Jump to content
Vespaforum.be

Vespa 150 super ombouwen naar 10 inch

Bowyer

Recommended Posts

Posted (edited)

Goedendag,

Ik wil een 150 super aan de voorkant aanpassen naar 10' . Nu vindt ik die conversie velgen geen smoel dus wil graag een andere oplossing.

Er zijn andere trommels en dan moet de stofplaat vervangen worden de vraag is of dat met de originel vork een goede oplossing is.

Of een andere vork monteren. De vraag is dan wat?

Een aangepaste pk vork heb ik ergens gelezen maar wat moet er dan aangepast?

Zijn er nog andere oplossingen? Een schijfrem lijkt mij ook wel fijn, ik wil er toch een px200 blok onder met een 213.

Edited by Bowyer
schrijf fout
  • Bowyer changed the title to Vespa 150 super ombouwen naar 10 inch
Posted

Wat is je doel? Standaard rem je (bij een Vespa) het meest op de achterrem, je kunt dus ook overwegen achteraan naar 10 inch te gaan. Dan moet je nadenken of de overbrengverhoudingen in de versnellingsbak nog correct zijn.

Ombouw naar schijfrem wordt/werd zo ver ik weet vaak gedaan met een (aangepaste) PK50XL voorvork, die zijn nu ook kant-en-klaar te koop: https://www.sip-scootershop.com/en/product/conversion-steering-column-sip-vespa-pk50-125-xl2-fl-hp-for-vespa-125-gt-gtr-ts-super-150-gl-sprint-v-super-rally_13347130

Ik heb mijn VNA omgebouwd van 8 naar 10 inch (zowel voor als achter) met een GLB voorvork en heb nog steeds trommelremmen. Ik kan wel eens nameten waarin de originele voorvork verschilt van wat er nu op zit.

Posted

Die SIP PK conversie-vorken zijn al jaren uit stock. Idem voor BGM versies bij Scooter-Center. Overigens gewoon rebrands van Saigon Scooter Centre (maar die maakt ze niet meer). Worb5 heeft ze wel in de cataloog staan, maar ga alvast even naast je stoel liggen voor je naar de prijs informeert.

GLB vorken zijn enkel geschikt voor VNA/VNB/VBA/VBB. Die hebben allemaal een scharnierend stuurslot en een kopbout parallel met het beenschild. Sprint/Super/Rally/... hebben daarentegen een "pin" stuurslot en een kopbout die dwars op het beenschild staat (net zoals bij latere PX).

Conversie velgen of vervangen van énkel de trommel en de dustcover zijn m.i. af te raden. Je band kan de binnenkant van het spatbord raken met alle gevolgen van dien (heb ooit een club lid over z'n stuur zien vliegen bij het nemen van een verkeersdrempel).

De makkelijkste oplossing voor een eenvoudige trommelrem conversie is een volledige 2dehands Sprint of nieuwe Bajaj-vork

Ik overweeg op dit moment zelf een schijfremombouw van m'n Sprint met een nieuwe vork en deze CNC schijfrem swingarmCrimaz heeft ook een schijfremoplossing voor pré Pk/PX-10"-setups. Rather pricy, allemaal...

• Thanks 1
Posted (edited)

Die swing arm ziet er deftig uit. Mooi ding.

Ik heb ergens iets gehoord over het “om lassen” van een lx vork. Nu heb 8k geen idee wat daar dan precies mee bedoelt wordt.

Die grimeca set met de schijf ala buel heb ik afgelopen weekend in Rijen gezien, ik moet zeggen de looks heeft het.

Edited by Bowyer
Posted (edited)

Waar komt dit systeem vandaan? Het lijkt te passen op de originele vork. Of is dit het grimas systeem wat Frederik linkte?

IMG_0606.jpeg

Edited by Bowyer
Posted

Da’s Crimaz idd.

Posted
15 uren geleden, Frederik9111 zei:

Da’s Crimaz idd.

Poeh daar hangt een flink prijskaartje aan. Wel een mooi ding.

