stroom op het stopcontact, alles in orde en toch geen beweging in het apparaat. Tiens!

Oke, laptop opgezet en inloggen op het boormachine forum. Topic gestart, "boormachine werkt niet". Redelijk snel reactie van verschillende forumleden: " ah ja, natuurlijk, dat hebben wij ook gehad. Je moet naar de winkel een andere motor halen, want de motor die er in zit is te groot en dan werkt het niet." ???? Maar goed, dealer getelefoneerd of hij een motor had, motor uit mijn gloednieuwe boormachine gemeten en bij de dealer een vergelijkend meetonderzoek gepleegd. De nieuwe, losse motor is exact van dezelfde lengte. Dus, moet mijn probleem iets anders zijn. Blablablabla geprobeert zonder succes. Vriend technieker opgebeld en die zegt: " ah ja, ik ken dat, je moet een speciale motor hebben van afwijkende lengte, ik heb dat hier liggen." Oke, ik met mijn boormachine naar daar, andere motor erin en law and behold, the damn shit works!

Voor de oplossing, come and see in 1 hour! Tot op dat moment, waag uw kans!!!

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

ik wil wel eens een poging wagen...

de fout zit hierin dat er nergens een BRUFEN 600 te bespeuren valt...immers wanneer je denkt nog maar hoofdpijn te krijgen en je neemt een BRUFEN 600 dan komt ie er gewoon niet...

ik heb in iedere geval nooit geen hoofdpijn...

1-een px en een cosa koppeling..???! komaan hé zeg !!!!

2-de wereld waarin we leven en de incompetente drang naar consumptie doen mensen gekke dingen maken..

3-nog gekkere mensen testen die dingen en verkopen ze lustig verder zonder enig schroom ze te verbeteren !!!

4-de gekste mensen kopen die dingen tegen beter weten in..

5-die drang naar persoonlijk gewin toch altijd !!!

ik hoop hiermee gewonnen te hebben EEN GIVREY CHAMBERTIN premier cru van het domein HAUTTé !!!

waarbij m'n oprechte dank.

Link naar reactie

I'll cut right through the chase, because I'm pissed like hell!!!

Het probleem zit hem in het feit dat ergens in Europa een fabriek staat die Cosa-koppelingen maakt of assembleert. Ik veronderstel dat ze tandwielen inkopen, en kurkplaten en metalen ringen, veertjes en een klok. Ze steken die handel in mekaar, duwen dat op een kartonnetje, plastiekje erover and shoot the shit all over the European continent. Fout 1: aan het einde band zit er blijkbaar niemand die die dingen een keertje indrukt en probeert rond te draaien. Waarom zouden ze ook! Ze hebben de consumenten ondertussen zo getraind dat (Fout nr 2) zij dat zonder probleem aanvaarden, gewoon naar de winkel gaan en een ander stel platen kopen! Dat die platen ook door hen geleverd worden en van dezelfde foute dikte zijn, daar ligt blijkbaar niemand van wakker!!! Je moet een speciaal merk platen kopen van 35 some euros, en daarmee de platen van een gloednieuwe koppeling vervangen om dat ding aan de praat te krijgen!!! Go figure!!! Dit is bij de beesten af!!!

Laat ons nu nog zeggen dat 120 euros voor een koppeling weinig geld is en dat je dus minderwaardige kwaliteit koopt. Dan mag je er vanuit gaan dat die niet lang meegaat en misschien snel zal moeten vervangen worden. Maar, hoe goedkoop of van minderwaardige kwaliteit een product ook is, HET MOET MINSTENS 1 KEER DOEN WAARVOOR HET GEMAAKT IS!!!!

Ik vind dus dat dit echt niet kan, een produkt op de markt brengen dat gewoon niet werkt omdat er verkeerde onderdelen inzitten. Ik heb in elk geval mijn terechte klacht op duidelijke wijze overgemaakt aan de verkoper (die ook slachtoffer is) met de vraag dit op dezelfde doordringende manier over te maken aan de groothandel en zij op hun beurt aan de fabrikant! Laat het geweten zijn dat ik dit zeer kort zal opvolgen, en als het moet zelf naar Oostenrijk of welke andere plek dan ook rijden om dit duidelijk te maken. Dit moet echt stoppen, dit is pertinente incompetentie en daar krijg ik de creeps van!!!

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

En wat is dat speciale merk van de platen die wel werken? Waar koop je die en wat kosten die?

