Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GS150 vespatronic


nero

Aanbevolen berichten

Na de zoveelste defecte hoogspanningsbobijn besloten om toch maar voor een vespatronic te gaan.

Besteld bij Legendsbike en na een weekje mocht ik hem afhalen. Ze maken wel vorderingen, nu zat er al een handleiding en schema bij:

vespatronicgs150001a.jpg

Eerst begonnen met de demontage:

vespatronicgs150003a.jpg

vespatronicgs150004a.jpg

vespatronicgs150005a.jpg

vespatronicgs150006a.jpg

Dan de grondplaat plaatsen:

vespatronicgs150007a.jpg

Nadien de spoelen:

vespatronicgs150008a.jpg

En vervolgens het vliegwiel:

vespatronicgs150009a.jpg

Tot nu toe ging alles perfect, "plug and play".:)

Om de CDI te plaatsen een paar gaatjes bij geboord in de steun:

vespatronicgs150010a.jpg

vespatronicgs150011a.jpg

Omdat de koelvinnen niet pastten, de ronding mooi afgetekend en na een half uurtje vijlen en dremelen ging het schoepenwiel er perfect over:

vespatronicgs150013a.jpg

vespatronicgs150015a.jpg

Nadien de bedrading aangesloten en direct een mooie krachtige vonk!

Bougie gemonteerd en proberen om in gang te kicken, zonder resultaat...

Dan maar de stroboscooplamp erbij gehaald en nu blijkt dat het ontstekingstijdstip ongeveer een kwart (90°) verder ligt dan zou mogen!

De lengte van de sleuven zijn niet van die aard dat er veel kan aan geregeld worden, laat staan 90°.

Heb al nagegaan of de statorplate en de spoelen niet anders kunnen worden gemonteerd, maar ik zie niet in hoe...

Voor ik contact probeer op te nemen met SIP (mijn engels is niet voor publicatie vatbaar) graag jullie advies.

Dank bij voorbaat!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Super Nero, duidelijk photostory (sticky!!)

Heb hetzelfde verhaal gehoord van iemand van VC antwerpen die aan een GS150 bezig is.

Heeft uiteindelijk de grondplaat aangepast en de sleuven verlengd maar was niet tevreden met het resultaat tot nogtoe.

Product is bij SIP ook al na 1 dag van de site gehaald en op 'unavailable ' geplaatst.

Terugsturen of creatief aanpassen denk ik. Eénmaal je gaat aanpassen ga je het niet meer kunnen terugsturen.

Probleem is wss met die uitsparing van de spoelpoort kun je geen kanten uit met de sleuven.

Nieuwe grondplaat laten uitsnijden met de juiste sleuven zou al helpen denk ik.

Of enkel de linkse sleuf uitdremelen tot de gewenste voorontsteking en dan verder bricoleren voor de 2 andere schroeven.

Maar voor wat zo'n kit kost mag het wel plug en play zijn. Gewoon terug naar Legendsbike brengen.

Link naar reactie

Bij Scootitude zijn ze bezig met een GS150 racerken te maken. Daar wordt ook een vespatronic in gestoken. Ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen. :))

Een van deez een mailtje naar SIP sturen om meer uitleg. Voor dit geld zou het idd p&p mogen zijn.

@Michele: bedankt voor de feedback, dacht op een bepaald moment dat ik begon te flippen! :))

De oude ontsteking terugplaatsen is op dit moment geen optie, hopelijk kunnen ze een oplossing aanbieden bij SIP.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

@nero, ik rij voor het moment met zo'n blauwe kever 6V Bosch bobijn. Totnogtoe niets dan lof.

Is ook een manier om de originele bobijnen te omzeilen.

Heb trouwens ergens gelezen dat de draaddikte en lengte in zo'n originele Piaggio bobijn totaal niet geschikt is voor de hoge toeren die de GS'en maken.

Maar ja dan heb je nog de batterij en de platinnen en de gelijkrichter en ...en... en...

Blijft een liefde - haat verhouding he.

Link naar reactie

@Michele: de volkswagen bobijn (6V) is reeds 2 maal de revue gepasseerd, met hetzelfde resultaat. Mijn indruk is dat de bobijnen stuk gaan wanneer de batterij volledig is opgeladen met een lader. Ofwel ga ik te hoog in toeren...:))

@Bartolino: ik vermoed ook dat daar het probleem zit. De pick-up zou volgens mij een kwart moeten terug draaien, alleen zijn hier geen gaten voor de bevestiging voorzien en de grondplaat draaien is geen alternatief omdat (zoals DESIGNO reeds vermeldde) er een uitsparing in de grondplaat zit die maakt dat deze anders niet past.

@Geert: waren dat ook vespatronics voor een GS150 of voor andere modellen? Ter verduideling, er is wel degelijk een mooie vonk (alleen op het verkeerde moment) en de andere bedrading naar de verlichting en contactslot is nog niet aangesloten.

@Stefan: zo dadelijk een mailtje terug!

