Ga naar inhoud
Vespaforum.be

P200E valt uit (electronisch probleem?)


pdvd

Aanbevolen berichten

Mijn P200E uit 1982 valt plots steeds uit. Dit gebeurde de eerste keer tijdens het rijden (na het vervangen van mijn voorvork) en ik kreeg 'm niet meer aan de praat. Erg vervelend... Na de scooter even te hebben laten rusten ging deze wel weer aan, maar na 100 meter viel deze weer uit. 

Als eerste werd gedacht aan de carburateur, deze schoongemaakt... nog steeds hetzelfde probleem, Benzinekraan en slang vervangen en tank gereinigd... nog steeds hetzelfde probleem... 

Ik vond echter dat de bougie wel erg los in de cylinderkop zat en deze bleek ook dolgedraaid. Ook deze kop is dus al vervangen door een nieuw exemplaar met een nieuwe bougie. 

De scooter loopt mooi stationar maar rij ik weg dan valt deze na een meter of 200 uit. 

Echter als ik de meest rechter stekker op de Electrical Ignition Unit loshaal blijft de scooter wel mooi lopen en valt niet uit. Waar denken jullie aan als kenners waar ik verder moet zoeken? 

Kapot contactslot? Een kabelbreuk in de groene kabel zou niet uit hoeven te maken want geen verbinding is volgens mij juist dat de motor start. (blijkt ook wel uit het feit dat ik de scooter zonder contact kan starten als deze stekker er uit is) 

 

Rarara?

 

VSX1T.no.battery.jpg

Link naar reactie

Als hij goed draait met de groene kabel los moet je je statorplaat netjes laten zitten. Dan zit daar het probleem niet. 

 

Als het gebeurde na het vervangen van de voorvork, dan maakt die groene draad ergens tussen bobijn en contactslot sluiting met je chassis, of is je contactslotje kapot. Waarschijnlijk bij het sturen, remmen, koppelen, schakelen of iets in die aard. Kijk eens in je stuurhuis of de groene draad gekneld zit. Zoals je zelf zegt... zodra die kabel de massa raakt valt je ontsteking uit. 

 

 

Link naar reactie

Dat wat DMI zegt zat ik dus zelf ook al aan te denken... Vandaar dat ik zelf heel erg twijfel aan die statorplaat. Misschien de hele boom met halfgare kabels eens vervangen. Zijn er hier mensen die dat eerder gedaan hebben? Lastige klus? 

 

Link naar reactie

DMI slaat de nagel op de kop. Gewoon een nieuw groen kabeltje trekken van de kop naar de CDI is de snelste en goedkoopste oplossing.

De groene killswitch draad is van lichtere kwaliteit dan de rest van de kabelboom (wordt niet warm, funtioneert steeds maar even bij het uitzetten van de motor) en versterft vaak sneller dan verlichtingsdraden. De laatste weken heb ik 3 80ies PXjes met hetzelfde probleempje over de vloer gehad.

Link naar reactie

Ik ga me hier komend weekend weer eens goed in verdiepen. Mochten er nog meer tips zijn... Ik hoor ze graag. Ontsteking afstellen etc.. is echt iets waar ik geen verstand van heb dus van dat ding wil ik afblijven. 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Dit was m dus ook. Nieuwe (oversized) kabel getrokken (best een klusje om alles netjes door de tunnel te krijgen) en het probleem was verholpen. 

Link naar reactie

Okay dan de pics... De groene kabel (die dus gaar was) is schijnbaar uitgevoerd in lagere kwaliteit dan de overige kabels... En ja ik weet het een nieuwe boom was misschien beter geweest maar die had ik even niet bij de hand en ik had wel de tijd om te klussen. De overige draden zijn nog wel geheel in orde (alleen die naar de ontsteking zijn wat gaar, maar dat gedeelte is los van de boom en daar durf ik mezelf niet aan te wagen). Op de plek in het stuur waar de kabel echt tegen het frame aan liep was duidelijk te zien dat alleen de groene kabel verrot was en de rest nog goed intact. Wel was die zwarte hoes die er om heen hoort kapot (maar dat was waarschijnlijk gebeurt door het vaak loshalen van het stuur). Deze heb ik even vakkundig goed dik ingetaped. 

OcVuThs.jpg

CrjivR4.jpg

Onder het zadel / tank

ZAuXfNe.jpg

En de groene kabel... (weinig groens mer te zien) in het stuur... Dat gaf dus de sluiting.

r95QngC.jpg

 

En in de tusentijd ook nog even een lek verholpen door wat nieuwe ringetjes te plaatsen (en ook nog een nieuwe achterremkabel). 

oIfsYjw.jpg

 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...