jverstreken Geplaatst: 23 oktober 2011 Delen Geplaatst: 23 oktober 2011 Wat is de beste manier om je Vespa klaar te maken voor langere periode van stilstaan, bijv. voor de winter? Moet de batterij eruit? Of niet? Moet deze aan een druppellader? Jullie raad en ervaring is welkom J. Link naar reactie
Pietjah Geplaatst: 23 oktober 2011 Delen Geplaatst: 23 oktober 2011 als ik juist ben, batterij er uit en naft ook. groetjes, Pieter Link naar reactie
Thomassker Geplaatst: 23 oktober 2011 Delen Geplaatst: 23 oktober 2011 Volgens mij tank je juist best volledig vol om roestvorming in de tank tegen te gaan. Na het dichtdraaien van je benzinekraan start je dan je Vespa om deze te laten draaien tot de nog aanwezige benzine in de benzinedarm/carburator verbruikt is zodat er geen sedimentvorming kan ontstaan bij lange stilstand. Link naar reactie
jverstreken Geplaatst: 23 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 23 oktober 2011 Het is een recente Vespa met injectie. Staat daar ook een bezinekraan op? (lees: /me = totale leek) Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 23 oktober 2011 Delen Geplaatst: 23 oktober 2011 Ander idee, nie stilzetten voor de winter en en bij redelijk weer erop springen en bollen:))) En anders zeker op de druppellader aansluiten om je batterij goed te kunnen behouden. Naft eruit en even laten drooglopen, benzine heeft namelijk de eigenschap om zijn ontbrandings kwaliteit na enige tijd te verliezen. Grtjs Makke Link naar reactie
picard Geplaatst: 23 oktober 2011 Delen Geplaatst: 23 oktober 2011 Blijven bollen !! Waar zitten trouwens al die gasten met de vespa microbe (vooral hier in Antwerpen)in de winter? Blijkbaar een chronische aandoening die geneest bij de eerste vorst. Link naar reactie
jverstreken Geplaatst: 23 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 23 oktober 2011 Ik zal er zker mee blijven bollen wanneer het kan. Maar als de ondergrond bevroren is ... no way! Ik zie mijn vrouw & kinderen te graag Dus draai of keer hoe ge het wil, hij gaat gewoon lang gaan stilstaan. Dus wil voorbereid zijn, that's all. Link naar reactie
Ignace Geplaatst: 23 oktober 2011 Delen Geplaatst: 23 oktober 2011 Ik zal er zker mee blijven bollen wanneer het kan.Maar als de ondergrond bevroren is ... no way! Ik zie mijn vrouw & kinderen te graag Dus draai of keer hoe ge het wil, hij gaat gewoon lang gaan stilstaan. Dus wil voorbereid zijn, that's all. ik deel je mening, en ik wou dezelfde vraag stellen eigenlijk dankjewel voor dit voor mij te doen. Dus: Als ik de tank laat leeglopen, loop ik het risico om roest te krijgen. Maar als ik de tank vollaat, is de benzine van slechte kwaliteit. Is het dan niet beter de tank vol te tanken en eens je terug gaat rijden die benzine eruit laten en nieuwe erop te doen? Zo voorkom je roest en met de nieuwe brandstof rijdt je scoot terug net als voor de winter. Of ben ik hierin verkeerd? Link naar reactie
nero Geplaatst: 23 oktober 2011 Delen Geplaatst: 23 oktober 2011 Volgens mij moet je met die GTS-toestanden niets doen. Deze hebben een kunststoftank (dacht ik), kan niet roesten dus. Zorg er alleen voor dat er nog voldoende benzine in is om de brandstofpomp niet droog te laten komen. Zet de vespa eventueel op een verhoogje zodat de banden niet vervormen. Bij een metalen wesp an je de benzinetank eventueel laten vollopen tot onder de ontluchting (al wat je er meer in doet gaat via dat pijpje naar de carbu) en de carbu dan laten leegdraaien. Nog beter is om de vespa regelmatig eens buiten te laten als het weer iets beter is (bvb bij droog vriesweer). Groetjes, nero. Link naar reactie
jverstreken Geplaatst: 23 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 23 oktober 2011 Thnx 4 the advice Nero. Als ik hem regelmatig laat buitenspelen denk ik dat er batterijgewijs niks kan misgaan, right? Als ik hem dan toch zou moeten laten staan is het dan blijkbaar het beste van de batterij op een druppellader te hangen. Link naar reactie
jverstreken Geplaatst: 23 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 23 oktober 2011 thnx guzzike & wutsie75 Link naar reactie
