Ga naar inhoud
Vespaforum.be

P200 motor onder VNB 8 inch , tips ?


jje

Aanbevolen berichten

Goedendag allen , 

ik ben voornemens om een p200 blok onder een vnb 8 inch te gaan bouwen .

Qua elecktriciteit geen probleem , dit heb ik al vaker gedaan , echter ik wil het P200 blok van 8 inch wielen voorzien (originele wielen dus behouden )

Ik heb al de zoekfunctie gebruikt maar het is eerder van 8 inch naar 10 inch.

Er schijnt een conversiekit te zijn :

De vragen zijn :

heeft iemand een link hiervan ?

Is er ergens een "how to"

En heeft iemand dit al eens eerder gedaan ? en hoe bevalt dat qua weg gedrag ?

Ik hoor het graag ...

Link naar reactie

http://www.scooter-center.com/en/product/3330090/Brake+drum+conversion+kit+from+10+to+8+rear+type+4+central+holes+OEM+QUALITY+Vespa125+V1+V15+V30+V33+VU+VM+VN+VNA+Hoffmann+VNB+ACMA+VL150+VB150+VBA150+VBB150?meta=3330090*scd_ALL_en*s19821835738336*PX brake drum conversion kit*4*4*1*16

dat gaat ongeveer zoiets zijn... maar de vertanding gaat ge om aangenaam te bollen toch ook moeten veranderen...dat heb ik nog nooit gedaan maar er zijn er hier op't forum die daar zeker meer van weten.

heb zelf al een paar VNB 's "verbouwd" en zet ze toch telkens op 10" met daarop 90/90/10 banden,die een stuk lager zijn dan de 3,5/10, en dan met een gs velg vooraan.

Link naar reactie

Dank beide alvast voor de tips (:-)

@Domi , wat heeft dat dan voor het "minder bollen" voor invloed als je de vertanding wel of niet aanpast ?

              Als je een GS velg vooraan zet , kan die er dan zonder meer op ? (zelfde velg/moer gaten ?) of dient er een andere voorvork in te worden gezet ?

Link naar reactie

Als ik het goed begrepen heb destijds , dan moet uw 8 inch wieltje meer omwentelingen maken,dus hoger in toeren.dat kan verholpen worden door de vertanding te veranderen .

met de gs velg moet je vooraan niets vervangen,die past zo op uwe vork. ik heb al een paar keer gehoord dat als je er dan een 3,5/10 band op trekt en bij het rijden wat hard in de voorrem gaat,het spatbord de band kan raken.

ook hier weer los je dat op met die 90/90/10,dan heb je wat meer speling tussen de band en spatbord

Link naar reactie

Ik heb het al gedaan , zou het direct terug doen, T5 blok op 8 inch is zalig...die 200'tjes opjagen...;)

Maar heb er toch ook 4.00x8inch onder moeten zetten om bochten te kunnen nemen...

gs velg was misschien een betere oplossing geweest maar karakter van 8inch schiet niets meer over dan.

 

Link naar reactie
On 2-11-2016 at 2:28 AM, Frederik9111 said:

Niet doen. 200cc power en 8" remmen gaan niet samen. 

Zelfde mening.. 8 inch wieltjes en de power van nen 200 blok... mij ni gezien  ..om over het remmen nog maar te zwijgen :-)

Link naar reactie

'T is diegene die aan de gas draait die beslist als het gevaarlijk wordt of niet,niet die 200 cc.

dit is even gevaarlijk als zo'n baanmoto met meer cc /pk dan mijne Twingo,alles hangt er vanaf hoe je er mee rijdt.

Link naar reactie
Op 2 november 2016 om 02:28, Frederik9111 zei:

Niet doen. 200cc power en 8" remmen gaan niet samen. 

Sorry, maar das zever...

200cc heeft meer koppel onderin en gaat iets sneller dan een 125cc, maar het is geen kruisraket hé. Ik heb daar totaal geen problemen mee op de VNB (staat wel op 10' wielen).

Link naar reactie
7 uren geleden, JPU zei:

... staat wel op 10' wielen...

Thanks for illustrating my point.

Het verschil in remkracht tussen 8" of 10" remtrommels neemt exponentieel toe (basic fysica). Omgekeerd neemt de remkracht ook exponentieel af door de remtrommel te verkleinen. Mijn stelling is ook niet dat je geen 200-blok onder een 8"-frame kan monteren, noch dat de remtrommel van een 200-blok te vervangen is door een exemplaar met een kleinere diameter (natuurlijk kan dat). Ik ontken ook niet dat veel afhangt van het gedrag van de rijder. Mijn punt is enkel dat het niet slim is de remkracht van een (krachtig) blok (dat met gemak over de 100 gaat) te degraderen tot die van +/- 20 jaar oudere motortechnologie en verkeersomstandigheden (toen Vespa's zelden sneller reden dan 60 km/u). Je bouwt ook geen Porsche-motor in een Kever zonder de remmen te up-graden (laat staan de facto te down-graden). 

(By the way: 10' is 10 feet; dat zijn wellicht héééél grote wielen)

Link naar reactie
8 uren geleden, Frederik9111 zei:

Mijn punt is enkel dat het niet slim is de remkracht van een (krachtig) blok (dat met gemak over de 100 gaat) te degraderen tot die van +/- 20 jaar oudere motortechnologie en verkeersomstandigheden (toen Vespa's zelden sneller reden dan 60 km/u). Je bouwt ook geen Porsche-motor in een Kever zonder de remmen te up-graden (laat staan de facto te down-graden). 

(By the way: 10' is 10 feet; dat zijn wellicht héééél grote wielen)

Zeker bewonderenswaardig en kan ik alleen maar onderschrijven. Alleen van de 10 gevallen dat de motor wordt geupgraded op een vespa, hoeveel % pakt zn remmen ook aan? geen 5% vermoed ik.

even een dr177, malossi, pinasco, quattrini steken...al snel 20% meer vermogen... Vaak gaat het over kunnen accelereren en niet maximum snelheid halen.

Schijfrem is niet altijd gewenst of frequent beschikbaar op 8".

en 100km/h rijden op een scooter met kruiwagen-wieltjes zowel 10 als 8" met eender welke remmen is altijd gevaarlijk.

Link naar reactie
1 uur geleden, designo zei:

..., hoeveel % pakt zn remmen ook aan? geen 5% vermoed ik...

Volgens mij zelfs geen 1%. Althans achteraan. Concreet zijn de opties beperkt (asbest mag niet meer, sommige producenten beweren een positieve invloed van kevlar en/of aramide compounds vs. basic surflex, een schijfrem kan maar is complex en duur).

De Porsche-Kever vergelijking was dan ook eerder illustratief. Bij Vespa-motoren, waarbij de remtrommel rechtsteeks op de aandrijving staat, komt een 8" trommel moteren op (bij uitbereiding alle factory original) 10" blokken, de facto neer op downgraden van de remkracht. En das gewoon niet aan te raden. Zeker niet bij blokken met 2 tot 3 keer het aantal pk's dan de gemiddelde 8"-variant (VNB haalde 4~5 pk vs. PX met 12 pk).

Link naar reactie
Op 6 november 2016 om 22:56, Frederik9111 zei:

Thanks for illustrating my point

(By the way: 10' is 10 feet; dat zijn wellicht héééél grote wielen)

Bla-bla-blaaaaaa...zal ik ondertussen wel rijden met mijn héééél grote wielen ;-) 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...