bas. Geplaatst: 17 januari 2013 Delen Geplaatst: 17 januari 2013 Wat een super kleur, past prima bij dit model scooter, en goed en netjes werk lever je.. Link naar reactie
AJ Geplaatst: 18 januari 2013 Delen Geplaatst: 18 januari 2013 @(een gietfoutje), Is wel meer zo! Denk dat je een compliment uit Pontedera krijgt als je klaar bent... En van Paul Huft voor de foto's... Mooi hoor! Groet,AJ Link naar reactie
Mahieu Geplaatst: 21 januari 2013 Delen Geplaatst: 21 januari 2013 op dit project mag je zeker TROTS zijn mvg. Luc Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 22 januari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 22 januari 2013 't ken altijd een tandje gruwelijker Link naar reactie
Pietjah Geplaatst: 9 februari 2013 Delen Geplaatst: 9 februari 2013 Man, wat een prachtig werk! Kijk er al naar uit hem te zien als hij af is, alhoewel, dit is zo'n plezier om te volgen... Thumbs up!! Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 9 februari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 9 februari 2013 En we gaan vrolijk verder. Demper voorvork: En de onderkant daarvan: Bitch van een klus; is uiteindelijk gelukt door met een spanbandje de veer in te drukken: Puntjes op de goeie plek: Stofkap der weer op: Binnenzijde: stofkap zit vast door met een stevige tik de alu rand te vervormen: Stelbout er weer op: Onderdeeltjes voor de voorrem verzamelen: Hefboom plaatsen: Remschoenen weer op hun plek: Top tip: eerst de veer tussen de losse schoenen monteren, dan 1 schoen goed plaatsen, dan op het scharnierpunt de andere schoen, en met een stevige schroevendraaier en wat hefkracht op zijn plek wippen. Clipje niet vergeten: En 't spiedje nie: Op naar het voorspatbord: Neus gemonteerd: Binnenkant: (met residu van holle ruimte coating) Boutjes bovenop, en boutjes zijkant: Zo anaal zullen ze in de fabriek niet geweest zijn: Bovenop: Binnen zijkant: Binnen bovenkant: En een verse afdekkap: Wiel derop: Splitpen niet vergeten: Beetje bling derop: En het lijkt zowaar op een voorvork: Nog even de stofkap: En de onderkant van de onderste balhoofdlager: met de lagers zelf: en hij is klaar voor montage. Klein tussenstapje: het frame komt zowaar van de kruk, dus tijd voor de standaard. Top tip: standaardhouders - lange uitsteeksel naar voren, zodat de standaard openklapt op de houder rust. Als je 'em achterstevoren monteert, trekt je frame (en paintjob) dat slecht. Bovenkant: Ik heb gekozen voor RVS boutjes/moertjes en extra ringetjes. De moertjes heb ik extra vastgezet met loctite, want dat RVS trilt nog wel eens los. S-haakje voor de bevestiging van de standaardveer: En de veer zelf: Top tip: lange uitsteeksel van de veer aan de voorzijde: Standaard klaar! Voorvork derin: Eerst een lagertje, dan de eerste ring, deze zit handvast, zo dat de voorvork vrij kan draaien, zonder dat er speling voelbaar is. Te vast: dan voel je wrijving terwijl je de voorvork draait. Te los, dan moet je, met je voet onder het wiel, de voorvork verder omhoog drukken en de ring wat vaster draaien. Ring met borg: En de laatste ring, deze zit muurvast, en dat doe je natuurlijk met de juiste tool, en niet met een hamer en een schroevendraaier. Op naar het blok: lijkt een grote stap ineens; maar het blok had ik al klaar liggen Top tips: - plaats het blok zonder carb box; daarmee verklein je de kans dat je blok klem komt te zitten - een blok plaatsen in je 1tje is klote. Ik heb verschillende manieren geprobeerd de afgelopen jaren, en deze keer komt ik in de buurt: a. uitlaat en wiel monteren b. voldoende blokjes hout in de buurt hebben (10x15x20 had ik liggen) c. bouten en plastic hamer binnen handbereik Ik heb eerst blokjes onder de standaard gezet, nu kan de scooter los op standaard en voorwiel staan. Daarna het motorblok op ongeveer de juiste plek onder het frame gemanoeuvreerd, en het motorblok rechtop gezet, door 2 blokjes hout onder de schakelbox te stapelen. Toen langzaam de voorvork opgehoogd en het blok beter op zijn plek geschoven. Met 2 blokjes hout onder het voorwiel, en een blokje onder de uitlaat stond alles precies op de goeie lijn en kon ik de blokbout er doorheen schuiven. Dit lijkt vast gekloot, maar, believe you me, met de mogelijkheden die ik hier heb, was het de minst stressvolle terugplaatsing van een blok tot nu toe Er was nog 1 manier makkelijker; die had ik, zoals in de fabriek, met het frame ondersteboven terug geplaatst. Alleen om de scoot dan in je 1tje weer netjes rechtop te krijgen is bijna onmogelijk Blokbout op z'n plek: En de achterveerbout ook: Scooter op wieltjes; mooi moment voor een biertje. Link naar reactie
