Jump to content
Vespaforum.be

Vespa nog nooit zo duur geweest tweedehands


Recommended Posts

Beetje profiteren zeker? De verkoop van scooters, waaronder Vespa, is in stijgende lijn. Iedereen wil het. Wacht tot volgend seizoen. Je moet maar eens naar de km-stand kijken... er zijn er die er in slagen om er toch wel minstens 1000 km op te zetten 😬. Dan moet dat opbrengen hé, anders zitten ze met een serieus gat in de portemonnee en waren het dure kilometers.

Link to comment

redelijk simpele marktwerking, lijkt mij. Zolang er kopers opduiken voor die vaak veel-te-duur-verkochte-scooters, blijven die prijzen hoog. 

Link to comment

Veel verkopers denken dat hun scooters van goud zijn.

 
Nu, restaureren en reviseren kost veel geld. 
Als je dan een scooter wil met een correcte achtergrond, gereviseerde en eventueel getunede motor (snelheid kost geld) en een volledig strak chassis, dan ga je daar idd diep voor in de beugel moeten tasten. 

Ik heb hier bijvoorbeeld een exemplaar staan dat als ik het ooit zou verkopen ofwel veel te duur zal zijn voor "maar een scooter", ofwel verkocht zal moeten worden met meerdere 1000en euros verlies. En dat ligt 100% niet aan mijn aankoopprijs, maar wel aan de kosten die er na aankoop aan gedaan zijn!


Er zijn nog koopjes te doen, maar je moet er wel oren en ogen voor open houden en je geld klaar in je portemonnee hebben. En de handen uit de mouwen willen steken om te gaan restaureren/reviseren. Top-Vespa die af is en klaar om mee te rijden voor 500 eur, die ga je niet meer vinden..
ik heb zelf volgende deals zien gebeuren de laatste 2 jaar:

Wel allen te restaureren uiteraard:

GS 1000 eur
Struzzo 2000 eur
Sprint Veloce 400 eur
Smallframe 50cctjes onder de 500 eur
 

 

Link to comment

Houd er ook rekening mee dat de dag van vandaag een Vespa restaureren aan onderdelen 500-1000 euro meer kost dan 10jaar geleden omdat de kost van de onderdelen sterk gestegen is.

  • Like 1
Link to comment

Ik denk dat Covid er zeker voor iets tussenzit. Mensen kunnen niet op vakantie/resto/café dus er wordt massaal geld uitgegeven aan hobby, huis - tuin & keukenprojecten (denk maar aan tuin-aanleg/renovaties/etc). Bij gebrek aan vakantie denk ik dat veel mensen bereid zijn om nu geld op tafel te leggen om dan toch dat vakantie-gevoel dicht bij huis te creëren. Moet zeggen dat ik het zeker herken, momenteel ook op zoek naar een bijkomende small-frame :) 

Link to comment
4 minutes ago, Speedracer said:

Houd er ook rekening mee dat de dag van vandaag een Vespa restaureren aan onderdelen 500-1000 euro meer kost dan 10jaar geleden omdat de kost van de onderdelen sterk gestegen is.

Dit!

Ik heb net even gekeken, en mijn Sprint V heeft 11,4 keer zoveel gekost aan restauratie dan aan aankoop...

En ik heb alles zelf gedaan, buiten carrosseriewerk en spuiten. 
 

Dus ja, je kan idd zeggen dat de mens die een sixties of seventies Vespa voor 5-6-7k te koop zet onnozel is, maar als die scooter even goed of beter dan nieuw is, dan zitten die euros daar ook wel in. 

Link to comment

Die evolutie is al vele jaren aan de gang. Schaars goed en groeiende marktvraag. Logischerwijs stijgt het bedrag dat een volgende koper bereid is te betalen.

En we zijn er nog niet. Vandaag betaal je simpelweg voor een 50-60ies "O-lak rat" meer dan het dubbele dan een zelfde model in gerestoreerde concoursstaat 10 jaar geleden. Op Milannoucios en Leboncoin is de prijs van ouwe meuk op een paar jaar meer dan vertienvoudigd. In België mogen we dan nog niet klagen. De Duitse, Oostenrijkse, Zwitserse, Italiaanse prijzen liggen nog een stuk hoger.

Link to comment

Spanje is nog te doen, vandaar dat er daar nu ook veel vandaan wordt gehaald... maar ook rommel die dan hier voor behoorlijke bedragen van de hand gaat terwijl het gewoon een volledige opknapper is. 

Link to comment
2 minutes ago, pdvd said:

Spanje is nog te doen, vandaar dat er daar nu ook veel vandaan wordt gehaald... maar ook rommel die dan hier voor behoorlijke bedragen van de hand gaat terwijl het gewoon een volledige opknapper is. 

Idd. Ik weet een winkel in B waar ze zeker 50 spaanse scooters hebben staan, klaar om te restaureren. 
Marge op zo’n scooter is 1000 eur ongeveer. 

Link to comment

Die winkel kent iedereen... ik ga er liever daar zelf weer een keer een uitzoeken, ben er vaak zat. 

Link to comment
38 minutes ago, Frederik9111 said:

Die evolutie is al vele jaren aan de gang. Schaars goed en groeiende marktvraag. Logischerwijs stijgt het bedrag dat een volgende koper bereid is te betalen.

