Jump to content
Vespaforum.be

Ape: Juiste piston voor deze cilinder?


Ronin

Recommended Posts

Hallo, 

We zitten een beetje vast met mijn Ape en hebben al heel veel geprobeerd. We krijgen hem aan maar na een minuutje valt hij uit. We denken dat er een gebrek is aan benzine?

We hebben al een Polini CP19 geprobeerd maar het gedrag blijft. We merken op dat als je de luchtfilter afsluit met je hand dat hij de carburator de benzine uitspuwt via de luchtfilter ipv naar binnen zuigt. Kan het zijn dat ik de verkeerde piston er in heb zitten? Is er een manier om dat te checken? 
Ik heb de grootste piston gekocht en de cilinder op maat laten boren dus ik was van mening dat dit het juiste is wat ik gedaan heb? Kan het zijn dat de poorten van de piston niet overeen komen waardoor er een onderdruk of zoiets ontstaat? Is er iemand die hier wat uitleg over heeft of weet te vinden? 

Alvast hartelijk bedankt! 

De Piston: 
IMG_5243.thumb.jpg.e5d04b9d8c9078da0f9b62f31d436ad4.jpg

IMG_5242.thumb.jpg.4ef3cfabab82793340d3f0d7fdd5c30c.jpg

Link to comment

Da’s een piston voor GS cilinders (met intake bovenop de cilinder). Die hebben toch een andere geometrie dan Ape/VL/… cilinders (met zijdelingse intake). 

  • Like 1
Link to comment

Oei! Dan zou dat idd wel eens het probleem kunnen zijn? Of kan het zijn dat de cilinder zelf ook een GS cilinder is? Helaas heb ik van deze materie te weinig kennis. Alvast bedankt voor jullie hulp! 

Link to comment

Deze is bruikbaar, met meer kaboempotentieel.

  • Like 1
Link to comment

Dank u wel voor de hulp! Ik heb nog 1 vraagje ... 57mm krukas. Hoe kan ik nakijken wat ik erin heb zitten zonder dat de blok terug open moet? Of kan ik beter de krukas ook in één keer vervangen? We hebben de blok eergisteren open gedaan en alle borages en lagers vervangen. Hij is juist terug dicht gedaan. De krukas was nog ok.
Ik heb bovenvermelde set met BGM krukas al in een wideframe blok zitten die ik eigenlijk niet meer gebruik dus ik zou het theoretisch kunnen doen? 

Hier een filmpje van mijn piston bekeken via het buisje van de carburateur. De piston zakt niet diep genoeg en verder zijn er volgens mij geen openingen? Of is dit allemaal te kort door de bocht van mij? Hoe kan de benzine boven geraken in deze config? Niet volgens mij? 

https://youtu.be/NBRtNxcRqlI


Thx voor de hulp!

 

Link to comment

Bij wideframe:
- 125cc -> 54mm slag
- 150cc -> 60mm slag

De krukas is het belangrijkste deel van je motor. Een 50/60/70 jaar oud essentieel onderdeel recupereren is m.i. nooit een goed idee.

  • Like 1
Link to comment

Thx Frederik maar als het een 60mm is dan kan die BGM kit (57 MM) toch niet passen of ben ik mis? Volgens de documentatie zou het een 57mm krukas moeten zijn maar het zou evengoed wel al een vervaging kunnen zijn van de originele dus ik zou begot niet weten wat er nu inzit helaas. 
 

E9E3178A-2B60-43CC-A70B-58E20DDA9B75.thumb.png.0458811cdf9ea0274fe243c18d0f462c.png

Link to comment

Scusi foutje!! 

49 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Bij wideframe:
- 125cc -> 54mm slag
- 150cc -> 57mm slag

De krukas is het belangrijkste deel van je motor. Een 50/60/70 jaar oud essentieel onderdeel recupereren is m.i. nooit een goed idee.

  • Thanks 1
Link to comment
11 uren geleden, Ronin zei:

Thx Frederik maar als het een 60mm is dan kan die BGM kit (57 MM) toch niet passen of ben ik mis? Volgens de documentatie zou het een 57mm krukas moeten zijn maar het zou evengoed wel al een vervaging kunnen zijn van de originele dus ik zou begot niet weten wat er nu inzit helaas. 
 

E9E3178A-2B60-43CC-A70B-58E20DDA9B75.thumb.png.0458811cdf9ea0274fe243c18d0f462c.png

Volgens mijn zijn alle BGM, SIP, Bollag kits zijn eigenlijk allemaal afgeleiden van de Ape cylinders en meestal aangepaste Indische Bajaj kist met dat verschil dat Bollag er iets degelijks van maakte 😎

 

Link to comment

Klopt. De Bollagkop heeft een iets hogere compressie. Maar ook die andere zijn prima vervangonderdelen. Sip en SC doen ook meestal niet te moeilijk als de boring niet ok is o.i.d.

  • Like 1
Link to comment
  • dave changed the title to Ape: Juiste piston voor deze cilinder?

Ik heb nog een VL cilinder liggen met de juiste piston. Grootste boring en maar 500 km gebold. (Inclusief nieuwe krukas). 
Ook heb ik de BGM kit nog liggen dus ik ga komende week eens wat vergelijken. Ik zal me terug melden hier. Sowieso eerst testen zonder de nieuwe krukas. Ik ga de blok op mijn statief zetten. 
 

Pinasco Flytech of SIP performance by Vape (150 VL). Wat is volgens jullie de beste aanrader? 

Link to comment

Het resultaat is identiek; maar ik vind Flytech veel eenvoudiger te plaatsen en integreren in een bestaande kabelboom.

  • Thanks 1
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...