Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vreselijk slecht starten met warme motor


Bowyer

Aanbevolen berichten

Er is zeker al eens over geschreven maar ik kan het niet weer vinden.

Hoe dan ook mijn px200 wil als hij warm is en even heeft stilgestaan vreselijk slecht starten.

Na het uitzetten direct starten is geen probleem, meer dan een uur uit en starten is meestal ook geen probleem.

Wat wel een probleem is stoppen en uitzetten om een boodschap te doen, een kwartiertje of zo en dan starten.

Nu  zet ik meestal in het laatste stuk al de kraan dicht of laat de motor nog even draaien met de kraan dicht.

Ook heb ik vorige week de carburateur ultrasoon gereinigd en van een nieuwe vlotternaald en pakkingen voorzien.

Helaas blijft het probleem zich voordoen en ik begrijp niet waarom.

Het gaat om een standaard carter met een tot 210cc opgeboorde cilinder met een 60mm krukas dus ongeveer 218cc in totaal.

een si24-24 met een sip road 2.0 met natuurlijk aangepaste sproeiers. nevensproeier is ietsjes groter dan standaard maar weet ik niet uit mijn hoofd.

Main is 160-be3-138. Loopt verder fantastisch, trekt goed en top om en nabij de 110km/h

Alleen het starten warm is een dingetje wat toch wel echt knetter vervelend is.

Iemand ideeën?

Link naar reactie
8 uren geleden, Bowyer zei:

Nu  zet ik meestal in het laatste stuk al de kraan dicht of laat de motor nog even draaien met de kraan dicht.

Waarom? Je bouwt vacuumdruk op in de benzinetoevoer. Luchtbellen onder de kraan uitgesloten? Hoeveel voorontsteking? 

Link naar reactie

Er zit al een behoorlijk grotere nevensproeier in dan standaard. 
waarom? Omdat ik het idee heb/ had dat de  vlotternaald doorliet en het Carter volliep. 
De vlotternaald is inmiddels vervangen maar dat heeft dus niet geholpen. 
onsteking staat op de standaard 23graden.

luchtbellen lijkt onwaarschijnlijk. De slang is zo kort als redelijk mogelijk is. 
 

Link naar reactie

Als het hele benzinecircuit uit te sluiten valt, rest er met voldoende compressie, zoals Jean aangeeft enkel nog de ontsteking. 

 

Link naar reactie

Hmmm daar was ik al een beetje bang voor. 
eens zien of iemand in de buurt nog een goede heeft  die ik mag lenen om te proberen. 
Uit sluiten is lastig natuurlijk er kan nog iets zijn waar ik niet aan gedacht heb. 
Een vacuüm onder de kraan is denk ik niet mogelijk. Zodra de vlotter zakt is er een open verbinding. 

Link naar reactie

Fantast… en dan nog eens i.c.m. dichtgeknepen blauwe LML-spons-luchtfilters.

Link naar reactie
11 hours ago, Goldfinger said:

Ik weet het, sommige van z’n meningen zijn controversieel maar ik geef het maar even mee:

 

Of dit de oorzaak is van bovengenoemd probleem weet ik niet, maar wat FMP aangeeft in dat filmpje klopt wel, zal niet bij elk carb deksel gebeuren, maar is de moeite vh controleren waard.

Dit probleem doet zich zeker voor als je het carb deksel altijd stevig vastdraait.

Zodra dat ronde deksel iets verschuift werkt de carb niet meer.

 

Mbt het probleem van bowyer,

de stator voorzien van nieuw bedrading is het proberen waard.

(of compleet nieuwe stator)

En een andere bobine monteren om dat probleem uit te sluiten kan ook geen kwaad.

Link naar reactie

Stel dat het inderdaad zo is dat de carburateurbox vol zou zitten met benzinedamp waardoor je een niet brandbaar mengsel zou hebben.

Dan zou ik dus als ik hem stilzet en een kwartiertje wacht dan de bil en de deksel er af doe hij ineen paar kicks moeten starten?

Als ik hem aanduw is het binnen een tiental meters dat hij loopt. Ik heb daardoor het idee niet dat de ontsteking slecht werkt.

Link naar reactie

Kicken = 4à5 rotaties, ingang lopen = tientallen rotaties >> hogere carterdruk >> "geforceerd" starten. Zelfs zonder hoofdsproeier (en dus continue benzineloop) start en rijdt nog steeds (niet goed, maar toch). Mocht je vlotterdeksel lekken, dan wist je 't wel aan de hand van een benzinewaterval aan de achterkant van je blok. 

