Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Soms vraagt een mens zich af.


Barofasso

Aanbevolen berichten

Hallo Smarties,

Op een PX 125 (´98 MY), dus ergens rond het millennium gebouwd (ik denk tot 2008), staat een carburator.

Just, op die van mij ook ... 😄.

Op de carburator staat een zwart deksel (bestaat ook transparant). Je hebt daarin een doorsteekgat voor de luchtschroef, oef. En je hebt aan de 2 uiteinden elk een gat voor een philips-schroef om het deksel vast te maken (als je die niet hebt, dan is je deksel al lang gaan waaien).

Just, op die van mij ook ... 😂.

Nu is daar bij deze PX nog een éxtra gat (dat afgesloten is door een waanzinnig duur rubberen kapje). Zie foto SIP onderaan aub

   => Aha, soms vraagt een mens zich af waarom dit gat er is ...

Als je het rubbertje eraf haalt op je wesp,  zie je meteen de (conische) schroef om de luchtfilter vast te zetten (zie aub foto onderaan SIP).

  • vraag 2 van deze wedstrijd: waarom zijn de 2 schroeven van de luchtfilter niet dezelfden (bij andere PX-versies is dat wel)?
  • en vraag 3a,b,c,d (in volgorde van onbelangrijkheid): [in tegenstelling tot de rechter schroef ...]:
    • waarom is de ´schroef-onder-het-rubberen-kapje´ (i)conisch aan de punt (dat doet me vermoeden dat je er iets mee kan regelen ...?) & 
    • waarom heeft deze grotendeels geen schroefdraad (is dus glad) en
    • waarom platte schroevendraaier nodig?
    • waarom is deze schroef geel gegalvaniseerd?

💚Je kan dus één schroef van de luchtfilter losdraaien (al dan niet deels), terwijl het deksel er nog op staat. Daar ben ik al zeker van...!!! 🤓

Butt Ass den Theo wood say: now braket my clump, where is that good for?💚

 

Als beloning voor een juist antwoord bezorg ik je zo´n vadsig duur afdekrubbertje. Of een pint in Hantwerpen.

Je mag gerust ook gokken (maar dan niet verkeerd).

Dankjewel om voor mij dat zwart gat te verklaren en toe te verlichten.

 

David

Iconischmysterie.png.afa5cb254c3cc72c0aa4ecb1c8aea892.pngScreenshot2023-11-2917_38_47.thumb.png.b478674392216e8d5f352402b5b435b6.png

 

 

 

 

 

 

aangepast door Barofasso
  • Haha 2
Link naar reactie

In oudere workshop manuals wordt dit de “seizoens”-plug genoemd. Wellicht bedoeld om de motor bij snikhete zuiderse zomertemperaturen (lees: zuurstofarm) iets meer zuurstof te geven (lees: mengsel iets te verarmen).

Link naar reactie
2 uren geleden, Barofasso zei:
  • waarom heeft deze grotendeels geen schroefdraad (is dus glad)
  • waarom platte schroevendraaier nodig?
  • waarom is deze schroef geel gegalvaniseerd?

- Om de vijs makkelijk te kunnen monteren. 

- Om u het leven zuur te maken als ge geen platte schroevendraaier bij hebt (of omdat de carbu niet door vespa is vervaardigd). 

- Omdat blauw gegalvaniseerd niet mogelijk is. 

Groetjes, nero. 

  • Haha 2
Link naar reactie
2 uren geleden, Barofasso zei:

Hallo Smarties,

Op een PX 125 (´98 MY), dus ergens rond het millennium gebouwd (ik denk tot 2008), staat een carburator.

Just, op die van mij ook ... 😄.

Op de carburator staat een zwart deksel (bestaat ook transparant). Je hebt daarin een doorsteekgat voor de luchtschroef, oef. En je hebt aan de 2 uiteinden elk een gat voor een philips-schroef om het deksel vast te maken (als je die niet hebt, dan is je deksel al lang gaan waaien).

