Ga naar inhoud
Vespaforum.be

warmloper PX 80


xdaastra

Aanbevolen berichten

Vandaag een toertje gaan doen met de PX80.

Ineens sloeg deze vast tegen een 90km/h

ik zet deze aan de kant, wacht een minuut of 5 en heb deze gestart en naar huis gereden. (veel minder kracht)

thuis heb ik deze meteen open gezwierd en er is duidelijk contact geweest tussen de piston en cilinder (krassen)

deze is begin dit jaar volledig nagekeken:

Nieuwe lagers (behalve van de krukas die waren nog goed)

dichtingen 

Nieuwe 135 dr kit

Bgm bixbox pro uitlaat

polini venturi

20 si carbu hoofdsproeier 102

bougie rijdt ik met een 8 (perfecte kleur)

auto smering is gesloopt. meng 2%

1100 km probleemloos gereden

 

tips om deze te voorkomen?

 

 

 

IMG_2557.JPG

Link naar reactie

ik tank altijd euro 98, of v-power i.p.v. goedkopere euro 95. En bij het inrijden iets meer dan 2% smering. Waar reed je, met 2 man met 90 kmpu de berg op vraagt even wat meer van de cilinder.

Link naar reactie
Op 26-6-2016 om 22:40, Sara 1963 zei:

Door een sproeier kan maar één bepaalde hoeveelheid mengsel door, meer olie is minder plaats voor benzine, is dus een armer  mengsel, meer risico op vastlopen. 

Wacht even , betreft arm mengsel... .

Dit heeft toch met hoeveelheid lucht te maken en niet met je hoeveelheid olie.

Als ik dit goed lees is zou dan pure benzine een rijk mengsel zijn...

 

Link naar reactie

Stel dat je sproeier maat 100 is en je mengt zelf aan 2%. Dan heb je 2 delen olie en 98 delen benzine. Hoe meer olie je erbij doet, hoe minder benzine, hoe minder benzine hoe armer je mengsel. De hoeveelheid lucht varieert met de stand van je gashendel en zo ook de hoeveelheid aangezogen benzine .

Link naar reactie

Uhh maat sproeier heeft toch niet te maken met hoe iets gemengd is? Ik mik 1 liter benzine in mijn tank, gooi daar een afgemeten hoeveelheid olie bij en ik heb een 2% mengsel. 

Link naar reactie
8 uren geleden, pdvd zei:

Uhh maat sproeier heeft toch niet te maken met hoe iets gemengd is? Ik mik 1 liter benzine in mijn tank, gooi daar een afgemeten hoeveelheid olie bij en ik heb een 2% mengsel. 

Dit was enkel om het visueel makkelijker uit te leggen, dat bij een vast gegeven (maat sproeier) er maar een bepaalde hoeveelheid mengsel door de sproeier kan. Meer olie bij je mengsel maakt dat er minder plaats is voor benzine. Minder benzine die door de sproeier kan, betekent een armer mengsel, met mogelijk vastlopen tot gevolg.

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Op 29 juni 2016 om 08:43, Adrian zei:

Wacht even , betreft arm mengsel... .

Dit heeft toch met hoeveelheid lucht te maken en niet met je hoeveelheid olie.

Als ik dit goed lees is zou dan pure benzine een rijk mengsel zijn...

Op 29 juni 2016 om 21:58, Sara 1963 zei:

Dit was enkel om het visueel makkelijker uit te leggen, dat bij een vast gegeven (maat sproeier) er maar een bepaalde hoeveelheid mengsel door de sproeier kan. Meer olie bij je mengsel maakt dat er minder plaats is voor benzine. Minder benzine die door de sproeier kan, betekent een armer mengsel, met mogelijk vastlopen tot gevolg.

Link naar reactie
Op 29-6-2016 om 12:07, Sara 1963 zei:

Stel dat je sproeier maat 100 is en je mengt zelf aan 2%. Dan heb je 2 delen olie en 98 delen benzine. Hoe meer olie je erbij doet, hoe minder benzine, hoe minder benzine hoe armer je mengsel. De hoeveelheid lucht varieert met de stand van je gashendel en zo ook de hoeveelheid aangezogen benzine .

Mengsel zal inderdaad armer worden maar als de hoeveelheid benzine wordt vervangen door olie zal dit alleen uitkomen op overmatig roken en vervuilde vettige bougie .
 

De hoeveelheid lucht bij een verbrandingsmotor moet altijd 14 delen zijn tov 1 deel benzine , dat is lambda 1 . Zowel op ralenti , deellast en vollast moet dat getal bekomen worden . Door gas te geven komt er meer lucht in ..maar ook meer benzine 14/1 . Een arm mengsel krijg je wanneer de ratio niet meer klopt . 15/1 of hoger . Daardoor kan de motor vastlopen omdat hij dan ook niet genoeg olie heeft .  Of je nu 2% mengt of 5% op dat moment doet er niet toe , hij loopt gegarandeert vast . 

Het is de bedoeling dat de motor door de ralentisproeier , de stand van de naald , en de hoofdsproeier juist te af te stellen om tot een goed draaiende motor te komen . 

vastlopen zal door een te kleine hoofdsproeier komen , slecht draaien en niet "aanpakken" door de twee andere .

Door kleur bougie valt veel af te leiden hoe het zit met de lambda waarde . 

 

 

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Ik weet niet wat het toerental is bij 90km/u  , als hij over zijn toeren wordt getrokken langdurig is niks daar tegen bestand ? Ombouwen van 80 cc naar 135 doet hem wel sneller door zijn versnellingen gaan en dan denk ik dat hij in zijn 4 ook wel rap uitgezongen is?

Link naar reactie
Op 26 juni 2016 om 22:15, Daan zei:

ik tank altijd euro 98, of v-power i.p.v. goedkopere euro 95. En bij het inrijden iets meer dan 2% smering. Waar reed je, met 2 man met 90 kmpu de berg op vraagt even wat meer van de cilinder.

Hier ook altijd 98 en zeker binnenkort als de 95 de E10 norm moet halen, dwz 10% ethanol in je benzine, dodelijk voor oude oliekeerringen en tast ook de smeercapaciteit van je olie aan. Nu reeds opletten als je in het buitenland tankt want daar is de 95 heel dikwijls al E10

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...