Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Hoe je Vespa voorbereiden op langere stilstand in de winter?


jverstreken

Aanbevolen berichten

DAs toch raar he dat al die viertakt gasten ,exact weten hoe ge ne scooter moet prepareren om die voor de winter binne te zetten. De mijne heeft nog nooit ne winter stil gestaan, maar ja das dan ook ne 2takt die starten altijd ( hm hm)

Link naar reactie
DAs toch raar he dat al die viertakt gasten ,exact weten hoe ge ne scooter moet prepareren om die voor de winter binne te zetten. De mijne heeft nog nooit ne winter stil gestaan, maar ja das dan ook ne 2takt die starten altijd ( hm hm)

VAN ALST BEETJE KOUD WORD OF REGENT? KOM IK EERLIJK GEZEGD NIE VEEL VESPAS TEGEN OP DE BAAN?IK RIJD NIE MEER ALST IJZELT EN SNEEUWT? VOOR DE REST IST MIJN HOOFD VERVOER?WAS VROEGER MET MOTO OOK ZOO .ALS IK ZE MOET STIL ZETTEN VOL TANKEN EN BATTERIJ AAN DE LADER NOOIT PROBLEEMEN MEE GEHAD

Link naar reactie
DAs toch raar he dat al die viertakt gasten ,exact weten hoe ge ne scooter moet prepareren om die voor de winter binne te zetten. De mijne heeft nog nooit ne winter stil gestaan, maar ja das dan ook ne 2takt die starten altijd ( hm hm)

Ik heb met mijn GTV 10.000 km gedaan in zijn eerste jaar dat is heus niet alleen met goed weer hoor en ik moet guzieke gelijk geven ,ge komt in de winter niet veel andere vespa's tegen op de baan maar als ik er dan al eens ene tegen kom is het wel meestal nen plastieken.

Link naar reactie

ge komt inderdaad veel plastieken tegen dan de oldie's ,dat vraag ik me ook af waar zijn de die oldie gebleven.heb wel ook een theorie voor.ik heb een oldie en rijdt alleen als het droog weer is, van koud weer geen probleem dan pak ik me goed in. en met de sneeuw dan zet ik mijn wespje voor winterslaap.vooral om mijn wespje tegen het zout te beschermen . en daar heeft de plastieken ook zijn voordelen met dat weer.en ja nu rond deze tijd zie je ook geen wespjes rondvliegen. :)

Link naar reactie
DAs toch raar he dat al die viertakt gasten ,exact weten hoe ge ne scooter moet prepareren om die voor de winter binne te zetten. De mijne heeft nog nooit ne winter stil gestaan, maar ja das dan ook ne 2takt die starten altijd ( hm hm)

VAN ALST BEETJE KOUD WORD OF REGENT? KOM IK EERLIJK GEZEGD NIE VEEL VESPAS TEGEN OP DE BAAN?IK RIJD NIE MEER ALST IJZELT EN SNEEUWT? VOOR DE REST IST MIJN HOOFD VERVOER?WAS VROEGER MET MOTO OOK ZOO .ALS IK ZE MOET STIL ZETTEN VOL TANKEN EN BATTERIJ AAN DE LADER NOOIT PROBLEEMEN MEE GEHAD

Daar hoef je nog niet voor te roepen.

Verder zie ik in de winter hier in de buurt wel eens een plastik, maar zelden of nooit een oldie. Op't forum hier roepen ze hard, maar ik zie in de winter enkel plastieken vespa's. Sym, kymco, yamaha-rijders zie ik trouwens veel meer dan vespa's, 't lijkt erop dat de vespisten de watjes onder de motorscooterrijders zijn, en de oldies de watjes onder de vespisten in de winter...

Link naar reactie

Ik zeg dan ook "Verder zie ik in de winter hier in de buurt", en hier in de buurt is niet Antwerpen, hier in de buurt is het oosten van Limburg, alwaar de oldies enkel op zondag bij warm weer van stal worden gehaald ;)

Dit is ook geen aanval of zo, het valt mij gewoon op. Misschien hebben die mannen met die oldies allemaal nog een lekker warme tweede auto, of een gts of een betrouwbaardere yamaha, honda, kymco of weet ik veel wat, ik zie ze gewoon niet. Veel nieuwe vespa's zie ik trouwens ook niet in de winter. 'k Vind het zelf jammer want ik kijk er uiteraard graag naar.

Link naar reactie

ne plastieken beter tegen zout ? is ook metalen frame en mechaniek he, die paar plastieken plaatjes aan 't stuur en handschoenkastje gaan 't verschil ni maken ze. 't zal mijne eerste winter zijn met de vespa (puur voor plezier) maar op een koude maar zonnige winterdag ben ik zeker van plan om toch eens een ritje te maken ze ;) dus mijn voorbereiding ... tochtjes uitstippelen met warme cafékes op de route ;)

Link naar reactie
DAs toch raar he dat al die viertakt gasten ,exact weten hoe ge ne scooter moet prepareren om die voor de winter binne te zetten. De mijne heeft nog nooit ne winter stil gestaan, maar ja das dan ook ne 2takt die starten altijd ( hm hm)

VAN ALST BEETJE KOUD WORD OF REGENT? KOM IK EERLIJK GEZEGD NIE VEEL VESPAS TEGEN OP DE BAAN?IK RIJD NIE MEER ALST IJZELT EN SNEEUWT? VOOR DE REST IST MIJN HOOFD VERVOER?WAS VROEGER MET MOTO OOK ZOO .ALS IK ZE MOET STIL ZETTEN VOL TANKEN EN BATTERIJ AAN DE LADER NOOIT PROBLEEMEN MEE GEHAD

mijn capslock stond aan zonder dat ik het wist sorrie voor het roepen

Daar hoef je nog niet voor te roepen.

