nero Posted April 9 Posted April 9 Neemt men die speling niet weg door het achterwiel te monteren? Groetjes,nero.
Bowyer Posted April 9 Author Posted April 9 Nee je trekt de trommel tegen het lager aan. Dus het hele spul beweegt heen en weer. Met rijden is het niet eens een probleem maar de versnellingsbak vindt het niet fijn lijkt het.
Frederik9111 Posted April 9 Posted April 9 Je trekt de trommel vast op het binnenlager. In dit geval lijkt me de lager vatting uitgesleten door veeeeel te lang met een versleten lager te blijven rondbollen.
Bowyer Posted April 9 Author Posted April 9 Ik begrijp wat je zegt maar zou het dan zijdelings uitslijten? Ik kan mij voorstellen dat als je buitenlager mee gaat draaien de vatting in de diameter groter wordt. En is dit op te lossen? Een shim van 2mm tussen het lager en de circlip?
Frederik9111 Posted April 9 Posted April 9 Als je lang genoeg wacht slijt die ook lateraal uit. Met (sowieso) een overmaat lager (te verkrijgen bij de betere lagerboer) en op maat gedraaide spacers krijg je dir speling wel weg.
Bowyer Posted April 9 Author Posted April 9 Ik heb bij onze lager leverancier geïnformeerd, er zijn voor de 6000 serie shims te koop. Dus de zijdelingse speling is eenvoudig op te lossen. in de diameter kan mogelijk inderdaad met een overmaat lager of een strookje latoenkoper.
Bowyer Posted April 9 Author Posted April 9 Uhm ik hoop eigenlijk dat ik iets doms gedaan heb en een verkeerd lager besteld heb. Ze zijn er ook in 12mm dik dus dat zou de 2mm verklaren. Toegegeven het zou dom zijn maar als het zo is is het simpel op te lossen.
Dimitripx125 Posted April 12 Posted April 12 Toch de zijdelingse shims bestellen en opmeten aan welke zijde van het lager ze moeten komen. Waarschijnlijk aan de achterzijde omdat daar de aluminium zal weggesleten zijn . Bovendien zal je de buitenring van het lager moeten borgen met loctite. Anders gaat die opnieuw meedraaien.
Dimitripx125 Posted April 12 Posted April 12 Het lager dat daar hoort te zitten is een 6204 C3 met een breedte van 14 mm standaard. Er bestaan ook varianten met een breedte van 12 mm zoals een zv en een w12 maar die zijn voor specifieke doeleinden gemaakt. misschien heb je inderdaad een verkeerd lager. Maar bovenal mag de buitenring zeker niet in het huis rond kunnen draaien. Zorg dat je die speling zeker kunt opvangen.
Bowyer Posted April 12 Author Posted April 12 Vanavond het blok uit elkaar en er zat toch een 14 mm lager in dus helaas. DE speling opgemeten en affectief is het net geen millimeter maar dan nog wel te veel. De shims heb ik besteld en de buitenring denk ik met loctite vast te gaan zetten voor de zekerheid. Wat ik begreep moet het een cn lager zijn maar goed ik bestel gewoon een bij sc dat zal altijd de juiste zijn neem ik aan.
Niels_1977 Posted April 18 Posted April 18 (edited) Je kan ook eens zoeken bij de verschillende lager leveranciers, goedkoper en sneller geleverd dan SC. (en merk en kwaliteit kan je zelf kiezen) Bv Lagerkoning.nl Behalve op lagernummer, kan je op die site ook zoeken op de dimensies vh lager wat je zoekt (dus bv 8x26x12) Edited April 18 by Niels_1977
Bowyer Posted April 18 Author Posted April 18 1 uur terug, Niels_1977 zei: Je kan ook eens zoeken bij de verschillende lager leveranciers, goedkoper en sneller geleverd dan SC. (en merk en kwaliteit kan je zelf kiezen) Bv Lagerkoning.nl Behalve op lagernummer, kan je op die site ook zoeken op de dimensies vh lager wat je zoekt (dus bv 8x26x12) Heb ik ook gedaan nu twee lagers besteld vanwege de verzendkosten en toch goedkoper dan sc. Evengoed bedankt voor de tip. 1
Bowyer Posted April 20 Author Posted April 20 Om één of andere reden wil het niet echt vlotten met de gtr. Nu de speling uit de achteras is en het spul weer rijd is er weer een probleem. Bij echt hard remmen met de voor rem raken de boutjes van de schijf de plaat aan de vork waar de veer achter zit. Ik heb scooter center gevraagd of ze dit al eens eerder aan de hand gehad hebben maar zij vonden dit ook bijzonder en wisten zo ook geen oplossing. De gehele naaf zou ietsjes naar buiten moeten maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat zou moeten doen. Het lijkt mij eerlijk ook vrij lastig om dat te doen zonder dat er weer ander problemen ontstaan.
Thomas78 Posted April 22 Posted April 22 Ik heb op mijn TS ook een Crimaz remschijf maar die loopt nergens aan. Ik heb een BGM demper en veer. Misschien een probleem met je voorvork?
Bowyer Posted April 23 Author Posted April 23 Hoi Thomas, ik heb ook een bgm demper en veer. Ik heb nu het beugeltje waar de veer achter zit wat naar binnen gebogen zodat hij bovenin tegen de veer aan zit. En ik heb boutjes met een lager profiel gehaald en nu lijkt het goed te kunnen, er zit nu ongeveer twee mm ruimte. Tenzij de vork heel erg flexibel is bij het remmen zou het nu goed moeten gaan. De lagers en assen zijn allemaal nieuw dus daar zou het probleem niet in mogen zitten. 2
Recommended Posts