Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Px 125 Setup ?


GTS001

Aanbevolen berichten

Het betreft mijn nieuw aangekochte PX 125, heeft nu 48 km.

 

Volledig wit met chrome velgen,spiegels eraf,daar zoek ik nu een afdekkap voor zonder spiegelgaten (zijn zo te koop volgens mij)

 

km teller wou ik veranderen in een digitale meter.

 

De bedoeling is om extreem te tunen,zonder al te veel risico's

Bedoeling is om zo zwaar mogelijk te gaan met cylinderinhoud,ik neem aan dat automatische mengsmering dan niet meer kan of zijn er mogelijkheden om dat wel te laten werken ?

Uitlaat, ik heb ergens een test gezien waarbij er een de meeste power gaf maar moet die nog opzoeken...

 

Ander zadel moet er ook op,zijpikkel,en misschien andere pinkerglaasjes

Bitubo voor en achter, en dan had ik ook nog ergens gezien dat er bredere banden kunnen op een PX ?

 

Dat zou het moeten zijn denk ik...

 

misschien koppeling, of ganse versnellingsbak laten aanpassen ?

 

misschien iemand die hetzelfde heeft gedaan en me raad kan geven .?

 

 

 

Link naar reactie

Informeer eens bij worb5 en scooter and service in Duitsland. Denk dat dat zowat de commerciële tuners bij uitstek zijn met ervaring.

Vertel hun dat prijs geen issue is en vertel hen wat je precies wil of dat je voor alles open staat.

Zij maken ongetwijfeld iets waar je van achterover valt.

Link naar reactie

https://www.scooter-and-service.de/setup-konfiguratoren/872/motorsetup-konfigurator-px-125

 

Valt nog mee moet ik zeggen,zullen nog andere kosten bij komen maar al bij al... .. en dan 32 pk ??? is toch hoog gegrepen denk ik...

Link naar reactie

Denk dat dit enkel de kosten van de onderdelen zijn.

De daguren voor frees,las en aanpassingswerk en afstellen, klein materiaal etc zullen zeker toch nog 2000€ zijn.

Heb ooit nog eens 2 offertes laten maken en eentje was richting 5**** was wel nog een ombouw bij naar 12v ipv 6v.

Je kan ook regelmatig eens kijken naar Duitse, Oostenrijkse 2ehands ebay sites heel sporadisch komt er eens een vespa met pep blok te koop. Als geld geen rol speelt en je hebt wat geduld...kan je er met wat geluk eentje op de kop tikken...heb je nog een vespa en een pep blok.

Link naar reactie

Ik denk trouwens dat een m1x met 28 - 30mm carburator, vespatronic systeem, aangepaste koppeling, racekrukas  en deftige uitlaat je al meer als genoeg zouden bieden. Ik zie dat allemaal graag mannen met 30 pk maar ik vond 23-25pk al beestig goed gaan. Genoeg om u  op u achterwiel een paar keer te trekken als je niet oppaste.

 

De  vering malossi en de banden en zo kan je eens aan roufio vragen misschien?

 

 

Mvg,

 

arti

Link naar reactie

Extreem tunen heeft bv vaak als consequentie dat je scooter niet meer stationair loopt, of dat je vrij vaak onderdelen moet vervangen. Er wordt extreem getuned voor op het circuit, maar dat zijn blokjes die 24u racen meegaan en dan vervangen worden - dat is denk ik niet wat je zoekt voor jou PX. 

 

Daarnaast heb je veel keuzes: wil je hoogtoerig rijden, of hoge torque? Wil je Vespa feel houden (rotary valve) of maakt t je niet uit (reed)? Wil je nog enigzins relaxed kunnen touren (originele motormounts), iets stijver (claus/PLC corse motormounts), of haaks de bocht om met een kneedown (geen motormounts, maar met schijven je as vastzetten in de swingarm).

 

Shocks: Fournales, Malossi RS-24, YSS, Bitubo Race, of minder prijzig: BGMs of SIP Pro

 

Je kunt bij S&S en Worb jaarlijks met je scooter teruggaan om onderhoud uit te laten voeren, zodat je de risico's op catastrophic failure minimaliseert - het blijft mechanische tech, dus net als met auto's is enig onderhoud beter voor de levensduur.

 

Brede achterband is een kit voor: http://www.sip-scootershop.com/files/catalogue/index.html#/551

Link naar reactie

Uitlaat: meeste power is minder belangrijk dan een goede uitlaat kiezen die bij de rest van je setup en bij je doel (race/torque) past.

 

Banden: opletten dat ze harder dan 120km/h aan kunnen.

 

Mengsmering: bij tunen afkoppelen en zelf mengen, misschien tank vervangen door een XL tank :P Er bestaat een kans dat je aan de benzinepomp moet, trouwens - maar daar weten de tuningspecialisten raad mee.

 

Zijpikkel: is niet optimaal voor de stand van je carb, en ik heb eens iets gehoord over negatief effect op je oliekeering achteras?