Just, op die van mij ook ... 😂.

Nu is daar bij deze PX nog een éxtra gat (dat afgesloten is door een waanzinnig duur rubberen kapje). Zie foto SIP onderaan aub

   => Aha, soms vraagt een mens zich af waarom dit gat er is ...

Als je het rubbertje eraf haalt op je wesp,  zie je meteen de (conische) schroef om de luchtfilter vast te zetten (zie aub foto onderaan SIP).

  • vraag 2 van deze wedstrijd: waarom zijn de 2 schroeven van de luchtfilter niet dezelfden (bij andere PX-versies is dat wel)?
  • en vraag 3a,b,c,d (in volgorde van onbelangrijkheid): [in tegenstelling tot de rechter schroef ...]:
    • waarom is de ´schroef-onder-het-rubberen-kapje´ (i)conisch aan de punt (dat doet me vermoeden dat je er iets mee kan regelen ...?) & 
    • waarom heeft deze grotendeels geen schroefdraad (is dus glad) en
    • waarom platte schroevendraaier nodig?
    • waarom is deze schroef geel gegalvaniseerd?

💚Je kan dus één schroef van de luchtfilter losdraaien (al dan niet deels), terwijl het deksel er nog op staat. Daar ben ik al zeker van...!!! 🤓

Butt Ass den Theo wood say: now braket my clump, where is that good for?💚

 

Als beloning voor een juist antwoord bezorg ik je zo´n vadsig duur afdekrubbertje. Of een pint in Hantwerpen.

Je mag gerust ook gokken (maar dan niet verkeerd).

Dankjewel om voor mij dat zwart gat te verklaren en toe te verlichten.

 

David

Iconischmysterie.png.afa5cb254c3cc72c0aa4ecb1c8aea892.pngScreenshot2023-11-2917_38_47.thumb.png.b478674392216e8d5f352402b5b435b6.png

 

 

 

 

 

 

 

2 uren geleden, Barofasso zei:

Hallo Smarties,

Op een PX 125 (´98 MY), dus ergens rond het millennium gebouwd (ik denk tot 2008), staat een carburator.

Just, op die van mij ook ... 😄.

Op de carburator staat een zwart deksel (bestaat ook transparant). Je hebt daarin een doorsteekgat voor de luchtschroef, oef. En je hebt aan de 2 uiteinden elk een gat voor een philips-schroef om het deksel vast te maken (als je die niet hebt, dan is je deksel al lang gaan waaien).

Just, op die van mij ook ... 😂.

Nu is daar bij deze PX nog een éxtra gat (dat afgesloten is door een waanzinnig duur rubberen kapje). Zie foto SIP onderaan aub

   => Aha, soms vraagt een mens zich af waarom dit gat er is ...

Als je het rubbertje eraf haalt op je wesp,  zie je meteen de (conische) schroef om de luchtfilter vast te zetten (zie aub foto onderaan SIP).

  • vraag 2 van deze wedstrijd: waarom zijn de 2 schroeven van de luchtfilter niet dezelfden (bij andere PX-versies is dat wel)?
  • en vraag 3a,b,c,d (in volgorde van onbelangrijkheid): [in tegenstelling tot de rechter schroef ...]:
    • waarom is de ´schroef-onder-het-rubberen-kapje´ (i)conisch aan de punt (dat doet me vermoeden dat je er iets mee kan regelen ...?) & 
    • waarom heeft deze grotendeels geen schroefdraad (is dus glad) en
    • waarom platte schroevendraaier nodig?
    • waarom is deze schroef geel gegalvaniseerd?

💚Je kan dus één schroef van de luchtfilter losdraaien (al dan niet deels), terwijl het deksel er nog op staat. Daar ben ik al zeker van...!!! 🤓

Butt Ass den Theo wood say: now braket my clump, where is that good for?💚

 

Als beloning voor een juist antwoord bezorg ik je zo´n vadsig duur afdekrubbertje. Of een pint in Hantwerpen.

