Ga naar inhoud
Vespaforum.be

To Tune Or Not To Tune?


herbal

Aanbevolen berichten

Beste Vespisti

 

Ik speel met de geachte om een tuning-kitje te laten installeren op mijn PX, zal het moeten laten doen, want ik heb zelf niet echt de nodige technische kennis of bagage.

Misschien dat ik nog maar eens in herhaling val, maar na heel veel lezen en surfen zie ik door het bos eerlijk gezegd de bomen niet meer.

 

Momenteel zit er op mijn px 125 (model 2011, standaard cylinder) een Polini Venturi ring op de carb en ik heb een JL performance uitlaat steken. Om wat meer kracht te hebben bij het schakelen denk ik aan een andere cylinder-kit.

 

Als voordeel denk ik aan: meer trekkracht, beter geluid, vlotter rijden.

 

Nadeel: prijs, risico op vastloper (?), duurzaamheid (?), wat met de mengsmering (sowieso olie toevoegen aan benzine ook al heeft mijn px een 'automatische' mengsmering?)

 

WIe denkt wat en is het de moeite om een tuning kit te steken? Ik heb nooit met een andere set-up gereden die wat 'pittiger' is, dus ik kan niet vergelijken.

 

Is er hier iemand met een JL en een tuning-kit?

 

Na wat ik gelezen heb, dacht ik aan een Polini 177. Carb ook wijzigen? Krukas noodzakelijk wijzigen?

 

Enfin alle info welkom. Heb al wat zitten surfen op SIP en een paar kitjes bekeken.

 

 

Nog even dit: ik wil er geen racemonster van maken, maar een aangename cruiser met de nodige power voor als je het nodig hebt.

Dank voor jullie mening.

 

Herbie.

 

 

Link naar reactie

... meer trekkracht, beter geluid, vlotter rijden.

... prijs,

... geen risico op vastloper

... duurzaamheid

... mengsmering behouden

... geen racemonster maar een aangename cruiser

 

Gho... misschien dan beter ineens een goed(kop)e PX200 zoeken?

 

Motor is in een middagje getransplanteerd en het frame+papieren+fourche+klein grut doorverkopen?

Mits wat goed geluk en geduld kan je de kost reduceren tot €600~700 (vergelijkbaar met wat je ook kwijt zal zijn voor een kit, carbu, passende uitlaat en kleinere onderdelen?).

 

Deze bijvoorbeeld?

Link naar reactie

@arti: zonder argumenten is je bijdrage een lege mening waar de topicstarter niet veel mee kan - zo kan iedereen een beetje z'n eigen favoriete cilinder op gaan noemen... Daarnaast vraag hij om power zonder racemonster - volgens mij kom je dan niet perse op een alu cilinder uit, maar eerder ip een gietijzeren.

Link naar reactie

Gho... misschien dan beter ineens een goed(kop)e PX200 zoeken?

 

Motor is in een middagje getransplanteerd en het frame+papieren+fourche+klein grut doorverkopen?

Mits wat goed geluk en geduld kan je de kost reduceren tot €600~700 (vergelijkbaar met wat je ook kwijt zal zijn voor een kit, carbu, passende uitlaat en kleinere onderdelen?).

 

Deze bijvoorbeeld?

een PX200 is niet te vergelijken met een getunede 125cc + je moet ervan uitgaan dat je dat 200 blokje zal moeten gaan reviseren en at kost een al snel een stuk meer.

Link naar reactie

frederik heeft het beste plan - als je geen risico wilt maar wel meer trekkracht scoor je het best een 200 blok. Ik denk ook dat je er wel meer kwijt aan bent dan hij zegt :)

Goed mild tunen verhoogt je kans op een vastloper niet, dat los je op met de goeie sproeiers en de goeie carb.

