Jump to content
Vespaforum.be
Timxl2

Valse lucht carburator

Recommended Posts

ik start de Vespa , dat gaat al lastig nu.

als hij loopt is het (prima) , en als je gaat rijden moet je hem wel eerst in toeren brengen want onderin zit niet veel kracht.

Maar zodra ik remreiniger op de carb spuit is het meteen over , dus hij zuigt dan volgens mij valse lucht.

Maar waar kan die lekken ?

Ik vermoed op het spruitstuk daar zit in de carb een o ring maar die ring kan ik nergens vinden op geen enkel plaatje.

Ik weet nu niet waar ik het moet zoeken ?

carb.png

Edited by Timxl2

Share this post


Link to post

tussen de carb en spruitstuk is meestal het probleem inderdaad.
daar zou zo'n vilten ring tussen moeten zitten, nummer 10 hier in het plaatje volgens mij.

Is een beetje lastig te zien doordat ie best ver naar binnen geschoven wordt door de carb.
ik had met m'n telefoon een foto gemaakt om te checken of ie er nog zat.
hier zie je hem zitten

viltenring.jpg

  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Wat is meteen over als je remreiniger spuit ?

In toeren gaan ? Of ineens kracht onderin ?

 

Valse lucht heeft andere symptomen. 

Hoog in toeren gaan , ongeacht gashendel . ...

Klinkt eerder als verstopte of te kleine hoofdsproeier. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Carb schoon maken, controleren of alle sproeiers de correcte maat zijn, vlotternaald controleren, en timing controleren zou ik als eerst doen.

Welke cilinder en welke carb heb je met elkaar gecombineerd?

  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Alles is nog orgineel. , ik geloog een 16/15 delorto met een 63 of 64 sproeier , deze hoort er ook oorspronkelijk in want dit is een duitse versie ( XL2 )

Hoog in toeren gaan deed hij inderdaad ook , en het was meteen over als je er remreiniger op spoot.

En hoe controleer ik de timing ?

Edited by Timxl2

Share this post


Link to post

Als je scooter hoog in de toeren gaat heb je idd ergens een luchtlek. Dus dat eerst fixen voordat je naar andere evt problemen gaat zoeken.

Als alles nog origineel is, is de kans groot dat sproeiers ed wel kloppen.

Hier kan je de originele setup vinden:

http://sfs.alexander-hepp.de/

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Ik mis die ring dus zo te zien

Share this post


Link to post

Nu wel een ring erin maar na spuiten van remreiniger slaat ie weer af , nu eerst even een proefrit maken en kijken of ie ook nog in toeren wil schieten.

 

ring.JPG

Edited by Timxl2

Share this post


Link to post

Yep hij schiet ook weer in toeren :(

Dus van de week maar weer verder zoeken.

Ik heb ook gehoord van iemand als je Vespa een grote klap heeft gehad op je achterwiel dat ie zover in veert , dat je carburator de vloer raakt in het compartiment zodat je inlaat spruitstuk kan scheuren op de aanhechting.

Daar zal ik naar gaan zoeken van de week , als iemand daar tips over heeft over hoe en wat je daar bij komt hoor ik ze graag.

Share this post


Link to post

ik snap dat remreiniger gedoe niet....

dus op een motor in draaiend ralentie voeg je nog meer brandstof toe ,  via de luchtfilter ?  

Dus dat is dan hetzelfde effect als choken , toch ?  > Dan lijkt het me heel normaal dat hij stilvalt

of mis ik hier iets 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
1 uur terug, Adrian zei:

ik snap dat remreiniger gedoe niet...

dus op een motor in draaiend ralentie voeg je nog meer brandstof toe ,  via de luchtfilter ?  

Dus dat is dan hetzelfde effect als choken , toch ?  > Dan lijkt het me heel normaal dat hij stilvalt

of mis ik hier iets 

 

 

Ik spuit op  de verbinding tussen carburator en spruitstuk , niet in het luchtfilter.

Dus dan is een lek waar de remreiniger naar binnen kan en de motor doet afslaan.

Dus als er een lek is zuigt hij de remreiniger naar binnen , snap je ?

Edited by Timxl2

Share this post


Link to post

Toevallig al het spruitstuk op je blok losgemaakt (2 of 3 schroeven) schoongemaakt en nieuwe pakking ertussen gedaan? 

Komt idd vaker voor bij smallframes dat als je te snel over een snelheidsdrempel bent gereden, dat je spruitstuk kapot gaat/los gaat zitten, of iig de carb los gaat zitten.

Je hebt de carburateur al wel eens helemaal gereinigd en van nieuwe pakkingen voorzien?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Dat spruitstuk ga ik van de week naar kijken , de carburateur heb ik al helemaal gehad

Share this post


Link to post

Ok, wat nog een oorzaak zou kunnen zijn.

Oliekeerring aan vliegwielkant. Als je tpv je vliegwiel aan de onderkant bij het carter wat olie/benzine ziet is dat de reden van hoge toeren.

Gelukkig is deze oliekeerring simpel te vervangen.

(wel de grondplaat met viltstift markeren, op grondplaat en carter, zodat de timing correct blijft na demontage)

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Gisteren eventjes de tijd gehad om eens te kijken naar het spruitstuk , maar dat zag er goed uit.

Dus ik ga het weer zoeken bij de carburateur , de O ring die in de carb zit ga ik eruit halen en eens kijken of ik daar een nieuwe voor kan vinden.

Want deze zit niet in het pakking setje van de carburateur en staat ook niet op de tekeningen aangegeven.

Share this post


Link to post

Hallo, ik heb identiek hetzelfde probleem. Ik dacht een dichtings pasta te proberen om het lek te dichten. 
Tim, heb jij het probleem kunnen oplossen?

Edited by Ru.gie

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...