Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vraag over afstellen carburateur px200


Skidmark

Aanbevolen berichten

Ik heb eindelijk weer tijd om verder met deb vespa te gaan maar nu het volgende.

Mijn luchtfilter is uitgeboord dus heb een sproeier maat groter van 118 naar 120.

Nu wil ik mijn vespa afstellen. Netjes warm laten lopen met rijden zo goed en zo kwaad als dat gaat. 

Nu kan ik tijdens het afstellen mijn stationair schroef helemaal los draaien met de mengsel schroef bijna helemaal ingedraaid en de scooter blijft lopen. Volgens mij is hij veel te rijk. Toch maar weer naar 118 sproeier terwijl het luchtfilter is uitgeboord? 

Tijdens het rijden merk ik steeds dat lage toeren niet echt wil. Klimt lastig en sputtert en valt bijna uit. Hoge toeren (als ik er kom) gaan wel goed. Daarom verdenk ik niet perse de hoofdsproeier. 

Link naar reactie

Bedankt voor de suggesties!

Dit is juist nadat ik een lektest had gedaan. Zou goed nog de carb montage kunnen zijn of de uitlaat. Die zal ik checken met iets van remreiniger tijdens het draaien oid.

De choke kabel beweegt vrij. Vandaar ook dat de motor uitvalt bij activeren choke. Zonder blijft hij draaien.

Link naar reactie

Ik ga er van uit dat je je voorontsteking gecheckt hebt? Al eens een ritje gedaan met je chokekabel helemaal ontkoppeld?

Luchtlekken en het vermoeden van een te rijk mengsel sporen niet in één zin.

aangepast door Frederik9111
  • Like 1
Link naar reactie

Met voorontsteking bedoel je neem ik aan de timing? Ik heb die gecheckt en die staat op 24°, maar daarna heb ik wel de pick-up vervangen. Zal daar toch geen invloed op moeten hebben?

Nog geen ritje gemaakt met de chokekabel ontkoppelt, alleen de werking gecontroleerd. 

Link naar reactie

Alles begint bij de ontsteking! Gecheckt met strobo of de A-positie (niet altijd betrouwbaar). Best 23graden als je je piston een lang leven gunt. Pas als je daar zeker van bent, zou’k naar het brandstofcircuit kijken.

Ook carburatoren verslijten/verstoppen. Een nieuwe kost ook geen fortuin.

Link naar reactie
  • 5 maanden later...
Geplaatst: (aangepast)

Daar ben ik weer eens, even mijn eigen topic afstoffen.

Door wat hectiek helaas een tijdje niet meer met de wesp bezig geweest, maar gisteren weer de draad opgepakt.

Na 2 keer kicken (met choke) liep ze weer, klimt vervolgens ook mooi in de toeren bij gas geven. Als ik vervolgens de choke uitzet valt de wesp uit bij gas geven. Is dat normaal voor een koude motor of duidt dit op een verkeerde afstelling?

Mijn gedachte -> De gas schuif regelt eigenlijk primair de lucht toevoer. Daar de wesp prima loopt en toeren maakt met choke, maar slecht zonder. Kan het zijn dat de hoofdsproeier te klein is? 

Ik ben er al een tijdje uit, dus moet even mijn carburateur kennis oprakelen en hoop dat jullie kunnen bevestigen of ontkrachten of mijn denkwijze klopt :) 

aangepast door Skidmark
Link naar reactie
9 uren geleden, Skidmark zei:

Mijn gedachte -> De gas schuif regelt eigenlijk primair de lucht toevoer. Daar de wesp prima loopt en toeren maakt met choke, maar slecht zonder. Kan het zijn dat de hoofdsproeier te klein is? 

De hoofdsproeier is alleen relevant in het laatste kwart van de gashendel/schuif.

Beter draaien met choke = (veel) te weinig benzine of (veel) te veel lucht. Kijk dus richting benzinetoevoer (vuil in vlotterkamer, sproeiers, etc) of de klassieke valse-lucht-mogelijkheden.

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Valse lucht test is al uitgevoerd en daar ben ik in geslaagd. Ga aankomend weekend de overige opties bekijken. Bedankt!

Is het nog mogelijk om te testen of het de optie te weinig benzine of teveel lucht is?

Ik wil eigenlijk pas gaan rijden als ik iets zekerder ben van de afstelling.

Link naar reactie

Bij iets te kleine (stationaire) sproeier wordt de vespa "schichtig", bij een veel te kleine sproeier of verstopte carbu heeft de motor weinig macht (daarom de vraag of je dit al rijden hebt getest). 

Zoals Frederic zegt zou ik proberen met een nieuwe carbu. Hou er wel rekening mee dat de schroefdraad van spaco's fijner is waardoor je de luchtmengschroef dubbel zo ver moet uitdraaien dan bij een dellorto. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Op jullie aanraden vandaag een nieuwe carburateur erop gezet met een nieuw luchtfilter en een 120 sproeier in plaats van 118. De rest gelijk gehouden.

Starten en lopen! Gelijk even een rondje gereden en dat ging heerlijk. Enige wat ik merk is dat toen de machine wat warmer was leek hij uit te willen vallen in bochten? Kan het zo even niet verklaren, maar een flinke stap vooruit weer!

Wederom bedankt voor de adviezen!

Link naar reactie

Aha, het heeft niks met bochten te maken maar met het feit dat ik geen gas geef. Als de motor warm is wil deze bij gas los uitvallen. Dit kan ik voorkomen door de gashendel open te draaien. Is dat op te lossen met de mengsel schroef of juist door een andere stationair sproeier? 

Link naar reactie

Zodat de gasschuif meer open blijft staan bedoel je?

Ik vind 'm stationair wel goed lopen. Ik merk het probleem alleen bij gas loslaten tijdens het rijden. Als ik de koppeling intrek bij het gas loslaten dan blijft de motor bijvoorbeeld wel netjes lopen.

Link naar reactie

Weer uitdraaien en stationair bijregelen, denk ik. 

Theorie: stationaire vijs uitdraaien tot de motor vierkant begint te draaien, dan in draaien tot de motor in toeren begint te gaan, dan het midden nemen. Stationair achteraf regelen. 

Groetjes, nero. 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...