Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Niet stationair willen lopen px 200


Bowyer

Aanbevolen berichten

Goedendag allen,

Een ander blok en nieuwe uitdagingen. Dit blok ben ik aan het spelen geweest met een o tuning door middel van het aanpassen van poorten en het inlaattraject in het carter. 
Alles ruim binnen de marges van wat kan. Nergens zover gegaan dat zuigerveren of andere delen in gevaar komen.

Hij loopt op zich ook prima met een naar het lijkt een heel mooi vermogen en maximum snelheid voor een standaard cilinder.

Enige probleem is dat hij met geen mogelijkheid stationair wil lopen.

Kraan en benzineslang zijn al vervangen en werken zoals het hoort.

Carburateur is gereinigd en doorgeblazen.

Main is 160 be3 138

Idle is de standaard 55-160(?)

Mengselschroef op 1-3/4 hoewel dit pas effect heeft als hij bijna helemaal dichtgedraaid staat.

De staionairschroef staat helemaal aangedraaid maar dit is blijkbaar niet voldoende.

Onsteking staat op 23 graden voor tdc bougie is een bh7

Cdi is hagelnieuw.

Voor nu ben ik even uitgedacht wat de oorzaak kan zijn.

Graag hoor ik ideeën.

Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)

Oja die hebben we ook geprobeerd. Helaas geeft dat bij het stationair geen verbeteringen en op toeren begint hij dan in te houden.

Grotere stationairsproeier heb ik wel naar zitten kijken maar ik vindt de tabel om dit te bepalen een nogal ingewikkeld ding.

Zeker omdat er in die tabel rechtevenredig de link met de hoofdsproeier gemaakt wordt ivm de overlap.

Enige gedachtekronkel die ik nu nog heb is dat het haast lijkt alsof hij zoveel benzine krijgt dat de gasschuif niet vergenoeg open kan met de stationairschroef dat het een fatsoenlijk mengsel is. Maar of deze gedacht hout snijdt ….

 

 

aangepast door Bowyer
Link naar reactie

Klinkt als een beschadigd pilot jet en mengvijscircuit in de carbu (lees: versleten). Verse si24:24 met geopend vlotterkamer kanaaltje in’t winkelmandjeuh ☝🏻🙃

Link naar reactie
1 uur terug, Bowyer zei:

Enige gedachtekronkel die ik nu nog heb is dat het haast lijkt alsof hij zoveel benzine krijgt dat de gasschuif niet vergenoeg open kan met de stationairschroef dat het een fatsoenlijk mengsel is. Maar of deze gedacht hout snijdt ….

 

 

Als het toerental te hoog is zou je gasschuif eerder te ver open staan. Hoever staat de gasschuif open op relanti en heb je al geprobeerd met een afgekoppelde gaskabel? 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
7 uren geleden, Frederik9111 zei:

Klinkt als een beschadigd pilot jet en mengvijscircuit in de carbu (lees: versleten). Verse si24:24 met geopend vlotterkamer kanaaltje in’t winkelmandjeuh ☝🏻🙃

Dat is zo’n bgm fast flow neem ik aan?

Link naar reactie
7 uren geleden, nero zei:

Als het toerental te hoog is zou je gasschuif eerder te ver open staan. Hoever staat de gasschuif open op relanti en heb je al geprobeerd met een afgekoppelde gaskabel? 

Groetjes, nero. 

Het toerental is niet te hoog in tegenstelling eigenlijk. Hij valt stationair gewoon af terwijl de staionairschroef tot aan de aanslag is aangedraaid en de gasschuif dus zo ver als mogelijk is openstaat.

Link naar reactie
1 uur geleden, Bowyer zei:

Dat is zo’n bgm fast flow neem ik aan?

Of Pinasco Si 24:24 ER

Link naar reactie

Dat lijkt me idd het geval. Beiden dragen ook het SPACO logo. Afhankelijk van het model zijn nabewerkingen gebeurd aan vlotterkamerkanaal, vlotterdeksel, aangepaste jetting, etc...

11 uren geleden, Bowyer zei:

Dit blok ben ik aan het spelen geweest met een o tuning door middel van het aanpassen van poorten en het inlaattraject in het carter.

Main is 160 be3 138

Idle is de standaard 55-160(?)

 Wat heb je juist gedraan? Man Jet 138 is sowieso enorme overkill een Piaggio 200cc met origine poorttiming.