Duurzaamheid; een alu-nicasil cilinder is na 15k kilometer op. Een gietijzeren cilinder kun je honen en een overmaat cilinder steken. Er komt meer kracht op alle onderdelen in je blok, dus het is verstandig alles goed op elkaar af te stemmen; zo kun je beter een p200 koppeling steken, of een versterkte andere koppeling. Die van de p125 heeft een kleinere diameter. Je hebt met een andere koppeling gelijk de mogelijkheid om de primaire vertanding aan te passen, waardoor je je nieuwe kracht beter over de versnellingen kunt verdelen. Als je nu nog een 20.20 carb hebt is het beter om over te stappen op 24.24, want je setup vraagt een boel meer benzine. Je moet dan je carbbox nog even op je nieuwe carb diameter aanpassen met een dremel. Krukas aanpassen is een klusje voor de pro's, een racekruk (= is een kruk met iets vlottere timing door ander formaat happer) kan en helpt zeker ook voor een evenwichtige setup.

Je voordelen kloppen. Snelheid kunnen houden met meer wind is ook een voordeel. Als kosten een belangrijk nadeel zijn, doe je het beter niet - de lijst onderdelen wordt steeds langer :)

Link naar reactie

Indersaad, heb ze allebei dus kan prima vergelijken. Gezien de genoemde variabelen lijkt me een 200 een goede optie.

Link naar reactie

Indersaad, heb ze allebei dus kan prima vergelijken. Gezien de genoemde variabelen lijkt me een 200 een goede optie.

Link naar reactie

Ik rij met een pinasco 177 gietijzer met een carbu 24/24 originele koppeling en krukas, en een simonini uitlaat.

Bij mij is het nogal redelijk heuvelachtig en met deze setup is het gewoon zalig rijden, heb er al een 9000km mee gereden.

In begin wel een vastloper gehad, heb enkel de piston en segementen moeten vervangen. Dit was kompleet mijn Eigen fout

aangezien ik niet de juiste sproeiers had gebruitkt

Grtjs

Makke

Link naar reactie

ik herken de vraag van Herbal helemaal. Mijn gecatalyseerde PX 125 2011 heeft een mak futloos blok. In mijn ogen goed voor eenvoudig woonwerk-of-rond-de-kerktoren-verkeer maar mist peper in z'n gat voor snelle vertrekjes aan een rood licht of noodzakelijke bijkomende power voor (in dit drukke verkeer) soms onverwachte inhaal- of uitwijkmaneuvers. Een "geoefend" Vespist is snel uitgekeken op de (vooral) vrijwel dooie 4de versnelling van het huidige PX-blok. :) De klassieke eerste stap is dan ook de motor "open" te laten ademen middels een minder restrictieve uitlaat.

 

De klassieke 177-setup biedt ook mij het meeste pure rijplezier. In vergelijking met m'n 200-blok trekt hij vrijwel even hard op, in mid-toeren zelfs bijna explosief te noemen :), en heeft een naar mijn aanvoelen, iets hogere top (hoger toptoertal, dénk ik, kan het niet aantonen). De 200 heeft dan weer méér koppel bij lage toeren, in de lage én hogere versnellingen, wat minder "rijderinterventie" benoodzaakt (minder nood aan terugschakelen, minder zenuwachtig, stabielere drijfkracht, blok draait gemiddeld in lager toerental, etc...) en voor een rustiger rijgedrag zorgt. Laat ik het als volgt illustreren: onder hetzelfde frame verdween m'n snelheidsnaald met de 177 vrijwel volledig (voorbij 110km/u) naar rechts, terwijl de 200 slechts met wat geduld de 100 passeert. Échter heb ik wél het gevoel dat ik (bij ritjes samen met GTS 250 en 300 clubgenoten) met de 200 merkelijk vlotter mee kan aansluiten zonder me als berijder in het zweet te moeten werken. 

