Jump to content
Vespaforum.be
Ed75

Project pk50xl

Recommended Posts

Posted (edited)

Het zijn weer wintersolden!

Vandaag de derde 2-takter aan onze collectie toegevoegd. Ik heb snel moeten handelen maar op minder dan een uurtje was alles beklonken.

Opmerkelijk is dat elk model in ons bezit ooit ergens in een gure januari maand aangekocht is. ik kan die periode zeker aanraden aan de andere koopjesjagers :D

Reeds in bezit was een 125cc manueel, en een 50cc automaat (zonder elestart), dit is de eerste 50cc manueel (zonder elestart)

Het eerste werkje wat zal moeten gebeuren is de kickstart.

Deze lijkt wat door te trappen, waarschijnlijk een paar tandjes kaduuk? Heeft hier iemand ervaring mee, moet het blok hiervoor open?

Ik vermoed dat je deze ook kan proberen aan te lopen volgens het procedee: 1e vitesse, koppeling inhouden, lopen en koppeling lossen ?

Gelijdelijk aan proberen we er weer een pareltje van te maken, dat is in het verleden ook gelukt met de automaat.

Pk50_the_3th.JPG

Edited by Ed75
  • Like 1

Als hij al lang stil staat kan het ook zijn dat de koppelingsplaten droog zijn. Na een tijdje lopen stopt het doortrappen. Zo niet, een beetje met de koppelingskabel spelen. Te strak aanspannen resulteert ook in doortrappen. Als het effectief je kickstarttandwiel is zal je het blok moeten splitsen.

Ik loop meestal aan in 2e versnelling. 

• Haha 1

Of koppelingsveer versleten , ?

Deel 1: Ontsteking

Geen vonk aan de bougie te bespeuren, geen licht dat ook maar oplicht tijdens het aanlopen (met het contact op natuurlijk)

Dat kan vanalles zijn, maar aangezien de hele ontsteking er toch maar vrij dubieus en gedateerd uitzag, en we voor een technisch betrouwbare machine proberen te gaan, alvast een eerste investering gedaan: nieuwe stator, CDI, bougie, spanningsregelaar, + bijhorende tools en alvast ook hoopvol een koppeling besteld voor deel 2 

Als we nu nog eens een vrij speelmoment van moeder de vrouw krijgen kunnen we alvast eens los gaan :D

vonk_shop.jpg

Edited by Ed75

Dag ed ,

Mocht je de oude stator wegdoen, pm me maar 

Grts

Zojuist, Adrian zei:

Dag ed ,

Mocht je de oude stator wegdoen, pm me maar 

Grts

Prima, ik moet hem er eerst veilig uit zien te krijgen.

Met het accuboor op het vliegwiel kunnen we de kickstart overbruggen.

Maar met de bougie eruit tegen ijzer nog geen vonk te zien. Nieuwe bougie erin, maar nog niks.

De CDI vervangen (samen met bougiekabel en dop), en hopla, alvast een hoopvolle schittering aan de bougie!

De stator wordt sowieso nog vervangen, eerst zien of er leven in de rest komt, dus op naar:

Deel 2: benzine

De benzinetank eruit, deze ziet eruit alsof ze enkele maanden in een moeras gelegen heeft, zowel vanbinnen als vanbuiten.

Ik vermoed dat de vespa een tijdje buiten heeft gestaan zonder zadel, en er achteraf pas een ander (PK50S) zadel op gezet is. Voor de rest ziet er nog alles onverprutst uit.

Dan maar met een stukje nieuwe slang, en een grote spuit van de apotheek (hilarisch om te bestellen aan de balie met de slang in de hand) en een versche scheut 2T-mengeling in de open spuit.Na enkele pogingen: niks, nul, noppes. De bougie is ook nog kurkdroog. 

Dan maar de carburator er uit. Onbekend gebied. De benzinefilter viel al in 10 stukken uit mekaar, omringd door modderachtige vetzakkerijen. Ik heb uiteindelijk 3 sproeiers gevonden, waarvan vooral de sproeier in de vlotter helemaal dichtgekoekt was. Met zo een ijzeren draadje van een vuilzakbindertje kon ik alle sproeiers open krijgen. En gelukkig had ik al een filtertje meebesteld.

Nieuwe poging, geladen met het accuboor als startpistool. 

