Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Problemen neutraal Vespa GL 150 1964


the-edge60

Aanbevolen berichten

Beste forum leden, ik heb met mijn broer een Vespa 150 GL uit 1964 gerestaureerd. Die werkelijk schitterend is geworden. Eigenlijk is zo'n beetje alles vernieuwd en heb het een en ander ook van het forum hier geplukt. Allen dank daarvoor!  Ik heb mij reeds voorgesteld met foto ook. 

Ik heb 1 "probleem" met de scooter. Ik krijg ik hem amper in de neutraal. En als ik hem er dan in krijg met de motor uit en ik beweeg wat heen en weer met de scooter lijkt hij weer terug in zijn versnelling te gaan. Als hij eenmaal in neutraal staat en ik start hem is er niks aan de hand dan blijft hij in neutraal staan tot ik heb schakel. De selector staat goed in zijn inkeping. De kabels en kruis zijn nieuw en volgens mij goed afgesteld. De rest is in goede staat. Echt veel gereden hebben we nog niet. Schakelen doet hij verder goed in die paar kleine rondjes om het blok. Heeft iemand een idee waar ik dit in moet zoeken? De scooter was volledig gedemonteerd aangekocht en ik heb hem zelf met paar boeken in elkaar gezet. Wellicht heb ik een fout gemaakt hiermee. 

Link naar reactie

Als er geen sleet op de selector(as) zit kan ik maar één ding denken, mogelijk is één van de versnellingstandwielen verkeerd gemonteerd.  Heb je hier rekening mee gehouden bij montage? 

Nu is het ook zo dat de neutraal vrij "klein" is, ttz, als je niet gewoon bent van handgeschakeld te rijden kan het in 't begin moeilijk zijn om de neutraal te "vinden". 

Groetjes, nero. 

  • Like 2
Link naar reactie

Heb je de selector vervangen tijdens de revisie? Zo nee heb je de speling van de arm gecontroleerd? Het zou kunnen zijn dat door de speling in de arm het schakelkruis net niet goed tussen de tandwielen van de 1e en 2e versnelling staat.

Heb je een nieuwe selector gemonteerd dan kan het zo zijn dat de tandjes van de nieuwe selector niet helemaal overeenkomen met de originele tandjes. De arm staat dan net niet goed, heb dat destijds ook gehad (https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/32197-vespa-gs160-schakelklok/)

 

  • Like 1
Link naar reactie

Ik zou eerst kijken of je kabels niet te straks staan. De vrij kan soms lastig zijn om te vinden en met te strakke kabels is dat erg lastig.

Wanneer dat het niet is gok ik dat je 1 van de tandwielen verkeerd om heb gemonteerd. Ik neem aan dat je wel een nieuw schakelkruis hebt gemonteerd? 
 

Heb je nog foto’s van de restauratie? 

  • Like 1
Link naar reactie

Bedankt voor de reacties, er zit een nieuw kruis in. Ik krijg hem ook niet goed in zijn vrij als ik met het handvat "speel" dat wil zeggen als ik hem naar 1 of 2 toe draai. De selector, die ik niet vernieuwd heb maar er goed uit zag zo op het zicht, zit dan wel steeds goed in zijn inkeping wat de neutraal zou moeten zijn. Speling van de arm in de as heb ik niet gecontroleerd maar de arm zat wel vast op het asje. Alhoewel ik vrij secuur ben geweest met in elkaar zetten zou het goed kunnen dat ik een tandwiel verkeerd om heb gedaan al lijkt me dit onwaarschijnlijk omdat ik hier goed op gelet heb. Maar ik sluit het niet uit. Dit is voor mij de allereerste keer dat ik hand geschakelde brommer heb. Maar met spelen vh handvat zou hij dan toch altijd in de vrij moeten komen. Ik ga eerst eens kijken of ik de kabels nog wat moet verstellen. Had al wel gezien dat de koppeling kabel ook al wat losser zit als eerst. Kan misschien dat het wat is gaan zitten als het ware. En anders. Moet ik de motor weer terug open schroeven. 

Link naar reactie

Het lukt vaak niet om bij stilstaande motor te schakelen omdat de tandwielen bijna nooit recht zijn uitgelijnd, het schakelkruis krijg je dan ook niet in positie.

Zet de Vespa eens op een verhoging zodat je het achterwiel vrij kan draaien. Draai aan het achterwiel en schakel dan (met koppeling in) van de 1 via neutraal naar de 2. Draai nogmaals en zet dan de versnelling in de neutraal, laat de koppeling los en controleer of het wiel vrij draait. 

Mooie foto's trouwens 👌.

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
3 uur geleden, Pilaf zei:

Het lukt vaak niet om bij stilstaande motor te schakelen omdat de tandwielen bijna nooit recht zijn uitgelijnd, het schakelkruis krijg je dan ook niet in positie.

