Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Welke Uitlaat?


Bever

Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe PX125. Dit weekend even met de vrouw een toertje gemaakt. Met twee... bergop... de beslissing is genomen, er moet een andere uitlaat op :)

 

Mijn dealer had dit al voorgesteld. Hij zou er eentje opzetten van een model uit de jaren 80, en dan zou ik no matter what mijn 85km/u halen. Dat alles voor de prijs van 100 euro, uren in. Is dit OK, of zijn er bepaalde uitlaten die ik beter neem? En waarom?

Link naar reactie

Betere prestaties voor weinig geld (en gemakkelijk zelf te plaatsen).

 

http://www.sip-scootershop.com/en/products/racing+exhaust+sip+road+20+_24166200

of

http://www.scooter-center.com/en/product/BGM1010/Exhaust+BGM+PRO+BigBox+Vespa+PX80+PX125+PX150?meta=BGM1010*scd_ALL_en*s1253474136608*BGM%20exhaust%20*6*6*1*16

 

Of de goedkopere versie die roest terwijl je er naar kijkt (dit zal waarschijnlijk de uitlaat zijn die je dealer er wil opzetten):

 

http://www.scooter-center.com/en/product/2020001/Exhaust+SITO+PLUS+Vespa+PX80+PX125+PX150+166cc+177cc+177?meta=2020001*scd_ALL_en*s1253474136608*sito%20plus*1*1*1*16

 

http://www.sip-scootershop.com/en/products/racing+exhaust+sito+plus+for_23000000

 

Alle andere uitlaten zijn tuning-uitlaten en dus niet nodig in uw geval. Tenzij de polini of simonini uitlaten, maar dat is dan weer gekloot als je de carter-olie of koppelingskabel moet vervangen.

Maar, met een 125cc ga je altijd het gevoel hebben dat je met 2 (en zeker bergop) niet meer vooruit geraakt. Oplossing: een 200cc kopen ^_^
 

Link naar reactie

Ik zal hem eens vragen welke hij van plan is :) Alvast bedankt! Zit er trouwens tussen de uitlaten die jij aangeeft niet alleen verschil in kwaliteit en duurzaamheid maar ook in prestaties?

 

Als het alleen een 200cc was, dan was het een deal. Maar twee keer 1000 euro voor onze rijbewijzen... hmm...

Link naar reactie

Polini uitlaat (langs rechterkant)
http://www.scooter-center.com/en/product/1020001/Exhaust+POLINI+Vespa+PX80+PX125+PX150+166cc+177cc?meta=1020001*scd_ALL_en*s1253474136608*polini%20exhaust*9*9*1*16

Simonini
http://www.scooter-center.com/en/product/2320003/Exhaust+SIMONINI+Vespa+PX80+PX125+PX150+166cc+177cc+carbon+muffler?meta=2320003*scd_ALL_en*s1253474136608*simonini*5*5*1*16

 

De Sip road en BGM big box zijn qua prestaties te vergelijken met elkaar (iets meer koppel en iets meer snelheid en lekkere sound, maar verwacht nu ook geen wonderen hé).
De sito plus doet zijn job, maar de andere twee zijn wel degelijk beter van kwaliteit (zowel qua prestaties als afwerking). Als je voor een knetterend lawaai wil gaan moet je zeker de sito plus nemen want na een tijdje (redelijk snel eigenlijk) roest die en knalt die je oren er mee af.
 

De Polini en Simonini klinken redelijk scherp en zijn naar mijn gevoel ok qua prestaties, maar de 1ste 2 voorbeelden zijn toch beter.

Link naar reactie

een ouder model uitlaat is inderdaad al een merkelijk verschil. Je smijt er dan eigenlijk de katalysator af.

Tegelijk dien je dan ook de sproeiers en luchtfilter van je carbu te veranderen.

Op deze manier maak je van je px eigenlijk een oud model (lees van voor de euronorm) die nog niet beperkt was langs alle kanten om de juiste uitstootnormen te halen.

http://www.sip-scootershop.com/en/products/exhaust+piaggio+for+vespa+_24102000

Link naar reactie

Je dealer zal dan ook wel weten dat de sproeier best zal aangepast worden bij het monteren van een andere uitlaat :huh:

 

zelf heb ik de sito plus zitten die hierboven al vermeld is... en die doet zijn werk (prestaties)  samen met een 102 sproeier meer dan behoren, over roest kan ik nog niet oordelen na 8 maand en +/- 4000km.