Wutsie75 Geplaatst: 23 oktober 2011 Delen Geplaatst: 23 oktober 2011 Idd, met de gts niets doen, je benzine zal heus niet slecht zijn als hij 4 maanden heeft stilgestaan. Of je laat zo'n 1 Ă 2 liter in (zeker niet leegrijden) en na de winter terug bij volgieten. Wel je batterij aan een druppellader hangen en als je kan toch eens laten draaien. Da's 't enige dat ik vroeger deed. Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 24 oktober 2011 Delen Geplaatst: 24 oktober 2011 ik heb slechte ervaringen met een druppellader. Ik heb een tijdje geleden een gts gekocht die altijd op de druppellader hong als er niet mee gereden werd. Gevolg: batterij stuk. Hij laadde niet meer vanzelf op Link naar reactie
guzzike Geplaatst: 24 oktober 2011 Delen Geplaatst: 24 oktober 2011 als de batterij versleten is help zelf een druppellader niet meer, het slechste wat je met een batterij kunt doen is niks doen,dan loopt ze leeg van zich zelf en gaat kapot,het beste wat je er kan mee doen is ze laten leven als je lange tijd niet kunt rijden,aan moderne druppellader leggen batterij blijft dan zoo goed als nieuw , al eens 4 maanden stil gestaan geen enkel probleem gehad mee starten,en juist zeker niet zonder benzine weg zetten integedeel anders gaat je bezinepomp er aan Link naar reactie
Wutsie75 Geplaatst: 24 oktober 2011 Delen Geplaatst: 24 oktober 2011 ik heb slechte ervaringen met een druppellader.Ik heb een tijdje geleden een gts gekocht die altijd op de druppellader hong als er niet mee gereden werd. Gevolg: batterij stuk. Hij laadde niet meer vanzelf op Welke druppellader was dat? Link naar reactie
Vespaboerke Geplaatst: 25 oktober 2011 Delen Geplaatst: 25 oktober 2011 Hoi Geert, Misschien was dat een slechte kwaliteit druppellader...Heb er eentje van bike-design,namelijk een optimate 3 (verkrijgbaar bij rad).Heb deze ondertussen al meer dan 10 jaar,nog nooit problems gehad.Mijn laatste echte moto was een Bmw,daar heeft de druppellader eens anderhalf jaar aan gehangen (ja,in werking).Dit kwam omdat ik eens zware rugletsels heb gehad en anderhalf jaar niet gereden heb :-(.Na deze periode batterij nagezien en getest,was 100% in orde en geen accuzuur weggedampt.Zo zie je maar...Ik ben in ieder geval pro druppellader... Greetz, Pascal Link naar reactie
guzzike Geplaatst: 26 oktober 2011 Delen Geplaatst: 26 oktober 2011 bij moderne vespa,zou ik de benzine vullen tot hij vol is,en batterij aan druppellader hangen, zolang het ijzelt of sneeuwt is dat wat ik doe met mijn gtc 300,en ja hij staat dan in de living droog en warm,alst weer beter word geen enkel probleem, bandespaning nakijken starten en rijden Link naar reactie
dianascooter Geplaatst: 6 november 2011 Delen Geplaatst: 6 november 2011 Accu eruit halen en binnen aan de druppellader,brandstoftank afvullen met benzine en toevoeging van moto forte power, dat is een benzineconserveringproduct,waardoor de benzine minder snel verouderd.Werkt bij mij in ieder geval goed,na de winter, ongeveer 5 maanden stilstand tot nu nooit geen probleem met starten.En tussendoor in de schuur even de vespa over z,n bol aaien met een poetsdoek natuurlijk,.. Link naar reactie
Wutsie75 Geplaatst: 6 november 2011 Delen Geplaatst: 6 november 2011 Rust roest en plastic rust, ik heb de indruk dat de gts'en langer stilstaan dan de 2-taktjes... Link naar reactie
picard Geplaatst: 6 november 2011 Delen Geplaatst: 6 november 2011 Rust roest en plastic rust, ik heb de indruk dat de gts'en langer stilstaan dan de 2-taktjes... Mijne GTS staat enkel stil aan het rode licht... . Greets, Link naar reactie
rvgtv Geplaatst: 6 november 2011 Delen Geplaatst: 6 november 2011 Bij langere stilstand, super 98 tanken, blijft langer stabiel dan super 95. Link naar reactie
Viet Geplaatst: 6 november 2011 Delen Geplaatst: 6 november 2011 Niks. Gewoon doorrijden. Als't sneeuwt rij ik niet, maar als het al dan niet sneeuwt en kouder dan pak -3 is, hang ik hem wel altijd aan de druppellader zodat hij zeker start. Hij staat bij mij onder een afdakje dus 't is er wel koud. Mij is verteld dat een druppellader de batterij bij langere stilstand in optimale vorm houdt door telkens wat te laden en weer wat af te nemen. Ik heb het zo vorige winter gedaan en ik heb nog nooit problemen gehad. Toen het vorig jaar een paar weken lang echt bérekoud was met 10cm sneeuw, heb ik hem, omdat ik hem toch toch een paar weken niet gebruikte, wel in de garage ipv onder het afdak gezet, is iets warmer. Link naar reactie
sus Geplaatst: 7 november 2011 Delen Geplaatst: 7 november 2011 er zijn ook producten te koop om na lange stilstand aan je brandstof toe te voegen,bij mijn buitenboord moter van bootje doe ik dat ook elk jaar als ik het na de winter de eerste maal gebruik .dit reinigt de leidingen en carburator. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.