Mivar Geplaatst: 23 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 23 april 2023 Wat is trouwens de beste manier van banden wisselen? Ik demonteer eigenlijk altijd de hele velg, maar misschien is dat wat omslachtig? Hoe doen jullie dat? Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 23 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 23 april 2023 17 uren geleden, Frederik9111 zei: @Mivar altijd welkom om met heel je blok eens langs te komen en de opties in revisie en upgrade in persona te bekijken. Bedankt voor het aanbod Frederik! Ik ga echter eerst de boel origineel hermonteren (op de uitlaat na dan, dat was gewoon een koopje wat ik niet kon afslaan hihi), maar sluit niet uit dat het project in de toekomst een nieuw staartje krijgt Lijkt me al een tijdje erg cool om eens in St Niklaas langs te komen, al is het alleen al om je indrukwekkende collectie Vespaatjes te zien 🤓 Een LML tot het uiterste drijven lijkt me trouwens ook wel geinig... 😁 Link naar reactie
Arnovt Geplaatst: 23 april 2023 Delen Geplaatst: 23 april 2023 Ik heb onlangs twee nieuwe banden en binnenband gemonteerd met de velg uit elkaar te halen en had bij SIP ook een potje bandenvet meebesteld. Ging erg makkelijk. mvg Arno 1 Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 25 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 25 april 2023 Thx Arno, zo doe ik het ook meestal (maar dan met Dreft ipv bandenvet). Vroeg me alleen af of dat de 'officiële' methode is. Heb eigenlijk nooit met bandenlichters geprobeerd, maar lijkt me meer of lastiger werk .. Link naar reactie
Arnovt Geplaatst: 25 april 2023 Delen Geplaatst: 25 april 2023 (aangepast) Mivar, ik zou denken dat dit systeem van halve velgen nu net dient om eenvoudig zelf van band te kunnen wisselen. Ook wat het reservewiel betreft, ik heb al gelezen dat sommigen zelfs bij platte band niet meer verder kunnen. Ondertussen is dat ook voor auto’s al niet meer evident en een fietsband plakken onderweg ook al niet. ik ben nog met een Opel gt naar den Ardèche gereden met enkel plakgerief en bandijzers. Te zien aan mijn Vespa velgen denk ik dat het zelfs niet gaat om de band er af te halen zonder de helften uit elkaar te halen door de bouw van de velg. mvg Arno 25 april 2023 aangepast door Arnovt Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 25 april 2023 Delen Geplaatst: 25 april 2023 31 minuten geleden, Arnovt zei: Mivar, ik zou denken dat dit systeem van halve velgen nu net dient om eenvoudig zelf van band te kunnen wisselen. Zou dat werkelijk… 🤔 😅 2 Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 25 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 25 april 2023 3 uren geleden, Frederik9111 zei: Zou dat werkelijk… 🤔 😅 Hoe doe jij t Frederik? Je klinkt niet overtuigd... Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 25 april 2023 Delen Geplaatst: 25 april 2023 Was licht tot matig, neen, zeer sterk ironisch bedoeld. 😬 Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 28 april 2023 Delen Geplaatst: 28 april 2023 Gaat vanzelf met die 2 helften, zeker na een 10 tal jaren. 😅 1 1 1 1 Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 2 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 2 mei 2023 Op 20/4/2023 om 11:19, Wilby zei: Zitten ook in PX125, klinknagels uitboren en nieuw setje kopen. Primair ligt open en nieuw setje klaar voor montage: Aan welke kant kun je de klinknagels het beste dichtdrukken/tikken: onder of boven? (Onder als in de platte kant, boven als in het deel met de tandwielen) Persoonlijk denk ik aan de bovenkant.. Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 2 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 2 mei 2023 Hier trouwens nog wat leuke 'gezichtjes' 🙂 Link naar reactie