Je mag gerust ook gokken (maar dan niet verkeerd).

Dankjewel om voor mij dat zwart gat te verklaren en toe te verlichten.

 

David

Iconischmysterie.png.afa5cb254c3cc72c0aa4ecb1c8aea892.pngScreenshot2023-11-2917_38_47.thumb.png.b478674392216e8d5f352402b5b435b6.png

 

 

 

 

 

 

 

Ahhhhhhh…..daar is dus die rare schroef voor…Had m al vervangen door een normale.🥴

Link naar reactie

@Nero: jij was de jongen die me steeds strafstudie bezorgde, vaak met betere grapjes. 

   - dan is de andere schroef ´moeilijk´ te monteren.

   - mijn carbu is origineel Vespa 2004 en toch platte schroefkop

   - het is minst interessant, maar toch, waarom ander materiaal (dit kan iets vertellen over het nut)? Is ´gegalvaniseerd´ minder temperatuurgevoelig of trilgevoelig of ...?

 

In elk geval bedankt om mee te denken,

 

David

aangepast door Barofasso
Link naar reactie

Frederik9111

Jij hebt goud in je hersenen... Je bedoelt dan toch de schroef als ´saison plug´, neem ik aan?

Want het gat op zich doet m.i. niet veel aan ´meer of minder´ zuurstof (tenzij er vanonder het zadel niet meer voldoende komt). Met of zonder gaatje zuigt de cylinder evenveel lucht aan, en of die nu vanonder het zadel komt of vanuit dat gaatje, dat maakt de boel volgens mij niet rijker of armer. En daarenboven: waar moet je met je rubbertje blijven, als je met een open gat wil blijven rijden, daar had Vespa iets anders op voorzien (het rubbertje is dus m.i. enkel om stofvrij te sealen na open en dichtgaan).

Maar die schroef, verdorie... Ik denk even mee: het is dan inderdaad een regelschroef, vandaar die platte schroevendraaier !!

En regelt het conisch topje van de schroef dan een piepklein luchtkanaaltje eronder in de carburator? Zou het een aanvulling kunnen zijn op de lucht/mengselschroef die aan de zijkant zit (en waar je bij de PX ´98 onmogelijk aankan, tenzij door de carb eruit te halen, of tenzij door startmotor los te koppelen). Klinkt niet onlogisch ...?

Heeft iemand zo´n vooroorloogse Manual van de PX waarin die saison plug beschreven staat?

Is er iemand die zijn carb al eens heeft proberen afstellen met die saison plug?

 

Interessant...

David

aangepast door Barofasso
Link naar reactie

Onder het fameuze schroefje zit géén verbinding met de nevensproeier (hoewel dit wel zo lijkt, want langs de buitenzijkant loopt er een duidelijk kanaaltje). Getest met krachtige luchtspray.  Geen regelschroef dus!!.

Details: De speciale schroef heeft in het midden geen schroefdraad, omdat die, in tegenstelling tot de rechterschroef, niet in een koker/omhulsel in de airfilter zit. De schroef zou anders vuilophoping kunnen veroorzaken, vandaar ze die glad gemaakt hebben, I guess. Idem het materiaal (gegalvaniseerd), dat rechtstreeks in contact komt met naftachtige toestanden (corrosie). Ik denk dat deze schroef geen aparte koker in de hoek van de filter heeft gekregen, omdat anders de oppervlakte van de airfilter onnodig verkleind wordt (de koker van de rechter dient ook nog als stabiele zuil in de luchtfilter), maar dat is een gok.

 

Ik blijf het wel vreemd vinden dat het mystery gaatje open zou mogen tijdens het rijden, omdat je dan zondigt tegen het principe van zuivere lucht binnen te happen, (zuiver = zoals vanonder het zadel). Het druist zelfs in tegen het principe van het carburatordeksel in z´n geheel. (heb ooit eens 10 km zonder deksel gereden en de luchtfilter begon al zwart te zien, waardoor er serieus powerverlies optrad).

