Bowyer Posted January 21 Posted January 21 Goedendag allen, Een ander blok en nieuwe uitdagingen. Dit blok ben ik aan het spelen geweest met een o tuning door middel van het aanpassen van poorten en het inlaattraject in het carter. Alles ruim binnen de marges van wat kan. Nergens zover gegaan dat zuigerveren of andere delen in gevaar komen. Hij loopt op zich ook prima met een naar het lijkt een heel mooi vermogen en maximum snelheid voor een standaard cilinder. Enige probleem is dat hij met geen mogelijkheid stationair wil lopen. Kraan en benzineslang zijn al vervangen en werken zoals het hoort. Carburateur is gereinigd en doorgeblazen. Main is 160 be3 138 Idle is de standaard 55-160(?) Mengselschroef op 1-3/4 hoewel dit pas effect heeft als hij bijna helemaal dichtgedraaid staat. De staionairschroef staat helemaal aangedraaid maar dit is blijkbaar niet voldoende. Onsteking staat op 23 graden voor tdc bougie is een bh7 Cdi is hagelnieuw. Voor nu ben ik even uitgedacht wat de oorzaak kan zijn. Graag hoor ik ideeën.
nero Posted January 21 Posted January 21 Al geprobeerd de choke te trekken? Als hij dan mooi blijft lopen de stationaire sproeier vergroten. Groetjes, nero.
Bowyer Posted January 21 Author Posted January 21 (edited) Oja die hebben we ook geprobeerd. Helaas geeft dat bij het stationair geen verbeteringen en op toeren begint hij dan in te houden. Grotere stationairsproeier heb ik wel naar zitten kijken maar ik vindt de tabel om dit te bepalen een nogal ingewikkeld ding. Zeker omdat er in die tabel rechtevenredig de link met de hoofdsproeier gemaakt wordt ivm de overlap. Enige gedachtekronkel die ik nu nog heb is dat het haast lijkt alsof hij zoveel benzine krijgt dat de gasschuif niet vergenoeg open kan met de stationairschroef dat het een fatsoenlijk mengsel is. Maar of deze gedacht hout snijdt …. Edited January 21 by Bowyer
Frederik9111 Posted January 21 Posted January 21 Klinkt als een beschadigd pilot jet en mengvijscircuit in de carbu (lees: versleten). Verse si24:24 met geopend vlotterkamer kanaaltje in’t winkelmandjeuh ☝🏻🙃
nero Posted January 21 Posted January 21 1 uur terug, Bowyer zei: Enige gedachtekronkel die ik nu nog heb is dat het haast lijkt alsof hij zoveel benzine krijgt dat de gasschuif niet vergenoeg open kan met de stationairschroef dat het een fatsoenlijk mengsel is. Maar of deze gedacht hout snijdt …. Als het toerental te hoog is zou je gasschuif eerder te ver open staan. Hoever staat de gasschuif open op relanti en heb je al geprobeerd met een afgekoppelde gaskabel? Groetjes, nero.
Bowyer Posted January 22 Author Posted January 22 7 uren geleden, Frederik9111 zei: Klinkt als een beschadigd pilot jet en mengvijscircuit in de carbu (lees: versleten). Verse si24:24 met geopend vlotterkamer kanaaltje in’t winkelmandjeuh ☝🏻🙃 Dat is zo’n bgm fast flow neem ik aan?
Bowyer Posted January 22 Author Posted January 22 7 uren geleden, nero zei: Als het toerental te hoog is zou je gasschuif eerder te ver open staan. Hoever staat de gasschuif open op relanti en heb je al geprobeerd met een afgekoppelde gaskabel? Groetjes, nero. Het toerental is niet te hoog in tegenstelling eigenlijk. Hij valt stationair gewoon af terwijl de staionairschroef tot aan de aanslag is aangedraaid en de gasschuif dus zo ver als mogelijk is openstaat.
Frederik9111 Posted January 22 Posted January 22 1 uur geleden, Bowyer zei: Dat is zo’n bgm fast flow neem ik aan? Of Pinasco Si 24:24 ER
Bowyer Posted January 22 Author Posted January 22 Ik neem aan dat zowel de bom als de pinasco identiek zijn en op basis van een sparco?
Frederik9111 Posted January 22 Posted January 22 Dat lijkt me idd het geval. Beiden dragen ook het SPACO logo. Afhankelijk van het model zijn nabewerkingen gebeurd aan vlotterkamerkanaal, vlotterdeksel, aangepaste jetting, etc... 11 uren geleden, Bowyer zei: Dit blok ben ik aan het spelen geweest met een o tuning door middel van het aanpassen van poorten en het inlaattraject in het carter. Main is 160 be3 138 Idle is de standaard 55-160(?) Wat heb je juist gedraan? Man Jet 138 is sowieso enorme overkill een Piaggio 200cc met origine poorttiming.
Bowyer Posted January 22 Author Posted January 22 🤪ik heb niet gezegd dat de poorten nog standaard waren meen ik. Staat zelfs in het stukje wat je gequote hebt.
nero Posted January 22 Posted January 22 3 uren geleden, Frederik9111 zei: Wat heb je juist gedraan? Man Jet 138 is sowieso enorme overkill een Piaggio 200cc met origine poorttiming. Idd, meer dan overkill... Groetjes, nero.
