Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Olielek PX 125


patagonista

Aanbevolen berichten

Okay dan zal ik een nieuwe keering bestellen :-)

Eigenlijk twijfel ik om een volledige revisie te doen maar de motor draait goed

en de olie ruikt niet naar benzine. Er zit ook geen speling op de krukas/vliegwiel...

Ik wil sowieso op termijn er een px-blokje onder hangen...

Ik vrees idd dat de schuine poot niet ideaal is voor het chassis...

Toch vind ik persoonlijk een schuine poot mooier staan :-)

Als ik na het plaatsen van de nieuwe keering nog steeds olieverlies heb monteer ik

terug de originele poot...

Link naar reactie

een schuine poot geeft op termijn altijd problemen met de oliekeerring van de achteras. De krachten die erop komen zijn anders dan bij een rechte poot en daarvoor is die keerring niet gemaakt.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Kan iemand me even mee volgen? Ik heb het gevoel dat er iets niet klopt of ontbreekt...

Ik heb het achterwiel gedemonteerd.

Vervolgens: remschoenen, stofkap, kasteelmoer met bijhorende rondel,

daarachter soort conische rondel met opening zodat deze kan opgespannen worden (ken de benaming niet) 32654

Borgring 46700

Wat ik nu zie is een grote ring met openingen zoals een kasteelmoer in de carter

http://beedspeed.com/vespa-rear-seal-retainer-37mm-inner-diameter-p-6477.html

Deze vind ik niet terug in de scooterhelp manual http://www.scooterhelp.com/serial/mvespa.125_150_160.parts.html

Daarachter de oliekeerring s-7286

En ik zie de bolletjes van de lager zitten

Vraag 1: Moet ik eerst die kasteelmoerachtige ring verwijderen voordat ik de oliekeerring kan verwijderen? Deze zit muurvast...Tool?

Vraag 2: Ontbreekt er niets? Nrs 28 en 38? http://www.scooterhelp.com/serial/mvespa.125_150_160.parts.html

Ik heb verschillende onderdelen besteld in het verre Spanje waaronder een nieuwe oliekeerring...

post-6181-0-37745200-1420475211_thumb.jp

Link naar reactie

Die moer hoef je niet te verwijderen om de keering te vervangen, alleen die circlips die in de gleuf aan de binnenzijde van die moer zit. De oliekeering kan je dan gewoon verwijderen door ze met een schroevendraaier eruit "te wippen".

 

Voor het terugplaatsen van de oliekeering gebruik ik altijd een cilindrisch buisje van dezelfde grootte als de keerring, wel eerst goed invetten.

 

Klop de keering ook niet tot tegen de lager, dan dicht ze onvoldoende af en gaat ze snel stuk, juist tot achter de circlips (zoals de oude nu steekt) is voldoende.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

een schuine poot geeft op termijn altijd problemen met de oliekeerring van de achteras. De krachten die erop komen zijn anders dan bij een rechte poot en daarvoor is die keerring niet gemaakt.

Hhmm,,ik ben even ni mee,,,een oliekeerring dient enkel om de olie binnen te houden,,,het is juist de lager die de radiale krachten moet opvangen,,,

 

CHEERS

Link naar reactie

Hhmm,,ik ben even ni mee,,,een oliekeerring dient enkel om de olie binnen te houden,,,het is juist de lager die de radiale krachten moet opvangen,,,

 

CHEERS

klopt, maar die lager slijt dan een beetje uit, waardoor bourage toch net dat teveel speling krijgt, destijds vele px'en met scheve poot met dit probleem binnengekregen :)

Link naar reactie

Voila,we zijn er uit...doordat uwe lager ( en de rest van wat in uwe carter zit),begint te slijten,,,gaat uwe oliekeerring lekken...das toch prachtig,dat ge dan een indicatie hebt,dat uwe lager aan het slijten is ,,,,,de keren dat ik nen bourage heb moeten vervangen,enkel door den duurtijd,,kan ik op mijn 1 hand tellen...al de rest was door externe factoren zoals ijzerresidu in de olie,kapotte lager,of overdruk...soit ge hebt gelijk...gasten met nen scheve poot,gaan veel sneller zien dat ze aan het lekken zijn ;)

 

CHEERS

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...