Thomassker Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 Gisteren merkte ik bij het vervangen van de olie bij een PX200 dat de schroefdraad van de aflaatbout splinters aluminium bevatte. Bij het opnieuw indraaien merkte ik dan wat ik vreesde: de schroefdraad in het carter is er aan (de bout draait door). Ik vermoed dat de beste oplossing het plaatsen van een helicoil is? Of zijn er alternatieven? Sowieso haal ik er de motor onderuit om het werken te vergemakkelijken. Maar bij het plaatsen van zo'n helicoil is het waarschijnlijk aangeraden het carter te splitsen, om bij het boren geen carterresten achter te laten? Of is dit niet nodig? Enige tips naar aankoop van een helicoil kit? Welke draad dien ik te nemen? Nogmaals, als iemand alternatieven kent, graag! Anders vrees ik dat de zomer van de PX er op zit.. Link naar reactie
vespadiverso Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 Beste, neem gewoon één maat groter van bout. Schroefdraad langzaam tappen. Hiervoor moet de carter niet gespitst. Link naar reactie
Thomassker Geplaatst: 24 augustus 2013 Auteur Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 Vespadiverso, daar had ik nog niet aan gedacht, dan bespaar ik me de kosten van zo'n helicoil, bedankt! Maar ik kan toch geen nieuwe draad tappen als de oude niet weggeboord is? Het is bij het boren dat ik vrees dat er restanten in het carter terechtkomen Link naar reactie
nero Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 Als je één maatje groter neemt moet je volgens mij niet uitboren, zeker omdat het hiet aluminium betreft. Zoals Vespadiverso zegt, langzaam (en recht) tappen. Als er dan al een splinter in je carter tercht komt gaat dit geen problemen geven, de alu wordt in het slechtste geval "vermalen" door de stalen tandwielen. Groetjes, nero. Link naar reactie
vespadiverso Geplaatst: 25 augustus 2013 Delen Geplaatst: 25 augustus 2013 Als je schrik hebt van de splinters kan je eerst een beetje olie vullen als je getapt hebt zodat de eventuele splinters eruit komen met de olie. Link naar reactie
Thomassker Geplaatst: 26 augustus 2013 Auteur Delen Geplaatst: 26 augustus 2013 Het nadeel is wel dat de bout een draad M8 heeft, 1 maatje groter is dus het niet-courante M9. Ik denk dat ik toch naar M10 zal moeten gaan, en of ik dit kan tappen zonder uit te boren..? Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 26 augustus 2013 Delen Geplaatst: 26 augustus 2013 inderdaad, voorzichtig tappen met een maatje groter, daarna spoelen met wat olie is een optie. Helicoil is natuurlijk professioneler Link naar reactie
Gette Geplaatst: 26 augustus 2013 Delen Geplaatst: 26 augustus 2013 en zeker geen langere bout nemen, de tandwielen draaien daar nogal kort tegen... Link naar reactie
vespadiverso Geplaatst: 26 augustus 2013 Delen Geplaatst: 26 augustus 2013 M9 vind je in ieder deftige ijzerhandel. vb Fabory en Baudoin. Link naar reactie
EriX Geplaatst: 27 augustus 2013 Delen Geplaatst: 27 augustus 2013 ne kurkestop kan ook wonderen doen ;-) Link naar reactie
Vespaboerke Geplaatst: 29 oktober 2013 Delen Geplaatst: 29 oktober 2013 Olie aflaten,vulstop er afnemen.Dan met blaaspistool in vulgat blijven blazen terwijl met draad tapt.Alle spanen komen er direct uit dan. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.