 

Ik bestel een Haynes, en wie weet weten we dan weer meer.

Bedankt Frederik9111 for the missing link. Ge zijt ne slimme mens. Wa kiesde: afdekrubbertje van ne PX, een pint, of ne grote merci ...? 🙂

Fijn weekend,

David

Link naar reactie

Je zoekt het veel te ver. De luchtfilter zit vast met een klassiek trek&duw boutjes (eentje trekt de bodem aan, eentje duwt de bovenkant). Het puntje helpt bij het vinden van het draadgat en de kleur is gewoon toeval. Sommige vijzen zijn geanodiseerd, andere niet. Heeft verder geen enkele invloed.

 

IMG_3173.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie

de kop staat toe de luchtfilter met het montagevlak te monteren.

Als je eenbout op het bovenvlak zou monteren op deze locatie duw je de luchtfilter plat.

Bij de andere bout is er een versteviging in het luchtfilterhuis om dit te vermijden.

Link naar reactie

Dag Frederik9111 en Speedracer,

Merci ! dat zijn allemaal zeer relevante dingen, en ik geloof ook geen toeval.

Bedankt voor de 3 vijzen, mooie collectie, ik ben jaloers op voorraad ;-). Gegalvaniseerd, geanodiseerd, geïoniseerd, gedesoxideerd, maakt niet uit: ze zijn allemaal corrosievrij omdat ze ´in de naft staan´. En dan is de hamvraag: waarom ...?

En daarbij, waarom wordt die vijs niet simpelweg vanboven vastgemaakt (meer nog: ze ´zweeft´ vanboven in een gaatje in het bovenvlak van de luchtfilter ... )?

David

Ps: Onderstaande T5-vijs doet hetzelfde (montage/bodemvlak vastzetten, zoals jullie zeggen), maar heeft een inkeping (is niet zo breed over de hele lijn, zoals de PX-vijs). Het (minimale) voordeel hiervan is dat langs de vijs wat meer lucht kan aangezogen worden. Verschil in stevigheid kan geen probleem zijn.
--> Maar beeld je eens in dat je de T5-vijs eruit moet halen, versus de vijzen die Frederik laat zien ... 😉 Ik verkies de ´volle´ versie, die je vloeiend in één geheel er kan uittrekken / niet kan blijven haperen en vooral niet kan terugvallen-met-alle-pech-die-erbij-hoort.

Dat is voor mij een indicatie dat het de bedoeling is om de vijs eruit te vijzen, terwijl het óók de bedoeling is om de luchtfilter en het carburatordeksel dicht te laten. Dan lijkt het mij om een (snelle) handeling te gaan die de gebruiker kan (of zelfs moet) uitvoeren, en niet zozeer een monteur. En de dikte van de vijs op zich is dan om het grondvlak breed rondom goed vast te zetten.  Ik ben er dus vrij zeker van dat het een gebruiksvijs is, en niet louter een montagevijs.

Ik denk ook dat ik mogelijks het antwoord op het spoor ben. Het heeft m.i. met olie te maken ... 

 

Screenshot 2023-12-05 17.29.50.png

Link naar reactie

Dag Nero, I know you eat them for breakfast ...  🤖   🙂

wat ik bijvoorbeeld bedoel is dat:

  • de hendel van de benzinekraan dagelijks "gebruikt" wordt door de piloot 
  • versus de carterbout waar enkel de technieker aan durft te draaien bij een "(de-)montage" (en liefst zo weinig mogelijk). 

En de "winter/summer plug" behoort m.i. veel meer tot de eerste soort.

Je "gebruikt" ze 0 á 1 keer (of zelfs meer per jaar), een beetje afhankelijk of je een watje bent en/of een liefhebber van je wesp.