 

Overgesimplificeerd puurt een tuningsetup méér power uit een blok dat in beginsel méér aan kan, dan in de settings waarmee de fabrikant 'm op de markt brengt. Een groter basisblok draait binnen diezelfde normeringen aan de onderkant van de inspanningsvork, met vergelijkbare prestaties. 

 

Daarenboven, weet ik echter uit ervaring dat een Pinasco-setup (veel meer dan een standaardformat) continu wat afstellings-tweek-werk vereist (carbu bijregelen, kabels bijspannen, hoger verbruik in olie en benzine,...). De toleranties (niet beperkt tot pistontolerantie) van een tuning-kit zijn globaal gesproken kleiner, met snellere slijtage als gevolg. 

 

Als ik dan nog es door het verwachtingslijstje van Herbal fiets, tja... dan zou ik geneigd zijn misschien iets meer te investeren in een goed 200 blok.

Link naar reactie

frederic, eens een carbu en de kabels juist zijn afgesteld heb je daar toch geen werk meer mee?

Ik rij zelf ook op verschillende scooters met tuning set up en eens goed afgesteld moet je daar niet meer naar kijken hoor

Link naar reactie

Gho... regel jij per seizoen niks bij? Ik gooi er toch regelmatig es de bil af om de de ralenti wat bij te regelen e.d. (wat meer "lucht" in een gortdroge zomer; wat rijker in de ijskoude vochtige winter; of zoiets)? Kabels checken/aanspannen doe je toch ook es een paar keer per seizoen; afgetrokken en vervangen kabel "rekt" toch een ietsiepietsie? Meer schakelen, grotere slijtage aan kabels,...deze soort klein grut, hé?

Link naar reactie

@arti: zonder argumenten is je bijdrage een lege mening waar de topicstarter niet veel mee kan - zo kan iedereen een beetje z'n eigen favoriete cilinder op gaan noemen... Daarnaast vraag hij om power zonder racemonster - volgens mij kom je dan niet perse op een alu cilinder uit, maar eerder ip een gietijzeren.

Gelijk heb je.

 

Even beargumenteren. 

 

De pinasco 177 alu versie 3 poorts is zeker geen racemonster en standaard kan je er ongeveer hetzelfde van verwachten als een px200. Zeer betrouwbaar, alu leidt de warmte beter af ( ookal hoeft dat niet bij '' geen racemonster'') Eventueel stel ik voor dat hij eens langs komt en eens testrijd met de mijne ik heb een toursetup met iets meer oempf van onderin vergelijkbaar met een px200.

Link naar reactie

ik herken de vraag van Herbal helemaal. Mijn gecatalyseerde PX 125 2011 heeft een mak futloos blok. In mijn ogen goed voor eenvoudig woonwerk-of-rond-de-kerktoren-verkeer maar mist peper in z'n gat voor snelle vertrekjes aan een rood licht of noodzakelijke bijkomende power voor (in dit drukke verkeer) soms onverwachte inhaal- of uitwijkmaneuvers. Een "geoefend" Vespist is snel uitgekeken op de (vooral) vrijwel dooie 4de versnelling van het huidige PX-blok. :) De klassieke eerste stap is dan ook de motor "open" te laten ademen middels een minder restrictieve uitlaat.

 

De klassieke 177-setup biedt ook mij het meeste pure rijplezier. In vergelijking met m'n 200-blok trekt hij vrijwel even hard op, in mid-toeren zelfs bijna explosief te noemen :), en heeft een naar mijn aanvoelen, iets hogere top (hoger toptoertal, dénk ik, kan het niet aantonen). De 200 heeft dan weer méér koppel bij lage toeren, in de lage én hogere versnellingen, wat minder "rijderinterventie" benoodzaakt (minder nood aan terugschakelen, minder zenuwachtig, stabielere drijfkracht, blok draait gemiddeld in lager toerental, etc...) en voor een rustiger rijgedrag zorgt. Laat ik het als volgt illustreren: onder hetzelfde frame verdween m'n snelheidsnaald met de 177 vrijwel volledig (voorbij 110km/u) naar rechts, terwijl de 200 slechts met wat geduld de 100 passeert. Échter heb ik wél het gevoel dat ik (bij ritjes samen met GTS 250 en 300 clubgenoten) met de 200 merkelijk vlotter mee kan aansluiten zonder me als berijder in het zweet te moeten werken. 

