Ga naar inhoud
Vespaforum.be

De laatste der...GS'en


nero

Aanbevolen berichten

goed ik zal eens een poging doen T5 scooterboy verbeter maar als jij het je anders herinnert.

grtz sidvespa

ik denk dat ik dat verhaal indertijd ook gelezen had. Volgens mij was er toen juist een hoop commotie omdat hij tegen die andere koper gezegd had dat de SS voor zichzelf was en niet voor de verkoop en dat dat de onderlinge afspraak was. Anders had de andere koper wel mee op kunnen bieden omdat het vanaf een bepaalde prijs voor Meijers toch niet meer commecieel interessant zou zijn.

Maar het kan ook zijn dat ik nu 2 verhalen door elkaar gooi.

Link naar reactie
Een vraagje ivm de topic titel, zijn de rally's niet de laatste der GS'n?? Of zie ik dat verkeerd.

Mischien moet je eens voor ander banden kijken op de ss voor het betere bochtenwerk, op mijn rally liggen kut sawa banden, ik heb soms het gevoel dat ik op rechte weg onderuit ga :P.Die gaan er één van dees dagen vanaf en worden vervangen door een zippy 1 of dergelijke.

Het is idd zoals T5scooterboy zegt: de ss 180 is de laatste der "echte" gs'en. Maar met de titel van de topic wou ik eveneens bedoelen dat het mijnen laatste gs is die ik aankoop (voorlopig).

Tot nu reed ik ook met "kutsawabanden" (lijkt wel japans) zonder veel problemen bij droog weer (ik heb wel de indruk dat deze enorm rap verslijten) maar nu ga ik toch overschakelen naar een iets veiligere bandenmerk. Bedankt voor de tip.

Link naar reactie

hallo, inderdaad zoals eerder vermeld is de 180SS de laatste echte GS, met als typisch familietrekje de inlaat rechstreeks op de cylinder! ook in italie is dit model enorm gezocht, bewijze deze advertentie op ebay.it, een SS in bedenkelijke staat, wel met de originele papieren, maar op verschillende plaatsen doorgeroest enz... brengt al gauw een 2500 eurokes op, nogmaals het bewijs nero dat je niet teveel hebt betaald!

hier de link voor evt. kopers:

http://cgi.ebay.it/Vendo-Vespa-180-SS-d ... dZViewItem

6ecc1sf1.jpg

7fd81rh9.jpg

70fe1ey9.jpg

753f1op5.jpg

wordt vervolgd... ..janneman

Link naar reactie

Dan is de mijne toch in een "iets" betere staat. Deze kan volgens mij alleen dienen voor wisselstukken. Dus janneman, de volgende maanden ebay.it in het oog houden, waarschijnlijk wordt er dan een handschoenkastje voor ss en andere stukken te koop aangeboden. Veel meer zal hij waarschijnlijk toch niet meer gaan, anders kunnen ze geen winst meer maken. Tenzij er een fervente aanbidder van ss'en persé die wil restaureren? Dan ziet deze er nog iets beter uit, alhoewel dat ze al serieus gefoefeld hebben met de bedrading en dergelijke.

http://cgi.ebay.it/VESPA-PIAGGIO-180-SS ... dZViewItem

Het ziet er naar uit dat de "vespaboem" nog niet gedaan is. Groetjes, pieter.

Link naar reactie
Uit nieuwesschierigheid... hoe werkt zon direct in uitlaat ... dan toch niet ik de krukas of wel ?

Groeten Dries

Indien de carbu rechtstreeks op de uitlaat zou komen zou je alleen ontploffingen in de uitlaat krijgen maar niet vooruit gaan vrees ik(lol). De gs'en hebben oa als kenmerk dat de carbu rechtstreeks ttz dmv een kort recht spruitstuk de brandstof rechtstreeks in de cilinder "blaast". De andere modellen hebben een veel langere buis waarlangs de gassen in de cilinder komt (meestal gebogen op ongeveer 90°). Die rechtstreekse inspuiting zort ervoor dat de motor sneller reageert als men gas bijgeeft. Ik spreek hier alleen over oudere modellen tot de jaren 70. Bij recentere modellen hebben ze dat "gebrek" aan vinnigheid opgevangen door oa betere en meer gesofistikeerde carbu's te steken.

De gran sport's waren eigenlijk de racemodellen van vespa in die tijd, terwijl de andere modellen meer op betrouwbaarheid werden ontworpen. Dit maakt oa dat de gs-modellen meer gegeerd zijn en daarom zeldzamer (en meestal duurder) zijn dan hun soortgenoten.

Als er iemand een nog betere (of meer technische) uitleg weet te verzinnen of de mijne kan corrigeren, altijd welkom! Groetjes, nero.