  • Een watje gebruikt de vijs in de herfst al onder de 10 graden.
  • Een non-liefhebber heeft de vijs niet gebruikt 2 jaar voor hij zijn Vespa op 2dehands zette.

(ik denk dus dat wie dit forum leest, has never used that bloody bastard bolt... 😄)

David.

vespapinup.jpg.00af27b685720ed5cf06635f43c0f429.jpg     Screenshot2023-12-0522_14_05.png.c63bb3dc00bbaf6f02dcc2d41a11e0db.png

  • Haha 1
Link naar reactie
Op 5/12/2023 om 22:25, Barofasso zei:

Dag Nero, I know you eat them for breakfast ...  🤖   🙂

wat ik bijvoorbeeld bedoel is dat:

  • de hendel van de benzinekraan dagelijks "gebruikt" wordt door de piloot 
  • versus de carterbout waar enkel de technieker aan durft te draaien bij een "(de-)montage" (en liefst zo weinig mogelijk). 

En de "winter/summer plug" behoort m.i. veel meer tot de eerste soort.

Je "gebruikt" ze 0 á 1 keer (of zelfs meer per jaar), een beetje afhankelijk of je een watje bent en/of een liefhebber van je wesp.

  • Een watje gebruikt de vijs in de herfst al onder de 10 graden.
  • Een non-liefhebber heeft de vijs niet gebruikt 2 jaar voor hij zijn Vespa op 2dehands zette.

(ik denk dus dat wie dit forum leest, has never used that bloody bastard bolt... 😄)

David.

vespapinup.jpg.00af27b685720ed5cf06635f43c0f429.jpg     Screenshot2023-12-0522_14_05.png.c63bb3dc00bbaf6f02dcc2d41a11e0db.png

Ik krijg uit de post van Frederik toch sterk de indruk dat hij het over het mysterieuze dopje (winter/zomer plug)  heeft en niet over een vijs.

Eerlijk gezegd heb ik dat dopje er gedurende het gebruik nog nooit uitgehad om welke reden dan ook maar.

Alle andere vijzen of bouten en moeren zijn natuurlijk voor gebruik, anders zou je nooit je blok uit elkaar kunnen halen.

Link naar reactie

Ik had het eigenlijk over de hele post; en bij uitbreiding ondertussen de hele draad. 🙂

 

Link naar reactie

Dju, daar ging ik even de mist in, mea culpa sorry. De onderdelen gaan namelijk hand in hand in het functioneel proces en "winter/zomer plug" is een naam die een eigen leven is gaan leiden.

Vergeef mij, ik probeer duidelijkheid te scheppen door eerst alle gebruikte namen uiteen te zetten, en dan een afkorting die werkbaar is.
Shortcut: zie foto´s onderaan aub, maar pakt eerst een pintje:

  1. "Air filter (securing) screw (REAR)" is de ´speciale´ schroef beschreven zoals hiervoor. => "REAR" maakt het verschil.
  2. "Air filter (securing) screw",  is de simpele schroef vooraan (kan plat of kruis zijn).
  3. Het "gat" waardoor de olie moet. En dan komt het: Er zijn 2 gaten, pal boven elkaar ...:

                      A. één in het deksel: Manual Rally zegt: "The (appropiate) hole in the air cleaner case"    of ook:    "Inlet hole for oil"   
                                         -> Er is dus geen formele naam (en leveranciers verkopen geen ´gaten´), en dat maakt het (voorlopig) wat moeilijk.

                       B. één in de airfilter (waardoor het topje van de airfilter-screw (REAR) ook "zweeft"´). 
                                         -> Dit gat krijgt nergens een naam, wellicht omdat het net onder het dekselgaatje ligt. Ook hier moet uiteraard de olie door.

