Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gs 160 '62


mr160

Aanbevolen berichten

  • 11 maanden later...

Ik ben sinds een maandje weer aardig bezig met de scoot; de voorvork zit weer in elkaar; de lagers zijn vervangen e.d., maar ik heb het asje van de voorveer nog niet los kunnen krijgen, dus ik hoop dat de veer nog een beetje okee is.

gs-vespa-009.jpg

De motor heb ik gereviseerd en weer in elkaar gezet; mn handen jeuken om die zo onder het frame te schroeven, maar ik houd me in: ik streef ernaar elk onderdeel onder handen te nemen of desnoods te vervangen, en elke cm2 van het frame schoon te krijgen (en waar nodig tegen roest behandeld). Ben dus nog wel even zoet :).

gs-vespa-005.jpg

Ik heb me een vrijheid veroorloofd door het de afscherming die aan de koppelingskant vast zit te zwart te spuiten. Op de scooters die ik tot nu toe gezien heb was deze altijd roest-'kleur', de originele kleur kon ik zo even niet uitvogelen. De cilinderkoelkap en luchtbox zijn de originele structuurverf.

Op het (crunchy!) handschoenvakklepje na heb ik nog geen rotte plekken gevonden; wel erg veel puntjes oppervlakte roest die door de lak heenkomen - heb ze nu behandeld met owatrol olie, die ik er later weer af hoop te kunnen polijsten. De scoot is ooit achteruit ergens tegenaan gezet, wat een aantal deuken heeft opgeleverd, ook zit er in 1 bil een heel net deukje; ik laat het voorlopig zo.

gs-vespa-001.jpg

gs-vespa-002.jpg

Op het een klein deel van beenschild en op de achterkant zit wat later aangebrachte verf. Je leert je scooter goed kennen zo :)

Het klepje op de achterkant is ook wat uit zijn vorm, wellicht door het open te laten schieten ipv met beleid open doen? De roest zat aan de binnenkant waar het rubber zit; hele vlokken heb ik wegkunnen schrapen, omdat het niet in het zicht zit met Fertan behandeld.

gs-vespa-003.jpg

Ik heb geen ruimte om binnen te klussen- arme scooter.

Nu probeer ik nog uit te vogelen wat de verschillen tussen een 'normale' GS160 en een MISA GS160 zijn. Tot nu toe heb ik:

- logo beenschild: gegoten logo dat geplakt is ipv genageld

- donkerblauw/zwart zadel van 'Donza Continentale' ipv het licht grijze zadel van de MK1 (zadel ook op een andere GS gespot)

- voorvork, swingarm en beschermkap voorrem zijn wit meegeverft ipv alu kleur

Mis ik dan nog iets?

Is het Piaggio logo ook anders voor een MISA, of gelijk aan de Italiaanse versie?

Het Donza zadel heb ik niets over te vinden, naar mijn idee is het er ook niet zo goed aan toe; als ik daar iets aan zou willen doen ben ik denk ik aangewezen op vervanging naar Italiaans model, of het na laten maken van het Donza design bij een bekleder. Zo'n lichtgrijs zadel vind ik op zich wel mooi, maar doet af aan 1 van die kenmerken van een MISA MK1 (heb je een bijzondere scoot, zijn bepaalde onderdelen nog niet eens standaard ook :S).

Edit: met plaatjes is beter :)

Link naar reactie
heb je een bijzondere scoot, zijn bepaalde onderdelen nog niet eens standaard ook :S
dit maakt juist dat het een speciale vespa is:)

Het is niet alleen een MISA MK1, maar ook 1 van de eerste. De latere MK1's hadden een rechthoekig spatbord achteraan (maar dit wist je waarschijnlijk wel:) )

Heel mooi werk, ben benieuwd naar het eindresultaat!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ziet er al toppie uit! Echt een gaaf ding. Ik heb trouwens mijn gs160 ingeruild voor een gs 150 vs5... Ik heb met mn studentenbudgetje helaas niet het geld om de 160 te restaureren... De gs150 die ik nu heb vind ik erg vet om zo te laten en behoeft geen volledige restauratie.

Trouwens, ik vind dat je wel voor een heel goed blauw replica zadel moet gaan;) En je kan ook is kijken voor originele banden:P

Ciao

Link naar reactie

op de mijne staan de originele banden ook nog. En 'n originele (wss goedkopere) in belgie geproduceerde reserve band.

Ga die wss wel vervangen ;-)

ps: onder je achterlicht zal er wss ook wel zo'n mysterieuze 5 staan :-) (wss onder de lak)

Link naar reactie

De GS had in Italie de bijnaam Gran Suicido vamwege de snelheid vam het ding, daar wil je toch bandjes met een beetje zekerheid onder hebben liggen?! ;)

Heb de 5 inderdaad al gespot :)

Link naar reactie

Juist uit nieuwgierigheid, staat er bij je vespa ook een letter V in de natte lak "getrokken"? (links achter terhoogte van het reservewiel)

lentefeestsylvie022a.jpg

Bij alle Italiaanse vespa is dit zeker het geval (met dank aan Renoretro voor de info). Ik vroeg me af of dit bij de MISA-vespa's ook gedaan werd.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Hallo MR160,

Mooie aankoop! Ik woon naast Groningen en kan je in iedergeval nog mededelen dat de dealer niet meer bestaat.

Mocht je ooit nog eens wat info nodig zijn over de toenmalige dealer dan kun je me mailen. "Groninger Archieven" is namelijk een klant van mij met enorm veel informatie over Groningen.

Succes!

Link naar reactie

@fajes: balen van dat zadel, had het vast goed gedaan op ebay.be!

@laurus: hebben we die GS150 van je al op de gevoelige plaat gezien? Plaatje? Rij je er mee, of ben je er nog mee bezig?

@vespappa: volgens mij woon je dichter bij mij in de buurt dan je vermoed - ik woon aan de dijk tussen Kuinre en Blokzijl. Als ik nog iets weet te bedenken over de dealer hoor je het!

@nero: ik heb even gechecked en kan geen Vtje vinden:

gs_nummer_vespa-003.jpg

Grote versie: http://gallery.vespresso.nl/37559-1/gs_nummer_vespa-003.jpg

gs_nummer_vespa-001.jpg

Grote versie: http://gallery.vespresso.nl/37556-1/gs_nummer_vespa-001.jpg

Link naar reactie

@mr160

ziet er mooi uit - succes met de restauratie ('k vermoed als leek dat je schoon gerief hebt - de scoot bedoel ik dus wel)

off topic : in verband met die bewuste "V" in de lak - is er ondertussen al meer klaarheid gekomen waarom die "5" in bepaalde modellen in het achterspatbord werd geperst ?

grts frutsab

Link naar reactie

@offtopic: Ik heb net alle nummertjes en lettertjes op het frame (de 5, de L op de rechter bil haak, de V en de SBxxxxx nummers) eens naar naar iemand van het Piaggio Archief gemaild; kijken wat die kunnen vertellen. Als ik een reactie krijgt horen jullie het.

Link naar reactie

Nog een stempeltje gevonden: P60 staat er geloof ik.

011a.jpg

En als we dan toch bezig zijn - heb ook giet merktekentjes gevonden: 5C

013a.jpg

en 2

014a.jpg

het begint al ergens op te lijken - goed klusweertje vandaag!

017a.jpg

018a.jpg

Met van links naar rechts mijn grote vrienden: Fertan, een heel klein stukje van de Bertolli fles met Owatrol Olie erin (blikje ging niet lang goed), Ice Tea, 5 liter Terpentine, Vet en WD40

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...