Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Oldtimer Vespa px 150 1997 - ingevoerd uit indonesia en ingevoerd in nl in 2001


Aanbevolen berichten

ik kan een scooter VESPA 150 PX uit 1997 kopen met weinig KM; officieel ingevoerd via douane NL door de eigenaar die een aantal jaren in Indonesië heeft gewoond en gewerkt; hij is sinds 2001 terug in NL en heeft zijn - in INDONESIA aangekochte nieuwe scooter- scooter meegebracht naar NL;

alle papieren zijn aanwezig;

kan ik deze scooter in België inschrijven, nadat de huidige eigenaar (2de eigenaar) de scooter gaat uitschrijven in NL en voor export naar België OFFICIEEL gaat melden bij de Nederlandse diensten?

alvast bedankt !

Link naar reactie

ik lees ook her en der dat scooters die werden geproduceerd door PIAGGIO INDONESIA, minderwaardig zouden zijn tov europese scooters...

zijn dat dan niet identiek dezelfde casco's en motoren als in Europa ?

wat zou er aan die Indonesische scooters NIET goed zijn ? ze zijn toch officieel geproduceerd door VESPA INDONESIA ?

bijvoorbeeld een type VESPA PX 150 bouwjaar 1997 uit Indonesia zou toch identiek moeten zijn aan een europese VESPA PX 150 uit dezelfde periode...

wie heeft "real" ervaring met deze zaak ? inschrijven van een ingevoerde oldtimer VESPA uit Indonesia;

Link naar reactie

NIET doen.
Geen stuiver waard op de 2de-handsmarkt. 

Walk away. Fast & far...

  • Like 6
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Of wil meneer slimmer zijn dan de rest en vooral een koopje denken te scoren…

aangepast door Frederik9111
  • Like 1
Link naar reactie

Is maar net wat je zelf wilt, zoveel mensen zoveel wensen! 

Als jij voor leuk geld een oude scooter wil hebben om lekker met rond te rijden en jij vind hem mooi, waarom niet? Kijk, ze zijn minder waard dan de Italiaanse Vespa's, maar de een heeft er meer voor over dan de ander en als je vooraf weet dat het er een is uit Indonesië is zal de prijs daar ongetwijfeld ook naar zijn. 

Ik denk dat het belangrijkste is dat je geen Italiaans geld voor een Indische scooter betaald en dat jij blij bent met wat je koopt! 

Link naar reactie

… en je die ene op duizend gekocht hebt die niet afgeleefd, slecht onderhouden, en zo rot al een moerbei met een mooi verhaaltje de oceaanoversteek heeft overleefd.

  • Like 1
Link naar reactie

Bij SCK hebben ze een grote badge Vespas gekocht in goede ongerestaureerde en veelal degelijke conditie uit Pakistan.

Een goede basis om te restaureren, ongerestaureerd en niet te vergelijken met de geplamuurde curry zooi.

(of er wordt aangegeven bij verkoop wat er aan mankeert)

Voor schappelijke prijzen, ok geen echte Italiaan, maar destijds (jaren ‘60) geproduceerd onder licentie en met kwaliteits controle van Piaggio zelf.

Aangezien niet iedereen een perfecte Vespa a 4000 euro kan betalen, een heel aardig alternatief.

Ik geloof dat ze nu de eerste badge hebben ingekocht (iets van 20 stuks), en als het SCK bevalt zullen ze vast meer inkopen.

https://youtu.be/V-OwgRQz9gA?si=7E3J8M9GByEBa4H5

 

Zoals Frederik zegt zou ik er alsnog geen duizenden euros aan besteden, de waarde blijft helaas een stuk minder dan een Italiaanse Vespa.

Maar zo kan je wel meedoen aan een hobby die anders misschien onbetaalbaar is.

 

 

Link naar reactie

Als je verhaal klopt, namelijk kopen van de 1e eigenaar die hem zelf nieuw in Indonesie heeft gekocht, kan dit een prima scooter zijn. Met de originele papieren en invoer documenten zal een kenteken geen al te groot probleem moeten zijn in Nederland, het is echter géén oldtimer, 1997 wordt niet als oldtimer beschouwd door de wet.

Hier veel info over Dan Motors, de producent van Vespa's in Indo:

 

Modern Vespa : Dan Motor Indonesia

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Niels_1977 zei:

Aangezien niet iedereen een perfecte Vespa a 4000 euro kan betalen, een heel aardig alternatief.

Hoeveel euro's denk je nodig te hebben om die Pakistaanse projecten (€1500 voor een deftig exemplaar) legaal de weg op te krijgen (in B een kleine €400), motorisch (€700-1500), elektrisch en framematig (minstens €600-700 voor banden, veren, kabel, kabelboom) te reviseren? Om nog maar over herlakken, customizen, tunen... (€1000-1500).

4 uren geleden, Sjoerdo zei:

Als je verhaal klopt, namelijk kopen van de 1e eigenaar die hem zelf nieuw in Indonesie heeft gekocht, kan dit een prima scooter zijn. Met de originele papieren en invoer documenten zal een kenteken geen al te groot probleem moeten zijn in Nederland, het is echter géén oldtimer, 1997 wordt niet als oldtimer beschouwd door de wet. 

Het verkoopsverhaaltje van een aan de andere kant van de wereld aangekochte 2-wieler hebben we allemaal al zoooho vaak gehoord. Ik geloof er geen snars van tot iemand mij een persoonlijke aankoopfactuur ter plaatse op naam van de huidige eigenaar kan tonen. Feit is dat de transportkost van 1 individuele scooter de waarde 10-voudig overstijgt. Verrassend genoeg worden wél heel veel van deze Vespaatjes verkocht via toonzalen van teak- en ander Aziatische terrasmeubeltjes. In België krijg je zo'n scooter met de originele documenten nooit of te nimmer legaal op de weg. Piaggio levert ook géén "Certificates of Origin" voor DanMotor-Vespa's. Danmotor heeft héél lang 8" px'en verkocht; met afwijkende versnellingsbakverhoudingen en Super-wielen en -vorken. Die modellen zijn nooit voor de Europese markten gehomologeerd. 

Gezien geboortejaar 1997 betreft het wellicht een Vespa PX Exclusive 2. Die heeft sowieso een (ten opzichte van Europese) afwijkende kabelboom en ontsteking (en dus ook reserveonderdelen). Moraal van het verhaal: in 99,9% van de gevallen eindigt zo'n Indonesische Vespa als onafgewerkt project op Marktplaats of 2dehands.be, meestal nadat er eerst een paar honderd euro extra in gegoten werd. Vandaar dus: mooi omheen lopen, mét een héél grote boog. Ontegensprekelijk zijn er wellicht uitzonderingen te vinden, maar dat neemt niet weg dat élke aankoop van zo'n model telkens een gigantische gok is.

  

Op 14/3/2024 om 14:12, Lambert Rooijmans zei:

... ik denk dat er de foute bougie inzit; en dan uiteraard nazien benzine toevoer; de carburateur moest opnieuw worden afgesteld; dat wist ik bij aankoop; /heeft ca 20 jaar meestal niet gereden...

Point proven...

 

image.thumb.png.db92f5b51d5694f7b43ff681f3d4d92b.pngimage.thumb.png.c775f39277e3156c27f12798d81c5f02.png

aangepast door Frederik9111
  • Like 4
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...