En hoppa!! Veel sneller dan verwacht kwam er leven in de brouwerij, straf! Snel het accuboor er af vooraleer mijn tanden er straks in alle richtingen uit vliegen, en in een walm van oude 2-takt dampen kwam ik in een heerlijke overwinnings roes. Dat geeft moed.

Wat nu. Vooraleer een proefritje kan wil ik een benzinetank (rijdt niet zo leuk met een spuit in de hand). De vlotter leek ook dood, evanals de benzinekraan. Waarschijnlijk ook allemaal aangekoekt. IEmand iets liggen toevallig?

En misschien moet ik eerst het koppelings verhaal maar eens bekijken, want  het kickstart probleem is er ook nog natuurlijk. Hopelijk koppeling gerelateerd, anders wordt het blok splitsen dan een nieuw avontuur.

Iemand toevalling een tank / vlotter / kraan liggen?

Edited by Ed75

Heb ik nog wel liggen denk ik

Waar het forum al niet goed voor is. Adrian, bedankt voor de perfecte vervang tank! Ze zit er al in en werkt prima.

Hier nog oud & nieuw(er)

oMh_cU5n1A6sw6uc_CiWSoe7I0ruPEOV4Py1rqNlOtVv3l-wuHC9gQSd70YYqPQSMZ38QQbDKjBNcqB6TLMVJsoY-b2ghgBfyY1hznMDOOrPV-8zvASANUMcvkzslM_v7HIedrLCE3Dw2QiNNy-rl9W2L8-kHkqdJ9Rb32mcTYA3aPmgE7A4yOy04CjtAE9wfoFlqcuT5agExfkow9mJxgzD6aPnojigZKpbM7DEboRopxuX1lZ5KUbp3rhr3OeVdAzALGwKVgCWyXEDJewOQ7CEmJnrdirDzYc_RFZwFisnYU7zoIGaXnbwwI8giNgQBEUwa5gn2iFeNT_fQLlDw5GPZ5GmHjBUFrv1sXt7WLjsdFFLNkZVglmtTFVsyWz25WjzR6QjcniLEsF_mDkRLkrUZoyichJ0lSoMD3iVURDBflMy18m7Hl8V96Ij7WpCM5P0rgWd9tYFZ-l7bAsEvHv1E3hRWmZWAQkXXenpigUUkIvckLrjSocaCLfnVoWAqch20QX4ki2jDXP82CNPKnmUYcYVVblexNSrmISvH5JPsyJiyvsHv1cU9iR44AaBmuPszaVy1LCFEW0nxx-3GJVhwIRKumFz6nvIjQMqmIdMBI-Hwa0WunWr9o3CDd3mvhfdTCL9rdAJgR_5mdytbDuPQtCQ7sUZC3lqCIIuZjOiUDAqwXMO-usb=w457-h938-no

Deel 3: koppeling

Vandaag een nieuwe koppeling gestoken. Dat viel al bij al nog mee. Een nieuwe pakking, SAE30 erop, en klaar.

Met de vervangende tank konden we ons dan ook aan een eerste proefrit wagen!

We hebben ons eerste meters kunnen rijden, maar niet met overtuiging. We gingen hoog in de toeren maar amper vooruit.

Na wat gelees op internet las ik dat mogelijk de koppelingskabel te strak staat? Die hebben we met veel overtuiging pas weer op het haakje gekregen in de originele stand. Zou dat het zijn, dat die losser moet ? Wie weet hier de richtlijn voor? 

Ook vraag ik me af hoe ik die borg rondel omgeplooid krijg in het midden van de koppeling, daar raak je toch moeilijk bij?

• Like 1

6 uur geleden, Ed75 zei:

Na wat gelees op internet las ik dat mogelijk de koppelingskabel te strak staat? Die hebben we met veel overtuiging pas weer op het haakje gekregen in de originele stand. Zou dat het zijn, dat die losser moet ? Wie weet hier de richtlijn voor? 

Aan  het stuur moet je de koppelingshendel een paar mm kunnen aantrekken eer de koppelingsplaten beginnen lost te komen.  Kan je de vespa aankicken of slipt de koppeling dan ook door? 

Voor die borgring gebruik ik een fijne schroevendraaier, het helpt als je dat lipje voor montage al iets naar boven plooit. Nadien een paar tikken tegen de schroevendraaier om die lip mooi tegen de moer te laten aansluiten. 

Groetjes, nero.