Ga naar inhoud
Vespaforum.be

XL2 Cutdown


Dr. Jeckill

Aanbevolen berichten

Na zo'n 10 jaar in de kelder staan weg te roesten, heb ik wat er rest van mijn oude scooter eens bovengehaald.

Nu ja, oud... Ik heb die in 93 nieuw gekocht en er dan alles uitgereden wat er in zat. Ik heb er met een DR85 en Leovincie heel België mee afgesnord, tot in de diepe ardennen door de bossen en beken. Na het zoveelste nauwe contact met de asfalt, was het tijd voor de sawz-all en werd er vooraan zo'n 10 cm links en rechts getrimd en de kont verloor zo'n 5 kilo aan onnodig staal. Ik heb zo nog een jaartje rondgetuft, tot ik een Hercules 125 kocht, een echte moto ;-). Een vriend van mij heeft dan nog even volgehouden, tot hij door een zwaantje van de baan werd gehaald omdat die die scherpe kantjes toch een beetje onverantwoord vond. Waar halen ze het toch.

Enfin, hierdoor werd het tijd voor een (custom-)restauratie en de motor was ook niet zo fris meer, op de teller wou die maar 60 meer doen, terwijl de volle 85 ooit vlot haalbaar waren. Ik heb dan bij het toenmalige Scootercorner in Gent alle motoronderdelen aangekocht en de scooter tot de laatste bout gedemonteerd. En dan was zowel het geld als de zin op.

Dus nu is de scooter weer bovengronds. Ik heb zowat alles teruggevonden wat ik toen in sporttassen gestopt had, en hoewel het chassis meerdere keren onder water heeft gestaan, heeft de tinworm het redelijk gespaard. Van de motoronderdelen is enkel de krukas te ver heen, volledig verroest.

Het chassis heb ik ondertussen al laten zandstralen en primeren. Om mijn "vakkundig" werk van weleer nog min of meer aanvaardbaar te maken, heb ik ondertussen toch al weer enkele centimeters rondom getrimd. Als alles ongeveer gelijk afgeslepen is, moet ik hier en daar wat plaatwerk en onnodige gaatjes toelassen en dan wil ik overal een randje aanlassen, om zo de messcherpe kantjes af te boorden. Het XL2 achterlicht is ingebouwd in zo'n plastieken opzetstuk, dat is helemaal verloren, en het achterlicht ga ik dus rechtsreeks in het staal inwerken. Het originele stuurhuis staat verschrikkelijk op een cutdown, dus dat verdwijnt in de vuilbak. Van het originele stuur heb ik nu dropdowns gemaakt die bovendien 5 cm smaller zijn. Gewoon royaal gebruik maken van de slijpschijf, brander en laspost, gekruid met een zware hamer. Best wel al een leuk zicht. Dan gewoon nog op zoek naar een leuk zadeltje en dat zal het zowat zijn op een mooi spuitwerk na dan.

Voor de motor moet ik dus enkel nog een nieuw krukasje en een lagertje of 2 hebben, verder heb ik zowat alles liggen. In stukken en brokken en zonder ook maar een herinnering aan hoe ik alles gedemonteerd heb. Maar dat lukt wel. Ik heb een Polini 75race, een versterkte koppeling en een oude uitgeboorde carbu en heb enkel nog een leuke uitlaat nodig die op de plaats van mijn reservewiel komt om dat gat een beetje mooi op te vullen. Het reservewiel komt tussen zadel en stuur, zoals op een SS-je.

Ik wil alles zo snel mogelijk samenproppen. Omdat ik m'n vriendin beloofd heb dat ik pas iets anders koop als deze af is. Daarna wil ik wel op zoek naar iets groters/snellers/echters.

Ik zal vooral proberen af en toe wat foto's te posten, heb er al een paar klaar staan van het zootje waar ik moet mee starten. Maar ik moet die nog online trachten te krijgen.