      4. Het dekselgaatje dient te worden dichtgehouden door ´het rubbertje´. Ook dat heeft verschillende namen (8 in één taal !!) : 

             * [Summer- /Winter- /Summer+winter] plug    -> volksmond: verwarrend en niet 100% adequaat. In Italië: benaming zelfs ongekend (want 4 stagioni).

             * Oil cap                                                                   -> manual: ook verwarrend met o.a. tank-oliedop

             * Oil filler plug                                                         -> manual: verwarrend met "oil filler (drain) plug" boutjes onderaan carter

             * Cap Air Cleaner Box Plug                                    -> leverancierok, maar er zijn nog rubbers in de carb. box, dus niet eenduidig

             * Rubber plug carburettor casing cover              -> leverancier: ook niet slecht, als je het rubbertje toch nooit meer aanraakt

             * Plug for inlet hole for oil                                      -> manual: not bad at all, als je de functie kent, maar niet duidelijk dat het om de carburator gaat

 

Oplossing om verwarring tegen te gaan:

In functie van het doel van elk onderdeel, geef ik de volgende -naar mijn mening- eenduidige namen en afkortingen (om in een volgende post de werking van de 4 vet gedrukte afkortingen eens op papier te zetten; het gaat om één geheel). Zie foto´s onderaan aub.

  1. Airfilter screw REAR                                                            /  luchtfilterbodem-schroef ACHTER                           / afkorting: de "Bodem-schroef"
  2. Airfilter screw FRONT                                                         /  luchtfilterdak-schroef VOOR                                     / niet relevant
  3. A) Carburettor cover oil inlet hole                                     / carburatordeksel-olie-inlaatgat                                  / afkorting: het "Carb.dekselgaatje"
    B) Air filter hole REAR                                                        /  luchtfiltergat ACHTER                                                 / afkorting: het "Luchtfiltergaatje"
  4. Carburettor cover oil inlet hole CAP                                 / carburatordeksel-olie-inlaatgat-rubberdopje            / afkorting: het "Carb.dekseldopje"

 

Ik neem dus afscheid van de verwarrende naam "PLUG" (!), omdat die in het Engels zoveel betekenissen heeft (waaronder ´afdekkapje´ en ´bout´ tegelijkertijd, vandaar de verwarring in mijn vorige post). Ik laat ´Summer´ en ´Winter´ ook vallen, want die benaming is eerder absurd dan verhelderend.

    -> Als het nu wel duidelijk en eenduidig is, zal ik hierna proberen neerschrijven wat de functie van het geheel is (probably no suprise for some of you)...

 

 image.png.7602ccaf8760252e06450289ab043756.png  

 

 

 

image.png.bfd324e98dba85b3ae4ea0d9957a04c8.png

image.png.62dfc0460486383c0fabae97ce626ef7.png

 

image.png

 

 

aangepast door Barofasso
Link naar reactie

Recap:

De "Bodem-schroef" :            dikke schroef die de bodem van de luchtfilter achteraan vastzet zonder rondel

Het "Carb.dekselgaatje" :   het gaatje door het deksel van de carburator, waarin het carb.dekseldopje past
Het "Luchtfiltergaatje" :      het gaatje door het dak van de luchtfilter, waarin de bodem-schroef gaat
                     
                                   => 
door beiden gaatjes heen zie je de bodem-schroef (die dus bijzonder makkelijk bereikbaar wordt ...).

Het "Carb.dekseldopje" :   het (pokkeduur) rubberen afsluitdopje dat het carb.dekselgaatje afsluit in 99,9% van de tijd.

aangepast door Barofasso
Link naar reactie

De semantische polygenese van bovenstaande prozaïsche contemplaties omvat een duidelijk temporeel en typologisch hiaat in het kader van een prototypische betekenisopvatting van de theoretische consequenties van het fenomeen, doch overstijgt het socio-historisch belang van de gemiddeld gangbare bijdrage aan dit forum.

Verder: zie hoger.

  • Haha 3
Link naar reactie

😁 Wel, de Wablieft-prijs zal ik er misschien niet meteen voor krijgen. Maar geef het aub nog 1 post geduld.

