Raffa Posted March 3, 2022 Share Posted March 3, 2022 Hallo, Bij dit mooi weer natuurlijk goesting om de vespas eens op te starten. De acma sloeg onmiddellijk aan. Wel maar een paar slagen. Daarna viel de motor af. Vrij normaal bij eerste opstart na de winter. Daarna deed de motor niks meer. Uiteindelijk dan bougie uitgedraait en geen vonk meer. Ook bougie kabel gecontroleerd. Dan vliegwiel eraf gehaald om te kijken of mijn spie op de krukas niet over was. Dit was ook ok. iemand een idee wat er nog zou kunnen zijn. Ook zou ik overwegen een Electronische ontsteking te plaatsen. Wat is het beste voor een standaard acma van 1955. Grts raffa Link to comment
Wilby Posted March 3, 2022 Share Posted March 3, 2022 Pinasco Flytech, ben hier juist bezig met een te plaatsen op een Acma '54, wel wat werk om de bedrading op een deftige manier aan te passen. 3 Link to comment
woutervespa Posted March 3, 2022 Share Posted March 3, 2022 Idd flytech , ook gemonteerd op mijn acma '55. Link to comment
Raffa Posted March 3, 2022 Author Share Posted March 3, 2022 Denk ook dat dit de beste oplossing zal zijn. alvast bedankt Link to comment
Wilby Posted March 4, 2022 Share Posted March 4, 2022 In de handleiding bij de Flytech staat de gele draad ( is trouwens een geel/witte draad) naar de spanningsregelaar en de rood/witte alleen aansluiten in geval van een batterij. Ik heb hier een schema van Bollag daar gaat de rood/witte naar de regelaar en de geel /witte niet aansluiten. Maakt dit iets uit, batterij heb ik niet. Link to comment
nero Posted March 4, 2022 Share Posted March 4, 2022 Denk niet dat dit veel uitmaakt, beiden zijn gelijkaardige spoelen, de ene voor de batterij op te laden, de andere voor de verlichting. Groetjes, nero. 2 Link to comment
Raffa Posted March 5, 2022 Author Share Posted March 5, 2022 Ik had dit nog gevonden maar weet nie als het bruikbaar is Link to comment
Pilaf Posted March 5, 2022 Share Posted March 5, 2022 19 uur geleden, Wilby zei: In de handleiding bij de Flytech staat de gele draad ( is trouwens een geel/witte draad) naar de spanningsregelaar en de rood/witte alleen aansluiten in geval van een batterij. Ik heb hier een schema van Bollag daar gaat de rood/witte naar de regelaar en de geel /witte niet aansluiten. Maakt dit iets uit, batterij heb ik niet. Even reageren op deze want er is door het schema van Bollag een maar…. Nero heeft gelijk, het maakt niet uit of je geel/wit of rood/wit gebruikt want uit beide komt ongereguleerde AC welke naar de spanningsregelaar gaat. Ben wel even verder gaan zoeken wat de nut is van beide draden en waarom Bollag de rood/witte gebruikt. Heb zelf even bij mijn vespatronic en flytech gekeken en het verschil is dat de draden op verschillende plekken van de spoelen worden afgetapt. De geel/witte is bij mij aangesloten tussen de 2e en de 3e spoel en de rood/witte na de 3e spoel. Alle 3 de spoelen staan overigens in serie. Denk zelf dat dit een slimmigheidje van Bollag is omdat je bij de rood/witte gebruik maakt van 3 spoelen i.p.v. 2. Na wat verder zoeken ben ik er achter dat Tomos in 2001 de A35 stator heeft veranderd vanwege inbouw van de elektrische start (dus inclusief accu). Onze 4 polige e-ontstekingen zijn gebaseerd op deze A35 stator en wel op het model inclusief batterij aansluiting, deze heeft dus 4 draden uit de stator (massa, bobine/cdi, licht en accu). Het model van voor 2001 had