papavespa Geplaatst: 20 september 2010 Delen Geplaatst: 20 september 2010 Hallo, Ik ben nieuw op dit forum alsook wat betreft VESPA in het algemeen. Het is mijn bedoeling wat meer kennis van de VESPA op te doen voor er één aan te schaffen om zelf volledig te restaureren. Mijn vraag: Wat bedoeld men met small frame? Is er nog een andere soort frame. Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 20 september 2010 Delen Geplaatst: 20 september 2010 Er is nog large frame en wideframe Ik zou zeggen koop een boek over vespa's of kijk eens op scooterhelp.com Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 20 september 2010 Delen Geplaatst: 20 september 2010 Wideframe of widebody? Link naar reactie
papavespa Geplaatst: 20 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 20 september 2010 Scooterhelp.com noppes... Link naar reactie
cee Geplaatst: 20 september 2010 Delen Geplaatst: 20 september 2010 vespa's zijn opgedeelt in 3 categorien: Smallframe: vespa PK, V50r, l, n , primavera,... largeframe: voornamelijk PX wideframe: Vespa Acma, V98 Van de wideframe categorie ben ik niet zeker. in iedergeval, een smallframe motor is anders dan een largeframe of wideframe motor. groetjes, Cée Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 20 september 2010 Delen Geplaatst: 20 september 2010 Dat is wel erg kort door de bocht, cee; voornamelijk PXen? En alle Sprinrs, GSen, SSen, VNA/Btjes enzo? Je kunt toch wel een algemene definitie voor de verschillinde modellen verzinnen? Bijvoorbeeld: Smallframe: billen vast aan het frame, voornamelijk 50 en 125cc. Largeframe: alle niet smallframes na '59. Billen los van het frame; van 80 tot 200cc, dus geen bromscooters. Wideframe/body: alle scooters voor '59. Zeldzamere modellen, onderdelen vaak lastig te vinden. Link naar reactie
papavespa Geplaatst: 20 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 20 september 2010 Dus als ik het goed voor heb is een largeframe beter om met 2 personen op te rijden. Wat meer het gevoel dat je een "moto" ,als je het zo kunt noemen, in je handen hebt dan een 50cc-tje. Dan is het beste model om aan te schaffen een largeframe. Link naar reactie
Joene Geplaatst: 20 september 2010 Delen Geplaatst: 20 september 2010 Een vespa PX is eigenlijk een ideale scooter om mee te beginnen en van te leren. kom aanstaande zondag eens naar lambrettafinder.com (is opendeurdag) http://www.vespaforum.be/index.php?q=nl/node/15394 Hij heeft vaak veel PX-en maar ook andere type vespa's staan. Tussen pot en pint kan men je al een heleboel uitleggen ;-) Link naar reactie
nero Geplaatst: 20 september 2010 Delen Geplaatst: 20 september 2010 Dus als ik het goed voor heb is een largeframe beter om met 2 personen op te rijden. Neen, dan ben je best af met een plastic-frame (hier nog niet vernoemd).) Alles hangt een beetje af van uwen body mass en hoe dicht en/of hoe comfortabel je wil zitten bij het rijden. Groetjes, nero. Link naar reactie
papavespa Geplaatst: 20 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 20 september 2010 Ik heb het gevonden: smallframe largeframe Link naar reactie
papavespa Geplaatst: 20 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 20 september 2010 Moeder de vrouw zou graag een vespa uit de jaren '60 hebben, ik vind meer in een PX200 type van rond de jaren '80. Elk een Vespa lijkt mij de oplossing... Link naar reactie
cee Geplaatst: 20 september 2010 Delen Geplaatst: 20 september 2010 Dat is wel erg kort door de bocht, cee; voornamelijk PXen? En alle Sprinrs, GSen, SSen, VNA/Btjes enzo?Je kunt toch wel een algemene definitie voor de verschillinde modellen verzinnen? Bijvoorbeeld: Smallframe: billen vast aan het frame, voornamelijk 50 en 125cc. Largeframe: alle niet smallframes na '59. Billen los van het frame; van 80 tot 200cc, dus geen bromscooters. Wideframe/body: alle scooters voor '59. Zeldzamere modellen, onderdelen vaak lastig te vinden. Maarten, van de Sprint"s, gs'en en ss'en was ik niet op de hoogte, had daarom alleen Px gezet qua voorbeeld Trouwens, is een SS50 geen smallframe? groetjes, Cée. Link naar reactie