Laurus Geplaatst: 9 februari 2013 Delen Geplaatst: 9 februari 2013 Mooi werk weer! Toch 1 opmerking, die klemmetjes waar je kabel door heen gaan moeten naar elkaar toe wijzen: Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 10 februari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 10 februari 2013 @Laurus: Scherp opgemerkt: thanks! Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 11 februari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 11 februari 2013 Deze editie kan zo de "foutjesfix editie" heten: - ik moet nog een beschermhuls plaatsen om de schakelkabels bij de uitlaat - ik heb de verkeerde afdekkap voor de swingarm - benzinedarmrubber zit verkeerdom - deze houder afdekplaat heeft mooie afgeronde hoekjes, dus ik dacht dat die boven moesten: niet dus: anders kun je de kabels en kabelboom er niet langs manouvreren - controle licht houdertje vergeten: - koppelingskabel moet aan de andere kant van de schakelkabels, anders loopt t niet lekker in het stuur: gefixed: - klemmetje gashendel vergeten: Nu dat allemaal gefixed is - kabeltjes geplaatst: Kabelboom der netjes in: Stuur vast gezet: En de voorkant van die bout: Handig, die moderne tech Switchbox aangesloten: En weer een hoofdstukje verder: Link naar reactie
Sphinx Geplaatst: 11 februari 2013 Delen Geplaatst: 11 februari 2013 Prachtig! Waarom begin je zelf geen zaak? Zou nogal succes hebben denk ik! Link naar reactie
AJ Geplaatst: 12 februari 2013 Delen Geplaatst: 12 februari 2013 Goh wat maak je mooie foto's,,, Prachtig hoor... Handig idee dat met die telefoon,blijft ellende sommige dingen om in elkaar te zetten he! Maarja bijna klaar! Veel plezier nog even, Groet,AJ @Sphinx, Ja goed idee!,Maar dan moet je 2,50 per uur rekenen,anders komt zo'n scootertje op een Rooitje of 10! Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 17 februari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 17 februari 2013 Slotje geplaatst: Hendels bijelkaar gezocht: Voorremkabel: En ander uiteinde (hier mist op de achtergrond nog een smeernippel) (zo'n kleine beschadiging, zoals aan de onderkant van de voorvork te zien is, werk ik nog bij later) Speedokabel verdwijnt in de vork, net achter de rand van het voorspatbord. Meestal trek ik deze kabel door een voorremkabel van onder naar boven te trekken, de speedokabel eroverheen te duwen van boven naar beneden - heb blijft wat gefriemel, maar dan weet je iig zeker dat de speedokabel bij het juiste gat terecht komt. Speedo kabel bovenkant: Een stukje schilderstape voorkomt dat het rubbertje bovenin de voorvork in zakt. Voorlamp monteren; die zal nog wel weer los moeten, maar dan is het werk maar voorbereid: En de speedo/voorremk aangesloten: img] Verder met het reservewieldeksel monteren: Origneel zite er geen ringetje onder die bout, maar als je verse lak hebt, is dat wel aan te raden Er zit zo aan het eind bij mij niet echt logica meer in de klusjes: sommige dingen fix ik, omdat ik dat onderdeel net in m'n handen heb. Gaskabel aangesloten: Tunnel gefatsoeneerd, met de klep op z'n plek: Ook aan het eind is er ineens een doosje met overgebleven onderdelen - verlengstuk van de achterveer vergetn - grrr. Gelukkig zit de tank er nog niet in! Benzineslang en hendeltje monteren: Hendeltje kwijt; halve schuur overhoopgehaald voor ik het vond; wat dat betreft is 't net Lego :S Tank derin, zadel derop: De originele koelkap hergebruikt; heeft krasjes, naja - pech: Carboxrubber: Chokekabel en luchtbuis: Luchtfilter en stationairschroef: Carbdeksel: Electriek aangesloten: Bougie en montage koelkap moer: (niet vergeten de verlengmoer onder de koelkap op de cilinderstud te draaien!) Bougiekappie derop: Maar even 2.5l benzine in de tank gekapt. Starten komt wel dichtbij nu! Daarna de kabels (schakel / koppeling / achterrem) aangesloten. Speedo monteren: Bij het zoeken naar de benzinehendel een mooier moertje voor om het contactslot gevonden - dat wordt dus nog even omwisselen En de voorkant, met de bout die de speedo op zijn plek houdt: Vliegwielkap gemonteerd: En de SIP Road veeraansluiting: Veertjes aansluiten: Hierna was ik wel zo'n beetje klaar voor een rondje Nouja - nadat ik had uitgevogeld had welke sleutel ook alweer waarvoor diende... 