Jump to content
Vespaforum.be
Eugene

Schakelmechanisme 1953 acma

Recommended Posts

Collega's, 

Ik ben bezig een acma uit bouwjaar 1953 te restaureren. In het schakelmechanisme zit een pennetje/pin die het mechanisme op de as vastzet. Deze pen wil ik eruit hebben. Ik weet dat hij conisch is en dacht dat hij (op de foto bekeken) van links naar rechts eruit moet. Heeft iemand enig idee of dit klopt want hij is er met geen mogelijkheid uit te krijgen. Ook niet nadat ik de as heb warm gemaakt.

Mijn laatste oplossing zou afslijpen en uitboren zijn maar dan moet ik weer een pen zien te vinden.

IMG_20200426_120401_9.jpg

Schakelmechanisme.png

Share this post


Link to post

Als ik zo naar de borgpen kijk moet hij er op deze manier uit.

FE1B9504-348F-4637-93F3-11338E151B0E.jpeg.f977d759147e9ae2173151b2bb8ec95e.jpeg

Als je kijkt naar de afbeeldingen van de repro modellen is dat ook het geval. De linkerzijde is ook boller wat wijst op een tik met de hamer.

Met een drevel die goed op de pen past moet het lukken. Zorg wel dat de selectorarm goed “draagt” zodat de klap op de drevel ook echt goed op de pen komt.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Waarom wil je die eigenlijk demonteren.  Het lijkt me vrij nutteloos tenzij je de kam of de selectorarm wilt vervangen. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

Deze moet je demonteren denk ik om de carters te scheiden denk ik. Met een goede doorslag en kruipolie loste hij bij mij uiteindelijk. 
grts

raffa

Share this post


Link to post
23 minuten geleden, Raffa zei:

Deze moet je demonteren denk ik om de carters te scheiden denk ik. Met een goede doorslag en kruipolie loste hij bij mij uiteindelijk. 
grts

raffa

Toch niet, als beide vijsjes van het grondplaatje los zijn en de motor staat in neutraal of eerste, kan je met wat friemelen gewoon eruit heffen. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

Duw je kickstarthefboom een beetje naar beneden , dan is er meer plaats om het schakelmech.uit te nemen . Idd een beetje spelen met de versnellingen tot de selectorhefboom voor de opening komt . De foto is met de kickstarter op de normale positie , als je kijkt in de opening is er geen plaats om de hefboom eruit te krijgen ,als je deze verdraait komt er meer plaats vrij . 15879174550761491632853.thumb.jpg.b43923f55754d50d7115b40af3eeb1c4.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post

Zonet nog eens het schakelmechanisme erbijgenomen , in de neutrale stand en kickstart naar beneden komt hij eruit ! 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Allen,

Ontzetten bedankt voor alle tips. 

Het blok van de acma is bevroren. Dit betekend dat de zuiger ramvast zit. Hierdoor was de versnellingsbak ook niet te bewegen. Het asje was in alle richtingen niet te bewegen met een pendrijver. Uiteindelijk heb ik ervoor moeten kiezen de pen eruit te boren. Dit betekend inderdaad dat het gat nu niet meer conisch is en dat ik dus een nieuwe uitdaging heb bij het monteren.

Ik kreeg nog niet uitgevogeld hoe ik het schakelasje eruit kreeg maar die vraag is zojuist door woutervespa voor mij ingevuld.

Er blijft nu nog 1 probleem over en dan zou ik het blok moeten kunnen delen. Op de koppeling zit een zogenaamde kroonmoer. Dit mormel zit ook helemaal muurvast. Gisteren heb ik het met een stuk zelfgemaakt gereedschap geprobeerd om deze los te krijgen en dit zonder resultaat. Dinsdag ga ik langs avb voor een speciale kroonmoersleutel waarmee ik hoop dat ik het geheel wel los krijg.

Stel nu dat de moer met een kroonmoersleutel ook niet los wil... heeft iemand dan nog ideeën? Mijn absolute noodoplossing zou zijn om een gat te boren vlak langs de schroefdraad, deze uit te frezen met een dremel en dan kijken of ik het geheel met hamer en drijfpen los krijg. Maar iedere andere oplossing is ook welkom!

Voor zover nogmaals bedankt voor alle tips.

Eugene

 

Share this post


Link to post

Hoe ik het lees is er veel aan uw motor dat zo wie zo vervangen moet worden , dus het is nu de kunst om zo weinig mogelijk delen die nog goed zijn te beschadigen :huh:

dus wat zal zeker moeten vervangen worden , cilinder en piston - krukas  dus mocht je deze beschadigen is dit niet zo erg volgens mij wel oppassen voor de carters en tandwielen 

eventueel koppeling opofferen , als ik het kostenplaatje wat je nu gaat uit moeten geven om de motor te reviseren denk ik dat de koppeling er ook wel nog bij kan 

grtz sidvespa

Share this post


Link to post

Met de goede sleutel moet de koppeling wel los komen. Eventueel verhitten en met een luchtsleutel erop.

 

 

Share this post


Link to post

Vergeet de draadstangen om cilinder en cilinderkop vast te zetten niet uit te draaien , gezien je piston vast zit ga je de cilinder niet kunnen demonteren . 

Ik heb eventueel nog carters liggen moest je pech hebben . 

Die moer komt normaal wel los (met de juiste dop ) 

veel plezier ! 

Share this post


Link to post

De koppeling moet er niet af om het blok te splitsen . Zie foto's .

Het alu opwarmen rond je krukaslager aan de  kant van de ontsteking kan ook helpen om gemakkelijker de carters te splitsen . 

 

P_20200427_083547.jpg

P_20200427_083535.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...