Ga naar inhoud
Vespaforum.be

XL2 Cutdown


Dr. Jeckill

Aanbevolen berichten

Tim. As far i i have understood the scooter belongs to you, so in my understanding you can do whatever you like with it. As for hurting the "reputation of the vespa" rene, thanks for that i haven't laughed so much in years. LOL!!!!

Link naar reactie

Zo, vandaag ben ik voor de ronde som van 7 euro vijftig een 1mm plaatje staal gaan halen en zo'n meter of 6 rond profiel van 6mm om de randen af te werken.

Ik ben meteen maar met het moeilijkste begonnen, alles of niets. Nu ik kan wel een beetje lassen, maar gewoonlijk platen van 5-6 dik, waarbij het ook niet te nauw steekt. Dus zo'n flinterdun plaatwerk is best wel een uitdaging.

dscf0002ub8.jpg

Maar ik heb het er nog goed vanaf gebracht denk ik, met een beetje massage, gevolgd door wat deftig plamuurwerk en dat zal er niet slecht uitzien. Nu moet die lelijke plastieken neus er niet terug op, ik vind het wel wat weg hebben van een Vega, enfin van ver dan toch en zelfs dan is dit geen compliment voor een Vega.

Om onderin de ronding te verstevigen zit er een stevig stukje halve buis op het frame gelast, ik moet daar nog wat plaat trimmen en dan afwerken met zo'n baartje van 6mm. Maar de mazout van het agregaat was op, dus morgen kan ik pas verder spelen.

Link naar reactie

Zo rubber profielen (of uit ander plastiek) kan je normaal wel particulier kopen, ik weet alleen niet meteen waar. In Gent, rechtover De Pauw, is een rubber winkel, misschien daar? Maar Gent is wss wel een eindje rijden van Neerlinter.

Wat ik ga doen is met stalen profiel overal een randje aan zetten. Ik heb geen flauw idee hoe ik daar aan moet beginnen, dus als iemand tips heeft. Anders zal het oefenen, oefenen, oefenen worden.

Link naar reactie
Wat ik ga doen is met stalen profiel overal een randje aan zetten. Ik heb geen flauw idee hoe ik daar aan moet beginnen, dus als iemand tips heeft.

ik zou denken dat brazeren de beste oplossing is, vloeit makkelijk, je voegt 'relatief' weinig warmte toe en je kan rondom lassen ipv om de 5 cm een puntlasje...

Link naar reactie

Wat ik zo doen et die ronde profielen ( buizen dus ;) )

Waar je ze wilt plooien warm je op met de slaamo en plooi je rond een dikker plaat of buis , die de zelfde vorm heeft als de ronding van je beenschild...

Slijp er daarna een gulf in, die dan over je plaat komt. en klaar is kees

Nog een tipje doe zand in je buis dan komen er geen kinken in!

Of je moet iemand kennen die aan profielrolbank heeft dan is het esay...

Groeten Dries

@ Stephan : een verzinkte plaat heeft niet echt nut want door te lassen ( zelf punten) komt de galva er toch af !

Link naar reactie

@ dr.j...

ja,dat is wat ver om even naartoe te rijden : - )

ik heb dat ook zo dichtgelast aan de voorkant van mijne px,daar is wel wat plamuurwerk aan maar da lukt wel.en die draden vanvoor hebt ge niet meer nodig,de pinkers zijn weg,claxon weg,...enkel nog draad voor uw koplamp zeker?

(allé,zo zijn wij dat toch aan't doen)

keep up the good work,

Domi.

Link naar reactie

Lap, en ze vroegen het nog of ik verzinkt wou hebben. Maar ik denk toch ook dat de galva wegbrand, zeker op mijn lasniveau. Nu heb ik gewoon de plaat punt per punt vastgelast, zo een paar keer rond tot alles toe was, en dan met de lamellenschijf afgeslepen. Als alles afgelast is, ga ik gewoon alle holle ruimten opgieten met primer, ne keer goed schudden en dan weer aflaten, een beetje zoals een benzinetank. De bekabeling is idd slechts de koplamp en remlichtschakelaar. En met heel veel geduld en ijzerdraad krijg ik die er wel door. Achteraf gezien, had ik misschien beter al een ijzedraadje klaargestoken. Het contactslot in het frame gaat er uit, ik denk ergens een soort dodemansknop te maken, zoals in een speedboot.

