Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Smette

Leden
  • Items

    15
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    Vespa VNB1t (1960)
    Vespa VBB2t (1965)

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Kuurne
  • Land
    België

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Smette's prestaties

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • Conversation Starter
  • Reacting Well Zeldzaam
  • First Post
  • Collaborator
  • Week One Done

Recente badges

5

Reputatie

  1. Space SI20/20D. Dezelfde die er in stak 😉
  2. Update: probleem werd opgelost in die zin dat ik een nieuwe carbu heb gemonteerd en dat we terug weg zijn! Iedereen bedankt voor de moeite en info 😉
  3. Merci voor de duidelijkheid! De sproeiers sowieso van de oude gebruiken dan zou je aanraden? 🙂 Thx 4 the tip!
  4. Beste liefhebbers, Door problemen met mijn huidige carburateur (zie ander topic) ben ik op zoek naar een volledige nieuwe carburateur (+luchtfilter) voor mijn motorblokje. Dit is een LML 150cc 5-poort reed valve die steekt onder een VBB.. Ik ben niet op zoek naar specifiek getunede versies of meer snelheid. Enkel betrouwbaarheid en kwaliteit zijn belangrijk. Ik zie het bos door de bomen niet en ben zelf niet technisch genoeg onderlegd om de nuances / verschillen te begrijpen tussen de merken, sproeiers, etc. Bij voorkeur gewoon een duidelijk merk-type en eventueel de link om hem te bestellen 😛. En ik zou er ook onmiddellijk een nieuwe luchtfilter bij willen kopen. dus graag ook uw tips 😉 Er zit ook een uitlaat onder van Simonini. Foto's voeg ik hier bij voor de duidelijkheid. Alvast bedankt om duidelijk te scheppen voor een leek 😉
  5. De goeie olie van Castrol, 2% en 98. Denk niet dat het daar aan ligt. Reed al een 100tal km met die benzine. Zal eens bekijken wat een nieuwe aftermarket carbu kost. Eventueel tips over welke carbu (merk, etc. ) aangewezen zijn? Staan er best wel veel op SIP. Ik sta uiteraard nog altijd open voor andere opties dan direct heel de carbu veranderen 😉 Zouden die symptomen kunnen wijzen op 'valse lucht' trekken of de afstelling van de luchtregelaar? Of denk ik nu te ver / verkeerde richting.
  6. Update 29.08: Beste liefhebbers. Ik heb de wesp een paar weken met rust gelaten en vandaag nog eens gestart met een nieuwe bougie. - Startte onmiddellijk met choque. Draait goed stationair. Kan gas geven. - Er dus mee vertrokken. Vlot. Paar toertjes dicht bij huis gedaan. Draait mooi, kan gas geven, schakelen goed,.... Voelt wel aan dat ik altijd een beetje toeren moet aanhouden of dat hij anders stil valt. - Naar mijn gevoel lijkt er wat degradatie van de motor als hij wat warmer wordt. Sputtert wat meer tegen laag in toeren. Als ik kort draai, laag in toeren ga, valt hij stil of moet ik 'forceren' om hem net niet te laten stilvallen. Als hij stilvalt start hij gemakkelijk terug maar dat is natuurlijk niet leuk of ideaal op deze manier. Heb een filmpje gemaakt ter verduidelijking. Met de volgende uitleg/legende : 1. De VBB heef dus net al gedraaid. Ik start de motor met choque. 2. Lijkt minder mooi stationair te draaien met choque. Als ik de choque wegduw (zie je op het filmpje) dan draait hij mooier. Kan ook onmiddellijk nadien gas geven, geen probleem. 3. Als ik de motor dan even laat stationair draaien en terug gas probeer te geven (zie je op het filmpje als ik even de gashendel film en terugkeer) HOOR je duidelijk je er een probleem is en dat de motor 'iets te kort heeft' en stilvalt. Hij valt in een zak en dat kan je horen. Zoals gezegd. Onmiddellijk nadien herstarten geen probleem met choque. Gaat niet zonder. Maar eens hij draait mag choque direct weg en draait hij mooi. Zolang hij wat in toeren is of kort nadat de choque weg is kan ik ook gas geven. Laat ik hem even met rust en geef ik dan gas; valt hij stil. Sproeiers zijn zeker het probleem niet, nieuwe bougie die aangeraden wordt door NGK (BP8ES). Het probleem zit hem dus ergens anders. Heb nu wat met de rolantievijs geëxperimenteerd maar geen verschil. Ik sta open voor alle ideeën of als er iemand een kenner weet in de omgeving van Kortrijk waar ik eventueel terecht kan met mijn probleem hoor ik het graag 😉 Alvast bedankt om mee te denken. Zou er graag nog beetje van genieten deze (na)zomer.
  7. Goed opgemerkt! De originele VBB motor heb ik ook maar is aan revisie toe. Dat is voor deze winter. Deze zat er op bij aankoop en deed het tot voor kort perfect. Groeten
  8. Update 30.07 Zoals voorgesteld de sproeiers nog eens uitgehaald en de bougie gereinigd (zag er perfect uit trouwens. Staat wel wat wijd 0.7). In ultra son badje, met ruimers en reiniger ... Kan nu echt wel niet meer aan de sproeiers liggen. Alles samen gestoken en er is niets veranderd.. Meer suggesties zijn welkom.
  9. Update met foto's; - tot in de carburateur en vlotter gegaan. Alles zag er sowieso al proper uit maar toch alles nog eens extra gereinigd en gecontroleerd. - koud gestart. Op de standaard gezet en in de versnellingen gas kunnen geven. Zonder probleem. Motor laten warm lopen en bleef werken. - biertje gedronken en eens koud nog eens opnieuw gestart. Nu zelf zonder problemen kunnen vertrekken. Optrekken, eerste, tweede, hoge toeren, allemaal geen probleem. Maar als ik vertraagde en mijn gas loste viel hij opnieuw ´in een zak´ en kon ik plots weer geen gas geven en viel de motor uit. dan er mee gereden en hoog in toeren gehouden tot ik moest draaien, choque beetje open zetten, kon ik toch weer optrekken en viel hij niet stil. Maar handig is dit niet. Zeer vreemd allemaal. Wie dit herkent graag nog suggesties. Zou morgen de sproeiers eens opnieuw bekijken en nieuwe bougie halen maar verder weet ik het even niet. Volledige ontsteking is volgens de vorige eigenaar nog maar recent vernieuwd geweest en afgesteld door een Vespa dealer.
  10. Alvast bedankt voor de suggesties. Al snel eens luchtfilter en carbu bekeken. Lijkt allemaal op eerste zicht in top conditie ... - Sproeiers waren proper en vrij. - chokekabel en gaskabel doen wat ze moeten doen. - benzine stroomt zowel op de normale stand als in de reserve. - ontluchting tankdop is open. Ik zal nog eens de vlotterkamer bekijken en ook de benzineleiding specifiek naar de carburateur. Wat mij nu wel opnieuw opviel was dat ik hem startte zonder luchtfilter (koud) en dat hij nu wél in neutraal wou gas geven. Tot ik hem in versnelling stak en hij opnieuw onmiddellijk stilviel. Na die ene keer was het ook gedaan en bleef hij opnieuw direct stilvallen. Is het geen logische richting om richting elektronica te kijken? De spoel of de condensator? Ik denk maar luidop 😉 Alvast bedankt voor de hulp!
  11. Goeiemiddag allemaal samen, Ik heb sinds kort een mooi Vespa VBB2t van '65 en rij er nu al een tweetal weken regelmatig mee; kleine toertjes van een uurtje. < 50km. Draaide mooi vanaf dag 1, start altijd vlot en tot voor vandaag nooit problemen mee gehad. Vandaag na een ritje van nog geen half uurtje kom ik aan de rode lichten en zet ik 'm in neutraal. Als ik schakel naar 1ste en gas geef valt hij stil. Hij start met één kick onmiddellijk terug maar ik mag niet aan de gas komen. Niet in neutraal, niet in eerste of tweede, ... Valt telkens onmiddellijk stil vanaf het moment dat ik probeer toeren te maken / aan de gaskraan draai. Heb'm dus naar huis mogen duwen en zou nu willen beginnen zoeken waar het probleem zou kunnen zijn. Kan iemand mij helpen met een logische volgorde van minst-ingrijpende controle tot aan de grootste werken aub? Gevoelsmatig zou ik zeggen dat er ergens iets is losgetrild of losgekomen. Althans dat hoop ik toch. De motor heeft 3000 km op de teller sinds revisie en lekt nergens olie zover ik kan zien. Alvast bedankt voor de hulp 😉
  12. Beste Vespa liefhebbers, Ik ben een Vespa VNB1t aan het restaureren en ben nog op zoek naar een (origineel?) niet gechromeerd achterlicht. Ook de originele (zwarte) claxon zoek ik nog. Iemand die mij kan helpen? Grtz
  13. En kent u daar iets van? Veel vind ik daar niet over op het internet. Als je zegt waardevol wat bedoel je daar dan mee? Geld waar of simpelweg zeldzaam en dus een leuke accessoire voor op mijn VNB1t? Alvast bedankt voor de moeite.
  14. Smette