Link naar reactie

normaal is een inlaat via cilinder slechter.

WAnt anders zouden ze die nog zo maken.

Carter inlaat is nog altijd de beste vorm kwa inlaat,zeker met reedvalve

Maar toen was dit anders omwillen van de diameter van de inlaat.

Ik denk niet dat ze een SI 27 konden maken in die tijd (begin jaren 60) en deze zou dan toch te breedt zijn volgens de roterenden inlaat van bv vnb,vbb,dan zouden ze toen al reedvalve moeten gebruikt of gemaakt hebben.

Wanneer zou de reed-valve eigenlijk uitgevonden zijn bij motoren??????

Gs had ook nog het voordeel een 10" er te zijn.

De GL (VGL) was in 56,57 ook wel een 10" er maar het blok was zoals nero ook zegt meer op betrouwbaarhgeid gemaakt en had ook maar 3 vitessen.

Steek daar eens een vierde op,die zou toen ook wel 90km gereden hebben.

Maar ze konden maar 1 racevespa maken hé.Voor iets grand SPORT hé!

iets ben ik niet mee eens wat pieter nero zei en dat is : De andere modellen hebben een veel langere buis waarlangs de gassen in de cilinder komt (meestal gebogen op ongeveer 90°).

Ik spreek hier alleen over oudere modellen tot de jaren 70 ,zeg maar tot 59.

Daarna (1959) waren het allemaal carterinlaten (uitgz GS SS)

Niet zo'n fout hé pieter,maar ik wou het maar laten weten.

Link naar reactie

@nico: maar gij zijt dan ook de meester der techniek, hé! Ik had zelf nog niet gehoord van een carterinlaat (shame on me). Maar toch goed geprobeerd van mij.

ps: ik vind de gl's of gelijk welke andere vespa zeker niet minderwaardig, integendeel, kwa betrouwbaarheid kan een gs niet tippen aan de andere modellen. Ma ja, éénmaal gs, altijd gs...

Link naar reactie
normaal is een inlaat via cilinder slechter.

WAnt anders zouden ze die nog zo maken.

Wanneer reed-valve eigenlijk uitgevonden is ??????

- iets te kort door de bocht denk ik. Waarschijnlijk stond het reed-valve principe in die tijd nog niet op punt, maar normaal gezien is Reed-Valve een betere techniek dan carter-inductie. o.a. zuiniger en perfecte inlaat-timing. Niet voor niets dat een TS1 en Imola-kits voor Lambretta Reed Valve ingebouwd in de cylinder hebben. Er bestaan (bestonden) zelfs kits met dit principe voor de Vespa (Malossi 136 voor smallframe)

- volgens deze site zou de V1-bom al gebruik maken van reed-valves :

http://en.wikipedia.org/wiki/Reed_valve

Link naar reactie

Bij directe inductie krijgen de lagers van de krukas veel minder smering dan bij carterinductie, daarom dat een GS bijvoorbeeld een massieve 6% oliesmering nodig heeft.

Directe inductie heeft ook voordelen, omdat de doorstroming en de primaire compressie dan rechtstreeks gestuurd worden door de piston, en niet afhankelijk is van wanneer de krukas de cateropening aan de carbu opent of sluit, waardoor de motor vinniger reageert.

Reedvalve is nog beter, de lagers in het carter worden evengoed gesmeerd, maar de primaire compressie word geoptimaliseerd, en vanaf er onderdruk in het krukashuis ontstaat door de piston die opwaarts gaat, gaan de reeds open en word het carter gevuld omdat de druk in het carter lager word dan buiten(en dit onafhankelijk van wanneer de krukas de inlaat opent) en zodra de druk in het carter groter is dan in de carbu (piston begint neerwaarts te bewegen) worden de reeds terug gesloten en word er primaire compressie opgebouwd, zo is er ook veel minder terugslag, de zogeheten 'spitback' (mengsel dat terug door de carbu naar buiten geblazen word omdat de piston de druk in het krukashuis stijgt voor de krukas de inlaat terug afsluit)en dit onafhankelijk van wanneer de krukas anders het carter afsluit.

Een hogere primaire compressie zorgt ervoor dat er meer mengsel in het krukashuis aanwezig is, en dus naar de cilinder kan, wat een betere vulling geeft en meer vermogen. Het verbruik daalt onder andere door de efficiëntere vulling en minder verleis door 'spitback'.

Piaggio heeft -bij mijn weten- nooit standaard een reedvalve voor productie gemonteerd op een Vespa-carter, maar LML deed dit wel, en LML-carters met standaard reedvalve zijn beschikbaar voor 125-150cc motoren.

http://lml.sip-scootershop.com/html/Engine_casing_PX80_150__78201000_EN.htm

In Engeland kan je zo'n carters bestellen die aangepast werden (cilinderopening vergroot en studpatroon aangepast) voor 200cc motoren.