De profielen zijn geen holle buis, maar massief, een beetje als heel dikke ijzerdraad. Ik ga dat braseren een kans geven. Is dat stevig genoeg, of zou ik eerst zo om de 5 cm een las doen en dan de rest toebraseren?

ivm de veel tijd op een dag : even veel als U ze, 24 uur ;) Maar ik heb een full-time weekend job (nu toch nog), en dat geeft me ieder week opnieuw een vakantie van 5 dagen.

Link naar reactie

Mijn ervaring wel eens waar in de industrie leren me toch dat galva afplet na het lassen... bij punten is dat weleens waar plaatse lijk maar hoe dan ook zal het voort roesten! In bedrijven word dit meestal opgelost door hamerit er op te doenen maar denk niet dat dit geval niet kan... misschien te rade gaan bij de andere lasser op het forum renoretro of zo

Groeten dries

Link naar reactie

dscf0010rd0.jpg

Zo, het trompetoeterroostertje heeft eraan moeten geloven. En direct daarna heb ik de rest van de neus verder afgelast. Met een klare geest zonder argon-beneveling had ik het eerst eens goed bekeken, en ja, ik zal moeten plamuren. Maar, het kon erger geweest zijn.

dscf0009mv0.jpg

En daar waar in de treeplanken vroeger vierkante gaatjes zaten voor de vloermatten, daar zitten nu ook mini-plaatjes in. Enfin, nog niet allemaal, maar het lukt wel.

Wat ik wel heb, met het afslijpen van de lasnaden, komt de dikte van mijn plaatwerk wel wat in het gedrang. Hier en daar heb ik wel al zo dun geslepen dat een gaatje snel gebrand is bij het lassen. Die gaatjes heb ik al allemaal weer mooi opgevuld. Maar ik probeer wel wat voorzichtiger te zijn.

Link naar reactie
Mijn ervaring wel eens waar in de industrie leren me toch dat galva afplet na het lassen... bij punten is dat weleens waar plaatse lijk maar hoe dan ook zal het voort roesten! In bedrijven word dit meestal opgelost door hamerit er op te doenen maar denk niet dat dit geval niet kan... misschien te rade gaan bij de andere lasser op het forum renoretro of zo

Groeten dries

ter info ik ben carrossier. :) dus zal ik et misschien ook wel weten niewaar

Link naar reactie

@ Vicious : het ziet er op foto erger uit dan in het echt hoor. Maar plamuren moet ik zeker doen. Ik heb nog epoxyplamuur staan van op de jachtwerf, daar kunt ge vlot tot 7 cm dik mee uit plamuren en dan spreek ik over oppervlakten van een vierkante meter. Bovendien, slorpt die geen water op zoals gewoon plamuur en trilt die van heel z'n leven niet meer los. Ik denk dat dat wel zal volstaan op de mini-wesp.

Link naar reactie

En vandaag heb ik het licht gezien. Het brand nog niet maar ik kan het bijna gaan monteren.

dscf0001vg3.jpg

Dit is de achterlichtcluster van een XL2, of wat er na mijn jeugdzonden nog van over bleef. Le plastique c'est fantastique, maar niet op mijn wepsje. En daarbij, het ziet er zo opgezet uit,alsof ze het achterlicht eigenlijk vergeten waren.

dscf0009ww2.jpg

Hier nog eens gedemonteerd, best wel een ingewikkelde gietvorm.

dscf0016iw4.jpg

Maar niet bij de pakken blijven zitten, ik heb al dat staal niet voor niets gekocht. Ik heb een bakje samengelast, dat het plasti-bakje vervangt. Eerst moet ik dan wel nog een gat in mijn vespa's kontje zagen en het er in lassen. Maar als dat allemaal goed gaat, heb ik een mooier dan origineel achterlicht.

dscf0014qd1.jpg

Het is idd maar voor mijn eigen goed dat ik mijn laskunsten kan verfijnen op een cutdown. Hierna wil ik wat netters maken en dan mag er aan mijn skills nog wat gesleuteld worden. Gelukkig zie je van dit gebergte helemaal niks want het zal onderhuids geïmplanteerd worden.

dscf0018qq9.jpg

En dan nog een laatste foto van het licht, gemonteerd. Zoals je ziet, blijft er zo goed als niets zichtbaar van een middagje werk.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...