jurgen Geplaatst: 4 januari 2007 Delen Geplaatst: 4 januari 2007 De moer die de olie in mijn versnellingsbak moet houden, sluit niet goed meer af. Maw, het ding druppelt olie... kostbaar zwart goud, zeg maar... en tevens niet interessant voor garagevloer en dergelijke... Ik vermoed dat er een nieuwe draad moet getrokken worden ? Juist ? Motor volledig uit elkaar ? Waarschijnlijk wel of je hebt 'shit' in je versnellingsbak... Soit, kan iemand me helpen ? Ik zie me deze klus niet klaren... Link naar reactie
nero Geplaatst: 4 januari 2007 Delen Geplaatst: 4 januari 2007 Als de bout niet "zot" draait kan je proberen met locktide en een nieuwe dichting de boel af te sluiten, anders zie ik ook direct geen andere oplossing. Eventueel kan je proberen met een nieuwe bout waar de draad nog niet is vervormd. Dit alles biedt echter geen definitieve oplossing, op termijn zal je idd. nieuwe draad moeten tappen, vrees ik. Groetjes, pieter. Link naar reactie
Thomassker Geplaatst: 5 januari 2007 Delen Geplaatst: 5 januari 2007 ik heb da sinds gisteren ook opgemerkt bij mijn vespa, ma blijkbaar was het probleem opgelost door een nieuwe moer te steken. voor alle zekerheid hebk er een rondel tussen gestoken zodat de moer een groter oppervlak afsluit Link naar reactie
designo Geplaatst: 5 januari 2007 Delen Geplaatst: 5 januari 2007 De ultieme klommel-methode is 'toile' te nemen, gebruikt men in sanitaire milieus wel eens, en de draad ermee te bekleden. Zo krijg je een dikkere bout die beter afsluit, maar voor hoelang ?... Link naar reactie
sidvespa Geplaatst: 5 januari 2007 Delen Geplaatst: 5 januari 2007 normaal zit er tussen de bout en het carter een fiber dichtings ring deze heeft de eigenschap dat wanneer hij nat (olie) is hij uitzet en zo een goede dichting geeft het geen designo opmerkt kan je natuurlijk ook doen door teflon te gebruiken maak je hier een dichting mee te verkrijgen in elke sanitair of doe-het-zelf zaak dit is wel zolang uw bout niet zot draait als dit het geval is kan het zijn dat je bout beschadigd is maar meestal is het in het carter omdat deze van een zachter metaal is dan de bout wat je bij dit geval kan proberen is een iets langere bout proberen (wel niet te lang zodat hij binnenin niets raakt eventueel eerst meten met schuifmaat) en anders nieuwe draad in uw carter tappen dit is te doen zonder het carter te openen als je daarna het carter even spoelt zodat de braam resten van het snijden verwijderd worden het is wel niet de beste oplossing natuurlijk grtz sidvespa Link naar reactie
jurgen Geplaatst: 5 januari 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 januari 2007 Moer draait inderdaad zot. Er hangt nu wat teflon aan, maar ideaal is het allemaal niet. Het is beter, maar het is eigenlijk het probleem uitstellen. Link naar reactie
josse Geplaatst: 5 januari 2007 Delen Geplaatst: 5 januari 2007 teflon werkt prima hier, als dat houdt, dan kun je de definitieve herstelling beter uitstellen todat je eens echt problemen hebt en de blok open moet. Link naar reactie
pieter vd Geplaatst: 5 januari 2007 Delen Geplaatst: 5 januari 2007 je kan het gaatje uitboren en dan een soor busje/hulsje er in stoppen waar een schroefdraad in zit. je kan zo een setje kopen maar ik weet niet juist waar. kan ik wel even navragen. in dat setje zit alles bij wat je nodig hebt zelf de boor. het voordeel is dat het metaal van dat busje veel sterker is dan het zachte metaal van het motorblok. het zal dus niet meer zo snel voorkomen dat je de boel kapot draait. voor de geintresseerden wil ik wel even navragen waar je die setjes kan kopen en wat ze kosten. groeten Link naar reactie
René Geplaatst: 5 januari 2007 Delen Geplaatst: 5 januari 2007 Hi Jurgen Pieter bedoelt Helicoil. Zelfs hiermee is het veiliger het blok te openen. Omdat een stukje van de staaldraad afgebroken moet worden en in het carter vliegt. Gebruik voorlopig enkele windingen teflon rond de bout tot een reddende engel gevonden wordt René Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.