Verder volledig mee eens dat deze ellende eens moet stoppen. Ben nu ook wel benieuwd waar die koppelingen gemaakt worden.

Link naar reactie

Peter.

Toen ik aanraadde een koppeling te steken waarvan je 100% wist dat die in orde was wist ik wel waarom. Gij bent nog zo goedgelovig te veronderstellen dat die dingen ergens in Europa gemaakt worden en van deugdelijke kwaliteit zijn, ik niet meer.

Made in Germany was een begrip en een waarborg dat het in orde was. Made in Chipan is voor mij ook een begrip, goedkoop en dubieus. Bananepelen.

Wat niet wil zeggen dat dure stukken altijd beter zijn.

Mee leren leven, denk ik.

René

Link naar reactie

De vriend technieker die het uiteindelijk opgelost heeft (omdat ik hem niet eerder kon bereiken) was Frank. Scootermarket heeft die platen. Acedo of ageci of agedo of zoiets... Ik wil toch ook even vermelden dat Danny opnieuw de goeie dealer heeft uitgehangen, alhoewel hij ook slachtoffer is. Ik heb die extra platen niet moeten betalen en hij gaat zelf ook hogerop zijn gram zoeken en hier een punt van maken.

Volgens mij assembleert scootertech, want ze zat op een kartonnetje van scootertech. Let op, ook sip en andere kopen van scootertech...

Ik ga trouwens nog een pikante brief sturen naar Oostenrijk. Om te beginnen!!!

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

@René: Ik nijg nederig mijn hoofd bij zoveel wijsheid! Je had en hebt gelijk.

Ik had gelezen wat je zei, en anderen, en heb dan ook dat vergelijkend meetonderzoek gepleegd om dit uit te maken. De andere nieuwe, losse platen waren echter van dezelfde dikte, dus, veronderstelde ik dat dat probleem niet meer aan de orde was.

En, René, als er nu 1 ding is waar ik nooit met zal/wil leren leven, dan is het pertinente incompetentie en ook hypochrisie. Ik ga daar zeer passioneel tegenin! Dit zal inderdaad ooit mijn dood worden, dat weet ik nu al. Voor de rest ben ik gezond! :-D

Groeten,

Peter.

Voor alle duidelijkheid: pertinente incompetentie = incompetentie by choice, men weet dat men incompetent bezig is, door winstbejag of nalatigheid.

Link naar reactie

Het probleem zit hem denk ik behoorlijk diep. Meneer A weet niet van juffrouw B wat zij doet. B denkt op haar beurt dat A alles wel getest zal hebben nadat hij het heeft gefabriceerd. Wat natuurlijk niet waar is omdat A niet erg gemotiveerd met zijn werk bezig is. B levert het produkt af aan meneer C die al blij is dat hij het lekkere kontje van B ziet als ze de deur terug uitloopt. Hij heeft natuurlijk geen oog voor hetgeen zij komt brengen. C distibueerd naar mister D die zoveel mogelijk geld wil maken van hetgene C hem aanbied. D verkoopt aan winkelier E die nietsvermoedend denkt iets goeds te hebben binnengehaald. fokske F belt aan bij E met de vraag of zijn felbegeerde spul te leveren is. Ja zegt E, voor zoveel mag je het meenemen. Inpakken en wegwezen zegt F. F, blij zoals altijd, maar nu een beetje extra, gaat met volle moed aan de slag met zijn superkoppeling. Edoch... de rest kennen we al.

Diegene die we hier moeten afschieten is duidelijk. Om echter alles terug in orde te krijgen moet iedereen die hierbij is betrokken extra werk doen om alles weer in orde te krijgen. Te beginnen met F, dan E, D, C, B, A. Eén fout door A heeft voor alles wat erna komt consequenties. T'is om te kotsen. Als A gewoon had gedaan wat hij moet doen was er niets aan de hand geweest. Deze koppeling kost uiteindelijk een veelvoud van de prijs waarvoor hij in de winkel ligt. Er wordt letterlijk niemand beter van deze fout. Ik maak het zelf op mijn werk ook mee. Hoe langer de keten van producent naar koper, hoe groter de shit als het misgaat. Mensen lijken best slim, maar zijn in feite zwak omdat ze te veel op elkaar zijn aangewezen. Eén fout en alles ligt aan diggelen. Such a shame. Jammer dat Fokske de ellende hiervan moet meemaken. Fokske, ik zal vanavond een kaarsje voor je branden (^^,)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...