nero Geplaatst: 2 mei 2023 Delen Geplaatst: 2 mei 2023 1 uur geleden, Mivar zei: Aan welke kant kun je de klinknagels het beste dichtdrukken/tikken: onder of boven? (Onder als in de platte kant, boven als in het deel met de tandwielen) Persoonlijk denk ik aan de bovenkant.. Maakt niet uit. Zorg er alleen voor dat de rivetkoppen niet te ver uitsteken omdat ze dan het carter kunnen raken. Groetjes, nero. Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 9 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 9 mei 2023 Voor de revisie van de koppeling heb ik per ongeluk een 7 verig setje van Pinasco besteld waarvan ik er nu 6 heb gemonteerd. Dit setje kwam met open 'pottekes'. Doe ik er misschien toch beter aan om de 6 nieuwe BGM veren te monteren die bij de nieuwe koppelingsschijven kwamen in combinatie met de originele gesloten dopjes of is de Pinasco set beter? Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 9 mei 2023 Delen Geplaatst: 9 mei 2023 Niks mis met die Pinasco’s. 1 Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 9 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 9 mei 2023 Net klaar met de nevenas. Klein beetje speling aan één kant, maar er steekt niks uit. Hoef toch niet opnieuw te beginnen hé?! 1 Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 11 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 11 mei 2023 Gisteren de velg van het reservewiel onder handen genomen met haakse slijper met staalpolijstkop en nabehandeld met brunox aan de binnenzijde en owatrol aan de buitenzijde. Best wel content van het resultaat 😁 Twijfel nog of ik voor de andere velgen hetzelfde doe. Ze zijn allebei van een andere kleur, die ook nog eens niet de originele is (verschillend van kleur body) Zit ook nog te twijfelen of ik het blok laat parelstralen of niet. Is al best schoon, en komt toch onder een carrosserie met vintage look... (behandelde velg=boven) Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 11 mei 2023 Delen Geplaatst: 11 mei 2023 Ik vind het bij velgen altijd wel de moeite om ze te laten poedercoaten, er komt erg veel vocht bij en ze roesten snel weer is mijn ervaring. (ondanks meerdere lagen motip, owatrol etc) Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 11 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 11 mei 2023 Thx Niels, ik vrees dat dat idd wel de moeite loont. Het probleem is dat ik dan een kleur moet kiezen 😅 Alu kleur vind ik een beetje suf/nep voor stalen velgen, maar 'chiaro di luna' (dezelfde kleur als de body) is het misschien ook niet.. Gelukkig kan ik daar later nog een projectje van kan maken. Eerst de boel weer rijdend krijgen en dan zien we wel. En een beetje roestige velgen gaan zeker niet misstaan in het geheel 😉 Waar kun je trouwens dingen laten poederlakken in de originele Vespa kleuren? Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 12 mei 2023 Delen Geplaatst: 12 mei 2023 Pff, in NL waarschijnlijk bij de Vespa fabriek te Rijen (vlakbij Breda), die kunnen ook spuitbussen maken in Vespa kleuren. Onderdelen daar in kleur laten spuiten kan, goede kwaliteit, niet goedkoop. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 12 mei 2023 Delen Geplaatst: 12 mei 2023 (aangepast) 13 uren geleden, Mivar zei: 'chiaro di luna' Dhuh 40jaar afgeragd metaal met versleten studs herlakken om €10 te besparen is spelen met je veiligheid. Niet doen. 12 mei 2023 aangepast door Frederik9111 Link naar reactie
nero Geplaatst: 12 mei 2023 Delen Geplaatst: 12 mei 2023 35 minuten geleden, Frederik9111 zei: Dhuh 40jaar afgeragd metaal met versleten studs herlakken om €10 te besparen is spelen met je veiligheid. Niet doen. Hou er wel rekening mee dat de plaatsterkte van originele velgen dunner is dan die van de repro's. Als de velgen nog in goede staat zijn kan je ze beter behouden. Groetjes, nero. Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 12 mei 2023 Delen Geplaatst: 12 mei 2023 10 minuten geleden, nero zei: Hou er wel rekening mee dat de plaatsterkte van originele velgen dunner is dan die van de repro's. Nero zou het niet omgekeerd zijn? 😉 1 Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 12 mei 2023 Delen Geplaatst: 12 mei 2023 (aangepast) FA Italia andere repro's zijn idd een stukje dunner. Maar tussen nieuwe Piaggio's en exemplaren van de jaren 80 zie ik niet veel verschil hoor. 12 mei 2023 aangepast door Frederik9111 1 Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen