Ga naar inhoud
Vespaforum.be

P125X 1979


VNX1T

Aanbevolen berichten

Gegroet,

Hierbij wil ik mezelf en mijn nieuwe aanwinst even voorstellen:

Mijn naam is Anthony en die van de Vespa: P125X. Ze is geboren te Italië in 1979 en werd de mijne een 2 maand geleden.

Ik kocht ze in rijdende toestand en heb ze volledig gedemonteerd om het nodige onderhoud te doen aan de kader alsook het motorblok volledig op te kuisen (hierop lag een dikke laag aangekoekte toestanden waar veel bussen remreiniger voor zijn leeggespoten). Volgende winter krijgt ze misschien een nieuwe lik verf maar voorlopig hou ik het op een doorleefde rat-look van meer dan 44000km. De foto's zijn van wanneer ik het motorblok opgekuist terug onder de kader heb gezet, kwaliteit valt tegen maar betere foto's volgen als die in afgewerkte toestand verkeerd.

De reden waarom ik deze post bij de categorie Restauratie zet is omdat ik later het proces hier ook wil documenteren en omdat ik momenteel volgende vragen heb:

-Hoe bevestig ik het logo op de bil? moet je deze plat slagen tegen de binnenkant of gaten in boren en bevestigen met vijzen?

-Welke bougie is het beste voor deze P125X - Ik las in een standaard manual dat een B6HS het meest geschikt is (deze zat er ook in), echter wordt er ook vaak een B7HS aangeraden of zelf een B8HS.

-Is 44000km een moment voor een revisie van de moteur of kunnen er hier nog wat extra bijgereden worden? Ik heb geen weet van evt. eerdere revisie. Pakkingen van schakelbox en alles i.d. carburateur zijn door mezelf reeds vervangen.

Alvast bedankt voor het lezen en evt. reageren!

Update:

Ondertussen heb ik de vespa terug gemonteerd en proberen te starten met een nieuw bougie, als bij wonder draaide die bij de 2e kick (met choke). Vervolgens heb ik ze proberen stationair te laten draaien zonder choke. Ze heeft de neiging om stil te vallen als er geen gas wordt bijgegeven. Ik ben er mee tot aan het eind van't straat kunnen rijden en boy oh boy was me dat een rit :-p:

1e zeer vlot

2e bij veel gas, neiging tot stilvallen

3e zeer vlot

4e stilgevallen

Hierna nog 1e maal kunnen starten zodat die bleef draaien maar van zodra ik naar 1e ging viel die stil.

Zo goed als zeker ligt dit in eerste instantie aan de ontsteking daar het groene lampje niet bij elke kick oplicht.

De bekabeling van de statorplaat die naar buiten komt is behoorlijk versleten en ik vermoed dat deze best vervangen wordt.

Op de website van SIP vind ik echter geen statorplaat die geschikt is voor een p125x van '79. (tips altijd welkom)

Ook dacht ik aan een volledig nieuwe elektrische ontsteking maar dat blijkt al snel een kostelijke grap te worden...

Al goe dat de zon nog niet schijnt...

post-8177-13769188421263.jpg

post-8177-13769188490499.jpg

post-8177-13769188491106.jpg

Link naar reactie

om op één van je vragen te antwoorden: voor je bougiekeuze kijk je best wat voor ritten je meestal doet. als je vaak korte ritjes rond de kerktoren doet, neem je best een wat warmere bougie, de 6. doe je veel 70- en 90 km/u wegen en lange ritten, dan neem je best een koudere bougie

Link naar reactie

Alright misschien dat ik er dan wel heel veel centen voor krijg als 44000km zo zeldzaam is :-)

Nee het blokje krijgt dan volgende winter ook ineens een verfrissing. Ik ga hem alvast verder aankoppelen en vandaag of morgen proberen en hopen op een golden first kick.

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Leert lezen fajes

Stijn nu ni voort 1 of 't ander, maar da zijn open goalen éh man.. ni van te verschieten da de Faes die elke keer binnekopt!

Faes = topscoorder!

Link naar reactie

Leert lezen cee. Als ik zeg ik heb da persoonlijk nog nooit gezien is da een persoonlijke mening. Dat 44000 km veel is wou ik daarmee accentueren, dat mensen er mee mee hebben gedaan vind ik chapeau. En wat ik zei over een kleine revisie is niet echt noodzakelijk als die nog perfect rijd. Daar heb ik een klein foutje in gemaakt.

Van mijn mag hij scoren maar niet telkens afbreken.

Link naar reactie
-Hoe bevestig ik het logo op de bil? moet je deze plat slagen tegen de binnenkant of gaten in boren en bevestigen met vijzen?

-Welke bougie is het beste voor deze P125X - Ik las in een standaard manual dat een B6HS het meest geschikt is (deze zat er ook in), echter wordt er ook vaak een B7HS aangeraden of zelf een B8HS.

-Is 44000km een moment voor een revisie van de moteur of kunnen er hier nog wat extra bijgereden worden? Ik heb geen weet van evt. eerdere revisie. Pakkingen van schakelbox en alles i.d. carburateur zijn door mezelf reeds vervangen.

1. je moet die pinnetjes van het logo inderdaad langs de binnenkant van de bil plat slaan. Je hebt daat geen vijzen voor nodig en al zeker geen gaten boren in dat logo want dat is niet nodig en lelijk.

