Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Kapotte Schroefdraad Olieaflaatbout


Thomassker

Aanbevolen berichten

Gisteren merkte ik bij het vervangen van de olie bij een PX200 dat de schroefdraad van de aflaatbout splinters aluminium bevatte. Bij het opnieuw indraaien merkte ik dan wat ik vreesde: de schroefdraad in het carter is er aan (de bout draait door).

Ik vermoed dat de beste oplossing het plaatsen van een helicoil is? Of zijn er alternatieven?

Sowieso haal ik er de motor onderuit om het werken te vergemakkelijken. Maar bij het plaatsen van zo'n helicoil is het waarschijnlijk aangeraden het carter te splitsen, om bij het boren geen carterresten achter te laten? Of is dit niet nodig?

Enige tips naar aankoop van een helicoil kit? Welke draad dien ik te nemen?

Nogmaals, als iemand alternatieven kent, graag! Anders vrees ik dat de zomer van de PX er op zit..

Link naar reactie

Vespadiverso, daar had ik nog niet aan gedacht, dan bespaar ik me de kosten van zo'n helicoil, bedankt!

Maar ik kan toch geen nieuwe draad tappen als de oude niet weggeboord is? Het is bij het boren dat ik vrees dat er restanten in het carter terechtkomen

Link naar reactie

Als je één maatje groter neemt moet je volgens mij niet uitboren, zeker omdat het hiet aluminium betreft. Zoals Vespadiverso zegt, langzaam  (en recht) tappen.

Als er dan al een splinter in je carter tercht komt gaat dit geen problemen geven, de alu wordt in het slechtste geval  "vermalen"  door de stalen tandwielen.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...