Bedankt!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Eindelijk dacht ik hier de oplossing gevonden te hebben voor de laadstroomproblemen op een oude PX. En volgens de SIP publicity past die Vespatronic dus op alle blokken met PX krukas. Tot ik onderaan ga kijken naar de lijst met toepasbare types. De VNX1T zit er toch weer niet tussen. Zijn er andere conversies mogelijk, die wel passen?

Zou je voor het 90° probleem niks kunnen ondernemen met het vliegwiel zelf? Een tweede gleuf in maken, of het vliegwiel op een andere manier 90° ten opzichte van de krukas verdraaien. Je zou het kunnen uittesten door het vliegwiel even te plaatsen zonder 'half maantje'. Ik heb zo zelfs al (bij 4takt) tandwielen op een nokkenas zien zitten, zonder spie of borging wat dan ook.

De klinknagels uit het vliegwiel boren, en een kwart slag verder weer vastzetten is ook een optie, maar dan is het zonde dat je meer dan 300 euro betaalt om uiteindelijk nog zelf de zaak her uit te moeten vinden.

Link naar reactie

@LOMAX: vandaag zoals je zei, eens geprobeerd met de spie te verwijderen en het vliegwiel een kwartdraai terug te draaien. En wat blijkt? De motor start van de eerste kick! Daarna nog even de stroboscoop erop gezet, het vliegwiel moet nog verder terug ik scht zo'n 20min in totaal.

Dus toch blijkbaar een "constructie" fout bij fabricage. Ben benieuwd hoe men bij SIP gaat reageren...

Groetjes, nero.

Link naar reactie

@Nero, bedankt voor de link, zover was ik nog niet geraakt. Als ik niet de juiste gelijkrichter kan vinden, dan zal dit als enige oplossing overblijven. Wat dan weer zonde is, want hij start en rijdt perfect, alleen de accu laadt niet op. En zo ben ik weer verder van origineel verwijderd. Misschien nog even experimenteren met wat gelijkrichters en spanningsregelaars apart, even in de oude doos snuffelen.

Al goed dat die kwartslag weer geluid uit het blokje krijgt, zo weet je toch al dat alles werkt. Ofwel is de constructie van de nieuwe onderdelen fout, ofwel is er ooit een andere krukas in geplaatst. Nu kan het perfect zijn dat het vliegwiel zonder spie jaren op de juiste plaats blijft zitten, en zelfs als de zaak zou verschuiven, dan kan je niks vitaals kapot rijden. Dat halve maantje dient eerder om de juiste positie aan te geven dan om het vliegwiel op de krukas te fixeren. Dat merk je wel als je het wiel van de as moet trekken. Misschien hier en daar een houten blokje tussen foefelen, in Indonesie lukt dat blijkbaar wel ;-)

Link naar reactie

Waarom dremelt ge gewoon geen nieuwe spiebaan in u vliegwiel vijlen met een platte vijl gaat ook kunt ge dan terug vastzetten met spie.

Wat Voor gelijkrichter zoekt ge een volledige brug of afzonderlijke diodes wat voor type battery hebt ge op uwe vespa zitten loodzuur of gel bat dit voor De spanningsregelaar te bepalen.

Ge kunt ook met een tweede spanningsregelaar werken die een lagere spanning uitgeeft dus de eerst voor u battery en de tweede voor u ontsteking die geeft dan een constante lagere spanning.

Is u vespa 6 of 12 volt.

MVG Luc

Link naar reactie

@ Sigaar

http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VNX1T_Euro_before.pdf

In bovenstaande link het schema zoals het hier op de PX zit. 12 Volt, loodaccu. De voeding voor ontsteking werkt perfect, rechtstreeks van de stator. Hij start en rijdt heel goed. Tussen de twee gele draden die van de stator naar de regulator lopen, meet ik tss 15 en 40 Volt wisselspanning, en een gloeilamp brand voluit als ik ze op die twee gele kabels aansluit. Maar als ik de twee gele draden aansluit op de regulator die in de handel verkocht wordt voor dit type, dan krijg ik geen gelijkstroom op de B+ pin aan de uitgang van de regulator. En dus laadt de batterij niet op. Zelfs een nieuwe gelijkrichter/regulator geeft geen resultaat. Die regulators zijn wel steeds met een 5de pin uitgevoerd, apart voor de massa, dus vrees ik dat ze binnenin toch anders in mekaar zitten. Als ik de twee G pinnen doormeet, dan staan die in contact met mekaar, in de twee richtingen. Ik zoek dus de juiste regulator, ofwel zou ik proberen met twee aparte componenten te werken. Een spanningsregelaar om alles onder de 14Volt te houden, en een gelijkrichter (ik vermoed brug) om AC naar DC om te zetten. Alleen moet ik dan de juiste volgorde nog te weten komen, eerst afvlakken of eerst gelijkrichten?

