Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa 2T Of Lml 4T?


Bever

Aanbevolen berichten

Uhoh! Daar is er weer eentje! Ik overweeg de aankoop van een Vespa 125cc (ben enkel in het bezit van een rijbewijs B, zelfde verhaal voor mijn vrouw). Ben al jaren wel een fan van Vespa, maar heb er eigenlijk nog nooit op gereden. Deze zomer tijdens onze vakantie in Italië het Piaggio museum in Pontedera bezocht, en nu nog meer verkocht.

 

Dit weekend even langs geweest bij Jo's Motorshop in Buggenhout. Hele vriendelijk man (en vrouw), die ons heel veel info heeft gegeven. Volgens hem is er de laatste tijd eigenlijk vooral vraag naar LML, en minder naar Vespa. In de toonzaal had hij ook enkel drie Stars staan, twee automatische en één handgeschakelde 4T. Die laatste was dan ook nog eens in mijn favoriete kleur, wat in Vespa niet te krijgen is (Ivoor). Het was geen probleem om een PX te bestellen, maar hij raadt LML aan. Wat wel vreemd is, aangezien ik gelezen heb op een forum dat een dealer meer marge zou hebben op Vespa dan op LML.

 

Nu hebben beiden natuurlijk voor- en nadelen. De keuze is tussen een 4T LML en een 2T Vespa. 2T LML is geen optie voor mij.

 

Voordeel Vespa: het is een Vespa B) , 2 takt geluid en geur.

Nadeel Vespa: prijs, milieu, verbruik (volgens dealer dubbel zo hoog), wat is Europa van plan met 2 takt motoren?

 

Voordeel LML: prijs (1300 euro verschil tussen stockmodel en een nieuwe PX), zuiniger, milieuvriendelijker, meer kleuren beschikbaar

Nadeel LML: het is geen Vespa, minder mogelijkheden met 4T naar tuning toe, lagere restwaarde

 

Zijn er nog andere voor- of nadelen die ik over het hoofd heb gezien? En wordt LML steeds meer genomen dan Vespa (nieuw dan)? En waarom zou een dealer zo een sterke voorkeur voor LML kunnen hebben?

Link naar reactie

Een panne onderweg bij een 2T Vespa is meestal zelf te herstellen (mits kennis en gerief natuurlijk), een panne met een 4T LML is sleepdienst bellen...

Wat betreft dealers die aanraden om een 4T LML te kopen...daar ga ik mij niet over uitspreken ;-)

Link naar reactie

van de PX 125 (2takt) zijn er ondertussen miljoenen gemaakt waardoor je gemakelijk aan alle onderdelen kan geraken in alle kwailiteiten en prijsklassen. Voor die 4-takt is dat nog maar af te wachten

Link naar reactie

LML 2 takt is geen optie voor jou? Waarom niet? Omdat de dealer er geen heeft staan of omdat het een LML is? Indien dat laatste, pak dan maar gauw een Px. Ik heb de indruk de laatste jaren minder LML te zien ipv meer.

Omdat ik dan liever een Vespa neem. De enige reden voor mij om een LML te overwegen, is het feit dat ik dan 4 takt kan nemen, met de daaraan gekoppelde voordelen. Maar die wegen na rijp beraad niet op tegen de nadelen. Het zal wel een Vespa worden :)

Link naar reactie

Goede keuze! En wat verbruik betreft: uiteraard zal een 2 takt meer verbruiken dan een 4 takt... Maar het dubbel??? Dat is een beetje met de haren erbij gesleept. Ik verbruik ( na wat kleine aanpassingen aan motor en uitlaat) ongeveer 3 liter per 100 km met mijn PX. Ik schat de 4 takt op een dikke 2 liter. Bekijk het zo: een 2 takt is gewoon een echte Vespa terwijl een 4 takt dat toch minder is. Al loop ik hier weer het risico om een groot deel van het forum over me heen te krijgen...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...