echter 3 draden en daar stonden de 3 spoelen ook in serie en zat er aan het eind de gele draad, deze stator heeft in totaal dus maar 3 draden uit de stator (massa, bobine/cdi, en licht). Denk dus dat ze bij de ontwikkeling van vespatronic,flytech,parmakit e.a. voor de universele 4 draads optie hebben gekozen zodat wij als gebruikers een separate aansluiting hebben voor licht en accu richting de spanningsregelaar. Kan geen andere reden verzinnen want voor de meeste gebruikers onder ons zonder accu is een 3 draads stator voldoende. Zover ik het nu zie is bij een installatie zonder een accu de rood/witte draad de voorkeursdraad als je zware gebruikers achter de spanningsregelaar hebt. Heb zelf de geel/witte op beide Vespa’s gebruikt en die voldoen prima voor de 12v lampjes. Ga je echter met een 12VAC naar 5V DC converter aan de gang om je navigatie/telefoon op te laden dan is dit het overwegen waard. Ziet iemand het anders dan hoor ik het graag, ook als de rood/witte en geel/witte bedrading van je vespatronic/flytech e.a. stator anders is. 1 1 Link to comment
Raffa Posted March 11, 2022 Author Share Posted March 11, 2022 Vandaag de ontsteking ontvangen, natuurlijk nieuwsgierig. Kan het zijn dat je de beugel moet aanpassen? heeft iemand dit nog voorgehad. Ook als er zijn met gedetailleerde fotos over de plaatsing zou ik zeer blij zijn. grts. Raffa Link to comment
nero Posted March 11, 2022 Share Posted March 11, 2022 De foto hierboven van Wilby lijkt me nochtans vrij duidelijk. Groetjes, nero. Link to comment
Wilby Posted March 12, 2022 Share Posted March 12, 2022 Hier nog een paar, de beugel zou moeten passen. Ik heb een junction box geplaatst waar de draden samenkomen, lijkt mij beter dan dat gedoe met dubbele stekkers op de CDI. 3 Link to comment
Raffa Posted April 4, 2022 Author Share Posted April 4, 2022 Slecht weer, dus weer verder gewerkt. Inderdaad een klus om alle kabels mooi weg te werken Wilby. ik heb een vraag ivm. ontsteking. Is deze enkel af te stellen met stroboscooplamp of merkteken op de statorplaat voldoende. (Foto) misschien dat iemand mij tips kan geven de Vespa starte onmiddellijk bij 2de kik. Enkel nog bedrading van licht claxon en zoverder aansluiten . Link to comment
Wilby Posted April 4, 2022 Share Posted April 4, 2022 Ontsteking altijd afstellen met stroboscooplamp, de merktekens zijn maar bij benadering. Hierbij het schema dat ik gebruik, heb aan de gelijkstroom een rem schakelaar/licht aangesloten. Link to comment
Sjoerdo Posted April 5, 2022 Share Posted April 5, 2022 Ik zie dat je wel de voltage regulator gebruikt, ik gebruik dit schema die hem niet gebruikt… is hij toch nodig? Schema geeft trouwens 27 graden aan als ideaal. Link to comment
Wilby Posted April 5, 2022 Share Posted April 5, 2022 3 uur geleden, Sjoerdo zei: ik gebruik dit schema die hem niet gebruikt… Er staat niet dat hij niet gebruikt wordt maar " vervangen door BGM6690 " De regulator/gelijkrichter zorgt voor 12v DC en voert het teveel aan spanning af naar de massa zodat je lampen niet springen. 1 Link to comment
Sjoerdo Posted April 6, 2022 Share Posted April 6, 2022 In dat geval ga ik de regelaar dan toch maar installeren 1 Link to comment
Raffa Posted April 9, 2022 Author Share Posted April 9, 2022 Vandaag alles afgesteld en terug gedemonteerd. Merci om mij te helpen FD4357B4-2F7F-45CB-BE84-436393595E20.MOV 2 Link to comment
Recommended Posts