Link naar reactie

dscf0004ay9.jpg

Snel een beetje een mock-up gemaakt van hoe het moet worden, aan de andere kant nog een beetje trimmen aan de bil en dan begint het laswerk. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo'n dun plaatwerk gelast, dus dat belooft.

dscf0009od1.jpg

Slechts een klein beetje smaller vooraan, tot net binnen de pinkers. Links op de foto was het blikwerk nogal geblutst (rechts eigenlijk ook) en dat heb ik er naar beste kunnen wat uitgemasseerd. Ik plamuur dat wel allemaal wat bij en dan valt het niet meer op. En ik ben hier nog maar net en ik ga al stelen bij de buren. Waar vroeger dat plastieken neusje zat, dat werk ik gewoon recht toe met wat plaat en juist aan het lager, daar werk ik het dan rond. Ik heb dat hier ergens gezien en vind dat niet mis.

dscf0018cq8.jpg

Hier kan je een beetje de nieuwe stance van het stuurtje zien. Een beetje gedropt, iets meer naar achteren gericht en een pak versmald. Dat zit plots wat sportiever.

Link naar reactie

0af31jpghy6.jpg

Dit zijn geen oude foto's van mijn XL2, de mijne was zwart als de nacht. Maar zo zie je een beetje wat er juist veranderd is.

081b1jpgho7.jpg

Eigenlijk niet eens zo'n zonde om de slijpschijf in te zetten, van alle vespa's vind ik dit toch wel de minst waardevolle. Waarschijnlijk vanwege het hoge plastiekgehalte aan boord.

Ik heb trouwens nog een pak dingen liggen die ik niet meer nodig zal hebben en die best nog bruikbaar zijn. Zoals koplamp-assembly met teller, zadel, zijblikken van de billen,... Bij interesse laat maar horen.

Link naar reactie

Echt zaalig

Ma ik snap iets nie mijne N50 (1966) doet normaal 90 net een ander pijpje langer 2de en 3de versnelling groter wielen en ene 19/19 carb.

de cilinder is nog standaard.

Op de moment is em afgesteld onder invloed van mijn ouder op 55.

Waarom doet den uwe maar 85 dan?

Greetz

Echt nice job ne fatsoenlijke cutdown is nie simpel om te make .

Link naar reactie

Als ge die foto's toont om onze mening te weten kunt ge de mijne direct krijgen.

Ik vind het lelijk en shockerend. Een Vespa verknoeien om op te vallen? Je moest beschaamd zijn om dat onder restauratie te zetten.

Daarbij is het verboden om met zulk gedrocht op de openbare weg te rijden.

En snel? Dertig jaar geleden reden ze 270 met een 50 cc

Link naar reactie

de mensen die kritiek geven op de cut-down van dr jeckill hebben zijn eerste post niet goed gelezen hij heeft het asfalt meerdere keren het asfalt van dicht bij gezien dit wil zeggen de vespa zat met blutsen enz om deze weg te krijgen was er geen geld en heeft hij ze er maar uitgeslepen zo is ook de rage van de cut-down ontstaan

de PK reeks is nu niet bepaald de mooiste in de vespa rij en wat betreft classic er rijden er nog duizenden van rond

het is niet omdat jij het niet goed vindt dat iedereen dit moet vinden

grtz sidvespa

Link naar reactie

@ René : Wat een boze uitval, m'n profiel is nochtans volledig ingevuld :P . Neen, ik zet deze foto's hier niet om te shockeren (jou misschien een beetje), maar gewoon om mijn (custom-)restauratie met jullie te delen. Als ik deze scooter 10 jaar geleden niet al had verknoeid, had ik er nu wss niet beginnen aan slijpen, maar alles lag daar maar in de kelder te rotten. Het was nu eigenlijk nog de enige optie om haar weer op de baan te krijgen. Maar beschaamd ben ik daar niet over, cutdowns heb ik altijd de leukste variatie op stock gevonden. Over met het gedrocht op de baan mogen, dat heeft men mij 10 jaar geleden al verboden toen hij idd nogal onveilig was, met overal onafgewerkte afgeslepen blikken. Deze keer wordt alles netjes afgewerkt en je zal zien dat men daar plots minder problemen zal van maken. Op de motor na natuurlijk, dat mocht toen niet, en nu al helemaal niet meer. Maar nogmaals, ik had alle stukken liggen van 10 jaar geleden, en ik vind het zonde om die weg te gooien. Dus worden ze gemonteerd. En ze zal sneller rijden dan 50, maar 270 zal ik er wss niet uit kunnen peren maar dat is ook mijn bedoeling niet meer. Had me die tips misschien 10 jaar geleden verstrekt, dat had ik zeker leuk gevonden. Nu ben ik ouder en wijzer. Hoewel, ik zie steeds vaker mensen het tegendeel bewijzen ;)