De SIP en BGM kan ik ook niet beoordelen qua prestaties, ze zitten op de foto's te zien wel beter in de lak.

grtzzz

Link naar reactie

Is de meerprijs van pakweg de Sip Road 2.0 (wat mij de beste alternatieve optie lijkt) de moeite waard ten opzichte van de standaard Piaggio? Welk verschil kan je merken? Sneller optrekken? Zuiniger of net niet? Duurzamer? Verschil in topsnelheid?

Link naar reactie

Wat zuinigheid betreft, denk ik dat je bij een tweetakt mag zeggen dat forse prestatieverbeteringen ook forse verbruikstoename impliceert. Met de standaard 125 cylinder ga je nooit vliegen he. Je kan wel vlotter door de versnellingen en de toeren gaan met een andere uitlaat die je motor wat vrijer laat ademen dan met de katalysatoruitlaat die je nu hebt. Eventueel kan je ook nog een Polini Venturi ring laten plaatsen op je carburator. Deze zorgt ervoor dat je wat betere luchttoevoer krijgt in de carb via een konische ring. Dat zou een soort "draaikolk-effect" hebben... Voor wat het waard is. Ik heb er zo eentje steken en dat geeft wel iets ja.

 

http://www.sip-scootershop.com/en/products/air+intake+system+polini+ve_20301530

 

Wel goed laten bevestigen, want er zijn gevallen bekend waarbij de schroef die de ring vastzet in het carburatorhuis mee de motor in werd gezogen... met een aantal minder fraaie gevolgen uiteraard.  Dus bij een Venturi zeker de schroef beveiligen (eventueel met Loctite)

 

http://www.germanscooterforum.de/topic/274300-achtung-beim-polini-venturi/?fromsearch=1 (Hoop dat je wat Duits verstaat)

 

 

Het enige wat je kan doen als je echt sneller wil gaan is een andere cilinder steken en tunen dus. Je bent dan wel niet meer wettelijk in orde. Ik heb ervoor gekozen om dat niet te doen. Jij kiest...

Link naar reactie

Uitlaten zijn veur janetten! :D

 

http://www.youtube.com/watch?v=ngjJHh4cWrI

 

Die inoxen uitlaten gaan weinig of niets uithalen (buiten wat luid geknetter) omdat deze alleen beginen "te werken" in hoge toeren.

 

Een sito+, sip road,... gaan iets meer koppel geven maar geen noemenswaardige hogere topsnelheid.

 

De enige goede (maar niet door de wet toegestane) oplossing is een 177-kitje steken met een aangepaste uitlaat.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Uitlaten zijn veur janetten! :D

 

http://www.youtube.com/watch?v=ngjJHh4cWrI

 

Die inoxen uitlaten gaan weinig of niets uithalen (buiten wat luid geknetter) omdat deze alleen beginen "te werken" in hoge toeren.

 

Een sito+, sip road,... gaan iets meer koppel geven maar geen noemenswaardige hogere topsnelheid.

 

De enige goede (maar niet door de wet toegestane) oplossing is een 177-kitje steken met een aangepaste uitlaat.

 

Groetjes, nero.

Vooral de manier waarop hij Vuvuzela uitspreekt is meesterlijk!

Link naar reactie

Oh, ik wil zeker niets doen wat wettelijk niet mag hoor. En ik wil ook niet vliegen.

 

Dan ga je gewoon voor een andere uitlaat en een Venturi eventueel. Prima toch. Wel niet vergeten de hoofdsproeier te laten aanpassen, die moet groter dan wat je nu hebt. Zeker tegen dealer zeggen, al zal die dat wel weten. Safety first! :P

Link naar reactie

Als je de uitlaat en sproeier zelf wilt vervangen kan je de kosten beperken tot 59 euro (incl verzending):

 

replica uitlaat PX125/150 (jaren 80):

http://www.scooter-center.com/en/product/2020012/Exhaust+OEM+QUALITY+Vespa+PX80+PX125+PX150+166cc+177cc+177?meta=?cat=C_V_ZAPM09302&catmatch=CAT_AUSPUFF_AUSPUFF

 

Sproeier set (10 sproeiers: 90-92-95-98-100-102-105-108-110-112)

http://www.scooter-center.com/en/product/2599118/Main+jet+set+BGM+PRO+for+Dellorto+SI+90+112?meta=?cat=C_V_ZAPM09302&catmatch=CAT_VERGASER_DUESE

 

Ik rijd met deze uitlaat (icm sproeier 98) en merk toch een serieuze koppel toename zonder dat het verbruik/geluid toeneemt! De kwaliteit van de uitlaat is best ok.

 

Mvg,

 

Ken

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...