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie
16 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Kicken = 4à5 rotaties, ingang lopen = tientallen rotaties >> hogere carterdruk >> "geforceerd" starten. Zelfs zonder hoofdsproeier (en dus continue benzineloop) start en rijdt nog steeds (niet goed, maar toch). Mocht je vlotterdeksel lekken, dan wist je 't wel aan de hand van een benzinewaterval aan de achterkant van je blok. 

Ik dacht bij het in gang lopen eigenlijk meer aan dat door de hogere aantal cycli er sneller een brandbaar mengsel zou ontstaan. 

Link naar reactie

Vanavond eindelijk tijd om even te sleutelen.

Pakking onder het ronde deksel bleek niet goed af te sluiten omdat de deksel op het middendeel rust zonder dat de schroef is aangedraaid.

Waarschijnlijk is het deksel dus veranderd van vorm in de loop vd tijd. Voor nu even een ietsjes dikkere pakking gemaakt.

Ook bleek de verende slangklem niet echt fijn zijn werk te doen, deze is nu vervangen voor een conventionele maar dat is wel behoorlijk lomp.

Nu eerst maar eens zien of dit iets oplost en zo ja dan een ander deksel scoren en een wat minder lompe langklem.

Link naar reactie
10 hours ago, Bowyer said:

Vanavond eindelijk tijd om even te sleutelen.

Pakking onder het ronde deksel bleek niet goed af te sluiten omdat de deksel op het middendeel rust zonder dat de schroef is aangedraaid.

Waarschijnlijk is het deksel dus veranderd van vorm in de loop vd tijd. Voor nu even een ietsjes dikkere pakking gemaakt.

Ook bleek de verende slangklem niet echt fijn zijn werk te doen, deze is nu vervangen voor een conventionele maar dat is wel behoorlijk lomp.

Nu eerst maar eens zien of dit iets oplost en zo ja dan een ander deksel scoren en een wat minder lompe langklem.


Dat probleem vh ronde deksel heeft fmp in een youtube film nader uitgelegd.

Bij welke carbs het wel is en bij welke niet is me niet duidelijk, ik vermoed sinds Spaco ze produceert.

Het beste kan je waar het schroefdraad in het alu getapt zit, een stukje eraf vijlen of dremelen, hoeft maar paar mm te zijn zodat de deksel weer vrij (plat) ligt, en goed afsluit.

Ik denk dat je door deze productie fout ook goed brandstof tekort kan hebben (bij hoge touren), omdat er extra lucht in het carb systeem komt.

 

Link naar reactie

Ik herhaal: bollekesk*k. ☝😙

aangepast door Frederik9111
  • Like 1
Link naar reactie
1 uur geleden, Frederik9111 zei:

Ik herhaal: bollekesk*k. ☝😙

Wat bedoel je? Ik heb het terug gelezen maar kan geen ;” Bollesk*k” vinden.

 

Niels, ja dat filmpje had ik al gezien. Ik moet zeggen dat ik het niet zo heb op dat soort acties. Het heeft natuurlijk ooit gewoon netjes dicht gezeten. Het aluminium van de firma dellorto heeft geen groeiende capaciteiten dus moet het deksel vervormd zijn. Dus een nieuw deksel of een ietsjes dikkere pakking zou de oplossing moeten zijn. 

  • Like 1
Link naar reactie

Hoezo zou de compressie die goed is als de motor koud is bij een warme motor minder zijn?

Als het een oorzaak kan zijn ga ik het zeker proberen alleen wil ik graag het waarom erachter begrijpen.

Link naar reactie

Bij opwarmen van je blok  zet je cilinder uit, gevolg  je compressie zakt , op zich geen probleem,

maar als je pistonringen wat versleten zijn > dus afstand tussen de uiteinden te groot , klemmen ze sowieso al slechter.

Wat dan zelfs nog slechter wordt bij een  warme motor .Vandaar dat ze zeggen , dat er een max afstand van de opening tussen de ringen mag zijn. 

algemeen word aangenomen 0,2 mm tot 0,5 max . Maar hier zullen waarschijnlijk veel verschillende meningen zijn . Voor elke diameter vd piston is er een ideale piston ring gap.

zoek maar eens op " piston ring gap PX 200 "

 

grt

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...