Nadien zal je merken dat ik de boel vereenvoudigd heb, en vooral dan op "dienen toren van Babel".

Ik schrijf het niet alleen voor dit forum, maar ook voor enkele Italiaantjes, die geen Jip&Jannekes spreken.

Patience pls,

David

Link naar reactie

99,9%: Het rubberen "Carb.deksel-dopje" dient permanent het "Carb.deksel-gaatje" af te sluiten, zéker tijdens het rijden. Doel: roet, stof en insecten buitenhouden.

      -> Het dopje heeft nooit de bedoeling gehad meer of minder lucht voorzien, want het gaatje is daarvoor veel te klein
                                   (Mosterd bij deze wetenschapsman: https://modernvespa.com/forum/topic92609). 

0,1% Uitzondering: LAYING UP (Bron: Manual Rally) bij het op stal zetten van je wesp ("seizoen" speelt gééén rol, wel de termijn van stalling): 

  1. Rechterbil afnemen (eenmalig).
  2. "Carb.deksel-dopje" verwijderen.
  3. "Bodem-schroef" uit luchtfilter schroeven langs het "Luchtfiltergaatje" en door het "Carb.dekselgaatje".
  4. Vier centiliter SAE30 olie inspuiten doorheen beide gaatjes, rechtstreeks in de luchtfilter.
  5. "Bodem-schroef" terug in luchtfilter plaatsen door het "Carb.dekselgaatje" en het "Luchtfiltergaatje". Vastschroeven is enkel nodig als je terug gaat rijden.
  6. "Carb.deksel-dopje" terugplaatsen (ja, dus ook bij gestockeerd voertuig!)
  7. Drie á 4 keer kicken met gas vol open en contact af.
  8. Wekelijks nog eens kicken, zodat alles (behalve carburator) terug gesmeerd geraakt.
  9. Als de olie opgeraakt (weggekickt of verdampt), procedure 2-7 herhalen.  
  10. Bij het van stal halen, is de procedure m.i. nog eens aan te raden om geen stug (koud) metaal te laten schuren.

Extra: In de PX-manual staan wél alle voorzieningen (gat,dopje,schroef) om deze procedure uit te voeren, máár als procedure staat enkel de versie langs het bougiegat beschreven (bougie eruit, 15 cl SAE40 erin, 3 á 4 kicks). Ik zou beiden doen, dan is de carburator ook wat ingeolied. 

Conclusie: dankzij het Carb.deksel-DOPJE:

  • kan je (snel & periodiek) wat ´stallings-olie´ toevoegen, zonder telkens carburatordeksel, luchtfilter of bougie te moeten verwijderen/herplaatsen. 
  • is er geen afbreuk aan de luchtbescherming (insecten, water & stof bij stockage, + water & roet bij rijden).

De Bodemschroef, het Luchtfiltergaatje, het Carb.dekselgaatje en het Carb.deksel-dopje vormen dus één geheel en élke fysieke eigenschap kan je toekennen aan die samenwerking. Ask me 🙂

Vwalla, da wast. (Geen zomer/winter/butt plug meer). "Het rubberen dopje in het carburatordeksel boven de bodemschroef van de luchtfilter".  😇

En als iemand op dit forum deze procedure ooit al eens heeft gevolgd, respect ... 😉 🤣🤪

David.

aangepast door Barofasso
Link naar reactie

Klopt niet. Oude Engelstalige manuals adviseren idd 40ml SAE 40 (in die tijd bestonden nog geen semi/volsynthetische 2takt oliën) in een “the hole in de air cleaner case” te gieten bij stalling, verwijzend naar voorgaande pagina’s in dezelfde handleidingen waarop het volledig verwijderen van de luchtfilter wordt uiteengezet. Italiaanse manuals noemen dit “gat” de carburator intake (NIET het rubbertje in het luchtfilter deksel). De ModernVespa-bron, waar je wellicht je inspiratie haalt, is dus een foutieve interpretatie van dat begrip “air cleaner case” en onterechte associatie met “air cleaner cover hole”. In PX handleidingen wordt dit aangepast naar 15ml via het boegiegat in de culasse (dus weer niet via het gaatje onder het rubbertje in het luchtfilterdeksel).