cee Geplaatst: 20 september 2010 Delen Geplaatst: 20 september 2010 Dat is wel erg kort door de bocht, cee; voornamelijk PXen? En alle Sprinrs, GSen, SSen, VNA/Btjes enzo?Je kunt toch wel een algemene definitie voor de verschillinde modellen verzinnen? Bijvoorbeeld: Smallframe: billen vast aan het frame, voornamelijk 50 en 125cc. Largeframe: alle niet smallframes na '59. Billen los van het frame; van 80 tot 200cc, dus geen bromscooters. Wideframe/body: alle scooters voor '59. Zeldzamere modellen, onderdelen vaak lastig te vinden. Maarten, van de Sprint"s, gs'en en ss'en was ik niet op de hoogte, had daarom alleen Px gezet qua voorbeeld Trouwens, is een SS50 geen smallframe? groetjes, Cée. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 21 september 2010 Delen Geplaatst: 21 september 2010 Moeder de vrouw zou graag een vespa uit de jaren '60 hebben, ik vind meer in een PX200 type van rond de jaren '80. Elk een Vespa lijkt mij de oplossing... Dat kan, of je plaatst een PX200 motor onder een jaren 60 scooter. Legaal is ie dan niet helemaal meer. Alle motoren in de largeframe categorie zijn uitwisselbaar (op de Cosa na). Een oldie heeft andere (imho fijnere) rijeigenschappen dan een PX. @cee: dat klopt, maar hier staat SS staat bij de largeframes en dus heb ik het over een 180 Super Sport, niet over een 50/90 Super Sprint. Koop anders eens een boek Link naar reactie
papavespa Geplaatst: 21 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 september 2010 @MR160 Om het gemakkelijk te maken, wat is dan het verschil met een Cosa, nieuwer model? Kan het zijn, vanaf jaar 1990? Link naar reactie
EriX Geplaatst: 21 september 2010 Delen Geplaatst: 21 september 2010 Cosa http://www.bikez.com/motorcycles/vespa_cosa_200_gs_1991.php PX http://www.bikez.com/motorcycles/vespa_px_125_2005.php Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 21 september 2010 Delen Geplaatst: 21 september 2010 Klopt: Cosa is een doorontwikeling van de PX; heeft een goed blok, rijdt prima, maar ziet er helaas niet uit en is daardoor vaak goedkoop te koop. Met een aantal ingrepen kun je een Cosa blok in een Largeframe bouwen, maar da's zeker niet plug 'n play. Link naar reactie
vespadiverso Geplaatst: 21 september 2010 Delen Geplaatst: 21 september 2010 Neen, dan ben je best af met een plastic-frame (hier nog niet vernoemd).) Groetjes, nero. Plastic frame?????? moet je zeker eens langsgaan bij een dealer die enkel een frame heeft staan. Dan zie je dat er niks plastics aan is aan een "automatique" frame. Link naar reactie
papavespa Geplaatst: 21 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 september 2010 Ja een duidelijk verschil tussen een PX en een Cosa. Ik heb hier sinds gisteren avond al heel wat bijgeleerd. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 21 september 2010 Delen Geplaatst: 21 september 2010 Plastic frame?????? moet je zeker eens langsgaan bij een dealer die enkel een frame heeft staan.Dan zie je dat er niks plastics aan is aan een "automatique" frame. Joh, dat weet iedereen - laat je niet zo op stang jagen: een oldtimer is oud ijzer, een moderne scooter is van plastic - zie het als een geuzennaam. Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 21 september 2010 Delen Geplaatst: 21 september 2010 scooterhelp.com bevat volgens mij toch al wat informatie. Over de motors en vespa's wel niet allemaal maar bon. Link naar reactie
papavespa Geplaatst: 21 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 september 2010 Scooterhelp is zeer goed wanneer je aan uw Vespa moet werken. Voor algemene info is het zeker niet geschikt. Toch een zeer goede hulp site. Link naar reactie
Joene Geplaatst: 21 september 2010 Delen Geplaatst: 21 september 2010 vespamodellen overzicht: http://www.vespaclub.com/OLDVESPA/tutte.html Link naar reactie
nero Geplaatst: 21 september 2010 Delen Geplaatst: 21 september 2010 Joh, dat weet iedereen - laat je niet zo op stang jagen: een oldtimer is oud ijzer, een moderne scooter is van plastic - zie het als een geuzennaam. Zo is het. Toch leuk om te weten dat daar telkens wel iemand "intrapt" . )) Maar hoe zou een motor van bvb een GTS "officiël" noemen, wide, small of...4-takt? Back on topic: als je zinnens bent om vaak met 2 te touren ben je (zeker als duozitter) beter af met een GTS. Met oldies (en ook PX'en) ben je na 50km geradbraakt en kan de "look" de pot op. Misschien toch eens een testrit doen. Da's de mening van een gezworen 2-takt/oldies liefhebber. Groetjes, nero. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.