    Speciaal achterlicht?

    Beste allemaal, Iemand die het rechtse achterlicht herkent? Het werd mij verkocht met de uitleg dat dit het 'originele achterlicht van een VNB1t' is. Maar het internet leert mij iets anders me dunkt. Wie kan mij helpen?
  15. Ne goeiemorgen Vespaliefhebbers! Ik ben sinds 'gisteren' de trotse eigenaar van dit hoopje miserie :-D Een project waar ik mezelf graag 2 jaar de tijd geef om een tiptop inorde Vespa VNB1t te recreëren. Voor wie dat leuk zou vinden wil ik hier gerust wat updates geven en uiteraard veel (domme) vragen stellen. Zo begin ik met de eerste; Als leek in restauraties --> Welk materiaal moet ik zéker in huis hebben om aan een dergelijke restauratie te beginnen en wat is facultatief heel leuk of interessant om te hebben? Ik heb een 'gewone garage' en dus uiteraard geen brug en geen 51m² om alles open te laten liggen. Ik ga zoveel mogelijk zelf doen met die verstande dat ik de motor ga laten reviseren door een expert en het spuitwerk uiteraard ook ga uitgeven. Maar al de rest, het assembleren, spuitklaar maken, elektriciteit, etc. wil ik graag zelf proberen. Alle tips zijn welkom ;-).
×
×
  • Nieuwe aanmaken...