Maar eigenlijk pik ik Nero z'n topic in, niet mooi van mij ;-)

Link naar reactie

Foei! :))

Omdat een gelijkrichter (relatief) ongevoelig is voor het voltage maakt het denk niet veel uit of je eerst gelijkricht dan wel de spanning naar beneden haalt.

@JOSSE: een nieuwe grondplaat (laten) draaien is nogal drastisch. Een nieuwe spiegleuf of de spoelen een kwart draaien (2 gaten bij boren) lijkt me meer haalbaar. Alleen denk ik dat een kwart draai net iets te weinig is, en de regelsleuven kunnen maar heel weinig verlengd worden in die richting.

Zelf een spiegleuf maken zie ik niet direct zitten. Als die een beetje te groot is wordt het heel moeilijk om de ontsteking juist af te stellen (een paar 10den aan de as scheelt hem direct meer dan 5° aan de buitenkant) + is er constant het gevaar dat je spie kan breken door de speling.

Ga nog even het antwoord afwachten van SIP, en dan zien we wel...

Proficiat touwens met het vaderschap! :)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Die 40 volt die ge op uw gele draden meet, is dit onbelast dwz zonder lamp er tussen?

Uw gelijkrichter moet geschikt zijn voor zo een 80 volt. Hebt ge genoeg marge?

Afvlakcondensator dient na de gelijkrichter gemonteerd te worden en bedrijfspanning moet groter zijn als de hoogst gemeten gelijkspanning en is afhankelijk van de belasting het amperage.

OPGELET: afvlakcondensator moet juist aangesloten worden anders gevaar dat die ontploft: dit kan leiden tot lichamelijke schade.

Als ge dit zo doet zult ge een variabele dc spanning gaan genereren, deze kunt ge stabiliseren door een spaningstabilisator of begrenzen met een zenerdiode.

even een voorbeeldje:

als ge 50 volt dc naar 14 volt dc wilt brengen bij een stroom van 1A betekent dit dat uw spanningsstabilisator 36 watt moet disiperen (wilt zeggen omzetten in warmte) dus een groot genoeg koelichaam voorzien.

MVG Luc

Link naar reactie

Kun je niet die 2 gaten op de Vespatronic, die waarmee je de spoelen nu vast zet, 90 graden verderop boren? Misschien heb je dan ook weer genoeg aan de stelsleuven om het laatste beetje af te stellen? Wel een precies meetklusje en even wachten tot wat SIP zegt ivm garantie, maar kloten aan de kit lijkt me ergens toch beter dan kloten aan de GS?

Link naar reactie
Kun je niet die 2 gaten op de Vespatronic, die waarmee je de spoelen nu vast zet, 90 graden verderop boren? Misschien heb je dan ook weer genoeg aan de stelsleuven om het laatste beetje af te stellen? Wel een precies meetklusje en even wachten tot wat SIP zegt ivm garantie, maar kloten aan de kit lijkt me ergens toch beter dan kloten aan de GS?

Dat gaat niet lukken, het tweede gat komt dan in de grote opening van de grondplaat terecht. En met slechts 1 schroef vastzetten is ook geen optie.

Link naar reactie

Dan ga ik dus op zoek naar een brug-gelijkrichter met capaciteit tot 80 volt.

http://shop.conrad.nl/componenten/componenten-actief/gelijkrichters/silicium-brug-gelijkrichters/501115.html

http://shop.conrad.nl/componenten/componenten-actief/gelijkrichters/silicium-brug-gelijkrichters/501140.html

Zou dit kunnen dienen?

Daarna ga ik bovenstaande tekst nog eens 6 keer goed lezen, en als ik het dan snap, kan ik verder op zoek naar de geschikte stabilisator met voldoende koeling. Niet simpel, de electrische kant van een Vespa.

Intussen heb ik ook door dat de regulator die verkocht wordt voor dit type, met twee G pinnen voor de twee gele draden, beide AC, niet kan werken. De twee G pinnen zijn namelijk gewoon doorverbonden, blijkbaar zou het wel kunnen werken als ik 1 gele fiche loskoppel, en die aan de massa hang. De tweede gele fiche zou dan via de B+ pin DC kunnen leveren, wel op halve capaciteit (half wave, voldoende voltage maar minder vermogen), misschien genoeg om de accu geladen te houden. Ik ga eerst Luc zijn advies uitproberen, daarna over naar plan b.

Link naar reactie

Ik heb de pdf eens beken op sip scooterforum van die ontsteking.

1 gele draad moet op pen 2 van de regelaar worden aangesloten leg die tevens aan de massa.

de andere gele draad die ge niet aan de massa gelegd hebt zout ge op pen 3 moeten aansluiten.

De pen met aanduiding b moet naar de + van de battery.

Pen 4 roodwite draad volgens schema moet ge op de roodwitte van de bobijn aansluiten als ge een battery hebt.

Dan moet ge eens meeten tussen de massa en pen b dan zult ge u spanning moeten hebben voor u battery.

Werkt dit dan moet ge de min van de battery aansluiten op de massa.

MVG Luc

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...