Destijds adviseerde men dus het door 2taktmengsel gesmeerde circuit (krukaskamer, krukas, piston, cilinder,…) overmatig in te oliën bij een winterstop door letterlijk een gulp olie recht in de intake te mikken. Niet alleen bij Vespa, ook bij andere motoren. Die theorie is ondertussen echter weerlegd. Overmatige smering verbrandt niet, draagt bij tot koolstofopbouw, doet segmentbanen verstoppen,… Onverbrande olie kan door wrijving vergellen tot een soort kleverige pap, met alle gevolgen van dien… 

Het verwijderen dan het dopje uit het deksel heeft wel degelijk wél een invloed op de mengverhouding (aantoonbaar met lambdasonde op testbank).

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie
13 uren geleden, Frederik9111 zei:

Klopt niet. Oude Engelstalige manuals adviseren idd 40ml SAE 40 (in die tijd bestonden nog geen semi/volsynthetische 2takt oliën) in een “the hole in de air cleaner case” te gieten bij stalling, verwijzend naar voorgaande pagina’s in dezelfde handleidingen waarop het volledig verwijderen van de luchtfilter wordt uiteengezet. Italiaanse manuals noemen dit “gat” de carburator intake (NIET het rubbertje in het luchtfilter deksel). De ModernVespa-bron, waar je wellicht je inspiratie haalt, is dus een foutieve interpretatie van dat begrip “air cleaner case” en onterechte associatie met “air cleaner cover hole”. In PX handleidingen wordt dit aangepast naar 15ml via het boegiegat in de culasse (dus weer niet via het gaatje onder het rubbertje in het luchtfilterdeksel).

Destijds adviseerde men dus het door 2taktmengsel gesmeerde circuit (krukaskamer, krukas, piston, cilinder,…) overmatig in te oliën bij een winterstop door letterlijk een gulp olie recht in de intake te mikken. Niet alleen bij Vespa, ook bij andere motoren. Die theorie is ondertussen echter weerlegd. Overmatige smering verbrandt niet, draagt bij tot koolstofopbouw, doet segmentbanen verstoppen,… Onverbrande olie kan door wrijving vergellen tot een soort kleverige pap, met alle gevolgen van dien… 

Het verwijderen dan het dopje uit het deksel heeft wel degelijk wél een invloed op de mengverhouding (aantoonbaar met lambdasonde op testbank).

Se non è vero de mia parte, è ben trovato ... 😇

Link naar reactie
Lieve menschen,
 
🙏 1000 maal bedankt aan Nero en Frederik, en alle andere fantastische Vespminators, die dit forum mogelijk maken. Al mijn vragen in de eerste post van deze topic zijn inmiddels beantwoord. 
 
Ik ben jaloers op jullie ervaring en bezit. Kennisoverdracht is een pre-oerbeginsel.  Alsook een must om een Vespa te gebruiken zoals jullie dat kunnen.  Now the proof of the pudding is in the eating. 🥣
 
Ne groote merci ook voor jullie geduld bij mijn complexe forumstijl: die pint blijft dan ook eeuwig geldig! 🍺Lemmino, pls.
 
David 🥸
Zwarte gehavende PX mét vlaggetje 🏁
  • Like 2
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 7/12/2023 om 20:33, nero zei:

We leren hier nog alle dagen bij! 

Misschien is "but plugg" nog een betere term? 

Groetjes, nero. 

Tja, vermits gij altijd roept dat PX'en voor janetten zijn, is die buttplug wel toepasselijk... 🙃

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...