2. ik gebruik standaard altijd een 7 en een 8 voor lange afstanden

3. Ga er vanuit dat zolang je scooter nog goed bolt je geen revisie nodig hebt. Dus in sommige gevallen kan je er nog wel wat kilometers bijzetten, in andere gevallen is een revisie eerder nodig (als je je scooter afbeult zoals ik). ;-)

Link naar reactie

@EriX : Bedankt voor de heldere reacties op mijn vragen. Deze zijn duidelijker dan andere 'posternijen'.

@arti-bella: Dit is zeker geen aanval tegen uw persoon, eerder een bijdrage aan objectieve communicatie: ik zou willen zeggen dat U hier ondertussen in dit topic reeds het volgende geschreven hebt:

Leert lezen fajes etc.

Leert lezen cee etc.

Bedankt voor de reacties al zou ik onderlinge zaken buiten topic uitvechten of uw ironie iets duidelijker maken d.m.v. een smiley of een ander symbool.

Grtz en all the best!

P.S.: misschien een pronostiekske: Hoeveel km komen er nog op de teller voor ze neen zegt?

Link naar reactie

mmm, ik denk dat ge toch de 50144 km's moet halen!

Wat win ik indien ik er het dichtst bij zit?

om even te antwoorden op de rest:

Ik zou de motor wel ineens reviseren. Dat hoeft niet meteen een volledige revisie te zijn hé, maar nu je blok er toch van onderuit is, haal je hem best meteen eens open.

Bekijk "the internals" eens. Ik vermoed dat indien er al eens een revisie geweest is, dat het schakelkruiske en de koppeling er nog heel goed moeten uitzien. Indien zo, dan dal de rest ook wel ok zijn en moet je mijns inziens gewoon je oliekeerringen veranderen. Kost je een 30 euro en enkele uurtjes werk.

Link naar reactie

volgens mij staat uw carburator ook al niet goed afgesteld en we kunnen, gezien we uw rij-en vliegkunsten niet kennen, niet oordelen over hoe een scooter rijdt als je er enkel de straat bent mee uitgereden.

en als ge bijv geen kennis hebt van schakelen met Vespa gebeurt het wel meer dat je stilvalt in 1ste.

ik zeg niet dat dit het geval is maar gezien de schat aan info, zijn dit maar enkele mogelijkheden. :)

Link naar reactie

@Fajes : klopt idd, ik ben algoed net slim genoeg om met een vespa te schakelen maar heb zonet gezien dat ik de kabel van de ontkoppeling niet strak genoeg heb aangespannen. Dit is vermoedelijk al een vd issues. Carbu en vnl. ralentis moeten ook beter worden afgesteld.

@mr16 : you can read my mind, deze vraag wilde ik al stellen maar je was me voor door het antwoord al te geven.

Ik ben nu echter op zoek naar iemand in de omgeving van Antwerpen/Brasschaat die in het bezit is van een instrument om het vliegwiel te demonteren zodat ik de bekabeling kan vervangen/solderen.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Update :

Na lange wachten eindelijk nog eens wat tijd gehad voor de px. De bekabeling is nog niet vervangen maar wel getest. Vonk is aanwezig en lichten branden bij het kicken (stond zelf ook even onder spanning) dus voor ik alles opnieuw laat solderen wil ik eerst verder troubleshooten:

-Tank gedemonteerd en meermaals gereinigd met benzine (paar kleine schilfers metaal en 3 dennennaalden verwijdert.)

-Tank opnieuw gemonteerd en carburateur opnieuw proper gezet en gemonteerd.

-Starten met 3 verschillende bougies en choke open niet mogelijk. (B5HS-oud/B6HS-zat er initieel in/B7HS-nieuw)

-Aangezien de vonk er is en de carburateur al herhaaldelijk werd schoongemaakt (luchtfilter vervangen) dacht ik eens naar de nafttoevoer te kijken.

-Tank opnieuw gedemonteerd en getest of de naft goed doorloopt als de naftkraan open staat. Naar mijn ervaring niet voldoende toevoer, de benzine lekt uit de darm maar ik verwacht dat die mag stromen?

-Tank geledigd en via naftleiding geblazen om luchtbel uit te sluiten. Ook sproeier(? verbindingsstuk naftleiding@carbu) uitgeblazen.

-Opnieuw gemonteerd en proberen te starten -> negatief + kleine benzine lek vanuit frame (!!)

-Kicken zonder bougie geeft een droog geluid dus ik vermoed dat de carburateur te weinig benzine krijgt/de benzine niet goed doorloopt.

Nu is de vraag waar ligt dit aan?

Wat is het eerstvolgende om te checken/vervangen? De naftleiding of de filter in de tank of ineens heel de tank?

Iemand een idee wat de optimale lengte van de naftleiding is?

Alle tips zijn welkom.

Recente fotos beschikbaar via https://rapidshare.com/files/3739673904/VNX1T.zip

Dank bij voorbaat!

Link naar reactie

Als er naft uit uw frame komt, kan het wel eens best zijn dat uw benzinekraan lekt of dat de darm niet goed aansluit op de kraan (wat ook zou kunnen verklaren dat de carbu te weinig naft krijgt). Als ze lekt, merk je dat niet per se altijd als je de tank uit het frame haalt - is soms afhankelijk van de stand van de hendel om de kraan open en dicht te zetten. Je kan eens proberen van de kraan te vervangen, da's niet de grootste kost.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...