Bowyer Posted March 19 Author Posted March 19 Is er een wezenlijk verschil in slag van de verschillende koppelingshendels? Ik had nog een setje liggen en heb die gemonteerd, maar nu komt de koppeling niet goed vrij. Alle speling is er al uit verder strak zetten van de kabel dan is er geen spel meer.
Frederik9111 Posted March 19 Posted March 19 Lengte van de nieuwe buitenkabels gecheckt? Standaard zijn die vaak veel te lang waardoor de binnenkabel zichzelf eerst “strak” trekt in de gaine, alvorens ook echt te ontkoppelen. Je veriest daardoor een paar cm zinvolle hendel-“travel”.
Bowyer Posted March 19 Author Posted March 19 Dat is nog wel een idee om dat te controleren. Bedankt.
Bowyer Posted March 20 Author Posted March 20 Lengte van de buiten kabel was het dus niet. Dit maakt geen verschil. Wat wel een opmerkelijk iets is dat de verschillenden koppelingen ten opzichte van elkaar een verschillende hoogte hebben. Drie cosa koppelingen naast elkaar op de werkbank met een verschil van 3,5mm tussen de dikste en de dunste. respectievelijk 44,2 -47,7. Nu kan er natuurlijk verschil zitten in de bolling van de kooi maar ik vind het wel vreemd. En maar daar ben ik niet zeker van als er dikkere platen inzitten dan zit de spin ook verder naar binnen denk ik.
Bowyer Posted March 26 Author Posted March 26 De oplossing was uiteindelijk een dikkere vulplaat achter de koppeling. Nu werkt het zoals het zou moeten. 2
Bowyer Posted March 29 Author Posted March 29 Vandaag op bezoek geweest bij iemand in omgeving Den Haag die het leuk vind om anderen te helpen met hun Vespa’s. De man is al sinds enige tijd aanhanger van de gruppo en we wilden wel eens kennis maken. Omdat sleutelen aan en praten over een Vespa altijd leuk is hebben we mijn gtr meegenomen. Na wat algemene zaken en koffie eens gaan kijken naar de gtr. Bougie eruit, ja hij is wel wat erg vet. Dan nu eerst maar eens compressie meten. Hmm misschien toch eerst thuis er nog een extra pakking onder of boven erbij. Zo gaat het niet lang goed. De vraag is dan wat is wijsheid. De poorten komen goed vrij in de onderste stand, dus waar een extra pakking plaatsen?
Speedracer Posted April 1 Posted April 1 Als de kopspeling goed is (1.2 tot 1.5mm voor gemengt straatgebruik) is het niet slim om gewoon in het wilde weg pakkingen te gaan bijsteken. Hoge compressie is niet per se slecht maar niet noodzakelijk om vermogen te maken. Zolang je motor niet begin te 'pingelen' is hoge compressie aanvaardbaar. Indien je de compressie wil verlagen moet je ofwel jouw eigen cilinderkop aanpassen om meer volume tecreëren ofwel een 'lage' compressie kop kopen. Algemeen gesproken ga je met een dikkere voetpaking alle poorten vehogen in de cilinder tov de piston (zuiger). In de meeste gevallen verlies je koppel onderin en win je vermogen bovenaan indien je uitlaat hogere toerentallen toelaat.
Bowyer Posted April 1 Author Posted April 1 Hoi Speedracer, eea aan timing is berekend door RM en ik kan het beste bovenin compenseren voor de langere slag zodat de poort timing goed blijft. Mocht dat een goed resultaat opleveren wat compressie betreft dan kan altijd de kop nog aangepast worden. Nu is er nog de mogelijkheid om terug te gaan naar een dunnere pakking of een andere optie zonder dat er definitief iets aangepast is aan een cilinderkop.
Speedracer Posted April 2 Posted April 2 Misschien eens het volumein uw cilinderkop meten en de 'gecorrigeerde compressie' boven de uitlaatpoort berekenen...
Bowyer Posted April 2 Author Posted April 2 Het volume van de cilinderkop meten begrijp ik. Maar behalve met een dremel verandert daar niets aan. Enige wat nog zou kunnen is meten of een originele Piaggio kop meer inhoud heeft en dan die erop zetten. Maar wat is de gecorrigeerde compressie en hoe bereken je dat? Ik ken alleen het meten van de compressie met een meter zoals wij gedaan hebben.
