Hallo
Ik hoop heel hard hier wat advies te kunnen krijgen.
Even schetsen... Ik rij met een PX125 2-takt van 2007 met Sip Road 2.0 uitlaat. De sproeier werd n.a.v. de montage van deze uitlaat vergroot. Verder was er niets aan getuned ofzo. Ik heb jaren probleemloos met deze Vespa gereden.
Enkele maanden geleden had ik een scheurtje in mijn olieleiding. Niet gezien... Het gevolg was een luchtbel in de leiding en de tweetakt olie geraakte dus niet bij de motor. Gevolg: eerste vastloper. Achterwiel blokkeerde bij volle gas, ferm geschrokken en ferme streep op de grond.
Mijn garagist keek de scooter na en kwam tot de vaststelling dat de cilinder beschadigd was. Ik kon hem laten uitboren, maar hij stelde voor om voor een upgrade te gaan en zette er een cilinderkit van Polini van 177cc (type 140.0080) op. De krukas leek onbeschadigd en werd niet vervangen.
Ik merkte dat ik door de nieuwe cilinder een andere brommer had. Hij had meer koppel en haalde 105 km/u (voorheen max. 90 km/u). Het heerlijke pruttelende geluid van de Sip Road uitlaat was helaas wel wat weggevallen.
Ik heb de cilinder voorzichtig ingereden, pas na 100 km (of was dat toch nog te vroeg?) voluit durven gaan. Bij de opstart in de eerste tank benzine ook extra 2-takt olie ingedaan, om zeker te zijn dat de motor smering krijgt, daarna bij de volgende tankbeurt weer gewoon enkel via mengsysteem.
Na een 150 km. rijden gebeurde het... hij liep opnieuw vast en dit keer op topsnelheid toen ik van een heuvel naar beneden reed, ik heb me echt een breuk geschrokken. Uiteindelijk ontkoppeling ingetrokken en snel naar de kant om nog 5 minuten na te bibberen en dan natuurlijk heel kwaad en ontgoocheld te worden.
Mijn garagist kwam de Vespa oppikken (ik was bang om hem nog meer te beschadigen door zelf naar de garage te rijden) en zal hem opnieuw bekijken, maar dat kan nog een tijdje duren, want het is er heel druk en hij gaat ook nog met vakantie.
Ik lees hier vaak mee, heb ook alles ivm warmlopers en vastlopers nog eens rustig herlezen.
Wat is er nu fout gegaan? Uiteraard reken ik sterk op mijn garagist, maar ik weet dat hier echte Vespa 2-takt specialisten zitten.
- Heb ik hem niet lang genoeg laten roderen?
- moeten de sproeiers opnieuw aangepast worden n.a.v. de nieuwe polini-kit?
- moeten er nog andere dingen aangepast worden door de montage van die 177cc polini-kit?
- had ik dan toch meteen de krukas moeten laten vervangen? Of is dat het probleem niet?
- ...
Ik wil dus heel graag weten waarom hij die tweede keer vastgelopen is.
Super nieuwsgierig naar jullie advies.
Nu al heel hartelijk bedankt voor alle mogelijke hulp!