Zet de Vespa eens op een verhoging zodat je het achterwiel vrij kan draaien. Draai aan het achterwiel en schakel dan (met koppeling in) van de 1 via neutraal naar de 2. Draai nogmaals en zet dan de versnelling in de neutraal, laat de koppeling los en controleer of het wiel vrij draait. 

Mooie foto's trouwens 👌.

Thanx ga ik zaterdag even proberen.!👍👍👍

Link naar reactie

Als ik hem in zijn vrij heb wat de ene keer makkelijk ga en de andere keer wat lastiger kan ik de scooter goed vooruit duwen. Het lijkt erop dat zodra ik hem achteruit duw hij in zijn versnelling gaat... komt dit door de schuine vertanding, dat het tandwiel dan wat van zijn plek geduwd word op de as en dan megenomen word door het schakelkruis?

Link naar reactie
11 uur geleden, Hendry zei:

Komt de koppeling wel goed vrij?

Met draaiende motor en ingeknepen koppeling gaat de 1e versnelling er met een licht "schokje" in en de scooter blijft dan stil staan. Gaat pas rijden als de koppeling los gelaten word. Dat lijkt me in orde. Bij stil staande motor moet ik echter de motor met ingeknepen koppeling en in een versnelling door de compressie duwen als ik hem wil verplaatsen. Dan komt hij dus niet goed vrij, maar geen idee of dit normaal is? 

Link naar reactie
29 minuten geleden, the-edge60 zei:

Bij stil staande motor moet ik echter de motor met ingeknepen koppeling en in een versnelling door de compressie duwen als ik hem wil verplaatsen. Dan komt hij dus niet goed vrij, maar geen idee of dit normaal is? 

Je zin klinkt een beetje tegenstrijdig maar als hij in de versnelling (1,2, 3 of 4) staat klopt het dat je je achterwiel via de versnellingsbak en koppeling met de krukas is verbonden en dus compressie levert. Als deze in de vrij staat moet het wiel vrij ronddraaien want het schakelkruis zit dan precies tussen het 1e en 2e tandwiel. Zou in dit geval de 2 kabels van het schakelmechanisme los maken en met de hand het mechanisme in de 2e sleuf zetten (neutraal). Kijk dan of het wiel (zonder koppelingshendel in) zowel voor als achteruit vrij kan draaien want dat is wel de bedoeling.

Is dat niet het geval dan het schakelmechanisme even los halen (ook transmissie olie er even uit halen en opvangen) en dan met de hand de as (welke verbonden is met met het schakelkruis) naar buiten trekken terwijl je een beetje het achterwiel beweegt. Is de as helemaal naar buiten dan zit je in de 1e versnelling. Duw de as een beetje naar binnen en beweeg wederom het achterwiel. Als het achterwiel vrij kan draaien dan heb je de positie van de neutraal gevonden. Is het in geen geval mogelijk de as zo te positioneren dat het achterwiel vrij draait dan is zoals eerder gezegd de kans groot dat de tandwielen verkeerd zitten.

Vindt je deze neutrale positie wel dan eens kijken naar de speling in het schakelmechanisme (neem aan dat je het originele mechanisme voor 4 versnellingen hebt teruggeplaatst). Is er geen speling (belangrijk dat er ook geen speling op de arm zit waar de veer op gemonteerd is) dan met een pakking (0,3 - 0,5mm) het schakelmechanisme terugplaatsen en nogmaals controleren of je het wiel vrij kan bewegen als het schakelmechanisme in de 2e sleuf zit. 

 

  • Like 2
Link naar reactie

Thanx Pilav, ik ga dat eens proberen zodra ik tijd heb!👍 als ik hem op het stuur in zijn vrij zet tussen 1 en 2 in staat het schakel mechanisme goed ik de juiste sleuf. Ik heb het heveltje zelf met een borgpen op het asje van het mechanisme gemonteerd en dat zat muurvast. Ik ga even kijken of ik hem met de hand  wel goed vrij krijg als ik het mechanisme gedemonteerd heb..

Link naar reactie

Dat is het onderste deel waar je het over hebt, die zit inderdaad met een borgpen vast. Als je de veer verwijderd kijk dan naar de speling op de as (blauwe cirkel). Controleer ook of deze pen (rode cirkel) niet versleten/ingevreten is en of het gat van de arm niet ovaal is. Als dat wel het geval is kan het mechanisme iets bewegen waardoor ook je arm en schakelkruis kunnen bewegen, die paar mm-ers kunnen helaas net je dag verpesten.

IMG_0350.thumb.jpeg.ec6d62e3e058b8718709310c1b9c032a.jpeg

  • Like 3
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...