Posted
On 10/3/2024 at 3:41 PM, Frederik9111 said:

Conversie velgen of vervangen van énkel de trommel en de dustcover zijn m.i. af te raden. Je band kan de binnenkant van het spatbord raken met alle gevolgen van dien (heb ooit een club lid over z'n stuur zien vliegen bij het nemen van een verkeersdrempel)

Ik denk dat dat de reden is dat ik destijds de tip kreeg een andere voorvork te plaatsen bij ombouw naar 10 inch. Bij gemonteerde vork is het lastig meten, maar denk dat de 10 inch voorvork zo'n 1.5 cm langer is dan de 8 inch voorvork die ik eerst had.

Posted

Heel kort door de bocht is het dus eigenlijk handiger om een oldie te zoeken die origineel al 10" heeft.

Posted

Tsja, zo redenerend kun je beter gewoon een nieuwe scooter kopen.

Als je dan toch al gaat upgraden (PX200 blok met naar ik mag hopen een 10 inch wiel), pak dan ook de voorkant aan.

Posted (edited)
10 uren geleden, Bowyer zei:

Heel kort door de bocht is het dus eigenlijk handiger om een oldie te zoeken die origineel al 10" heeft.

De remmeerwaarde van schrijfremmen bij Vespa's wordt m.i. overschat. Ik overweeg een Crimaz voor mijn Sprint voor de look en de technische uitdaging. Een goeie 2dehands Sprint-vork of een nieuw Bajaj-exemplaar heb je voor €200-300 en doet het mits goed remonderhoud en een strakke vering helemaal prima, zelfs met wat meer vermogen. 

1 uur terug, f4_1400 zei:

...PX200 blok met naar ik mag hopen een 10 inch wiel..

Gho... Eigenlijk hoeft dat m.i. niet per se. Mits een tandje meer in de koppeling prima te doen. Pinasco en BGM hebben prima 8" upgrade trommels en blokjes.  

(10"- en schijfremmen zijn vur jan...)

Edited by Frederik9111
Posted

Aankomende vrijdag kijken naar een gtr van 77. 
Heeft al 10” wieltjes en is eventueel te voorzien van de crimaz set.

Er kan natuurlijk ook een andere vork in met een gecombineerde schokdemper/veer en een traditionele schijfrem.

Ik moet alleen uitzoeken wat daar dan voor een vork in past. 
Een p vork zal niet passen verwacht ik.

Op mijn px heb ik ook een schijf en 8k moet zeggen dat het verschil indrukwekkend is.

Posted

Overmorgen kijken naar een gtr van 1977. Zijn er nog bijzonderheden waar ik speciaal naar moet kijken bij een gtr?

De standaard dingen die voor eigenlijk elke Vespa oldie gelden weet ik geloof ik wel.

Er is wel een blok bij maar dat loopt in ieder geval niet. Verder is ze volledig gedemonteerd, letterlijk elk schroefje en moertje is eraf.

Posted

GTr-blokje zijn interessant. 3-poorts dus mits de juiste partslist flink te "verbeteren". 🙂   

Mocht je afhaken, mag je me dat adresje altijd wel even forwarden.

Posted

Ja die heb ik al meer gehoord. Gelukkig staat de Vespa niet publiek te koop anders was ik waarschijnlijk tweedes. 
Het plan is een beetje om het blokje netjes weg te leggen en origineel te houden en er een 225 onder te leggen. 

Posted

De gtr mee naar huis genomen. Het is een IKEA modelletje dus een bouwpakket. Helaas zonder de handleiding.

Vanavond al even aan het stoeien geweest met de voorwielophanging. Die is mij niet geheel duidelijk hoe die precies in elkaar hoort te zitten.

Er zit een doosje met losse naaldjes bij die vermoedelijk ergens in de vork moeten alleen hoe die erin moeten is de vraag. 
De assen die er doorheen gaan één lange dunne en een wat dikkere kortere is mij niet duidelijk hoe die geborgd worden.

De explodeert views van sc zijn wat dat betreft niet duidelijk genoeg.

Posted

Omdat er nog best veel originele lak opzit wil ik deze graag behouden. Alleen wat te doen moet de plekjes waar wel roest zit.

Ik las al iets over roest omvormer, maar de roest omvormer die ik ken wordt een soort zwarte laag en dat is niet zo mooi vind ik.