Daarnaast zijn er natuurlijk de bekende after-market tuning onderdelen van Malossi, MRB, MMW,...

Link naar reactie
da's zoals 'once you had black, you never go back' he nero;)

tja, dat zou ik niet weten, maar als er zich een bloedmooie zwarte zou aandienen wil ik dat wel eens uittesten. Ik vrees alleen als't vrouwtje dat zou te weten komen het niet alleen van willen maar ook van moeten zal zijn.

@speedracer: da's zware kost. Ik ga mij daar eens een uurtje over buigen met een fris hoofd met alléén primaire compressie als mijnen spitback wa beter is.

Link naar reactie
Iemand nog tips om de benzinekraan los te vijzen (of een sleutel)

Pieter, ik ben wat laat om te reageren, sorry. Vooreerst proficiat met je aanwinst, ik wens je veel prettige en veilige kilometers.

Heb je al een sleutel? Zo neen, ik heb er zelf eentje gemaakt, je mag'm wel eens lenen van mij. Woon in Ninove, da's een Vesparitje bij goed weer dus ;-)

Link naar reactie

Ben vandaag reeds naar Ninove geweest op zoek naar een geschikte sleutel maar zonder resultaat (wurht, vam, chavatte, brico),ik heb dan maar zelf een prototype ontworpen in plaatstaal maar dat was onvoldoende sterk om de moer tegen te houden. Ik zou je dan ook zeer dankbaar zijn om je zelfgemaakte sleutel even mogen te lenen. Hoe kan ik je best contacteren om eventueel een dag en uur af te spreken? Als ik voor zonsondergang terug kan geraken kom ik zeker met de vespa (gs 150), bij de ss heb ik de benzinetank reeds gedemonteerd om te behandelen. Dank bij voorbaat, pieter.

Link naar reactie

Aan Jeansprint: Hoe is het mogelijk. Jij hebt 2 billen voor een SS180 GEKREGEN, wist Mr.T mij te vertellen, en dat terwijl ik reeds een jaar er (nu bijna) wanhopig op zoek naar ben. Ik kocht een rijdende SS180, voor 1000,-€, anderhalf jaar geleden, maar zag pas, toen ik het frame wilde laten stralen, dat die billen niet pasten (was gecamoufleerd met tape enz.) Dus, ik bezit een nu 100% complete ss180, williswaar in dozen..., met gereviseerde motor en voorvork, alle ontbrekende onderdelen aangeschaft, ondertussen een linkerbil gevonden, maar nog steeds geen rechter. Voelt ge mij komen? Misschien kan er gepraat worden? een passende vergoeding is uiteraard mogelijk. Please, contact me.

Groeten.

Luc

Link naar reactie

hallo nero, ik voel me hier verplicht een tipje van de sluier op te lichten! heb eigelijk mijn gerief gevonden in de vorm van mooie 180SS die te koop stond bij onze noorder buren, de details kloppen allemaal behalve het blokje is er ééntje van een px, spijtig! maar maakte wel dat de SS eigelijk een koopje was, wat ik ginder niet heb gemerkt en ook niet bij het testrijden, was het stuur dat VOLLEDIG is doorgebroken, vadaar mijn zoektocht naar een stuur begin van de week, rij 20 jaar vespa en nog nooit tegen gekomen, van het transport?? ik begrijp er allezins niets van!

hier de vespa:

180ssoledeel2015640x480gs7.jpg

hier het stuur:

180ssoledeel2023640x480qr3.jpg

180ssoledeel2021640x480xf0.jpg

groeten janneman

Link naar reactie

Eerst en vooral proficat met je mooie aankoop! En voor de prijs moest je het idd niet laten. Ik was trouwens de tweede in rij om hem gaan te bezichtigen (en achter het net te vissen).

Voor die gebroken stuurbevestiging heb ik ook geen verklaring; misschien hebben ze de bout "iets" te hard willen aanspannen, of een gietfout in het stuur, of een serieuse aanrijding gehad tegen het stuur. Ik vraag mij af of dit niet te lassen valt zodat je het stuur niet hoeft te vervangen (kwestie van de kleur te behouden). In ieder geval mag je je gelukkig prijzen dat je dit niet al rijden hebt voor gehad!

Je hebt jezelf wel voor een serieus dilemma geplaatst; van twee vespa's één maken of de px motor laten zitten en de andere verder restaureren of verkopen of er een "ratscooter" van maken. Ben wel benieuwd wat je gaat doen (mannelijke nieuwsgierigheid zeker). Groetjes, pieter.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...