Verder zie ik in de winter hier in de buurt wel eens een plastik, maar zelden of nooit een oldie. Op't forum hier roepen ze hard, maar ik zie in de winter enkel plastieken vespa's. Sym, kymco, yamaha-rijders zie ik trouwens veel meer dan vespa's, 't lijkt erop dat de vespisten de watjes onder de motorscooterrijders zijn, en de oldies de watjes onder de vespisten in de winter...

Link naar reactie

Awel guzzike, ik denk dat gelijk hebt .Ik ben een watje ,men maten zeggen dat ook altijd .We moeten eens samen een pintje gaan pakken .Maar dan wel pas ergens in Mei he want der voor is het nog wat te koud voor mij...

Link naar reactie
Verder zie ik in de winter hier in de buurt wel eens een plastik, maar zelden of nooit een oldie. Op't forum hier roepen ze hard, maar ik zie in de winter enkel plastieken vespa's. Sym, kymco, yamaha-rijders zie ik trouwens veel meer dan vespa's, 't lijkt erop dat de vespisten de watjes onder de motorscooterrijders zijn, en de oldies de watjes onder de vespisten in de winter...

Misschien eens van buurt veranderen... Of een club oprichten voor naaimachines op wielen.

Wat een gezever.

Link naar reactie

niks zo heerlijk als bij -15°c ijskoude winteravonden met kameraden gaan rijden op onze verroeste krellen

(zoals VK het zo mooi omschreef) met tranen in de ogen en snot over de wangen :-)

Link naar reactie

... om dan bij diezelfde -15°c in het donker met bevroren vingertjes je vitesse kabeltjes te vervangen die door de kou afgeknapt zijn... . wat kan het leven toch heerlijk zijn :))))

Link naar reactie
Wat is de beste manier om je Vespa klaar te maken voor langere periode van stilstaan, bijv. voor de winter?

Moet de batterij eruit? Of niet? Moet deze aan een druppellader?

Domme vraag van mij misschien (ik heb nog maar sinds dit voorjaar een PX 125e) maar zit daar ook een batterij in? En hoe haal je die eruit?

Thx!

Link naar reactie
niks zo heerlijk als bij -15°c ijskoude winteravonden met kameraden gaan rijden op onze verroeste krellen

(zoals VK het zo mooi omschreef) met tranen in de ogen en snot over de wangen :-)

Nu hoor ik u praten :)

Wel opletten dat ge gene te lange baard kweekt of dat snot zou wel eens kunnen veranderen in een enorme ijspegel.

Link naar reactie
ne plastieken beter tegen zout ? is ook metalen frame en mechaniek he, die paar plastieken plaatjes aan 't stuur en handschoenkastje gaan 't verschil ni maken ze. 't zal mijne eerste winter zijn met de vespa (puur voor plezier) maar op een koude maar zonnige winterdag ben ik zeker van plan om toch eens een ritje te maken ze ;) dus mijn voorbereiding ... tochtjes uitstippelen met warme cafékes op de route ;)

Inderdaat na de eerste winter heb ik de onderkant van mijn GTS al volledig moeten laten behandelen met een antiroestlaag "broebel" en herspuiten (op kosten van PIAGIO)dus plastieken vespa's kunnen zeker wel roesten.Elke winter overal wa WD40 inspuiten en hier en daar wa Vet en vaseline, dan kan zij er wel tegen.

Link naar reactie
Wat is de beste manier om je Vespa klaar te maken voor langere periode van stilstaan, bijv. voor de winter?

Moet de batterij eruit? Of niet? Moet deze aan een druppellader?

Domme vraag van mij misschien (ik heb nog maar sinds dit voorjaar een PX 125e) maar zit daar ook een batterij in? En hoe haal je die eruit?

Thx!

Ow my god!

maja, goed, linkerbilletje afdoen (zadel opheffen, linker hendeltje draaien, billetje wat opheffen en draaien) en dan zie je de batterij zitten in het reservewiel. Ik haal de batterij er niet af en sluit zo de druppellader aan. (via een handig kabeltje dat ik altijd kan laten zitten, enkel maar via een klikje te verbinden) (via Optimate 3+ druppellader -idem als optimate 4-)

Link naar reactie

Leon, als je uw batterij aan een druppellader hangt, vergeet dan niet de vuldopjes bovenaan allemaal te verwijderen!! Bij het bijladen van de batterij komen er gassen vrij, die moeten kunnen ontsnappen!!

(of ge moest zo'n gelbatterij hebben, dan weet ik niet of dat ook hoeft)... .maar dat weten andere vespisten alhier allicht wel...

Awel Nero, nu haal je iets aan dat ik me al eens afvroeg zie... .(elektriciteit is alles behalve mijn specialiteit..) In mijn Px zit ook een batterij, toch zie ik dat mijn koplamp iets straffer begint te schijnen als ik gas geef tegenover op ralentie...

Moet ik hier ergens nagellak aansmeren, of is het een normaal gegeven?

Merci, Bardi

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...