Ook zou ik een blanke lak er over heen willen maar is de originele lak bestand tegen de hedendaagse 2k lakken?

Owatrol heb ik aan gedacht maar is niet zo geschikt omdat dat niet tegen water kan en ik nog wel eens buiten kom met de Vespa, ook als het regent.

Wat is wijsheid?

Posted

Je zou rustyco kunnen gebruiken om de roest weg te krijgen, daarna wellicht opschuren als het droog is om de zwarte aanslag weg te halen.

Vervolgens owatrol erop, en daar blanke lak overheen.

Gaat niet eeuwig mee, maar werkt vrij aardig.

Allerbeste is 2 componenten, maar ik weet niet wat de originele lak dan doet.

Motip spuitbus blanke lak werkte bij mijn Misa, met 4 verschillende lak lagen die er al op zaten, goed.

Posted

Ik heb nog roestomvormer van rustbusters, dat ga ik proberen op een plek die niet opvalt.

Voor zover ik weet is juist de zwarte laag hetgeen wat beschermt.

De ophanging ben ik inmiddels uit, iemand heeft het voor elkaar gekregen om de rolletjes uit de lagers te peuteren maar de metalen behuizing van de lagers te laten zitten.

Eea was er wat lastig uit te krijgen maar het is gelukt.

Maandag nieuwe lagertjes scoren en dan kan het spul weer in elkaar.             

Posted

Origineel zaten daar losse naaldlagers in een open huls. Vandaag kan je die vervangen door gesloten naaldlagertjes.

Posted

De blikjes waar de naalden in gezeten hebben zaten er nog wel in.

Gister wel een andere ontdekking gedaan waar ik minder gelukkig van ben.

Het nieuwe stuur wat meneer erbij gekocht had blijkt toch niet het correcte stuur te zijn.

Ik denk dat het stuur wat er nu is een origineel New Old Stock rally stuur is omdat er een contactslot gat in zit.

De GTR heeft voor zover ik kan zien nooit een contactslot gehad.

De vraag is wat wijsheid is, dit stuur verkopen en een juiste weer kopen of domweg deze monteren en er een contact inzetten?

Posted (edited)

Zeker dat het geen gat voor een verklikkerglaasje is?

Edited by Frederik9111
Posted
26 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Zeker dat het geen gat voor een verklikkerglaasje is?

Ja, die zit er ook in. 

Posted

Waar blijven de fotootjes trouwens? :) 

Posted (edited)

d3fedb68-ffa9-43f4-bc63-d7f2db84d36d.thumb.jpeg.36d78c86a119a54d2d2d845db37b82e2.jpeg32ae4b86-e42a-4e6f-a0e6-030fec5a321d.thumb.jpeg.99cd6aa8475e3b076f2e238e83d6315c.jpeg32ae4b86-e42a-4e6f-a0e6-030fec5a321d.thumb.jpeg.99cd6aa8475e3b076f2e238e83d6315c.jpegIMG_0815.thumb.jpeg.f35953f241c365d1ef7705ac674e783f.jpegIMG_0815.thumb.jpeg.f35953f241c365d1ef7705ac674e783f.jpegIMG_0816.thumb.jpeg.206e21bfbe0d235a74d40e3df65b0bdb.jpegIMG_0811.thumb.jpeg.55de51c61494a1a0488a0b84305b8571.jpegIMG_0811.thumb.jpeg.55de51c61494a1a0488a0b84305b8571.jpegIMG_0811.thumb.jpeg.55de51c61494a1a0488a0b84305b8571.jpegd1f6cb9e-5cb8-4bd5-b364-8a00790bc905.thumb.jpeg.e66c6008f538f87c6d26cbad5e14bdc7.jpeg

f7b3f1f9-6cea-4c6f-beeb-a557283992f8.jpeg

IMG_0816.jpeg

IMG_0815.jpeg

IMG_0811.jpeg

Hmmm, eerst willen er geen foto’s uploaden en nu staan ze er dubbel.

Iemand trouwens nog een toiletrol nodig?

Edited by Bowyer
  • Like 2