@Dries9260 : De gelijkenis is idd sprekend. Maar wie was er eerst, de kip of het ei ? Die discussie wordt hier zelfs gevoerd over de nieuwste modellen, toch zijn de meesten hier het er over eens dat een vespa steeds iets meer heeft dan haar klonen. Nu, datzelfde geldt voor mijn cutdown, de MBK Stunt avant la lettre 8) Het classic worden of niet, dat heb je zelden in de hand. Meestal zijn het die modellen, zowel bij auto's als moto's, die het meeste getrashed zijn, die later een cultstatus bereiken, want jij kan er een hebben en je buurman niet. Dus als je een XL2 hebt, bijhouden, want dankzij mijn baldadigheid is ze plots het dubbele waard.

@ al de rest : merci voor de aanmoedigingen, stay tuned !

Link naar reactie

ik zou zelf nooit een cutdown maken. maar ik heb wel respect voor de manier waarop Dr. JecKILL hier mee omgaat en vooral op de manier waarop hij het met het forum deelt.

ik vind het best interessant om volgen. doe zo verder Dokter en tot binnenkort op een of andere meeting!

Link naar reactie

Vroeger reed ik ook rond met een soortgelijk spatbord op de mijne. Het standaard plastieken spatbord, gesneden naar het kleinst mogelijke schaamlapje. Maar vond het toen al een beetje teveel off-road naar mijn smaak. Ik had voor de mijne nog een lambrettaspatbord liggen, maar vind dat uiteindelijk toch wat te zwaar. En nu ga ik zeker en vast voor een schermpje net boven het wiel gaan.

Link naar reactie

dit spatbord is oude stock en kon je dus vroeger zo kopen. Wat offroad betreft, dit is een off road scooter er staan nu ook toppenbanden op maar om te testen stonden deze erop, mijn ouders vonden die toppenbanden in hun tuin maar niks

Link naar reactie

Sorry Tim, ik kan het niet goed vinden. Hopelijk ga je met dat ding niet de baan op.

Met de regelmaat van een klok krijgt er iemand de onweerstaanbare drang om een Vespa die een ongeval had te verzagen. Ook blijken een aantal verplichte veiligheidsattributen om op de baan te rijden op de geamputeerde scooter niet meer nodig En als bloem op de mesthoop, wordt het kunststuk met een spuitbus afgewerkt.

Het opgesmukte wrak hier op het Vespa forum komen tonen is het toppunt van sadisme. Het doet zeer aan het hart van de echte Vespa-freak.

Restaureren is heel iets anders dan met een eclectrische slijpschijf een Vespa, waarmee men een ongeluk had, te lijf te gaan.

de mensen die kritiek geven op de cut-down van dr jeckill hebben zijn eerste post niet goed gelezen ... . het is niet omdat jij het niet goed vindt dat iedereen dit moet vinden

grtz sidvespa

Jufrouw Sidvespista

Maar gij leest goed! Zelfs dingen die niet vermeld staan. Wie schreef dat iedereen mijn mening goed moet vinden?

In tegenstelling met wat jij schreef, las ik de eerste post van Tim wel goed. Daarom mijn raad, vooraleer op Verzenden te drukken eens na te denken en eventueel voor Delete te kiezen.

Ik las dat hij problemen had met de ruwe brok materie waarvan hij 10 jaar later zijn meesterlijke creatie zou maken. Hij had blijkbaar moeite om zijn scooter, die vlot 85 haalde, recht te houden. Na de eerste reparaties met de slijpschijf en uitlenen aan een vriend werd zijn Vespa door een rijkswachter van de baan geplukt. Bij gebrek aan financiële middelen werd zijn volledig gedemonteerd scheurijzer in een onder waterlopende kelder, zorgvuldig in sporttassen weggestopt.

Nu na 10 jaar sparen komt als een verroeste Feniks het geheel van onderdelen delen boven water.

De duurste ingrepen zijn momenteel maar goed genoeg om zijn "vakkundig" werk van weleer samen te proppen.