Bowyer Posted April 2 Author Posted April 2 (edited) 1,24 mm. De inhoud van de cilinderkop (water) is 30ml. Dit is de bijgeleverde pinasco kop. Een originele Piaggio kop heeft 34ml inhoud en lijkt alleen een heel iets grotere dome te hebben, verder zijn ze nagenoeg identiek. De inhoud is berekent op het gewicht in water. 1cc water is 1gram dus 30gram is 30ml is 30cc Edited April 2 by Bowyer
Frederik9111 Posted April 2 Posted April 2 Da’s relatief laag. Een .20-50mm koppakking zou me persoonlijk iets meer gemoedsrust bezorgen. Interessante leesvoer hier. 1
Bowyer Posted April 2 Author Posted April 2 (edited) Ik weet niet of ik alles echt begrijp maar ik lees dat deze cilinder bedoeld is voor de 60 slag. Dat is prettig want die zit er in. Wel is de compressie erg hoog volgens onze meting. Het verhaal met de berekende compressie en de gecorrigeerde snap ik nog steeds niet. Wat houd dit in? De vrh kop heb ik opgezocht, het lijkt alsof de verbrandingskamer hier een stuk groter is. Dat zou dan kloppen met wat degene beschrijft dat ideaal er een 30 cc verbrandingskamer zou moeten zijn. Edited April 2 by Bowyer
Bowyer Posted April 3 Author Posted April 3 (edited) de pinasco kop rechts en links de originele piaggio. Wat is het verschil behalve dat de verbrandingskamer wat groter is? Met de piaggio kop een squish van 1,96 mm zonder pakking tussen kop en cilinder. Ik weet alleen de compressie niet. Wel een calculator gevonden maar ik weet niet precies wat ik als height to deck moet invullen. Als ik het gemiddelde ongeveer neem tussen wat het midden van de zuiger boven het dek uitsteekt en de rand van de zuiger dan kom ik op -2,5 uit. Als ik dat invul dan kom ik op 10.1:1 uit. dit lijkt mij nog best veel. Of heb ik dat mis? Edited April 3 by Bowyer
Bowyer Posted April 4 Author Posted April 4 Vanavond een proef rondje gereden met de gtr. Ongeveer een uur en een rondje van 60km. Een klein stukje volgas rijden levert op de gps een max snelheid op van 95 km/h wat ik eigenlijk niet heel bijzonder vindt. Van 223cc had ik wat meer verwacht. Koppel is er voldoende dus dat is het probleem niet. Nog wel wat met de sproeiers doen hij loopt nu nog wat rijk.
Frederik9111 Posted April 4 Posted April 4 Heb je de vertanding veranderd? 23 of 24t koppelingstandwiel? Scheelt een pak hoor.
Bowyer Posted April 4 Author Posted April 4 (edited) Nee dat heb ik nog niet gedaan. Dat is eventueel nog een optie. Past dat op dezelfde primair? Anders moet het blok weer terug uit elkaar. Is er trouwens aan zo’n vreselijk optimistische snelheidsmeter nog iets aan te passen? Die was van mening dat ik ruim 120 reed. Edited April 4 by Bowyer 1
Frederik9111 Posted April 4 Posted April 4 Ja hoor, gewoon een koppelingstandwiel een maatje vergroten. Wel even uitkijken dat je’t juiste modelletje voor 65t primaire in je winkelmandje gooit.
Bowyer Posted April 6 Author Posted April 6 Ha dan ga ik die binnenkort maar eens bestellen. Andere vraag ivm de snelheidsmeter. Ik denk dat ik eigenlijk de verkeerde erin heb zitten. De 125cc hadden origineel natuurlijk een 100km teller en ik heb een 120km variant. Nu zit het probleem daarmee waarschijnlijk in het aandrijf wieltje in de naaf. Zou een ander wieltje van bijvoorbeeld een rally 200 passen op deze as? Of is die vertanding zodanig anders dat de as het aandrijf tand wieltje opvreet?
sidvespa Posted April 7 Posted April 7 in de wormwieltjes heb je verschillende kleuren dit geeft aan welke vertanding het is
Bowyer Posted April 7 Author Posted April 7 9 uren geleden, sidvespa zei: in de wormwieltjes heb je verschillende kleuren dit geeft aan welke vertanding het is Dat had ik al begrepen de vraag is alleen of dat elk worm wieltje geschikt is voor de as waar hij overheen moet draaien. Ik kan mij voorstellen dat de as het tandwiel toe opeet. En mijn gedachte is dat ik meer tandjes moet als ik wil dat de teller minder aangeeft. Klopt dat?
nero Posted April 7 Posted April 7 Mijn ervaring is dat een vespa speedo van af 90km/u zowiso begint te flippen, misschien beter opteren voor een digitale teller? Groetjes, nero.
Bowyer Posted April 7 Author Posted April 7 Ja dat heb ik ook overwogen maar ik vindt de originele imitatie mooier.
Bowyer Posted April 8 Author Posted April 8 Nu heb ik wat. Spelling op de achteras. Het gehele lager kan wel 2 mm opzij achter de borgring. Dit hoort toch niet te kunnen? IMG_2397.mov
Recommended Posts