Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Kroonmoer achterwiel


Paul-069

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Sinds vorige week ben ik in het bezit van een 150 GL. Nu bemerkte ik dat er speling op het achterwiel zat. Ik kan de kroonmoer tegen de platte ring aandraaien, totdat de speling verholpen is maar kan dan geen splitpen door de as krijgen. Daarvoor zou ik dus de kroonmoer verder moeten indraaien, maar heb geen idee of dat zonder problemen kan. Nu heb ik nog geen fatsoenlijk werkplaatshandboek, maar zie in de op internet te bekijken onderdelenboeken dat tussen de platte ring en het wiellager een oliekeerring zit. Zit er een kans in dat ik die dan stukdraai? Of zou deze oliekeerring - gelet op de natte naafdop - misschien al kapot gedraaid zijn waardoor de kroonmoer verder ingedraaid kan worden dan eigenlijk goed zou zijn?

Hartelijke groeten,

Paul.

 

 

Link naar reactie

Kan je een foto posten? 

Als je de moer niet voldoende ver op de achteras krijgt is de rondel vermoedelijk te dik of hoort die daar niet. Is het een wide frame of een large frame GL? 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Misschien een domme opmerking maar als ik mijn voorwiel wil monteren MOET de remkabel los zijn anders krijg je het wiel niet over de remblokken heen. 

Link naar reactie

Aan de voorzijde ja ;) Maar waar ik op doel is dat de remblokken als ze iets op spanning staan het wiel tegen kunnen houden.

Link naar reactie

Dat zou eigenlijk niet mogen, Pim. Mogelijk is je remtrommel al wat ingesleten waardoor het remvlak al een "randje" heeft.

Link naar reactie
5 uren geleden, Frederik9111 zei:

Dat zou eigenlijk niet mogen, Pim. Mogelijk is je remtrommel al wat ingesleten waardoor het remvlak al een "randje" heeft.

+1 dat is (ook bij andere motoren of auto's meestal het geval bij het probleem dat je omschrijft).

 

@Paul: De splitpen is op geen enkele manier een maataanduiding van hoe de moer moet aangedraaid worden. Je zet de moer vast zoals het hoort op het juiste aandraaimoment (ik ga even niet opzoeken welk dat is), of als je ervaring hebt met sleutelen op gevoel. (let op, op gevoel is in 90% van de gevallen fout). Vervolgens dient de splitpen om de moer te borgen. Ik zet de moer, als het niet uitkomt, meestal net iets vaster. 

Je keerring kan je hierdoor niet kapot draaien.

Link naar reactie
21 uren geleden, dmi zei:

+1 dat is (ook bij andere motoren of auto's meestal het geval bij het probleem dat je omschrijft).

 

@Paul: De splitpen is op geen enkele manier een maataanduiding van hoe de moer moet aangedraaid worden. Je zet de moer vast zoals het hoort op het juiste aandraaimoment (ik ga even niet opzoeken welk dat is), of als je ervaring hebt met sleutelen op gevoel. (let op, op gevoel is in 90% van de gevallen fout). Vervolgens dient de splitpen om de moer te borgen. Ik zet de moer, als het niet uitkomt, meestal net iets vaster. 

Je keerring kan je hierdoor niet kapot draaien.

Dankjewel voor je reactie. Ik ben nog opgevoed in de "vast is vast" gedachte en bovendien heb ik geen forse biceps. Dat met gevoel aandraaien komt dus wel goed. Sowieso is het goed dat ik de remtrommels los haal en de trommel en de remsegmenten eens inspecteer.

Ik houd jullie op de hoogte.

Hartelijke groeten,

Paul.

Link naar reactie

Vandaag heb ik de hele boel nog eens los gehaald en het blijkt dat je op 2 manieren de splitpen kunt plaatsen: 1x op 12-6 uur en 1x op 9-3 uur. Zodoende hoeft de moer niet te vast gedraaid te worden om de splitpen aan te brengen.

Daarna een rondje gereden op verse benzine. Liep prima, maar na een tijdje ging ie in de lage toeren 4-takten en bij stationair sloeg ie af. Daarna kreeg ik 'm weer moeilijk aan de praat, waarna hij hoog in toeren prima loopt. Heb wel een vonk, maar niet constant en ook geen vette vonk. Ik denk dat ik de contactpunten moet stellen...

Hartelijke groeten,

Paul.

Link naar reactie
1 uur geleden, Paul-069 zei:

... Zodoende hoeft de moer niet te vast gedraaid te worden om de splitpen aan te brengen...

Die moer mag nochtans aardig vast aangedraaid worden. 90~110Nm als ik me niet vergis. Da's flink vaster dan handvast hoor!

Link naar reactie
14 uren geleden, Frederik9111 zei:

Die moer mag nochtans aardig vast aangedraaid worden. 90~110Nm als ik me niet vergis. Da's flink vaster dan handvast hoor!

Idd, best is om deze met een momentsleutel vast te zetten ;-) 

Link naar reactie
16 uren geleden, Frederik9111 zei:

Die moer mag nochtans aardig vast aangedraaid worden. 90~110Nm als ik me niet vergis. Da's flink vaster dan handvast hoor!

75-85Nm

Een geborgde moer kan je op gevoel wel beter te los dan te vast zetten. Eénmaal uitgerokken schroefdraad is definitief kapot. Als ik soms voel hoe vast mensen hun wielen van de auto durven vastdraaien... levensgevaarlijk! Een wiel dat loskomt voel je lossen. Eén dat afbreekt niet. 

maar idd... liever momentsleutel dan gokken. 

 

Link naar reactie

Zie die splitpen als een verzekering. Hopelijk zal je ze nooit moeten aanspreken en je mag er niet op rekenen, maar moest het toevallig toch zo zijn ben je blij dat ze je hebt. 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...