Ga naar inhoud
Vespaforum.be

wat vervangen


Gette

Aanbevolen berichten

Ik heb momenteel een px125 blokje open liggen.

Alles lijkt in prima staat!

Omdat ik nog een leek ben op motorisch vlak probeer ik een lijstje op te maken wat ik zeker moet vervangen:

-pakking

-oliekeringen

-schakelkruis

-rollementen (is dit echt noodzakelijk?)

-...

Vul maar aan wat ik vergeten ben...

alvast bedankt

Ps er zijn ongetwijfeld al 10 topics over, maar ik vind het juiste niet terug...

Link naar reactie

De roulementen van de krukas moet je best vervangen, alsook het roulementje vooraan in de krukas. De roulementen in de versnellingsbak vervang je best als er speling op zit (reutelend geluid bij draaien). Kijk ook na of er geen speling op de krukas zit en de gleuven waar de halvemaantjes in komen niet uitgesleten zijn. Eventueel moet je de veren (te slap) en dekseltjes(doorgesleten) in de koppeling ook vervangen. Kijk ook na of er geen veertjes gebroken zijn in het primair kamwiel (even goed mee rammelen en/of zien of de platen niet vervormd zijn).

Als je een 170cc-kit wil monteren neem je best een nieuwe, versterkte (cosa?)koppeling.

Groetjes, nero.

Link naar reactie
-rollementen (is dit echt noodzakelijk?)

...

als je de blok toch open hebt zet je meestal zowieso neiuwe lagers , deze zijn niet extreem duur en als je keerringen gata vervangen moeten je lagers eruit dus ook kans opgeschadigingen.

grtz

Link naar reactie

Wat af en toe al eens over het hoofd gezien word zijn de bronzen bus en het bronzen rondsel in de koppeling.

Vervang ook de O-ringen in het carter aan de kickstart en in de schacht van het koppelingsdeksel om eventuele lekkage te vermijden. Neem gelij kde rubber stootblokken voor het kickstartquadrant mee, deze durven al eens gespleten/verhard te zijn...

Remblokken zijn ook altijd een favoriet, en controleer ook de vlotternaald eens terwijl alles open ligt.

Link naar reactie

MR160 schreef dit niet zo lang geleden vrij volledig op, 'k heb het even voor je opgezocht:

Complete blok revisie (opzetje - als ik nog wat verzin, of als iemand ziet dat ik wat vergeet, zal ik het toevoegen) - dit is voor een nogal grondige revisie; je kunt kiezen wat je wel /niet doet, de 'altijd vervangen' onderdelen heb ik aangegeven met een *

* Circlips voor piston (2x) - 1e

Bougie - 2e50

* Oliekeeringenkit - 10e

Lager Krukas Onstekingskant: 25e

Lager hoofdas (6204 RS2?): 11e

Lager Krukas Koppelingskant (SKF 613912?): 25e

Naaldlager schakelas: 10e

* Pakkingsset met rubber ringen: 10e

Pakkingkjes voor oilio boutjes: 1e

Contactpunten: 6e (bij oude scooter)

Condensator: 5e (bij oude scooter)

Bij ontstekingsproblemen ook pickup/bobine/spanningsregelaar.

Kickstarttandwiel: 10e

Kickstarter stop rubbers (2x) - 3e50

* Schakelkruisje - 15 tot 35e

* Koppelingsplaten (hoge kwaliteit): 10e (plus tool om de koppelingskooi te demonteren)

Spiedje voor vliegwiel (plus vliegwieltrekker) 1e

Spiedje voor koppeling (plus koppelingstrekker) 1e

Pakkingset carburateur

* Vlotternaaldje carburateur

Eventueel ook:

Zuigerveren (wel opnieuw inrijden daarna)

Remschoentjes achterwiel (met bijbehorende circlips)

Blokophanging + achterveer ophanging rubber mounts

Primair reparatieset, naaldlagerelementen en lager voor de primair

Dat was het geloof ik wel zo'n beetje.

Prijzen zijn naar boven op de hele of halve euro afgerond en van verschillende onlineshops doorelkaar.

Voor normale revisie van de rest van de scooter rekening houden met:

- remschoentjes voor (met bijbehorende circlips)

* balhoofdlagers onder en boven met eventueel de lagerhouders (en de beschermcup onder)

- kabelset + kabel stelboutjes

- draadboom of zelf maken

- banden/binnenbanden

- as + lagers voorvork

- kmteller kabel + wormwieltje

- rubbers benzineslang/kabels (vaak vergaan)

* benzineslang (vaak snoeihard geworden)

- benzinekraantje (plus tool om die los te halen, deze moet vaak bij oude scooters die lang stilstonden)

- rubbers tank

- handvaten (vaak vergaan bij oude scooter)

- chokehendeltje (vaak vergaan bij oude scooter)

- rubbers/voetjes voor de standaard

- rubbers voor 'draaipunt' van de bil

Voor een oudere scooter heb je nog een tool nodig om de kroonring voor de voor- en achterwiel lagers los te krijgen.

Bij SIP kun je ook onderdeeltjes uitzoeken mbv de Exploded View tekningen - dat helpt altijd wel voor de specifiek dingetjes.

Als iemand aanvullingen heeft; gaarne.

Link naar reactie
  • 4 jaren later...

Krijg je de lagers gemakkelijk uit de carters ? Wil deze ook wel vervangen, maar meen me te herinneren uit een ver verleden dat deze wel eens deftig vast kunnen zitten. Zijn er speciale tools voor omm dit zonder te veel gevloek en brokkken op te lossen ?

Link naar reactie

Krijg je de lagers gemakkelijk uit de carters ? Wil deze ook wel vervangen, maar meen me te herinneren uit een ver verleden dat deze wel eens deftig vast kunnen zitten. Zijn er speciale tools voor omm dit zonder te veel gevloek en brokkken op te lossen ?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...