Link naar reactie
3 uren geleden, Bowyer zei:

🤪ik heb niet gezegd dat de poorten nog standaard waren meen ik. Staat zelfs in het stukje wat je gequote hebt. 

In je formulering was het niet helemaal duidelijk of je de carter- dan wel de piston/cilinderpoorten bedoelde. In het geval je ook de intake en uitlaatpoorten in de cilinder hebt bijgewerkt, ZOU mogelijk de crossflowtiming te lang (het aantal graden dat zowel de intake- als uitlaatpoorten tegelijk open staan) geworden kunnen zijn. Met een resonantiearme uitlaat is, in onbelaste omstandigheden, de tegendruk te laag en duwt de piston letterlijk het grootste gedeelte van het mengsel richting uitlaat.

Maar aangezien: 

8 uren geleden, Bowyer zei:

... de stationairschroef tot aan de aanslag is aangedraaid en de gasschuif dus zo ver als mogelijk is openstaat..

... en gecombineerd met een éxtreem rijke mainjet en toch vrij goed draaien in hogere toeren, wijst dit allemaal op een te laat benzinedebiet. Ik zou toch eerst een richting een een verse (of andere) carburator (waarvan je weet dat die op een andere motor wél goed functioneert) kijken.

Link naar reactie

Dat laatste gaan we denk ik eerst maar eens doen voordat ik weer 150 uitgeef aan iets waarvan ik niet zeker ben of het werkt.

wat betreft de timing kan ik mij niet voorstellen dat dat het probleem is. Inlaat in het carter is binnen alle veilge marges en eigenlijk maar 2,5mm langer en de hobbeltjes eruit. De poorten in de cilinder zijn wat meer stromend en breder gemaakt maar niet veel hoger of lager.

Enige is de zuiger daar is wel redelijk wat uit voor de inlaat maar ook dit weer binnen alle redelijkheid.

Link naar reactie

Zoals je het nu beschrijft lijkt het probleem idd niet bij de porting of cilinder te liggen. Succes!

 

Link naar reactie

Jullie gaan het niet geloven maar we zijn er uit.

Zelf geloofde ik het ook niet maar een vriend van mij was er nog even mee bezig en stuurde deze fotoIMG_0538.thumb.jpeg.828cb47d683184c7e14b837f8cbabb82.jpeg

zelfde nummer zelfde gasschuif. Of toch niet. Kijk naar het nokje waar de stationairschroef tegenaan loopt.

Bij de linker zit het vlakke stukje er niet, hierdoor is het nokje in z’n geheel een stuk korter.

Als jullie weten hoe dit zit dan hoor ik het graag.

Inmiddels loopt hij trouwens wel stationair.

Bedankt voor het meedenken. Het was dus inderdaad de gasfabriek.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Zou het niet kunnen dat er 2 verschillende lengtes van stationairschroef zijn?

Link naar reactie
15 minuten geleden, Wilby zei:

Zou het niet kunnen dat er 2 verschillende lengtes van stationairschroef zijn?

Misschien wel maar dat zou geen invloed hebben. Enige wat verschil zou maken als de schroef veel dikker zou zijn. 

Link naar reactie

Heb je werkelijk alleen de gasschuiven gewisseld of de hele carbu's? 

Toch een beetje vreemd... De gasschuif regelt primair het lucht debiet, maar heeft in essentie geen invloed heeft op het benzinedebiet (uiteraard wel op de mengselverhouding). Een wijd openstaande schuif (al dan niet met uitgesleten nokje) met normale benzinetoevoer zou dan logischerwijs zorgen voor een verarmd mengsel en een hoog toerental. Wat dan weer niet echt strookt met het slecht draaien in ralenti en uiteindelijk stilvallen. 

Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)

Vanavond een fijnere afstelling gedaan.

Loopt nu als hij warm is prima stationair en ook in het midden en hogere toerengebied loopt hij goed.

Volgende week nog eens wat langer rijden en eens de bougie trekken om te zien of hij niet te arm loopt.

Ben van 138 terug naar 128 dus even rustig aan totdat zeker is dat dat voldoende is.

Misschien nog wel een grotere nevensproeier bestellen omdat de mengselschroef relatief gezien best ver open staat om het stationair goed te krijgen. 

Eea was wel op supersap dus misschien dat dat nog wat uitmaakt. 102 octaan en geen ethanol.

aangepast door Bowyer
Link naar reactie

Heb je niet het probleem van de spaco gasschuif? Het nokje waar de stationair schroef tegen komt is soms kleiner dan een standaard originele schuif. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...