Gelukkig zal hij foto’s plaatsen dan kunnen de liefhebbers zaalig met een erectie de suprematie van de meester volgen.

Een schril kontrast met wat Simon wil doen.

Wie is hier de Vespa liefhebber?

Dit is mijn mening.

René

Link naar reactie

Ik ben het deels met je eens rene maar Dr. Jeckill heeft die laswerken uitgevoerd toen zijn scooter nog nieuw was en dat komt dus op exact hetzelfde neer als wat al de jonnys nu met hun MBK s en Honda DAX doen. Over 10-15 jaar kan iemand dezelfde commentaar geven als u op hun oude projectjes.

En mod Vespa s blijven iets apart en als ze niet overdreven zijn heel stijlvol / cutdowns ook.

Gewoon een kwestie van mee zijn met de tijd en ruimdenkend zijn.

En nee ik zeg niet dat ik een cutdown verkies boven de mijne.

Greetz

Link naar reactie

nogmaals @ René : Op ieder mogelijk forum heb je er steeds wel een paar tussen zitten die niets liever doen dan op de schenen schoppen en liefst met een zo groot mogelijke schop kolen op het vuur gooien. Blijkbaar is het hier niet anders. Dat je het niet voor cutdowns hebt, dat is je volste recht, dat je het onverantwoord vindt om er mee op de baan te komen andermaal scheepsrecht. Maar voor je met modder begint te smijten, moet je wel eerst je facts recht hebben.

Ok, de vespa heeft ongevallen gehad, gelukkig geen enkele keer door mijn fout, zie ook winterse verkeersperikelen voor enkele voorbeelden, niet enkel de mijne. Maar ondanks veel blikschade was er fundamenteel niks beschadigd aan het frame, dus enkel "overbodig" staal heeft zijn weg naar het oud ijzer gevonden. Er zijn inderdaad enkele handige functies van de scooter verdwenen, zoals daar zijn pinkers, veilig maar niet verplicht. Of een spatbord, ik was wel properder met, dat moet ik toegeven. Verder zal zowat alles terug zijn plaats veroveren op het afgewerkte produkt. Want afgewerkt is het nog helemaal niet, ik moet de eerste spuitbus verf nog bovenhalen ;) En bij gebrek aan een beter woord of gepast forum, noem ik het (custom-)restauratie, noem jij het maar wat je wil.

En ik denk dat Sidvespa idd beter gelezen of geïnterpretteerd heeft, of misschien zijn Oostends en Gents echt wel 2 verschillende talen. Ik voel me helemaal geen meester creator, ik heb andere fortes zoals het verbouwen van mijn schip, waar jij misschien wel interesse naar zult hebben. Zoals ik reeds schreef, reed ik toen idd graag snel, het is echter vreemd dat steeds, juist wanneer je dan traag en wettelijk rijdt het noodlot toe slaat. Maar dat is een andere discussie. En toen was er idd ook alleen maar een jonge gekke kop en een chronisch gebrek aan centen. Tijden veranderen, de jonge gekke kop is enkel wat ouder geworden. En het geld, daar hoef jij je geen zorgen over te maken, dat doe ik immers ook niet. De bedoeling is om met wat ik nog liggen had plezier te beleven, mijn fijn laswerk en spuitwerk op te oefenen. En mijn plezier met diegenen die interesse hebben te delen.

Interesseert het je niet of nauwelijks, volg dan andere topics.

Link naar reactie

Beste Tim.

Ik bewonder uw schrijfstijl en uw moed. Ook versta ik dat het schaap 10 jaar geleden al verdronk. Ik viel jou misschien hard aan maar ben die aanvallen uit een een bepaalde provincie kotsbeu. Maar het blijft mijn mening dat zulke monsters op de baan geen deugd doen aan de reputatie van de Vespa.

Ik antwoord niet meer anders moet ik weer het laatste woord hebben.

Groeten uit Oostende

René

Link naar reactie

beste rené

ge weet toch dat in die gemeente de meesten voorop zijn in de mode en al de rest

en dat de rest van belgie later volgd als het bij ons paseé is

grtz sidvespa

aan al de andere forumers sorry voor deze opmerking maar het moest er even uit

na zijn vorige post

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...