1 van de klusjes voor later is het vervangen van de cilinder van het handschoenenvakslotje door de originele, zodat ik overal gelijke sleutels voor heb. Sleutel in de aanslag, tankje op reserve, 10 keer trappen - en hij loopt! even een heel kort ritje over de dijk geknalt: die SIP road klinkt lekker - ik moet nog wel alle kabels na stellen; maar na een rondje van een kilometer was ik verkleumd maar heel weer thuis. Nice! Nu nog wat nazorg; hier en daar nog wat onderdelen uitwisselen, wat vet spuiten en dan een langer ritje proberen. De billen liggen nog bij de spuiter, dus het doel is deze komende maand eens op te gaan halen met de scoot - lekker testritje van anderhalf uur. Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 17 februari 2013 Delen Geplaatst: 17 februari 2013 Bedankt voor de prachtige foto's en uitleg ; zeer leerrijk ...met volle aandacht van genoten !!! Link naar reactie
nero Geplaatst: 17 februari 2013 Delen Geplaatst: 17 februari 2013 Mooi! ps: toch niet vergeten olie in het carter te doen? Groetjes, nero. Link naar reactie
JJP Geplaatst: 18 februari 2013 Delen Geplaatst: 18 februari 2013 Weer een hoop van kunnen leren! Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 20 februari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2013 @ner: neeeh - wel bijna vergeten de benzine te mengen :S De eerste 10km zit er op! Conclusie: Hij kan hard! En het is fucking koud Gelijk ook m'n eerste onderdeel verkloot: de middenstandaard komt voor geen meter langs de SIP-Road, dus ik heb een gesmolten voetje. Iemand anders hier al eens last van gehad? Link naar reactie
Dimitripx125 Geplaatst: 20 februari 2013 Delen Geplaatst: 20 februari 2013 Ik had hetzelfde voor met mijn GL . Ik heb hier toen een vraag over gepost, maar er kwamen geen bruikbare oplossingen . Ik heb dan zelf een bredere inox staander geplooid en flyingpig heeft de plaatjes gelazerd (waarvoor nog eens dank) die ik dan geplooid heb tot positioners. Een andere oplossing is om de standaard te demonteren , beide positioners af te slijpen en de nodige milimeters opschuiven zodat je dezelfde breedte houdt maar toch voorbij de uitlaat komt Link naar reactie
nero Geplaatst: 21 februari 2013 Delen Geplaatst: 21 februari 2013 Een staander passeert wel mooi bij een sito+. (en zo kan ik je misschien bijhouden deze zomer in Hasselt ) Een zijpikkel zou misschien ook een oplossing zijn, maar dan gaat het janettengehalte van je scoot steil omhoog! Zie ik daar een schroef met kruiskop? Groetjes, nero. Link naar reactie
flyingpig Geplaatst: 22 februari 2013 Delen Geplaatst: 22 februari 2013 Een staander passeert wel mooi bij een sito+. (en zo kan ik je misschien bijhouden deze zomer in Hasselt )Een zijpikkel zou misschien ook een oplossing zijn, maar dan gaat het janettengehalte van je scoot steil omhoog! Zie ik daar een schroef met kruiskop? Groetjes, nero. Mijn standaard passeert de Sito+ ook niet, enkel met een extra tik ertegen Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 22 februari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 22 februari 2013 @nero: kruiskopschroef om de koelkap vast te zetten? Zit er altijd, toch? Ik heb nog een chromen standaard liggen die iets breder lijkt te staan; als ik die nog een beetje bijbuig wordt 't misschien wel wat. Mocht ie te kort worden, kan ik de achterveer afstandsmoer misschien wat inkorten. Link naar reactie
bas. Geplaatst: 24 februari 2013 Delen Geplaatst: 24 februari 2013 vroegah waren het platkopschroefjes Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 4 maart 2013 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2013 Billen nog niet opgehaald - mij nog een tikje te koud, dus eindresultaat laat nog even op zich wachten. De chromen standaard past in ieder geval, nog iets verbreed en de rubberdop wat bijgesneden. Daar zal ik later nog eens een mooiere oplossing voor moeten verzinnen. Meanwhile wel in de buurt kilometers maken; intussen al 2 stelmoeren van baggerkwaliteit vertieft (shiny gaat toch altijd sneller stuk dan origineel, en toch wordt ik nog wel eens verleid), de balhoofdlagers van de voorvork nog wat strakker aangedraaid, de achterremschakelaar vervangen en er achter gekomen dat de steltonnetjes die ik heb gebruikt bij de schakelkabels te hoog zijn, waardoor het afdekklepje niet past. Verder nog een stukje beschermhoes voor de schakelkabels gescoord, om 'em 'af' te maken Je blijft in ieder geval de eerste paar 100km nog lekker bezig Link naar reactie
Laurus Geplaatst: 4 maart 2013 Delen Geplaatst: 4 maart 2013 Oke, ben benieuwd naar t eindresultaat. Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 6 maart 2013 Delen Geplaatst: 6 maart 2013 Me too Grtjs Makke Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.