 

'Misschien koppeling of ganse versnellingsbak aanpassen' - als jij 30PK wilt gaan tunen, dan gaat alles op de schop - dan kan je vertandingsverhouding en de kwaliteit van je koppeling niet achterbijven. Maar ook hier: was je kiest hangt af van je totale setup.

http://blog.scooter-center.com/en/bgm-pro-clutch-for-vespa-px/

 

Wat me intrigeert is dat je aan de ene kant wel iets vanaf lijkt te weten, maar aan de andere kant vragen stelt waarvan ik denk: ow ow - ga nou niet tunen :S

Link naar reactie

Uitlaat: meeste power is minder belangrijk dan een goede uitlaat kiezen die bij de rest van je setup en bij je doel (race/torque) past.

 

Banden: opletten dat ze harder dan 120km/h aan kunnen.

 

Mengsmering: bij tunen afkoppelen en zelf mengen, misschien tank vervangen door een XL tank :P Er bestaat een kans dat je aan de benzinepomp moet, trouwens - maar daar weten de tuningspecialisten raad mee.

 

Zijpikkel: is niet optimaal voor de stand van je carb, en ik heb eens iets gehoord over negatief effect op je oliekeering achteras?

 

'Misschien koppeling of ganse versnellingsbak aanpassen' - als jij 30PK wilt gaan tunen, dan gaat alles op de schop - dan kan je vertandingsverhouding en de kwaliteit van je koppeling niet achterbijven. Maar ook hier: was je kiest hangt af van je totale setup.

http://blog.scooter-center.com/en/bgm-pro-clutch-for-vespa-px/

 

Wat me intrigeert is dat je aan de ene kant wel iets vanaf lijkt te weten, maar aan de andere kant vragen stelt waarvan ik denk: ow ow - ga nou niet tunen :S

 

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik er eigenlijk niet zoveel van ken, en daarom de vraag hier op het forum heb gezet voor erachter te komen wat nu het best is zonder al te veel risico's te lopen (kopen)...

Ik heb int verleden nog een lml 125 gehad met daarop een pinasco 177 en daar was ik wel al tevreden van,maar mocht iets meer zijn deze keer...

 

Daarom wou ik eigenlijk een betrouwbare set-up

 

Cylinder ?

Carburator ?

Kopeling ?

Versnellingsbak ?

Uitlaat ?

 

Dus graag hier uw mening/ervaring

 

grts

Link naar reactie

Ik haak af; je vliegt van onbeperkt budget tunen met een 232 Quatrini, naar extreem tunen van een PX125, naar betrouwbaar tunen - dit gaat nergens naartoe.

 

Scoor de SIP en SCK catalogussen en lees ze helemaal door, dan weet je er al een stuk meer van, en kun eerst bepalen wat je wilt bereiken met je setup, en daarna hier gericht vragen stellen in plaats van dit algemene uit de heup schieten.

 

Als je je er in wilt verdiepen, doe dan zelf het meerendeel van opzoek werk, en kom vragen als je ergens specifiek niet uitkomt.

Wel: "ik kan niet kiezen tussen de BGM koppeling of de Cosa", of "ik heb deze setup gekozen, hoe reken ik uit welke vertanding ik nodig heb?"

Niet: "vertel mij hoe ik moet tunen want ik ken er niets van"...

 

Als je alleen maar een snelle bak wil: breng die scoot naar een tuner en vraag een printje van je setup als je 'em retour krijgt :)

Link naar reactie

Ik haak af; je vliegt van onbeperkt budget tunen met een 232 Quatrini, naar extreem tunen van een PX125, naar betrouwbaar tunen - dit gaat nergens naartoe.

 

Scoor de SIP en SCK catalogussen en lees ze helemaal door, dan weet je er al een stuk meer van, en kun eerst bepalen wat je wilt bereiken met je setup, en daarna hier gericht vragen stellen in plaats van dit algemene uit de heup schieten.

 

Als je je er in wilt verdiepen, doe dan zelf het meerendeel van opzoek werk, en kom vragen als je ergens specifiek niet uitkomt.

Wel: "ik kan niet kiezen tussen de BGM koppeling of de Cosa", of "ik heb deze setup gekozen, hoe reken ik uit welke vertanding ik nodig heb?"

Niet: "vertel mij hoe ik moet tunen want ik ken er niets van"...

 

Als je alleen maar een snelle bak wil: breng die scoot naar een tuner en vraag een printje van je setup als je 'em retour krijgt :)

merci !! haak dan ook af van een FORUM !!!!

232 was bedoeld voor de px200, lees wat je moet lezen en haal geen 2 topics door elkaar...

Ik dacht hier met mijn eerlijkheid iets te bereiken,maar eerlijkheid wordt door u dus niet gewaardeerd ???

Zal mijn plan wel trekken !