 

Overgesimplificeerd puurt een tuningsetup méér power uit een blok dat in beginsel méér aan kan, dan in de settings waarmee de fabrikant 'm op de markt brengt. Een groter basisblok draait binnen diezelfde normeringen aan de onderkant van de inspanningsvork, met vergelijkbare prestaties. 

 

Daarenboven, weet ik echter uit ervaring dat een Pinasco-setup (veel meer dan een standaardformat) continu wat afstellings-tweek-werk vereist (carbu bijregelen, kabels bijspannen, hoger verbruik in olie en benzine,...). De toleranties (niet beperkt tot pistontolerantie) van een tuning-kit zijn globaal gesproken kleiner, met snellere slijtage als gevolg. 

 

Als ik dan nog es door het verwachtingslijstje van Herbal fiets, tja... dan zou ik geneigd zijn misschien iets meer te investeren in een goed 200 blok.

 

Daar ga ik niet mee akkoord mijn pinasco-setup heeft niet veel bijregeling nodig.  Je kan eventueel aanpassen tussen zomer en winter qua sproeier of bougie. Meer verbruik ja lichtjes, meer olie nee want je kan ook op 2 procent blijven rijden indien je dat wil. Indien zoals je aangeeft er een snellere slijtage is.( Welke ik nog niet gemerkt heb) dan vraagt het ook niet veel om even pistonringen te vervangen. U standaardcilinder zal vlugger 'worn out' zijn dan een pinasco 177 volgens mij doordat je met andere materialen van hoogwaardigere kwaliteit bezig bent. 

 

Gr,

 

arti

Link naar reactie

met de mijne moet hij niet komen rijden zeker :D , als hij nu al schrijft  dat een pinasco op mid- toeren bijna explosief is , neem het van mij aan jongens , het is best leuk een snelle scooter te hebben maar het is zoveel leuker toeren met een standaard 200 , ik betrap er mij dikwijls zelf op hoe leuk het wel is  , alhoewel het soms wel leuk is om er een getunde 300  glad af te rijden zelfs op topsnelheid , 

Link naar reactie

neem het van mij aan, px200 is nen trein. da rijdt en da blijft rijden. zen van de zomer met 2 px200;'s naar engeland gereden en terug over de autostrade. zonder problemen. ik durf ervoor wedden dat als ge da doet met zoiets hocus pocus tjoening pinasco polini weet ik veel wa, dat in frut vaneen draait.

 

zo'n kitjes is heel tof en heel goe om int stad wa de greive uit te hange, zeker met ne smallframe :) :) maar voor allround gebruik? PX200 with no doubt..

Link naar reactie

haha neen , maar hij vraagt naar limburgers , dat duuuuuurt toch altijd iets langer voor die reageren ,     grapje he mannen :-)

Link naar reactie

Gij heeeeeb ne schooooooone veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeespa menne man.

 

Voila, nu we toch in stereotype denkpatronen zitten.  :D

 

Nog even deze dan, voor de fun...:

 

Een Limburgs dier met 15 letters...   nen hooooooooooooond

Een Limburgs dier met :lol: 353 letters ... nen heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerdershoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooond

Link naar reactie

@frederik: Nog niets beslist. Ben links en rechts wat aan het rondhoren. Heb ook al gehoord :"steek een 150cc cilinder". Dat lijkt me nu echt heel weinig verschil te maken. Anderzijds zijn de kosten ook niet min om uwe scoot net dat beetje meer punch te geven. Tja, ik weet het (nog) niet zo dadelijk.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...