Jump to content
Vespaforum.be
Ed75

Warmloper 125cc

Recommended Posts

Sinds een paar weken ben ik eigenaar van een 2dehands LML 125cc 2-takt.

Gisteren tijdens een toertje kreeg ik wat ik denk wat men een 'warmloper' noemt?

Op een rechte baan met een lang bergaf stuk, rond de 85-90km/h blokkeerde plots het achterwiel. Een lang remspoor (en bijna een in mijn broek) maar veilig aan de kant geraakt.

Na een kwartier bekomen en afkoelen leek er niets aan de hand: starten en reed als voorheen, al durfde ik nu wel niet meer helemaal door te trekken.

De setup betreft een standaard 125cc, maar met een Pinasco racing exhaust (zat er al zo op bij aankoop).

Thuis, na wat rond gelezen te hebben hier, eens gekeken wat voor hoofdsproeier er nu in zit en dit bleek een (standaard?) 96 te zijn? Is dat niet veel te weinig? Als ik zo lees dacht ik dat dit eerder rond de 100 zou moeten zijn?  Ook voor andere sproeiers vraag ik me af of deze aangepast moet worden?

Daarbuiten meng ik steeds handmatig op exact 2%, dus dat lijkt me in orde te zijn.

Alle advies welkom, ik ben even het vertrouwen kwijt.

Share this post


Link to post

Da zal idd een warmloper geweest zijn. Als je voelt dat de motor begint te haperen (neiging tot vastlopen) trek je best de koppelingshendel in en laat de scooter uitbollen. Dit voorkomt remsporen op het straat en in de broek. :)

Ik vermoed dat je die vastloper kreeg op volgas?  Dan is het voldoende om de hoofdsproeier te vervangen. Koop een setje sproeiers en begin voldoende groot.  Rij telkens een mooi toertje tot de motor goed warm is en rij dan een km lang op volgas.  Stop dan, leg de motor stil en controleer de kleur van de bougie.  Die zou licht- tot donkerbruin moeten zijn (koffie met melk). 

Als je lange tijd op een rechte baan rijdt in bergaf hebben de meeste mensen de neiging om wat gas te lossen om minder snel te rijden. Dag mag maar probeer af en toe wat gas bij te geven, zo vermijd je dat er te weinig smering gebeurd in de cilinder. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

Nero, dit is een van de dingen waar ik mij alle lange tijd vragen bij stelde, als je redelijk lang bergaf rijd zonder gas te geven beweegt je piston evenveel als bij lage snelheid te rijden, maar dan wel zonder smering. Is een goede tip die waarschijnlijk niet veel gekend is. Dus bij vrij uitbollen ook af en toe eens gas geven. Specialisten, correct me if i'm wrong.

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Wel gewone benzine tanken he, op shell ultimate of supreme of hoe heet dat spul komt die kleur niet goed.

Enige tijd geleden de beste benzine van shell getankt en vlot daarna een andere uitlaat gestoken.

Vervolgens vreselijk aan het stoeien geraakt met de sproeiers om maar koffie met melk te bereiken.

Uiteindelijk bij sproeier 145 was de tank leeg en geen ander voorhanden dan een witte pomp met standaard peut.

Toen bij 145 een volledig zwarte bougie:P 

  • Haha 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Ed75
      Te koop:
      Een nieuwe , ongebruikte (repro) snelheidsmeter voor een LML (of Px). 
      Geen krassen, nog met beschermfolie op glas
      Als dit stekkertje niet past kan je gewoon je originele kabelboom behouden en de rubberen lamphoudertjes omsteken (en de benzinemeterdraadjes omschroeven).
      €30, Ophalen in Zonhoven, of via bPost +€6
       




    • By Ed75
      Voor de aankoop van een tweedehands LML 125 twijfel ik nu als ik best voor een tweetakt of viertakt model zou moeten kiezen? Zijn er voor of nadelen aan verbonden? Zullen 2T binnenkort geweerd worden wegens milieu belastend?
      Het al dan niet automatisch mengen bij een 2T zie ik niet als probleem aangezien dat nu voor de pk50 ook geen issue is.
      Tips?
    • By DVDE
      Beste,
      Heb sinds 2012 een LML 4t 200 en reeds 23.000km mee gecruised .
      De motor starte steeds zeer vlot, ook na stilstand in de winter.
      Normaal draait de motor vlot door tijdens het starten en slaat dan direct aan, maar nu ondervind ik het volgende :
      Tijdens het elektrisch of kickstarten loopt de motor (soms) vast op het dode punt van de compressieslag.
      Moet met de kickstarter de motor door de compressie duwen en opnieuw starten.
      Loopt ofwel opnieuw vast, of gaat door/over het compressiepunt en start daarna.
      Ook met een warme motor na een ritje komt het soms voor bij het opnieuw starten.
      Heeft dit soms te maken met een compressieventiel ?
      Kan hierover niets vinden.

      Iemand een idee

      Bedankt
      DVDE

    • By Lander-B
      Bestaan er uitlaten voor een lml star automaat 4takt ? 
    • By Lander-B
      Goedemiddag 
      Heb een vraagje over welke banden ik zou moeten nemen voor goeie grip wil liefst banden met whitewall 
      Gaat voor een lml 125cc 4takt automaat
×
×
  • Create New...