Link naar reactie

Wat Maarten en anderen willen duiden is dat er zoals jou al een aantal mensen gepasseerd zijn in de loop der jaren, die allemaal zeer enthousiast aan een dergelijk project beginnen, maar eigenlijk niet goed weten wat ze willen. Vaak doen ze dan uiteindelijk ook hun eigen zin, tegen alle raadgevingen in. Dat maakt het voor "kenners" des te moeilijker om je advies te geven.

 

Je zal ook nooit 1 advies krijgen, maar verschillende meningen. Aan jou om dan te kiezen welke optie je neemt, maar "de beste optie" bestaat niet (of wel: laat alles origineel).

Link naar reactie

Wat Maarten en anderen willen duiden is dat er zoals jou al een aantal mensen gepasseerd zijn in de loop der jaren, die allemaal zeer enthousiast aan een dergelijk project beginnen, maar eigenlijk niet goed weten wat ze willen. Vaak doen ze dan uiteindelijk ook hun eigen zin, tegen alle raadgevingen in. Dat maakt het voor "kenners" des te moeilijker om je advies te geven.

 

Je zal ook nooit 1 advies krijgen, maar verschillende meningen. Aan jou om dan te kiezen welke optie je neemt, maar "de beste optie" bestaat niet (of wel: laat alles origineel).

Er zijn in het verleden toch al geslaagde set-ups gedaan vermoed ik ?

En dan is het maar kwestie om het even te delen ???

Als ik dan toch naar een dealer moet gaan,wie dan wel ???

Ik had zelf gedacht aan SDN ofwel Motorshop limburg, deze laatste heeft me met andere motoren al goed geholpen,maar weet niet of hij zoveel vespa-ervaring heeft...

 

En zo extreem is het nu toch ook alweer niet wat ik zou willen,is eerder een standaard tuning verhaal wat wel honderden mij al voordeden... ..

Ik zou enkel willen weten wat het beste loopt en blijft lopen, en daarbij is de prijs géén struikelblok !!

 

En het lijkt me toch ook vrij normaal dat je als "leek" op een forum komt vragen naar meningen en ervaringen, denk dat ik niet een alleenstaand geval ben ???

Link naar reactie
Als ik dan toch naar een dealer moet gaan,wie dan wel ???

Ik had zelf gedacht aan SDN ofwel Motorshop limburg, deze laatste heeft me met andere motoren al goed geholpen,maar weet niet of hij zoveel vespa-ervaring heeft...

Zoals al voorgesteld kan je voor het betere tuning werk/shop beter uitwijken naar Duitsland -> extremere vormen van tuning dan standaard plug & play kitjes plaatsen.

Ik denk niet dat SDN of Motorshop Limburg, met alle respect voor deze shops, zoveel Vespa tuning ervaring in huis hebben als de Duitse voorbeelden die al eerder zijn aangehaald.

Link naar reactie
een standaard tuning verhaal wat wel honderden mij al voordeden

...dus eerst zoeken op t forum naar degenen die je voorgingen, dan daarna vragen.

 

Vragen naar de bekende weg maakt dat de kenners niet de moeite nemen om te reageren - hoe interessanter jou vraag, hoe beter de antwoorden die je zult krijgen.

 

Als je nu even niet gelijk op je tenen getrapt bent (dan komen de kenners uit alle hoeken en gaten om je daar even op te wijzen namelijk), maar goed leest, zul je zien dat ik wel de moeite heb genomen je van gedegen informatie te voorzien, waar je zelf verder onderzoek op kunt doen.

Link naar reactie

...dus eerst zoeken op t forum naar degenen die je voorgingen, dan daarna vragen.

 

Vragen naar de bekende weg maakt dat de kenners niet de moeite nemen om te reageren - hoe interessanter jou vraag, hoe beter de antwoorden die je zult krijgen.

 

Als je nu even niet gelijk op je tenen getrapt bent (dan komen de kenners uit alle hoeken en gaten om je daar even op te wijzen namelijk), maar goed leest, zul je zien dat ik wel de moeite heb genomen je van gedegen informatie te voorzien, waar je zelf verder onderzoek op kunt doen.

Heb ik wederom NIKS aan !

Zo om je makkelijk aan 4800 posts... ..

Link naar reactie

Zoals al voorgesteld kan je voor het betere tuning werk/shop beter uitwijken naar Duitsland -> extremere vormen van tuning dan standaard plug & play kitjes plaatsen.

Ik denk niet dat SDN of Motorshop Limburg, met alle respect voor deze shops, zoveel Vespa tuning ervaring in huis hebben als de Duitse voorbeelden die al eerder zijn aangehaald.

misschien idd daar toch eens horen en de px daar binnen brengen ;-)

Daar zullen ze dan ook met de gepaste antwoorden komen ;-)

Link naar reactie

Heb ik wederom NIKS aan !

Zo om je makkelijk aan 4800 posts...

Nu niet voor het één of ander, maar Maarten heeft je vanaf het begin al duidelijke antwoorden en opties gegeven, waar ik dan gewoon op terug kom met te zeggen dat je eens je licht moet gaan opsteken in Duitse shops.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...