Bowyer Posted January 22 Author Posted January 22 Oké laat dat zo zijn maar dat zou geen invloed moeten hebben op stationair denk ik dan.
Frederik9111 Posted January 22 Posted January 22 3 uren geleden, Bowyer zei: 🤪ik heb niet gezegd dat de poorten nog standaard waren meen ik. Staat zelfs in het stukje wat je gequote hebt. In je formulering was het niet helemaal duidelijk of je de carter- dan wel de piston/cilinderpoorten bedoelde. In het geval je ook de intake en uitlaatpoorten in de cilinder hebt bijgewerkt, ZOU mogelijk de crossflowtiming te lang (het aantal graden dat zowel de intake- als uitlaatpoorten tegelijk open staan) geworden kunnen zijn. Met een resonantiearme uitlaat is, in onbelaste omstandigheden, de tegendruk te laag en duwt de piston letterlijk het grootste gedeelte van het mengsel richting uitlaat. Maar aangezien: 8 uren geleden, Bowyer zei: ... de stationairschroef tot aan de aanslag is aangedraaid en de gasschuif dus zo ver als mogelijk is openstaat.. ... en gecombineerd met een éxtreem rijke mainjet en toch vrij goed draaien in hogere toeren, wijst dit allemaal op een te laat benzinedebiet. Ik zou toch eerst een richting een een verse (of andere) carburator (waarvan je weet dat die op een andere motor wél goed functioneert) kijken.
Bowyer Posted January 22 Author Posted January 22 Dat laatste gaan we denk ik eerst maar eens doen voordat ik weer 150 uitgeef aan iets waarvan ik niet zeker ben of het werkt. wat betreft de timing kan ik mij niet voorstellen dat dat het probleem is. Inlaat in het carter is binnen alle veilge marges en eigenlijk maar 2,5mm langer en de hobbeltjes eruit. De poorten in de cilinder zijn wat meer stromend en breder gemaakt maar niet veel hoger of lager. Enige is de zuiger daar is wel redelijk wat uit voor de inlaat maar ook dit weer binnen alle redelijkheid.
Frederik9111 Posted January 22 Posted January 22 Zoals je het nu beschrijft lijkt het probleem idd niet bij de porting of cilinder te liggen. Succes!
Bowyer Posted January 22 Author Posted January 22 Jullie gaan het niet geloven maar we zijn er uit. Zelf geloofde ik het ook niet maar een vriend van mij was er nog even mee bezig en stuurde deze foto zelfde nummer zelfde gasschuif. Of toch niet. Kijk naar het nokje waar de stationairschroef tegenaan loopt. Bij de linker zit het vlakke stukje er niet, hierdoor is het nokje in z’n geheel een stuk korter. Als jullie weten hoe dit zit dan hoor ik het graag. Inmiddels loopt hij trouwens wel stationair. Bedankt voor het meedenken. Het was dus inderdaad de gasfabriek. 1
Bowyer Posted January 23 Author Posted January 23 iemand een idee? Is dit oud type vs nieuw type of is dit een toevalligheid en een product fout?
Wilby Posted January 24 Posted January 24 Zou het niet kunnen dat er 2 verschillende lengtes van stationairschroef zijn?
Bowyer Posted January 24 Author Posted January 24 15 minuten geleden, Wilby zei: Zou het niet kunnen dat er 2 verschillende lengtes van stationairschroef zijn? Misschien wel maar dat zou geen invloed hebben. Enige wat verschil zou maken als de schroef veel dikker zou zijn.
Frederik9111 Posted January 24 Posted January 24 Heb je werkelijk alleen de gasschuiven gewisseld of de hele carbu's? Toch een beetje vreemd... De gasschuif regelt primair het lucht debiet, maar heeft in essentie geen invloed heeft op het benzinedebiet (uiteraard wel op de mengselverhouding). Een wijd openstaande schuif (al dan niet met uitgesleten nokje) met normale benzinetoevoer zou dan logischerwijs zorgen voor een verarmd mengsel en een hoog toerental. Wat dan weer niet echt strookt met het slecht draaien in ralenti en uiteindelijk stilvallen.
Bowyer Posted January 24 Author Posted January 24 Letterlijk alleen de gasschuiven. Het lijkt erop dat het mengsel zo rijk werd met te weinig lucht dat hij eigenlijk verzoop.
Bowyer Posted January 24 Author Posted January 24 (edited) Vanavond een fijnere afstelling gedaan. Loopt nu als hij warm is prima stationair en ook in het midden en hogere toerengebied loopt hij goed. Volgende week nog eens wat langer rijden en eens de bougie trekken om te zien of hij niet te arm loopt. Ben van 138 terug naar 128 dus even rustig aan totdat zeker is dat dat voldoende is. Misschien nog wel een grotere nevensproeier bestellen omdat de mengselschroef relatief gezien best ver open staat om het stationair goed te krijgen. Eea was wel op supersap dus misschien dat dat nog wat uitmaakt. 102 octaan en geen ethanol. Edited January 24 by Bowyer
Mister T Posted January 25 Posted January 25 Heb je niet het probleem van de spaco gasschuif? Het nokje waar de stationair schroef tegen komt is soms kleiner dan een standaard originele schuif.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now