Ga naar inhoud
Vespaforum.be

onderste moer versnellingsbak (olie aflaat)


jurgen

Aanbevolen berichten

De moer die de olie in mijn versnellingsbak moet houden, sluit niet goed meer af. Maw, het ding druppelt olie... kostbaar zwart goud, zeg maar... en tevens niet interessant voor garagevloer en dergelijke...

Ik vermoed dat er een nieuwe draad moet getrokken worden ? Juist ? Motor volledig uit elkaar ? Waarschijnlijk wel of je hebt 'shit' in je versnellingsbak...

Soit, kan iemand me helpen ? Ik zie me deze klus niet klaren...

Link naar reactie

Als de bout niet "zot" draait kan je proberen met locktide en een nieuwe dichting de boel af te sluiten, anders zie ik ook direct geen andere oplossing. Eventueel kan je proberen met een nieuwe bout waar de draad nog niet is vervormd. Dit alles biedt echter geen definitieve oplossing, op termijn zal je idd. nieuwe draad moeten tappen, vrees ik. Groetjes, pieter.

Link naar reactie

normaal zit er tussen de bout en het carter een fiber dichtings ring deze heeft de eigenschap dat wanneer hij nat (olie) is hij uitzet en zo een goede dichting geeft

het geen designo opmerkt kan je natuurlijk ook doen door teflon te gebruiken maak je hier een dichting mee te verkrijgen in elke sanitair of doe-het-zelf zaak

dit is wel zolang uw bout niet zot draait als dit het geval is kan het zijn dat je bout beschadigd is maar meestal is het in het carter omdat deze van een zachter metaal is dan de bout wat je bij dit geval kan proberen is een iets langere bout proberen (wel niet te lang zodat hij binnenin niets raakt eventueel eerst meten met schuifmaat) en anders nieuwe draad in uw carter tappen dit is te doen zonder het carter te openen als je daarna het carter even spoelt zodat de braam resten van het snijden verwijderd worden het is wel niet de beste oplossing natuurlijk

grtz sidvespa

Link naar reactie

je kan het gaatje uitboren en dan een soor busje/hulsje er in stoppen waar een schroefdraad in zit. je kan zo een setje kopen maar ik weet niet juist waar. kan ik wel even navragen. in dat setje zit alles bij wat je nodig hebt zelf de boor.

het voordeel is dat het metaal van dat busje veel sterker is dan het zachte metaal van het motorblok. het zal dus niet meer zo snel voorkomen dat je de boel kapot draait.

voor de geintresseerden wil ik wel even navragen waar je die setjes kan kopen en wat ze kosten.

groeten

Link naar reactie

Hi Jurgen

Pieter bedoelt Helicoil. Zelfs hiermee is het veiliger het blok te openen. Omdat een stukje van de staaldraad afgebroken moet worden en in het carter vliegt.

Gebruik voorlopig enkele windingen teflon rond de bout tot een reddende engel gevonden wordt

René

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...