 

Dit klopt zeker. 
Maar er is nog wel een andere realiteit ook. 
Een Vespa in concoursstaat zetten kost, als je het zelf doet, rap 5-6k eur of meer. Ik durf eigenlijk niet eens te zeggen hoeveel er in mijn Sprint V gekropen is... 😅

Zonder daarmee te willen zeggen dat mijn Sprint in concoursstaat is he 😉
 

 

Als zo iemand dan wil verkopen, dan gaat die uiteraard meestal proberen om niet met verlies te verkopen. 
Ik heb mijn VBB zo met wat verlies verkocht, maar dat was uit plaatsgebrek (en heb er al spijt van 😅)
 

Edited by DD_ves
Link to comment

Het is ook maar net wat je van plan bent met de vespa... Ik wil er gewoon mee rijden en er mee reizen en er van genieten... concoursstaat... dat hoeft echt niet. Bij een Farro Basso misschien.. maar bij een P echt niet... gewoon gas erop... en een keer een krasje is een ervaring rijker. Dat werken we naderhand wel weer een keer weg. 

Link to comment
5 minutes ago, pdvd said:

Het is ook maar net wat je van plan bent met de vespa... Ik wil er gewoon mee rijden en er mee reizen en er van genieten... concoursstaat... dat hoeft echt niet. Bij een Farro Basso misschien.. maar bij een P echt niet... gewoon gas erop... en een keer een krasje is een ervaring rijker. Dat werken we naderhand wel weer een keer weg. 

Klopt! Als je je Vespa gebruikt zoals jij ‘m gebruikt, dan moet die vooral technisch goed in orde zijn, en waarschijnlijk niet te hard getuned ook niet om de betrouwbaarheid te behouden. 
Dan vallen er idd al 2 grote kosten weg, carrosserie en tuning. 

Link to comment
1 minuut geleden, DD_ves zei:

Klopt! Als je je Vespa gebruikt zoals jij ‘m gebruikt, dan moet die vooral technisch goed in orde zijn, en waarschijnlijk niet te hard getuned ook niet om de betrouwbaarheid te behouden. 
Dan vallen er idd al 2 grote kosten weg, carrosserie en tuning. 

ach... die carosserie die moet wel goed beschermd zijn tegen roest... ook dat kost geld... en ook ik ben nu bezig de boel wat leuker te maken. Hele blog staat hier: https://www.motor-forum.nl/threads/vespa-p200e-projectje.409600/page-14#post-30243394 (werk ik na iedere klus bij)

Oftewel bijna weer in elkaar... nu nog even wachten op wat onderdeeltjes uit Italië die toch weer kapot bleken te zijn. 

  • Like 1
Link to comment
4 minutes ago, pdvd said:

ach... die carosserie die moet wel goed beschermd zijn tegen roest... ook dat kost geld... en ook ik ben nu bezig de boel wat leuker te maken. Hele blog staat hier: https://www.motor-forum.nl/threads/vespa-p200e-projectje.409600/page-14#post-30243394 (werk ik na iedere klus bij)

Oftewel bijna weer in elkaar... nu nog even wachten op wat onderdeeltjes uit Italië die toch weer kapot bleken te zijn. 

Die ga ik eens lezen! ✌️

  • Like 1
Link to comment
2 hours ago, Speedracer said:

Houd er ook rekening mee dat de dag van vandaag een Vespa restaureren aan onderdelen 500-1000 euro meer kost dan 10jaar geleden omdat de kost van de onderdelen sterk gestegen is.

Langs de andere kant is nu echt alles heel vlot te krijgen, en heb je vaak ook keuze uit prijzen/kwaliteiten... dat was vroeger wel lastiger.

Blijft ook altijd het dilemma :

-ofwel koop je eentje waar nog niet teveel aan gewerkt is en doe je het zelf, zodat je ook weet wat er vervangen is in hoe dat gebeurde.

-Ofwel koop, je eentje die 'gerestaureerd/gereviseerd' is, maar dat kan even goed een kat in een zak zijn.

Als je er zelf niet aan kan en wil sleutelen, kun je er eigenlijk beter van af blijven en een GTS kopen. 
 

Link to comment
2 minutes ago, josse said:

Langs de andere kant is nu echt alles heel vlot te krijgen, en heb je vaak ook keuze uit prijzen/kwaliteiten... dat was vroeger wel lastiger.

Blijft ook altijd het dilemma :

-ofwel koop je eentje waar nog niet teveel aan gewerkt is en doe je het zelf, zodat je ook weet wat er vervangen is in hoe dat gebeurde.

-Ofwel koop, je eentje die 'gerestaureerd/gereviseerd' is, maar dat kan even goed een kat in een zak zijn.

Als je er zelf niet aan kan en wil sleutelen, kun je er eigenlijk beter van af blijven en een GTS kopen. 
 

Wat ook enorm helpt vandaag, is het internet.

Ik heb enorm veel raad en hulp gekregen via Whatsapp van iemand hier. En ook van vele anderen via het forum.

Ik had mij trouwens al serieus ingelezen vooraleer ik eraan begon.

Maar geloof me, als ik het kan leren, dan kan iedereen het... je moet er gewoon aan beginnen.

Ik ben als leek nog steeds veel banger om een blinkende curry te kopen, dan om een oude Vespa uit mekaar te halen en weer in mekaar te steken. Curry kopen zal wel minder tijd in beslag nemen..

Ik heb mijn eerste oldie gekocht in april 2019. Ondertussen die opgemaakt (zonder spuiten) en verkocht, daarna een px opgemaakt, gereviseerd, serieus getuned en zelf gespoten en weer verkocht, en als laatste die sprint V (restomod, gerestaureerd tot op de laatste vijs). Geen van die scooters waren blinkend toen ik ze kocht.

En ik had 0,0 ervaring in 2019. 
 

Dus ik zou eerder zeggen: koop geen GTS, maar een oldie en goei gereedschap 😉

 

  • Haha 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...